Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18613)
Ruokajakelu/kaupan ylijäämäkoreista jotain voi löytyä riippuu viikosta jne.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kauppapäivä aina ma kun kauppoihin tulee uudet erät kasviksia ja uudet tuoreet tarjoukset. 3 eri kauppaa 7km säteellä niin käyn niissä kaikissa samalla reissulla. Joko pyörällä tai talvisin saan lainata naapurini autoa. Auttelen naapuriani vastikkeeksi lastenvahtihommissa. Sunnuntaisin syön kaikkea viikon aikana tullutta jämää tai jos ei ole syötävää niin otan jotain pakastimesta tai teen lettuja, suolaisia ja makeita samalla vaivalla, joihin saan sen maitopurkin loput tyhjennettyä. Ostan edullisia raaka-aineita ja 100€ tuntuu todella isolta rahalta. 80€ on Yöeensä mennyt ja jonain kuukausina 40€. Lomalla tuhlailen alkoholiin, vishyyn ja kauramaitoon. Arkisin syön kasviksia ja herneproteiineja, perunaa, riisiä, keittoja ja sen semmoista. 1 maitopurkki menee viikossa kahvin kanssa/kastikkeessa/lettutaikinaan ja muuten juon vettä. Noista juomista näyttäis tulevan tosi paljon laskua joillekin. Vaikka kraanavesi on tunnetusti se paras ja terveellisi
40€ kuukaudessa ruokaan? Joo niin varmasti. Ja minä olen Elvis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään teistä sadalla kuussa syövistä mummoista ei ole salilla treenaava 190-senttinen mies. Koska olette mummoja.
No itse olen 46kg painava 42-vuotias etätyötä tekevä yrittäjä eli joo en ole treenaava mies mutta en myöskään mummo. Toisaalta oma mies on treenaava 185-senttinen rakennusalalla työskentelevä ja syö rahallisesti saman verran kun minä mutta suurempia annoksia tai lorauttaa salaattiinsa enemmän öljyä. Meillä menee just 200€/kk kahdelta ja tossa myös lounaat ja kahvit ja kahvimaidot ja vitamiinit. Käydään pääosin Prismassa ja Lidlissä ja toisinaan hakemassa tarjouksia K-kaupasta tai Tokmannilta.
En usko tätä. Mun mies on saman pituinen ja tekee fyysistä työtä. Käydään kerran viikossa Lidlissä ja lasku on joka kerta noin 70€. Siinä toki mukana koiran ruoat ja pesuaineet jne. Ei ikinä onnistuisi 200€/kk ja siinä mukana vielä lounaat(??). Johan peruslounas maksaa jotain 13€. Ei mene läpi.
Olen olosuhteiden pakosta joutunut vähentämään syömistä ainakin tilapäisesti ettei laskut menisi ulosottoon. Nyt ruokaan kuluu alle kaksi euron päivässä. Se onnistuu ostamalla vain halvimpia mahdollisia ruokia ja syömällä muutenkin vähän. Halvimpia ruokia ovat k-menu tuotteet, esim riisi, spaghetti, tomaattimurska ja nakit. Lidlistä saa kasviksia ja hedelmiä halvalla. Lihaa ostan vain tarjouksesta ja pakastan pieninä annoksina. Linssit riisin kanssa. Jos tekee mieli herkkuja niin keksejä saa edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen olosuhteiden pakosta joutunut vähentämään syömistä ainakin tilapäisesti ettei laskut menisi ulosottoon. Nyt ruokaan kuluu alle kaksi euron päivässä. Se onnistuu ostamalla vain halvimpia mahdollisia ruokia ja syömällä muutenkin vähän. Halvimpia ruokia ovat k-menu tuotteet, esim riisi, spaghetti, tomaattimurska ja nakit. Lidlistä saa kasviksia ja hedelmiä halvalla. Lihaa ostan vain tarjouksesta ja pakastan pieninä annoksina. Linssit riisin kanssa. Jos tekee mieli herkkuja niin keksejä saa edullisesti.
Tällaiset esimerkit ovat oikeasti uskottavia, painotetaan, että nimenomaan halvinta mahdollista ruokaa ja määrällisesti vähän, proteiini linsseistä jne. Jos rahaa ei ole, niin sitä ei ole enempää laittaa ruokaan. Sen sijaan en kyllä usko näitä 200 e/kk pariskuntaa kohti, jossa mies vielä urheilee tai että vatsansa syö täyteen monipuolista ruokaa tuolla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä täällä ihmettelen tätä margariinijuttua. Tienaan 90k vuodessa mutta en ole ikinä maistanutkaan tätä Oivariinia, jota jopa työttömät käyttävät ja vaativat jääkaappiinsa. Kyllä itelle ihan halpiskama riittää, eikö tota tule niin paljon kuukaudessa vedettyä, että sillä olisi mitään terveydellisiä vaikutuksia. Onko köyhät oikeesti vaan tyhmiä ja itsekkäitä, jos vikatkin rahat pakko tuhlaa johonkin hyvältä maistuvaan voihin kun ei halvempi kelpaa.
Eipä ollut Kampin pimu tämän kirjoittaja.
Käytän ruoanlaitossa joko oliiviöljyä tai voita. Leivonnassa aina voita ja joskus harvoin vaalen leivän kanssa valkosipulilla maustettua oliiviöljyä.
Leivän päällä levitteenä käytän Lidlin 60 % margariinia joka maksaa 25 senttiä 400 gramman rasia. Tämä hinta ei ole tarjoushinta vaan normaalihinta 30.4.2024. Kilohinnaksi Lidlin margriinille tulee 0,63 euroa.
Viime vuonna käytin levitemargariinia 7,2 kiloa eli 18 neljän sadan gramman rasiaa joka tekee vuosikuluksi 4,50 euroa Lidlin hinnalla.
Koska Lidlin lisäksi Kampin K-Supermarket on minua lähinnä, katsoin Oivariinin hinnan sieltä ja 400 gramman rasia maksaa 3,49. Kahdeksantoista rasiaa Oivariinia tulisi vuosikuluksi 62,82 euroa. Olen siis laskennallisesti säästänyt halvinta margariinia syömällä 58,32 euroa vuodessa.
Lidlin margariinissa on rypsiöljyä ja muina kaasvisrasvoina palmu- ja kookosöljyä. Oivariinissa on voita ja rapsiöljyä.
Lidlin margariini 60% (sadassa grammassa):
Rypsiöljy, kasvisrasvat (palmu kookos), vesi
Energiaa 540,00 Kcal
Rasvaa 60,00g
Josta tyydyttynyttä 18,00g
Suolaa 0,50g
A-vitamiinia 800,00 ug
D-vitamiinia 10,00 ug
Natrium 196,23 mg
Oivariini 75% (sadassa grammassa):
Voi, rapsiöljy, vesi
Energiaa 667,00 Kcal
Rasvaa 75,00g
Josta tyydyttynyttä 31,00g
Suolaa 1,40g
A-vitamiinia 420,00 ug
D-vitamiinia 20,00 ug
Natrium 560,00 mg
Mausta en osaa sanoa koska en ole Oivariinia maistanut mutta selvää on, että olen saanut melkolailla vähemmän haitallista LDL-kolesterolia nostavaa kovaa tyydyttynyttä rasvaa kuten myös natriumia.
Selvennykseksi vielä, että mua ei muuten nypi yhtään toisten levitevalinnat. Omaa ostokäyttäytymistäni vain yritän järkeistää :) -Kampin pimu, tällä kertaa läppärillä
Vierailija kirjoitti:
Annoin treffikumppanilleni 5€ setelin että kävisitkö ostaa 100m päästä lähikaupasta salaattiainekset kun siivoan vielä vessan ja arvatkaa mitä hän tuo. Pirkan Ceasar salaattipussi 230g 3,59€ eikä muuta! Ai paitsi että ihan muovipussin 0,30€ Lisäksi!! Tossa sitten meidän illallinen kiva. Itse olisin ostanut kokonaisen jäävuorisalaatin 2€, kirsikkatomaatit alennushintaan 0,79€ ja vaikka Atrian kanan fileesuikaleet 300g 2,99€. Yhteensä 5,78€ ja maksanut omasta pussistani sen 0,78€ jos itse myös aion sitä kanasalaattia syödä. Meni kyllä vaihtoon se treffikumppani enkä pyytänyt jäämään illalliselle. Ei edes vaihtorahaa tuonut.
Ei sitten tteffikumppni osannut ajatuksia lukea? Kun kerran tasan tiesit mitä salaattiisi haluat, miten olisi ollut vaikka kauppalista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä täällä ihmettelen tätä margariinijuttua. Tienaan 90k vuodessa mutta en ole ikinä maistanutkaan tätä Oivariinia, jota jopa työttömät käyttävät ja vaativat jääkaappiinsa. Kyllä itelle ihan halpiskama riittää, eikö tota tule niin paljon kuukaudessa vedettyä, että sillä olisi mitään terveydellisiä vaikutuksia. Onko köyhät oikeesti vaan tyhmiä ja itsekkäitä, jos vikatkin rahat pakko tuhlaa johonkin hyvältä maistuvaan voihin kun ei halvempi kelpaa.
Eipä ollut Kampin pimu tämän kirjoittaja.
Käytän ruoanlaitossa joko oliiviöljyä tai voita. Leivonnassa aina voita ja joskus harvoin vaalen leivän kanssa valkosipulilla maustettua oliiviöljyä.
Leivän päällä levitteenä käytän Lidlin 60 % margariinia joka maksaa 25 senttiä 400 gramman rasia. Tämä hinta ei ole tarjoushinta vaan normaalihinta 30.4.2024. Kilohinnaksi Lidlin margriinille tulee 0,63 e
Ei taida paljon terveys kiinnostaa tätä margariinin syöjää.
Syön aika vähän, lihavuusleikattu vuosi sitten, joten ei mahdu juuri mitään. Veikkaan että siellä seitsämässäkympissä on ruokalasku kuussa.
"Ei taida paljon terveys kiinnostaa tätä margariinin syöjää."
Mielestäsi siis tyydyttynyt rasva ja natrium on terveellistä. Asia selvä.
Vierailija kirjoitti:
Oikea ravinto on tietenkin terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni välttelee nimenomaan halvimpien margariinien palmuöljyä joko terveydellisistä ja/tai eettisistä syistä. Mikään parhain rasvan lähde palmuöljy ei missään nimessä ole terveyden ja ympäristön kannalta ja hieman kalliimmissa margariineissa palmuöljyä ei yleensä ole ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään teistä sadalla kuussa syövistä mummoista ei ole salilla treenaava 190-senttinen mies. Koska olette mummoja.
No itse olen 46kg painava 42-vuotias etätyötä tekevä yrittäjä eli joo en ole treenaava mies mutta en myöskään mummo. Toisaalta oma mies on treenaava 185-senttinen rakennusalalla työskentelevä ja syö rahallisesti saman verran kun minä mutta suurempia annoksia tai lorauttaa salaattiinsa enemmän öljyä. Meillä menee just 200€/kk kahdelta ja tossa myös lounaat ja kahvit ja kahvimaidot ja vitamiinit. Käydään pääosin Prismassa ja Lidlissä ja toisinaan hakemassa tarjouksia K-kaupasta tai Tokmannilta.
En usko tätä. Mun mies on saman pituinen ja tekee fyysistä työtä. Käydään kerran viikossa Lidlissä ja lasku on joka kerta noin 70€. Siinä toki mukana koiran ruoat ja pesuaineet jn
Miksi tässä oletetaan että lounas olisi 13€? Kyllä itse otan töihin lounaaksi edellispäivän kotiruokaa tai keittoa tai leipiä. Ei kaikki syö lounastaan ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoin treffikumppanilleni 5€ setelin että kävisitkö ostaa 100m päästä lähikaupasta salaattiainekset kun siivoan vielä vessan ja arvatkaa mitä hän tuo. Pirkan Ceasar salaattipussi 230g 3,59€ eikä muuta! Ai paitsi että ihan muovipussin 0,30€ Lisäksi!! Tossa sitten meidän illallinen kiva. Itse olisin ostanut kokonaisen jäävuorisalaatin 2€, kirsikkatomaatit alennushintaan 0,79€ ja vaikka Atrian kanan fileesuikaleet 300g 2,99€. Yhteensä 5,78€ ja maksanut omasta pussistani sen 0,78€ jos itse myös aion sitä kanasalaattia syödä. Meni kyllä vaihtoon se treffikumppani enkä pyytänyt jäämään illalliselle. Ei edes vaihtorahaa tuonut.
Ei sitten tteffikumppni osannut ajatuksia lukea? Kun kerran tasan tiesit mitä salaattiisi haluat, miten olisi ollut vaikka kauppalista?
Varmaan treffikumppani voi itsekin käyttää järkeä tai kysyä. Tai ostaa vaikka valmiit kaupan salaatit 4€ x 2 eli 8€ ja maksaa omista sen oman salaattinsa. Tai edes sen puuttuvan 3€.
Sillitäytteisiä kaalikääryleitä. No nyt on innovatiivista ruoanlaittoa 😅
Tykkään kyllä sillistä uusien perunoiden kanssa ja kaalikääryleistä mutta ihan vaan jauhelihatäytteellä.
Mutta mikäs siinä jos maistuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko tätä. Mun mies on saman pituinen ja tekee fyysistä työtä. Käydään kerran viikossa Lidlissä ja lasku on joka kerta noin 70€. Siinä toki mukana koiran ruoat ja pesuaineet jn
Tämä treenaaminenkin on jo itsessään niin laaja käsite. Treeni voi olla vaikka kävelylenkki kerran viikossa tai hyvinkin tavoitteellista urheilua lähes joka päivä, ruokavalio näissä tapauksissa on luultavasti hyvinkin erilaista ja tavoitteellista urheilijan ruokavaliota ei kyllä noin halvalla budjetilla saa edes yhdelle. Vaikka täällä keskustelussa joku kertoisi miehensä olevan huippukunnossa ja niinkuin joku kertoi, vahva kuin mikä ulkokuntosalilla treenaten, niin totuus voi silti olla aivan jotain muuta.
Kaikki kokoomuslaiset ja persut tietää miten syödään hyvin 50 eurolla kuukaudessa. Ja ne on aina valmiit kertomaan sen.
Täällä oli aiemmin puhetta sähkön hinnasta ruoanlaitossa. Mulla on sähköyhtiönä Helen ja pörssisähkösopimus.
Viime vuonna 2023 käytin sähköä 1.488 kilowattituntia eli keskimäärin 124 kWh kuukaudessa.
Helenille maksan kuukausittain:
Säkön perusmaksun 4,90
Huoltovarmuusmaksun perusmaksun 5,51
Siirtomaksun kulutuksen mukaan 4,07 kWh (5,05)
Sähköveron kulutuksen mukaan 2,79 kWh (3,46)
124 kilowattitunnin kulutuksen mukaan maksan siis 19 euroa kuukaudessa näitä perusmaksuja, huoltovamuus- ja siirtomaksuja sekä sähköveroa vaikka sähkön hinta olisi nolla.
Kannattaa huomioida, että siirtomaksu ja sähkövero tosiaan myös laskutetaan kulutuksen mukaan eli vaikka sähkön hinta itsessään menisi miinuksen puolelle, siirtomaksu ja vero juoksee koko ajan.
-Kampin pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei kaurapuuro toimi kuin välipalana tai lisäruokana, hetken päästä on nälkä. Kokeilin parina päivänä syödä kaurapuuroa maidolla yhtenä pääateriana. Kolmantena päivänä oli niin kova nälkä, että oli pakko keittää perunaa ja paistaa kanaleikkeitä. Kyllä maistui. Lisäksi leipää ja maitoa. Tulee ihan valju olo jos syö kaurapuuroa kunnon ruoan tilalla. Ei pysty kovaa nälkään monena päivänä korvaamaan puurolla. Alkaa myös tökkiä.
Puuronhan ei ole pakko olla aina kaurapuuroa, välillä neljää viljaa, ruispuuroa tai vaikka ohrasuurimopuuroa.
Lapsuudesta muistan että isäni söi usein kesäkuumalla talkkunaa piimään sekoitettuna. Ei se minustakaan pahaa ollut mustikoiden kanssa, mutta enpä sitä ole kyllä enää aikuisena syönyt. Pitäisi ehkä kokeilla taas joskus.
Syön myös välillä neljän viljan puuroa. Tulos on sama, puuro kuin puuro. Talkkuna on hyvää, se oli lapsena tuttua. Täytyykin ostaa talkkunajauhoja, niissäkin on eroja. Joku kotitekoinen jauho oli ennen hyvää. Piimä ja talkkuna onkin tuhdimpaa kuin puuro. Mutta ei sekään pelkästään nälkää pidä.
Puuronhan ei ole pakko olla aina kaurapuuroa, välillä neljää viljaa, ruispuuroa tai vaikka ohrasuurimopuuroa.
Lapsuudesta muistan että isäni söi usein kesäkuumalla talkkunaa piimään sekoitettuna. Ei se minustakaan pahaa ollut mustikoiden kanssa, mutta enpä sitä ole kyllä enää aikuisena syönyt. Pitäisi ehkä kokeilla taas joskus.