Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18613)

Vierailija
5261/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap'n aloitus on mielenkiintoinen mutta taas tämä keskustelu on mennyt väittelyksi. Olisi kiva kuulla joitakin vastauksia itse aloituskysymykseen. Minä itse en voi vastata, koska en ole pystynyt ainakaan toistaiseksi syömään tuolla 100€/kk. 

Lukuisat ihmiset on vastannut ruokakulunsa jopa sentilleen todistaakseen ja näyttääkseen että voivat syödä alle 100€/kk. Itsekin pystyn ja olen vuosia niin tehnytkin, mutta nykyisin kun tienaan bruttona 4300€ ja talo maksettu eikä ole autokuluja eikä työmatkakuluja eikä Netflixejä eikä harrastusmaksuja niin olen alkanut harrastaa viinejä, ja ne maksavat yllättävän paljon. Lisäksi maistelen niitä juustojen kanssa. Eli viinin ja juuston takia mun 100€ ruokabudjetti ylittyy mutta näen sen toisaalta myös harrastuksena. Noiden lisäksi syön ihan kaurapuuroa, ruisleipää, salaattia, kasviksia, itsekerättyjä sieniä, kasvisproteiinia, pikakahvia, pastaa, perunaa, riisiä ja siinäpä oikeestaan se. Toki on mausteita ja öljyä ja vehnäjauhoa kaapissa jos haluan leipoa tai tehdä vaikka niitä lettuja. Kylässä syön mitä tarjotaan mutta kotiin en osta herkkuja enkä lihaa tai kalaa. Vitamiineja ja omega3-tabletteja toki nappailen purkista silloin tällöin. Olen pysynyt terveenä vaikka en paljoa edes urheile. Kynnet on vahvat ja iho hyvä. 

Vierailija
5262/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaalikääryleet silillä kuulostaa, sanotaan nyt, aika eksoottiselta. Silli ja perunat on hyvää, mutta kaalin söisin sitten kaalina, vaikka raasteena. Miksi ne pitää keskenään sotkea? Vieläpä kova vaiva ja menee sähköä.  

Miten on laskettu annoshinnaksi 50 senttiä? Näissä ei yleensä oteta huomioon juuri esimerkiksi sähkön osuutta kun näitä itsetehtyjä pöperöitä laitetaan. Tai miten paljon menee polttoainetta suhatessa tarjousten perään ympäri ämpäri. 

Jos et oo kattonut pörssisähkön hintoja niin tässä jo useampana päivinä ollut kaikki tunnit -sähköllä eli nytkin sähkö maksaa -1,24c/kWh. Lisäksi suurin osahan täällä nimenomaan kävelee tai pyöräilee kauppaan. En itsekään ole ikknä omistanut autoa ja mulla ikää 37 vuotta.

Niin, jos on pörssisähkö tai laittaa ruokaa sen mukaan. Entäs silloin kun pörssisähkö on kauankin pitkään korkealla? Silloinko ei laiteta sitten ruokaa? 

Hypoteettinen kysymys sinulle: mitä tekisit syömisen suhteen, jos ei olisi sähköä käytettävissä? Keksisitkö mitään vai luuletko että kuolisit nälkään. Tai helpotetaan hieman, mitä tekisit jos ei olisi käytössä uunia eikä sähkölevyjä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5263/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoin treffikumppanilleni 5€ setelin että kävisitkö ostaa 100m päästä lähikaupasta salaattiainekset kun siivoan vielä vessan ja arvatkaa mitä hän tuo. Pirkan Ceasar salaattipussi 230g 3,59€ eikä muuta! Ai paitsi että ihan muovipussin 0,30€ Lisäksi!! Tossa sitten meidän illallinen kiva. Itse olisin ostanut kokonaisen jäävuorisalaatin 2€, kirsikkatomaatit alennushintaan 0,79€ ja vaikka Atrian kanan fileesuikaleet 300g 2,99€. Yhteensä 5,78€ ja maksanut omasta pussistani sen 0,78€ jos itse myös aion sitä kanasalaattia syödä. Meni kyllä vaihtoon se treffikumppani enkä pyytänyt jäämään illalliselle. Ei edes vaihtorahaa tuonut.

Mä olisin ostanut vaan valkosipulia ja kaalia tai sydönsalaattia. Valkosipulissa ja chilillä maustetussa öljyssä vaan paistetaan ja avot! Sairaan hyvää. Jos haluaa voi heittää vaikka pähkinöitä tai porkkanaa joukkoon mutta oikeesti ihan pelkkä paistettu kaalisalaatti on parasta. Edullista ja kevyttä ja maistuu myös lisukkeena jos vaikka grillaa onkikalaa ja tekee keitettyjä pottuja. Huippuhalpa ja kaikkien kehuma kesäruoka ainakin meidän mökkivieraiden keskuudessa. Maksaa tosiaan ison kaalin 2€ ja perunat 2kg 1,79€ ja mausteet+öljy ja tosta syö 10 ihmistä ja helppo valmistaa. Olettaen että laiturilta tai soutuveneretkeltä tulee sitä kalaa. Mutta hätärinä meillä aina soijasuikaleita 2,99€ pussi josta tulee monta isoa paistinpannullista kastiketta kun tekee vaan suuruusteen. Halutessaan voi käyttää vaikka Xtran kookosmaitoa 0,45€. Mutta siis 4 eurolla saa 10 ihmistä mahansa täyteen helposti ja ilman vaivaa. Tai jos soijasuikaleita käyttää niin 5,5 eurolla. Mutta annos silti alle 0,55€ ja toki voi laittaa leipää ja margariinia myös tarjolle.

Vierailija
5264/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaalikääryleet silillä kuulostaa, sanotaan nyt, aika eksoottiselta. Silli ja perunat on hyvää, mutta kaalin söisin sitten kaalina, vaikka raasteena. Miksi ne pitää keskenään sotkea? Vieläpä kova vaiva ja menee sähköä.  

Miten on laskettu annoshinnaksi 50 senttiä? Näissä ei yleensä oteta huomioon juuri esimerkiksi sähkön osuutta kun näitä itsetehtyjä pöperöitä laitetaan. Tai miten paljon menee polttoainetta suhatessa tarjousten perään ympäri ämpäri. 

Jos et oo kattonut pörssisähkön hintoja niin tässä jo useampana päivinä ollut kaikki tunnit -sähköllä eli nytkin sähkö maksaa -1,24c/kWh. Lisäksi suurin osahan täällä nimenomaan kävelee tai pyöräilee kauppaan. En itsekään ole ikknä omistanut autoa ja mulla ikää 37

Minä voin vastata, että kuolisinko nälkään jos pörssisähkö olisi korkea tai ettei ruokaa voisi laittaa liedellä. En kuolis. Rakastan muutenkin syödä säilykkeitä ja ihan vaikka herkkusieniviipaleita purkista suoraan haarukalla. Joskus lisään joukkoon sweet chiliä. Omistan myös trangian ja voin mennä ulos ja tehdä nuotion missä lämmittää mun nuudelit. Pullotettua vettä ja pähkinöitä ja muuta on kotivaraksspissa. Siellä myös halpiskeksejä ja sipsiä, joita en yleensä syö ikinä. Vaikka en ole ikinä woltannut, niin jos sairastun pahasti moneksi viikoksi ja jalat menee poikki niin voisihan sitä koittaa kotiinkin tilata valmista ruokaa. Tai vaikka tehdä kauppatilauksen.

Vierailija
5265/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annoin treffikumppanilleni 5€ setelin että kävisitkö ostaa 100m päästä lähikaupasta salaattiainekset kun siivoan vielä vessan ja arvatkaa mitä hän tuo. Pirkan Ceasar salaattipussi 230g 3,59€ eikä muuta! Ai paitsi että ihan muovipussin 0,30€ Lisäksi!! Tossa sitten meidän illallinen kiva. Itse olisin ostanut kokonaisen jäävuorisalaatin 2€, kirsikkatomaatit alennushintaan 0,79€ ja vaikka Atrian kanan fileesuikaleet 300g 2,99€. Yhteensä 5,78€ ja maksanut omasta pussistani sen 0,78€ jos itse myös aion sitä kanasalaattia syödä. Meni kyllä vaihtoon se treffikumppani enkä pyytänyt jäämään illalliselle. Ei edes vaihtorahaa tuonut.

Mä olisin ostanut vaan valkosipulia ja kaalia tai sydönsalaattia. Valkosipulissa ja chilillä maustetussa öljyssä vaan paistetaan ja avot! Sairaan hyvää. Jos haluaa voi heittää vaikka pähkinöitä tai porkkanaa joukkoon mutta oikeesti ih

Joa omassa perheessä vaikka 5 jäsentä ja menee vieraaksi mökille, jossa jo 5 ihmistä, niin Eikai kukaan mene kylään syömään pesueensa kanssa ilman, että tuo jotain mukanaan? Kysyn aina emännältä kylään mennessä, että mitä toisin mukanani, vaikka yksin menenkin. Jos en saa selkeää vastausta niin vien tuliaisiksi vaikka itsetehtyä leipää/makkarapaketin/keksipaketin/vishyä/kahvia/servettejä tms.

Vierailija
5266/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti, että pitäisi syödä sataa eri väristä kasvista että olisi terveellinen ruokavalio. Hei oikeesti. Kunhan täyttää vatsansa kasviksilla, ihan vaikka pelkästään porkkanalla ja kesäkurpitsalla, niin terveysjippo on siinä, ettet jaksa ahmia päälle epäterveellistä kuten rasvaisia tai sokeria sisältäviä juttuja. Ei ole kyse siitä, että mitä enemmän kasviksia syöt niin sen terveempi olet. Nykyisin lehdistö ja ammattilaiset värittävät juttunsa niin, että pitäisi syödä 30 eri väristä kasvista päivässä, että ihminen keskittyisi siihen eikä siihen sipsipussin. Mutta totuus on, älä syö sipsiä tai uppopaistettuja ruokia tai liikaa lihaa tai pastaa. Parasta olisi, ettei niitä kasviksiakaan tarttisi hotkia isoja määriä kun päivän vitamiinit saa ihan pienestäkin määrästä ja osin myös auringosta. En yhtään ihmettele että jotkut opettavat vatsansa ja aivonsa vähäiseen ruokailuun ja pysyvät terveenä. Ei se iso määrä mitään ruokaa mihinkään auta.

Vierailija
5267/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä: onko kukaan nähnyt, että mitä enemmän vedät sitä superfoodiksi ja terveelliseksi kutsuttua kaurapuuroa tai vaikka puolukkaa niin sen terveempi susta tulee? No ei. Ruokailussa kyse vaan valinnoista valita tunkea kurkkuun se vähiten haitallinen juttu. Ruoka ei ole mikään parantajalääke vaan pelkkää bensaa. Paskat valinnat elimistö hylkii paskana pois, mutta kaikkeen ei aineenvaihduntakaan pysty ja monen paska ruokavalio näkyy ihan ihossa naamalla tai ulkomuodossa. Tai vaikka hiuksissa tai kynsissä. Ja mielialassa ja jaksamattomuutena. Tai ihan hitaassa aivotoiminnassa.

Vierailija
5268/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahasta tiukkaa tai haluaa säästää niin syökää kaurapuuroa. Siitä vois tehdä myös lettuja tai leipää tai tortilloja pannulla. Ei tarvitse olla opiskelija että voisi pitää puuropäiviä kuukaudessa eli käytännössä syödä 0,20€ päivässä. Itse syön aina yhden keiton päivässä. Olen huomannut hampaissa kulumaa enkä halua niitä enempää kuluttaa ja hammaslääkärin mielestä myös hyvä idea. Myös lompakko kiittää kun on jokapäiväinen itsetehty lounaskeitto mukana töissä. 0,2-0,8€. Syön samaa keittoa 4 päivää putkeen. Toinen ruoka sit perheen kanssa. Monesti pastaa tai perunaa ja salaattia ja kalaa tai hirveä. Mies on kalastaja/metsästäjä. Jos ei olisi niin syltäis varmaan edullista sika-nautaa tai kanaa. Itse pärjäisin kyllä hyvin kokonaan ilman lihaa mutta mies siitä tykkää, niin miksi en hänelle sitä tekisi.

Vierailija
5269/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin ostanut vaan valkosipulia ja kaalia tai sydönsalaattia. Valkosipulissa ja chilillä maustetussa öljyssä vaan paistetaan ja avot! Sairaan hyvää. Jos haluaa voi heittää vaikka pähkinöitä tai porkkanaa joukkoon mutta oikeesti ih

Minä taas miettisin jatkaa tapailua ja taitaisin laittaa vaihtoon ihmisen joka antaa nykyhinnoilla 5 euroa kaupparahaa. Ellei ole tosissaan rahat vähissä. Oli sitten kysymys salaatista tai mistä tahansa. Jos ollaan treffeillä niin ei siinä laiteta treffikumppania viitosen kanssa etsimään halvimpia tarjouksia illallistarpeiksi.

Ai, että oikein "illallinen"  kokonaisella viidellä eurolla. Päätellen kun sanoit, että tossa (salaattipussi/joku muu salaatti jonka treffikumppanni olisi vitosella löytänyt) sitten meidän illallinen, kiva. Voi voi, kaikkea sitä kuuleekin. Muuten, eikö se illallinen olisi pitänyt laittaa jo ennen kun treffit olivat päällä. Ja mitkä treffit ne ovat kun samalla siivotaan vessaa? Taidat olla oikein helmi kumppaniksi. Enpä enää ihmettele treffeillä kahvikupillisesta niuhottamisesta kun illallinenkin kahdelle pitäisi hoitua 5 eurolla. 

Onko nykyään enää mitään normaalia treffailua ja rahankäyttöä. Lapsillekin annetaan taskurahaksi kymppi. 

Vierailija
5270/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä toinen valopää. 

Vierailija
5271/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rahasta tiukkaa tai haluaa säästää niin syökää kaurapuuroa. Siitä vois tehdä myös lettuja tai leipää tai tortilloja pannulla. Ei tarvitse olla opiskelija että voisi pitää puuropäiviä kuukaudessa eli käytännössä syödä 0,20€ päivässä. Itse syön aina yhden keiton päivässä. Olen huomannut hampaissa kulumaa enkä halua niitä enempää kuluttaa ja hammaslääkärin mielestä myös hyvä idea. Myös lompakko kiittää kun on jokapäiväinen itsetehty lounaskeitto mukana töissä. 0,2-0,8€. Syön samaa keittoa 4 päivää putkeen. Toinen ruoka sit perheen kanssa. Monesti pastaa tai perunaa ja salaattia ja kalaa tai hirveä. Mies on kalastaja/metsästäjä. Jos ei olisi niin syltäis varmaan edullista sika-nautaa tai kanaa. Itse pärjäisin kyllä hyvin kokonaan ilman lihaa mutta mies siitä tykkää, niin miksi en hänelle sitä tekisi.

Kokeile nyt ensin itse sitä kaurapuuroasi. Säästäähän sekin niitä sun hampaitasi.

Vierailija
5272/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile nyt ensin itse sitä kaurapuuroa

Niin syönkin ja teen siitä myös pikasämpylöitä ja leipää. Ja paistan kaurapuuroa rasvassa pannulla niin ihanaa napostelua semmoinenkin ns. Naan-leipä. Semmoisena menee tv:tä katsellessa iltapalana.

Vierailija
5273/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei kaurapuuro toimi kuin välipalana tai lisäruokana, hetken päästä on nälkä. Kokeilin parina päivänä syödä kaurapuuroa maidolla yhtenä pääateriana. Kolmantena päivänä oli niin kova nälkä, että oli pakko keittää perunaa ja paistaa kanaleikkeitä. Kyllä maistui. Lisäksi leipää ja maitoa. Tulee ihan valju olo jos syö kaurapuuroa kunnon ruoan tilalla. Ei pysty kovaa nälkään monena päivänä korvaamaan puurolla. Alkaa myös tökkiä. 

Vierailija
5274/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee 5e/vko. 

t. anorektikko

Vierailija
5275/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haluatte säästää niin menette kauppaan illalla alennukset hyödyntämään. ymmärrän ettei perheellisiltä/muuten kiireellisiltä välttämättä onnistu, mutta yksineläjänä voin aikatauluttaa viikon ostokset outoihin kellonaikoihin, että saa sen suurimman alennuksen ja ruokalistaa muokkaan sitten sen perusteella, mikä on joko sesongissa tai alessa. kyllä siitä kertyy säästöä mukavasti, varsinkin kun pakkaseen voi tunkea edulliset leivät jne. varsinkin jos juustot on 60 prossan punalaputettuina niin siinä jo tuntee onnistuneensa :D

alle satasella elely edellyttää sellaista joustavuutta mutta myös suunnitelmallisuutta. käyn kaupassa kerran viikossa, ja mietin etukäteen mitä teen. se on ollut myös terveydelle hyvästä, että heräteostokset puuttuu. toki on tilaa aina jollekin herkullekin joka viikko, mutta random eineksiä ei tartu matkaan. ellei hyvä ale.

Vierailija
5276/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka antaa lapsille taskurahaksi kympin? Siis viikossa vai kuussa? Ihanko hyvyyttään vai kotitöitä vastaan? Toki vanhemmat saa kuussa lapsilisää 90€ niin eikö se pitäisi sitten antaa lapselle? En ihan tajua. Mulla lapsuudessa vanhemmat osti mulle ruokaa ja antoi katon pään päälle ja maksoi harrastukset ja vaatteet ja puhelinlaskun ja leirimaksut ja tarpeeseen ostettiin mitä tarvittiin ja synttäri- ja joululahjaksi sain leluja ja lauantaisin karkkipussin. En olisi osannut vielä lapsena sijoittaa osakkeisiin niin mitä mä sillä taskurahalla olisin tehnyt?

Vierailija
5277/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi itseänikin harmittanut jos treffikumppani tulee kylään tyhjin käsin ja odottaa, että olisin ehtinyt taikoa jostain illallisen ja ehtinyt siivota koko kämpän työpäivän päätteeksi. Eikä voinut edes osallistua illalliskuluihin vaan tampiona ostaa sille yhdelle 230g:n salaattipussille vielä muovipussin ja pitää euron vaihtorahan itsellään. Vaikutti vielä että tuli etuajassa eikä sovittuun aikaan, kun isäntä/emäntä joutuu pyytämään vieraan hetkeksi pois jaloista että ehtii siivota loppuun.

Vierailija
5278/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo muovipussin osto on sellaista rahan ja luonnon haaskausta että joutaa jo siitä pihalle

Vierailija
5279/18613 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikai kukaan halua löyhkätä treffeillä valkosipulilta ja osalla voi mennä vatsa sekaisin kaalista ja soijasuikaleista, eikä chilistä pidä myöskään kaikki. Itseltä loppuisi kyllä treffailut, jos ruoka olisi noin karmeaa treffeillä ja hengistys valkosipulilta löyhkäten on turha toivoa mitään lähempää kontaktia, se haju on kamala.

Vierailija
5280/18613 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon kuin paistetusta kaalista valkosipulilla, chilillä ja soijalla maustettuna pidänkin (tilkka inkiväärikastiketta on oiva lisä!) niinei se kyllä treffiruokana houkuttelisi... Ja jos salaattiaineksia käskettäisiin ostaa, niin ehkä lehtisalaattipussi, kirsikka/luumutomaattirasia, kurkku ja vaikka melonia tai viinirypäleitä olisi ennemminkin se mitä ostaisin. Mutta ehkä oli ihan hyvä, että alkuperäisellä kirjoittajalla suhde oli vasta treffailuvaiheessa.