Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18614)
Vierailija kirjoitti:
Öisään vielä kun muistin. Minulta kysyttiin ihan ensiksi kuuluuko tämä tuttavani vammaistuen tai -palveluiden piiriin. Ei kuulunut, kuten ei kuulu moni muukaan vaikka kunto olisi huonokin. Sotekyyti palvelee siis pääasiassa vammaispalvelun piiriin kuuluvia asiakkaita. Ainakin siis täällä.
Vaikka kauniisti palveluista julkisuudessa kirjoitetaan todellisuus on hiukan eri. On aina paljon väliinputoajia kuten monessa muussakin asiassa.
Jos on tarve, niin kannattaa ottaa yhteyttä oman hyvinvointialueen palveluneuvontaan. Kyydit on tarkoitettu sekä asiointiin että virkistykseen, Invalidiliittokin voi neuvoa. Mutta ei tuo palvelu ole niille jotka voivat käyttää joukkoliikennettä.
En muista, oliko näin pitkää keskustelua ilta-ajan liikkumismahdollisuudesta siellä Vain oikeasti köyhä- ketjussa. Siellähän mm. ehdotettiin pakastimen kuljettamista kuormaliinojen avulla (selässä tietenkin) paikallisbussissa säilytysongelman ratkaisuksi...
Vierailija kirjoitti:
En muista, oliko näin pitkää keskustelua ilta-ajan liikkumismahdollisuudesta siellä Vain oikeasti köyhä- ketjussa. Siellähän mm. ehdotettiin pakastimen kuljettamista kuormaliinojen avulla (selässä tietenkin) paikallisbussissa säilytysongelman ratkaisuksi...
Huikeeta!! Mutta siis oikeesti, eikö itse kävelevät vanhukset voi käydä aamulla kaupassa ihan niin kuin korona-aikaan, päivällä työttömät pääsee myös ruokajonoihin, töiden jälkeen kaupassa käy perheelliset ja opiskelijat, ja sitten iltamyöhään ne ketkä haluavat ja vuorotyöläiset käy tietenkin työvuorojen mukaan. En ole ikinä ostanut punalaputettuja mutta edullisia merkkejä löytyy kyllä ihan ympäri vuorokauden kaupasta. Jos ei omin jaloin pääse kauppaan eikä ole rahaa kotiin kuljetukseen eikä ole ystäviä tai perhettä, jotka voisivat auttaa, niin sitten haetaan apua yhteiskunnalta ja eri tahoilta. Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa ja aina valittaa, en ymmärrä. Onko tämä ketju luotu vain siksi, että päästäisiin lyttäämään toisten edulliset tavat elää? Jos ei siihen itse pysty, niin kannattaa opiskella asiaa, etsiä tietoa ja apuja, että olisi lähempänä sitä omaa tavoitetta.
En tiedä minkä ikäinen tämä huonokuntoinen eläkeläinen on, mutta oma eläkeläisäitini syö yleensä aamulla kaurapuuron, sitten itsetehdyn keiton (sisältöä aina kasviksia), päivällä perunaa ja pari eines lihapullaa/kalapuikkoa/muikkua/jauhelihakastiketta ja illalla taas puuron. Leipää ja voita on myös varuilla välipalaksi kahvin kanssa. Puurot maksaa yhteensä 0,20€, itsetehty keitto alle 1€, perunat ja lihapullat alle 1€. Noi kaikki ainekset saa sillä 5€:lla ja kaurahiutaleista syö viikko tolkulla. Jää vielä rahaa siihen leipään, margariiniin ja kahviin. Joka päivä kun ei tarvitse käydä kaupassa niin säästyy samalla myös päiväraha pesuaineisiin ja tabletteihin. 5€ päivässä on aika ruhtinaallinen summa kauppaan, jos näin oli. Varsinkaan kun ei ole kasvava teinipoika. Jos ei pysty itse kokkaamaan heikon kunnon takia, niin saattaa olla muös muistisairautta motoriikan ongelmien kanssa, ja silloin alkaisin miettimään hoitopalvelujen apua. Voihan sitä aina syödä sen eines ruoankkn mutta tylsäksi käy. Oma äiti ei tosin jaksa syödä kokonaista eineskeittoakaan, sen verran pieniruokainen.
Tämän ketjun aiheena on se, miten pystyy syömään satasella/kk. Ja sitten on laitettu esimerkkejä, hyviä ja huonoja ja hyvinkin erikoisia.
Valitettavasti toisten mielestä ketjun aiheena on miten kumota kaikki mahdolliset esimerkit joko todellisilla tai imaginäärisillä vastaväitteillä TAI sitten kyseenalaistaa vastaajan kirjoitukset lähtökohtaisesti mielikuvituksen tuotteiksi. Myös kirjoittajat ovat mielikuvituksen tuotetta joidenkin mielestä.
Täällä on ollut paljon hyvin valaisevia esimerkkejä siitä, miten noin satasella pystyy ruokkimaan itsensä. Sitten on ollut aika... mielikuvituksellisia selityksiä siitä, kuinka ruokaan menee vähintään tonni kuussa tai sitten 70€/seitsemän hengen perhe. Ne ovat kuitenkin marginaalia, jonka voi ohittaa hiiren rullaa pyöritellen.
Lisäksi on ollut hyviä kuvauksia siitä, minkälaisissa elämäntilanteissa tuollainen budjetti on käytössä - osa vapaaehtoisesti, osa pakotettuna. Näiden lisäksi kirjoittajissa on ollut mukana myös heitä, joille tuo satasen budjetti ei jostain syystä - esimerkiksi oman terveydellisen tilanteen vuoksi - ole mahdollista.
On ollut hyvin mielenkiintoista huomata, että jos joku kertoo pystyvänsä ruokailemaan satasella kuussa, hän saa vastaansa vastalauseryöpyn ja häntä syytetään kaikkien viestien kirjoittajaksi. Mutta samaan aikaan sitten he, jotka kertovat, etteivät pysty syömään satanen kuussa-budjetilla, saavat niskaansa toisenlaisen ryöpyn.
Ske (joka laittoi eilen selvityksen huhtikuun kuluista, mutta unohti allekirjoittaa sen: ei riittänyt huhtikuussakaan 100€/perheenjäsen, meni yli).
Siis pakko nyt tarkentaa. Onko se eläkeläinen jolla kertoi olevan rahaa 5-7€ niin tarkoitettu päivälle vai kuukaudelle vai mille ajalle? Ja onko hän se sama, joka ei jaksa tehdä mitään iltalenkkejä ja kantaa ruokakassia kotiin? Oon vähän pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Siis pakko nyt tarkentaa. Onko se eläkeläinen jolla kertoi olevan rahaa 5-7€ niin tarkoitettu päivälle vai kuukaudelle vai mille ajalle? Ja onko hän se sama, joka ei jaksa tehdä mitään iltalenkkejä ja kantaa ruokakassia kotiin? Oon vähän pihalla.
Tuo raihnaisena eläkeläisenä esiintyvä kertoi alkuun että ruokarahat ovat vähissä ennen seuraavaa eläkkeen maksua. Sitten hän tarinoi näin: Minulla ei ole varaa maksaa kotiinkuljetuksesta. Sitäpaitsi budjetti on niin pieni, että katson vasta kaupassa mitkä ovat edullisimpia vaihtoehtoja. Jos ruokarahaa on käytössä viisi-seitsemän euroa ja siitä osa menee kuljetukseen niin tuskin kannattaa. Mahtavatko edes kuljettaa pieniä määriä. '.
Tuossa ei otettu kantaa siihen mille ajanjaksolle, mutta voisi olettaa tarkoittavan kertaostosta. Tuo vastaus oli valitus siihen kun joku ehdotti kuljetuspalveluiden hyödyntämistä, jos on oikeasti vaivainen. Ei kai kukaan ole oikeasti niin hölmö että tilaisi kaupan palveluista maitopurkin kerrallaan, käsittääkseni kuljetuspalveluita hyödyntävät tilaavat vähintään viikon ellei jopa koko kuukauden pääostokset kerralla.
Se että joka asiaan vastaa omituisin valituksin, viittaa kyllä siihen että kyse ei ole aidosta tilanteesta. Mutta jos nyt tykkää roolileikeistä ja toiset vielä menevät retkuun, niin mitäpä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun aiheena on se, miten pystyy syömään satasella/kk. Ja sitten on laitettu esimerkkejä, hyviä ja huonoja ja hyvinkin erikoisia.
Valitettavasti toisten mielestä ketjun aiheena on miten kumota kaikki mahdolliset esimerkit joko todellisilla tai imaginäärisillä vastaväitteillä TAI sitten kyseenalaistaa vastaajan kirjoitukset lähtökohtaisesti mielikuvituksen tuotteiksi. Myös kirjoittajat ovat mielikuvituksen tuotetta joidenkin mielestä.
Täällä on ollut paljon hyvin valaisevia esimerkkejä siitä, miten noin satasella pystyy ruokkimaan itsensä. Sitten on ollut aika... mielikuvituksellisia selityksiä siitä, kuinka ruokaan menee vähintään tonni kuussa tai sitten 70€/seitsemän hengen perhe. Ne ovat kuitenkin marginaalia, jonka voi ohittaa hiiren rullaa pyöritellen.
Lisäksi on ollut hyviä kuvauksia siitä, minkälaisissa elämäntilanteissa tuollainen budjetti on käytössä - osa vapaaehtoisesti, osa pakotettuna. Näiden
Juuri näin. Itse nuukana ihmisenä olen syönyt reippaasti alle 90€/kk jo yli 10 vuotta, ihan siis itse ruokani maksaen. Toki mulla suuret tulot eli sillä lailla ei tarvitse murehtia, mutta toki tuo nuukuus niin ruoassa kun muissakin ostoksissa ja valinnoissa on mahdollistanut sen, että nyt minulla olisi säästöissä huomaamatta sen verran että voisin syödä loppuelämäni vaikka kaviaaria joka päivä tai ottaa loparit ja matkustella 20 vuotta tai ostaa talo tms. Mutta jos joku väittää ettei voi syödä terveellisesti tai hyvin 100€/kk niin sitä hämmästelen. Sitten ei ehkä ole ottanut asioista selvää. Mulla ei ole ollut edes flunssaa miesmuistiin. Oisko ollut nuhaa 7 vuotta sitten? Koronankin vältin vaikka 2 rokotusta otin. Hammaslääkärissä käyn joka toinen vuosi, mutta reikiä ei ole ollut koskaan. Ehkä sit oon vaan kummajainen.
"Juuri näin. Itse nuukana ihmisenä olen syönyt reippaasti alle 90€/kk jo yli 10 vuotta, ihan siis itse ruokani maksaen."
Sopiiko kysyä, minkä ikäinen olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi on ollut hyviä kuvauksia siitä, minkälaisissa elämäntilanteissa tuollainen budjetti on käytö
Lisään vielä: että siis 10 vuotta sitten tienasin nettona 1900€, nyt pari vuotta tienannut 2600€. Silti ruokakulut pysynyt samana.
Vierailija kirjoitti:
"Juuri näin. Itse nuukana ihmisenä olen syönyt reippaasti alle 90€/kk jo yli 10 vuotta, ihan siis itse ruokani maksaen."
Olen 38 vuotta. Itse asiassa olen syönyt alle 90/kk 20-vuotiaasta lähtien, eli siitähän tulee itseasiassa 18 vuotta. Mutta hyvässä työssä vasta nyt 10 vuotta. Aika menee nopeasti! Mutta toki pitää muistaa, että en ole urheilija, eikä minulla ole mitään allergioita tai rajoitteita. Ja mulla pituutta 165cm.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkä ikäinen tämä huonokuntoinen eläkeläinen on, mutta oma eläkeläisäitini syö yleensä aamulla kaurapuuron, sitten itsetehdyn keiton (sisältöä aina kasviksia), päivällä perunaa ja pari eines lihapullaa/kalapuikkoa/muikkua/jauhelihakastiketta ja illalla taas puuron. Leipää ja voita on myös varuilla välipalaksi kahvin kanssa. Puurot maksaa yhteensä 0,20€, itsetehty keitto alle 1€, perunat ja lihapullat alle 1€. Noi kaikki ainekset saa sillä 5€:lla ja kaurahiutaleista syö viikko tolkulla. Jää vielä rahaa siihen leipään, margariiniin ja kahviin. Joka päivä kun ei tarvitse käydä kaupassa niin säästyy samalla myös päiväraha pesuaineisiin ja tabletteihin. 5€ päivässä on aika ruhtinaallinen summa kauppaan, jos näin oli. Varsinkaan kun ei ole kasvava teinipoika. Jos ei pysty itse kokkaamaan heikon kunnon takia, niin saattaa olla muös muistisairautta motoriikan ongelmien kanssa, ja silloin alkaisin miettimään hoitopalvelujen ap
Taitaa äitisi olla aika siroa sorttia?
Minä haluaisin, että se eläkeläinen, jolla ei rahaa ja vaikea liikkua, tulisi tönne jakamaan vähän tuntemuksiaan. Ehkä me muut voitais auttaa? Eli kuinka usein käyt kaupassa ja paljon rahaa kuukaudessa käytössä ja mitä ostat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkä ikäinen tämä huonokuntoinen eläkeläinen on, mutta oma eläkeläisäitini syö yleensä aamulla kaurapuuron, sitten itsetehdyn keiton (sisältöä aina kasviksia), päivällä perunaa ja pari eines lihapullaa/kalapuikkoa/muikkua/jauhelihakastiketta ja illalla taas puuron. Leipää ja voita on myös varuilla välipalaksi kahvin kanssa. Puurot maksaa yhteensä 0,20€, itsetehty keitto alle 1€, perunat ja lihapullat alle 1€. Noi kaikki ainekset saa sillä 5€:lla ja kaurahiutaleista syö viikko tolkulla. Jää vielä rahaa siihen leipään, margariiniin ja kahviin. Joka päivä kun ei tarvitse käydä kaupassa niin säästyy samalla myös päiväraha pesuaineisiin ja tabletteihin. 5€ päivässä on aika ruhtinaallinen summa kauppaan, jos näin oli. Varsinkaan kun ei ole kasvava teinipoika. Jos ei pysty itse kokkaamaan heikon kunnon takia, niin saattaa olla muös muistisairautta motoriikan ongelmien kanssa,
No muistisairautta pikkuhiljaa enemmän ja enemmän sairastava tavallinen 76-vuotias. Ehkä sairaus sit vaikuttaa ruokahaluun. Tavallisen kokoinen ihminen. Ei ole ikinä ahminut ruokaa kyllä nuorempanakaan vaikka paljon töitä teki maatilalla. Ehkä se pula-aika on jälkensä jättänyt ja ollaan opittu elämään vähällä ja säästäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 38 vuotta. Itse asiassa olen syönyt alle 90/kk 20-vuotiaasta lähtien, eli siitähän tulee itseasiassa 18 vuotta. Mutta hyvässä työssä vasta nyt 10 vuotta. Aika menee nopeasti! Mutta toki pitää muistaa, että en ole urheilija, eikä minulla ole mitään allergioita tai rajoitteita. Ja mulla pituutta 165cm.
Sitten ei auta kritisoida, jos jollain on isompi energiantarve, kuin passiivisella lyhyehköllä naisella. Hyvin monesti nämä 100 euron ruokavaliot on juuri liikumattomien naisten ruokavalioita ja osa jopa mainostaa paastoavansa, mutta silti pitää aina syytellä muita miten muut ei osaa/kykene/on tyhmiä jne. jos rahaa kuluukin enemmän.
Itselle paljon liikkuvana naisena 100 euroa ei ainakaan riitä kattamaan energiantarvetta ja tarpeeksi monipuolista syömistä. Huonolla ruokavaliolla ei jaksa liikkua, eikä palaudu, ja itse liikuntasuoritus kärsii. Itselle pistää monessa esimerkissä ainakin proteiinin puute silmään, mikä nostaa ainakin omalla kohdalla ruokakuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei auta kritisoida, jos jollain on isompi energiantarve, kuin passiivisella lyhyehköllä naisella. Hyvin monesti nämä 100 euron ruokavaliot on juuri liikumattomien naisten ruokavalioita ja osa jopa mainostaa paastoavansa, mutta silti pitää aina syytellä muita miten muut ei osaa/kykene/on tyhmiä jne. jos rahaa kuluukin enemmän.
Hienoa, että itse pääset liikkumaan! Mulla synnynnäinen nilkkavika, mutta teen silti kevyitä treenejä. Mutta en ole silti ketään täällä kritisoinut. Sanoin, että mulla toi edullinen ruokailu onnistuu helposti, mutta en väittänyt tai painostanut, että muiden pitäisi syödä samalla lailla. Jos liikut paljon, ja haluat syödä paljon ja varsinkin kallista proteiinia, niin tee niin. Suosittelen seurailemaan vaikka Martina Aitolehden somekanavia. Hänkään ei syö isoja annoksia vaikka syö terveellisesti. Ja täälläkin on kerrottu miljoonia edullisia proteiinin lähteitä ja tapoja syödä. Mutta jos haluat syödä joka päivä avocadoja ja kanaa ja mangoa jne. Niin senkus teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kritisointi on eniten niiden kommentoijien päässä jotka eivät ymmärrä että omien tapojen kuvaus ei ole syyttelyä. Jos ei jonkun tyyli nappaa niin pakkoko siitä on itseensä ottaa. Se että jos hyväntahtoisesti ihmettelee jotain haluten ehkä tietää tarkemmin on eri asia.
Off topic: mutta nuorempana kun olin tosi hoikka, niin yritin vaan ostaa herkkuruokaa ja syöttää niitä muille kavereilleni, että lihoisivat, että itse pysyisin hoikempana kuin muut :) Eli en itse syönyt mitään, mutta ostin joka viikko muille herkkuja:) Tepsi kyllä:) Muut ahmivat kaiken mitä ilmaiseksi saivat, eivätkä tajunneet, että tarkoitus olikin saada heidän vain lihomaan ja voimaan pahoin.Myönnän, että olin julma enkä enää niin tekisi, mutta vieläkin vähän hymyilen.