Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (20953)
En maksa ruuasta mitään. Haen pelastusarmeijasta ilmaisia ruokakasseja kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Miten ruisjauho vispautuu kuohkeaksi? Meillä on tehty vatkaamatta nimellä ruispuolukkapuuro, joko kattilassa tai uunissa. Vispipuuron nimellä mannaryyneistä kuohkeaksi vatkattua puuroa. Valitettavasti en pysty syömään puolukkaa missään muodossa.
Mutta omenoita onneksi miten paljon vaan!
Tänään tiistaina söin lounasvieraan kanssa katkarapukasaria ja unikonsiemenbageleita ( pakstimen ja kuivakaapin antimista valmistin). Söin myös tänään tekemääni kauraomenapaistosta Valion valmiilla vaniljakastikkeella, jonka vieras toi tullessaan.
Muutama vihreänä poimimani amppelitomaatti oli kypsynyt sisällä, ne söin ja sitten tietysti omenoita joka välissä.
Leivoin vielä rahkaomenatortun, se on syötävissä vasta huomenna kun se on asettunut. Tämä on ehdoton suosikki! Irtopohjavuoassa on ohut taikina sivuilla ja pohjalla. Täytteessä paljon rahkaa ja kermaa ja munia ja omenaa...sokeria, kanelia ja sitruunaa ja vaniljaa myös. Rahka ja kerma ja munat olivat melko iäkkäitä, mutta käyttökelpoisia ( ainakin minun keittiössäni).
Nyt syön vielä lopun hedelmäsalaatin ja voileivän ( juustoa ja leipää). Oli kiva päivä!
- tarinankertoja-
Ruisjauhoihin tehtynä vispi-puolukka-tai lappapuuro (onko näille muitakin nimiä?) Muistaakseni ei ole aivan yhtä kuohkeaa kuin mannaryyneihin tehtynä. Vertailu on vaikeaa kun ole vuosikausiin ole mannaryyneihin tehtynä tätä syönyt.
Oi kauhea, mitä tautirintama täällä jyllää! Ensin oli Tarinankertoja, sitten minä, nyt Kaalikeittonainen ja Winnerikin! Mutta tästä noustaan vielä!
Mulla on tämä viikko yhtä työmatka/yhdistys/anopinhoitoputkea. Onneksi puolet viikosta sitten myös pääsen valmiiseen lounaspöytään. Yksi päivä meneekin sitten ravintolasyömisten kanssa, eli kalliiksi tulee tämä viikko.
Sen varaan en laske, että anoppi tarjoaisi.
Minulla on edelleen noita kuivattuja herneitä putsattavana, niissä on se hyvä puoli, että säilyvät kyllä (seassa on siis rikkinäisiä/likaisia/jokseenkin madonsyömiä herneitä, en niitä lajitellut kuivatessa). Omenoiden kanssa ei voi vetkutella, vaan ne on käsiteltävä viikon sisään.
Kiusa se on pienikin kiusa
Nyt kun on säästöt syöty ja toimeentulotukea en saa niin ruokabudjettini on 2-4 € päivässä. Syön kasviksia, säilykkeitä, pastaa ja soijarouhetta. Päivittäiset kalorit ovat n. 1500. Tällä mennään jatkossakin, koska töitä en ilman ihmettä saa.
Oli tehtynä piitkä kauppalista tarjouksineen tälle illalle, kun jään taas yksin eli normaaliolotilaan kotiin. Tosi paljon säästöä tuli, kun huomasin, etten välttämättä tarvitsekaan mitään. Suippokaaliin olisi himo, mutta koitan hillitä itseni, ja syödä nyt ensin pois mitä löytyy. Säästetään lauantaireissuun, jos silloin menisi thaimaalaiseen ravintolaan, mistä on viiden vuoden takaa hyvät muistot.
-tarinankertoja-
Syöty tiistaina:
- ruiskaurapuuroa voisilmällä
- katkarapukasaria desi
- omenatorttua ja omenatuoremehua kotipihan omenoista
- tonnikalamakaronia , suippokaalia ja salaatinkastiketta
- tarinankertoja-
Mun 87-vuotias äitini, jonka kaloritarve laskurin mukaan on enää 1200 kcal, syö liki satasella kuussa. No muutaman kympin menee yli, mutta ne taitaa olla pullaa vierailijoille.
Siitä tiedän, kun katson hänen tiliotettaan rinnakkaistunnuksilla. Maksaa kauppostoksensa pankkikortilla, kun ei taida käteistä enää ymmärtääkään saati osata seteleitä ja kolikoita laskea. Itse käy kaupassa.
Kaurapuuro aamuisin mun pakastimeensa toimittamillani marjoilla ja maidolla. Kahvia mustana.
Lounas 300-350 g valmusruoasta puolet. Ei jaksa kerralla enempää. Puolet syödään seuraavana päivänä. Tai itse tekemänsä keitto lähinnä Apetit keittokasviksista sattumia vaihdellen.
Tai HK sinistä kylmiltään.
Tomaattia, kurkkua, satokausien hedelmiä syö vaihdellen miltei joka päivä vähän ja edes yhden hedelmän päivässä.
Raejuustoa mä vien lisäproteiiniksi, itse ei osta. Maitoa juo ruokajuomana ja leivän kanssa.
Leipää illemmalla syö 1-2 siivua Oivariinilla ja joskus juustolla, viiliä ja jugurttia toisinaan, jos vien hänelle, itse ei sellaisia osta.
Suklaata ja kahvileipää menee varmaan melkein joka päivä.
Hoikka mummeli on, BMI 22.
Kävin eilen anopille ostamassa ruuat. Jouduin metsästämään gluteenitonta leipää (sitä ainoaa, joka anopille kelpaa) kolmesta kaupasta. Mutta löysin sentään. Minulla oli Tarinankertojan tapaan pitkä kauppalista itselleni, mutta siitä sitten lopulta karsiutui pois melkein kaikki syötävät. Ostin dödöä ja kissanpapuja ja sinappia, sellaista sekalaista.
Hyvin sain silti kotona tehtyä ruokaa: kuskusta, paistettua jauhelihaa, paistettuja sieniä, vihreitä papuja ja parskaalia, silmusalaattia ja kiinankaalia + erinäisiä "kastikkeita". Kuskus ja jauheliha punalaputettua, parsakaali ihan tavallisella hinnalla ostettu lidlistä (! kyllä, olen käynyt lidlissä!), muut kasvikset niitä jämäkasviksia.
Huomioita: tokmannilla kokis oli alle 13€ se 24 pikkupullon paketti (halvempaa kuin muualla). Prismassa voi oli 3,40€/500g, kun tänään on näköjään Cittarissa alkava tarjous 2,99€/kg. Cittarissa on myös oltermanni 4,99€/kg, ja jos omenat alkavat kyllästyttää, niin appelsiinit 0,99€/kg. Prismassa ehkä se yleinen hintataso on muutaman sentin halvempaa, mutta Cittarin tarjoukset ovat huomattavasti parempia.
Vierailija kirjoitti:
https://www.city.fi/ruoka-ja-ravintolat/20-eurolla-viisi-arkiruokaa-nai…
Ja halvemmalla olisi vielä päässyt kun olisi käynyt LIDL tai Prisma. Melkein väittäisin että olisi päässyt 15€, mutta en nyt jaksa/viitsi/ehdi tarkempia hintoja laskea halvimpien Prisman tuotteiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja halvemmalla olisi vielä päässyt kun olisi käynyt LIDL tai Prisma. Melkein väittäisin että olisi päässyt 15€, mutta en nyt jaksa/viitsi/ehdi tarkempia hintoja laskea halvimpien Prisman tuotteiden mukaan.
Kannattaa myös huomioida, että niin rasvoja kuin mausteitakaan ole laskettu hintoihin mukaan.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös huomioida, että niin rasvoja kuin mausteitakaan ole laskettu hintoihin mukaan.
Niin, siis ei käytetty mitään ylimääräisiä?
Ja noi oli woltattu noi ainekset? Aika hyvä suoritus sillä konstilla?
Torstain syömiset:
- ruiskaurapuuroa voisilmällä iso annos
- kaakaota, mikrojuustoleipää ja saatua pullaa
- omenoita ( neljäs lajike kypsyy)
- tomaattia ja salaatinkastiketta
- tarinankertoja-
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Budjettireseptien helpoin temppu on ilmoittaa öljy, mausteet, liemikuutiot ja sipulit valmiiksi löytyviksi keittiöstä."
Todennäköisesti käytettiin mutta hintaa niille ei lasketttu.
Niin, eikä Woltin kuljetus- ja palvelumaksua. Se jo nostaa hintaa rutosti.
Kampin Pimu
37,80 + 22.40= 60, 20e syyskuussa tähän asti.
Kaupasta maitoa, kermaa, vuohenjuustoa, banaania, tomaatteja, salaatti, kaali. Reissuevääksi viinirypäleitä, lähdevesipullo . Kaikki yht 22.40 euroa.
Meillä tulee hanasta tosi pahan makuista vettä. Kylmänä lasista pystyy juomaan, mutta matkalle mukaan muovipulloon...ei vaan pysty.
- tarinankertoja-
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun lopusta lukee, jos sinne saakka jaksaa lukea:
"Tässä korissa pakastesipuli ja kasvisliemi ovat mukana hinnassa, eikä valmistukseen tarvita erikseen ostettavaa paistorasvaa."
Ja vaikka mausteita, öljyjä ja mitä tahansa muuta olisi ostoskoriin vielä laittanut, olisi ne kaikki kaikki saanut paljo halvemmalla kuin K-Kaupasta Wolttaamalla.
Kuinka paljon wolt-kuljetus maksaa? En tiedä, koska asun täällä korvessa kaiken sivistyksen ulottumattomissa.
Wolt-kuljetuksessa kuitenkin siis maksetaan sen kuljettajan palkka siinä wolt-kuljetushinnassa. Siitä syö alusta ilmeisesti vähintään kolmanneksen, ja kuljettajat joutuvat erikseen maksamaan woltille ensin, että voivat ylipäätään aloittaa kuljettamisen, ja ilmeisesti omalla kustannuksellaan vielä ostavat ne kassitkin.
Wolt myös vie välistä sikäli, että kauppa/ravintola maksaa woltille vielä erikseen siitä, että wolt kuljettaa sen tuotteita. Ainoa, joka tuossa tienaa, on Wolt yrityksenä.
No mutta, palaan itse asiaan.
Toi citylehden artikkeli oli ihan realistinen, siinä mainittiin, että mitään ylimääräisiä mausteita ja rasvoja ei käytetty, vaan kaikki oli sen ostoslistan mukaan. Mainittiin myös, että proteiinivalinnalla vaikuttaa paljon ostoskorin hintaan ja annoshintaan.
Tottakai suurimman osan ostoksista voisi tehdä jossain muualla jollain muulla tavalla (eli ei-wolttaamalla) edullisemmin - sitähän täällä on moneen kertaan sanottu, että muutamalla kympillä (viikossa) valitettavasti pärjää, kun on pakko.
Olen tänään vapaapäivällä, kiitos plussatuntien (ei plop-plop-plussaa kuitenkaan). Päivän ohjelmassa pesueen ruokkimista, vapaaehtoistöitä ja yhdistystöitä sekä kyläilyä. Kaikki omaan piikkiin.
Perjantaina syöty:
- kaurapuuroa ja jogurttia
- lämpimiä mikrojuustoleipiä, tomaattia
- omenoita
- kauraomenapaistosta ja jogurttia
-tarinankertoja-
Miksipä ei omenaa pizzaan! Laitetaanhan siihen sitä ananastakin. Ja mun yksi lempparipizzani on sellainen johon tulee bresaolaa ja säilykepersikkaa!
Kampin Pimu