Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon
Kommentit (758)
Maksan nyt 700e kolmiosta, jossa asunut 10v. Kun jäin työttömäksi jäin tähän asumaan. Kuitenkin jo 2 v sitten asumistukeani leikattiin, koska asuin liian isossa asunnossa. Eli saan jo nyt tukea 2h huoneiston vuokran mukaan. Syynä on ollut terveysmurheet tälle muuttohaluttomuudelle.
Ihan kiusantekoa, valtio ei minun kohdalla säästä mitään, jos muutan 2hh huoneistoon. Vaan he maksavat minulle n.150e enemmän tukia. Järjetöntä hommaa.
Vierailija kirjoitti:
"Helsinki-Vantaa-Espoo-alueella on tällä hetkellä Oikotiellä 1412 asuntoa, joissa vuokra on max 700 euroa (menee Kelan 694 + 5% rajaan). On tekosyy väittää etteikö kohtuuhintaista asuntoa löydy."
Unohdat nyt että varsin moni tukea saava ei asu yksin vaan samassa asunnossa asuu myös lapsia. Ei vaikka kahta lasta voi mihinkään halpaan yksiöön ottaa mukaan.
Vastasin kommentoijalle, joka puhui omasta asunnostaan, ei esim. Perheen asunnosta. Jokaiselta yksinasuvaltakin kuulee aina saman marinan, ettei kohtuuhintaisia asuntoja ole, vaikka niitä on pk-seudulla _tuhansittain_. On ollut aikoja kun niitä ei ole ollut, mutta nyt on, niin siitä vaan nappaamaan itselleen sopiva, niin ei tarvitse miettiä kelan pakotuksia halvempaan muuttamisesta.
Ps. Kahden hengen vuokranormiin sopivia kaksioita tai isompia on tällä hetkellä oikotiellä pk-seudulla 1580.
"Tietenkin voi. Ei lapset ole mikään 'vapaudu vankilasta' -kortti. "
Kysehän ei ole siitä että se aikuinen saisi jotain lasten varjolla vaan että ne lapset saavat ihmisarvoisen elämän. Ei sitä lasten asumista huomioida siis aikuisen takia vaan niiden lasten takia.
Alkaa olla jo melko kylmää kyytiä kun ollaan valmiita laittamaan lapset kärsimään samalla että vain saadaan kyykyttää sitä tukea saavaa aikuista. Eikä sinun muuten käy noita lapsia sääliksi. Jos kävisi niin et edes puhuisi noin älyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo varmaan sitten tarkoittaa niitä, jotka asuvat selvästi kalliimmassa asunnossa kuin olisi tarve/varaa. Esimerkiksi jos itse joutuisin toimeentulotuen piiriin, niin tässä kaupungissa yksin asuvan vuokraraja on 528 € ja minulla yksiön vuokra on 542 €. Eli tuskin he minua vaatisivat muuttamaan, tai tarvittaessa maksaisin tuon erotuksen (14 €) itse.
Nämä systeemit ovat kyllä kummalliset. Itse asuin toimeentulotuella ollessani vanhassa talossa vuokralla. Vuokra oli 250€ ja siitä KELA korvasi 82€. Loput piti kustantaa TT-tuen perusosasta. Tuet näyttäytyvät minulle varsin mielivaltaiselta.
Milloin tmä tapahtui? Asuin 15 vuotta sitten Helsingissä 350 euron yksiössä, nykyään sama asunto vuokralla 780 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ongelman tuo ratkaisee. Jos tyyppi ei ole työllistynyt ansiosidonnaista saadessaan eikä kelan työttömyyskorvauksellakaan tähän mennessä niin tuskin se sillä työllistyy että se heitetään ulos asunnostaan eikä sillä ole varaa hankkia uuttakaan.
Suomesta puuttuu työpaikkoja, ei köyhien kyykytystä. Alkaa epäilyttää että kokoomusministereiksi on valkattu nää jotka on vuosia fantasioineet siitä millä kaikilla tavoilla pääsevät kyykyttämään köyhiä.
Vasureilla voisi olla pelin paikka mutta kun ne onnistuu olemaan vielä surkeampia niin eipä ole suurta riskiä kokoomuksella vaikka touhut olisikin noin avuttomia kuin sannitädillä ja muutamalla muulla kokoomusministerillä.
Ei halvempaan asuntoon muutto työttömyyteen auta, mutta kustannukset pienenevät kuitenkin. Kyllä sieltä kauempaakin pääsee julkisilla töihin, kuten muutkin, ei tarvitse missään Helsingin keskustakämpässä asua.
Työtön ja muiden veroeuroilla elävä ei voi tuudittautua ajatukseen siitä, ettei halua luopua "saavutetuista eduista". Joskus niiden on loputtava, ei ne ikuisiksi ole tarkoitettukaan. Tämähän tässä kummastuttaa, kun tt-tukien saajatkin jo vaativat työssäkäyvien elintasoa autoineen, koirineen ja kalliine cityasuntoineen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! Pääkaupunkiseutu pitää siivota etenkin näistä ulkomaalaisista sossueläteistä. Heidät voidaan sijoittaa esim. Inariin elelemään ja opettelemaan kieltä.
Sori, mutta lyön vaikka vetoa, että yhtään ulkomaalaistaustaista ei pakoteta muuttamaan paikkakuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuminen pääkaupunkiseudulla tai suurten kaupunkien keskustoissa toisten rahoilla ei ole mikään ihmisoikeus.
Helsingistä, jos ei löydy halpaa vuokra-asuntoa niin sitten muutetaan kiltisti vaikka Someroon, Karkkilaan tai Kouvolaa, Mitä merkitystä sillä on työttömälle missä asuu, jos ei ole aikomustakaan työllistyä tai osallistua yhteiskunnan ylläpitoon.
No entä, jos ei saa vuokra-asuntoa edes Somerolta, Karkkilasta tai Kouvolasta? Kaikki kun eivät saa. Asuntoon muuttaminen nimittäin vaatii vuokranantajan suostumuksen.
Entä mitä sitten niissä tapauksissa, joissa henkilö on töissä Helsingissä? Edelleenkö ajatellaan, että voi muuttaa Kouvolaan, ja sitten matkustaa päivittäin junalla Kouvolasta Helsinkiin, vai pitääkö lopettaa työt ja muuttaa työttömäksi Kouvolaan? Ja kyllä, toimeentulotuen saajista yllättävän iso osa on töissä.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa, että koko maasta ei löydy vuokranantajaa, joka asuntonsa suostuisi antamaan asuttavaksi, niin sitten on varmaan hakeuduttava toisten samanlaisten kanssa asunnottomien asuntoloihin. Niissä kun voi olla yötä vaikka olisi päihtynytkin ja paskat housussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiä aletaan siis siivoamaan. Somput ym. elätit kuormataan maakuntiin.
Siellä on kotimantereella lääniä..
Toivot siis, että työttömät ryhtyvät palkkamhaajiksi ja ottavat poliitikoilta hengen pois?
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin sen halvemman asunnon noin vain saisi...
Miksi ei saisi? Itä-Suomessa on paljon edullisia asuntoja. Jos et halua asua siellä, kannattaa muuttaa töiden perässä jonnekin muualle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! Pääkaupunkiseutu pitää siivota etenkin näistä ulkomaalaisista sossueläteistä. Heidät voidaan sijoittaa esim. Inariin elelemään ja opettelemaan kieltä.
Sori, mutta lyön vaikka vetoa, että yhtään ulkomaalaistaustaista ei pakoteta muuttamaan paikkakuntaa.
Korotetuilla tuilla voi yhä asua.
Jos pienituloisella ei ole rahaa muuttaa, eikä vuokravastikkeita tai apua muuttoon, miten se muutto tapahtuu. Muuttotuki ei jälkikäteen saatuna ratkaise tilannetta tai liian pieni, sen kai saa vain työpaikan saaneet. Miten yksin elävät selviävät. Kaikilla ei ole sukulaisia edes saatavilla.
"Ps. Kahden hengen vuokranormiin sopivia kaksioita tai isompia on tällä hetkellä oikotiellä pk-seudulla 1580."
Pelkästään Helsingissä toimeentulotukea saa 60.000 henkilöä. Eli nuokaan eivät riitä yhtään mihinkään jos yhtään isomman joukon pitää muuttaa halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että ne kaikista röyhkeimmät ja ahneimmat eivät muuta mihinkään, vaan rahoittavat haluamansa elämän rikoksilla.
Ainakin yksi niistä harvoista tuntemistani perheistä, jotka olivat ihan stereotyyppisiä "sossupummeja", eli melkoista kaksoiselämää parikymmentä vuotta sitten - mies kuului rikollisliigaan, oli huumediileri jne. Ihmeteltiin aina, miten muka tuilla voi elää noin fiinisti. No, lopulta selvisi, ettei siitä elintasosta ollut tukia kuin osa.
Ne köyhät, jotka ovat jo valmiiksi noudattaneet sääntöjä, ovat ne jotka saavat nenilleen tästäkin. Kuten aina.
Se on kyllä totta , että köyhien lapsetkin ovat herkkiä tekemään rikoksia ja se näkyy katuryöstöinä joihin näiden nuorten vanhemmat heitä kannustavat omilla esimerkeillään.
Tästäkin syystä olisi hyvä saada koko tämä väestön osa ,eli valtiorahoitteiset tukien saajat samoille asuinalueille joissa heitä kyetään paremmin valvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo varmaan sitten tarkoittaa niitä, jotka asuvat selvästi kalliimmassa asunnossa kuin olisi tarve/varaa. Esimerkiksi jos itse joutuisin toimeentulotuen piiriin, niin tässä kaupungissa yksin asuvan vuokraraja on 528 € ja minulla yksiön vuokra on 542 €. Eli tuskin he minua vaatisivat muuttamaan, tai tarvittaessa maksaisin tuon erotuksen (14 €) itse.
Nämä systeemit ovat kyllä kummalliset. Itse asuin toimeentulotuella ollessani vanhassa talossa vuokralla. Vuokra oli 250€ ja siitä KELA korvasi 82€. Loput piti kustantaa TT-tuen perusosasta. Tuet näyttäytyvät minulle varsin mielivaltaiselta.
Milloin tmä tapahtui? Asuin 15 vuotta sitten Helsingissä 350 euron yksiössä, nykyään sama asunto vuokralla 780 euroa.
Muutin pois keväällä. Ei talous kestänyt asua noin halvasti. KELA neuvoi muuttamaan keskustaan kalliimpaan ja pienempään asuntoon, jotta käteen jäisi enemmän rahaa.. En sitä kuitenkaan tehnyt, koska en viihdy kaupungeissa. Nyt toistaiseksi asunnoton, kunnes jotain järkevää löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että Kela ilmoittaa vaativansa muuttamista halvempaan ei tarkoita että olisi muutettava, mutta Kela saa siitä perusteen maksaa vain vuokranormiin saakka. Tämä ollut käytäntö jo tähänkin saakka, esimerkiksi jos vuokran ylitys on jokunen kymppi niin ei kukaan sen vuoksi lähde muuttamaan muualle kun muutenkin toimeentulotuki väliaikainen, joten tuommoisessa tilanteessa viittaa kintaalla Kelan vaatimisille ja maksaa sen erotuksen ruokarahoistaan.
Oma asuntoni on pk-seudulla halvempaa sorttia ja silti normien yli aina vaan enemmän kun kelan normeja(kaan) ei tietenkään nosteta. Voi olla vaikea löytää vielä halvempaa pk-seudulta, jos siis tuollainen tilanne joskus tulisi. Nää lumot, satot sun muut ja jopa helsingin kaupunki (vaikkei sieltä tavis asuntoa ikinä saakaan) tuppaa veloittamaan satasia enemmän samankokoisesta.
8 v lapsen yksinhuoktajNa joka käy osapäivätyössä on aina myös katsottava missä koulu sijaitsee,onko matka turvallinen kävellä,millainen koulu on jne. Ei voi niin vain muuttaa mihin tahansa. Lapsi ei ole ikuisesti lapsi, miksi ei esim koululaisten kohdalla jousteta niin ettei tarvitsisi muuttaa? Kuitenkin puhutaan lasten syrjäytymisestä jne. Ei ole se koulun vaihto niin pieni juttu kaikille... esim me olemme tässä kaksiossa asuneet jo 8 vuotta ja tämä on lapselle tuttu ympäristö jossa on kaverit. Iso on muutos hänelle lähteä täältä. Hekan vuokra nousee koko ajan...ja tämä Malmi ei ole mikään ydinkeskusta.
" Itä-Suomessa on paljon edullisia asuntoja."
No miksiköhän ne ovat halpoja? Koska siellä ei ole töitä eikä mahdollisuuksia. Eli sinne sitten ihmiset säilötään odottamaan kuolemaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te ihan oikeasti, että kaikki, jotka saavat toimeentulotukea, ovat työttömiä " elämäntapaintiaaneja". Minä olen köyhä, matalapalkkainen perheenäiti. Asumme huonolla ja suhteellisen halvalla alueella. Jos minun täytyy tästä muuttaa, niin minne? Johonkin naapurikuntaan, mikä tarkoittaisi, että minun pitäisi hommata auto - siihen en pysty. Täytynee sitten muuttaa 100%sti yhteiskunnan tukien varassa elämään jonnekin Suomussalmen erämaahan.
Onnea vaan, pk-seutu - toivottavasti teillä riittää meitä " köyhiä loisia" jatkossakin sotkujanne siivoamaan ja lapsianne hoitamaan.
Eihän tämä sinua koske, vaan niitä tt-tuelle eläviä jotka asuvat kaupungin ydinkeskustan kalleimmilla alueille, eli asunnossa jossa keskituloisella tai edes hyvätuloisella palkansaaj
Jengi ei nyt hiffaa.. jos asuu nyt malmilla 900e asunnossa niin ei se tarkoitavet toimeentulotuella saat asuu samal rahalla juupajoella jossa 575 euroa, jolla saa asua vaikka äiti sekä yksi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuminen pääkaupunkiseudulla tai suurten kaupunkien keskustoissa toisten rahoilla ei ole mikään ihmisoikeus.
Helsingistä, jos ei löydy halpaa vuokra-asuntoa niin sitten muutetaan kiltisti vaikka Someroon, Karkkilaan tai Kouvolaa, Mitä merkitystä sillä on työttömälle missä asuu, jos ei ole aikomustakaan työllistyä tai osallistua yhteiskunnan ylläpitoon.
No entä, jos ei saa vuokra-asuntoa edes Somerolta, Karkkilasta tai Kouvolasta? Kaikki kun eivät saa. Asuntoon muuttaminen nimittäin vaatii vuokranantajan suostumuksen.
Entä mitä sitten niissä tapauksissa, joissa henkilö on töissä Helsingissä? Edelleenkö ajatellaan, että voi muuttaa Kouvolaan, ja sitten matkustaa päivittäin junalla Kouvolasta Helsinkiin, vai pitääkö lopettaa työt ja muuttaa työttömäksi Kouvolaan? Ja kyllä, toimeentulotuen saajistaAinahan näille henkilöille voisi järjestää asumisen työsiirtolassa jossa asuminen maksetaan omalla työpanoksella.
Vierailija kirjoitti:
Jos pienituloisella ei ole rahaa muuttaa, eikä vuokravastikkeita tai apua muuttoon, miten se muutto tapahtuu. Muuttotuki ei jälkikäteen saatuna ratkaise tilannetta tai liian pieni, sen kai saa vain työpaikan saaneet. Miten yksin elävät selviävät. Kaikilla ei ole sukulaisia edes saatavilla.
Olen muuttanut nyt 5 kertaa vuoden 2015 jälkeen eikä se ole auttanut minua työllistymääm päinvastoin vain haittaa ja hidastaa töiden tekemistä.
Entä mitä sitten niissä tapauksissa, joissa henkilö on töissä Helsingissä? Edelleenkö ajatellaan, että voi muuttaa Kouvolaan, ja sitten matkustaa päivittäin junalla Kouvolasta Helsinkiin, vai pitääkö lopettaa työt ja muuttaa työttömäksi Kouvolaan? Ja kyllä, toimeentulotuen saajista yllättävän iso osa on töissä.