Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon

Kommentit (758)

Vierailija
141/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukien lasku Helsingissä on alku siihen että pian asumisesta saa tukea saman verran riippumatta missä asuu. Näin halutaan ohjata voimakkaasti halvemmille alueille niin kaupunkien sisällä kuin koko maassa myöhemmin. Ketään ei kuitenkaan edelleenkään voida pakottaa muuttamaan vaan silloin vain maksaa itse asumisestaan. 

Käsittääkseni nykyhallituksen tarkoitus oli kannustaa ihmisiä töihin. Miten tämä toteutuu jos muuttaa pakotettuna halpaan kuntaan jossa on ollut avoin työpaikka viimeksi 2000-luvun alussa?

Asunnot kun tuppaavat olemaan kalliita siellä missä on hyvin töitä tarjolla ja halpoja siellä missä ei ole.

Vierailija
142/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen SAAJA nimensä mukaisesti on joka tapauksessa saajan roolissa, eli täysin vastikkeettomasti hänelle lahjoitetaan elämisen ja asumisen kulut sekä menot ,eikä hän maksa itse mistään mitään. En oikein näe syytä tällekään valittamiselle? Heistä pidetään huolta kuin pikkulapsista jopa paremmin kuin nämä isät ja äidit kykenevät itse pitämään. Valtio ,eli veronmaksajat kantavat vastuun teidän elämästänne josta ette itse ole kykeneviä vastuuta kantamaan. Ei valtio teidän elämäänne kurjista vaan te olette tehneet sen ihan itse.

Näin se vaan menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että ne kaikista röyhkeimmät ja ahneimmat eivät muuta mihinkään, vaan rahoittavat haluamansa elämän rikoksilla.

Ainakin yksi niistä harvoista tuntemistani perheistä, jotka olivat ihan stereotyyppisiä "sossupummeja", eli melkoista kaksoiselämää parikymmentä vuotta sitten - mies kuului rikollisliigaan, oli huumediileri jne. Ihmeteltiin aina, miten muka tuilla voi elää noin fiinisti. No, lopulta selvisi, ettei siitä elintasosta ollut tukia kuin osa.

Ne köyhät, jotka ovat jo valmiiksi noudattaneet sääntöjä, ovat ne jotka saavat nenilleen tästäkin. Kuten aina.

Vierailija
144/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Helsinki-Vantaa-Espoo-alueella on tällä hetkellä Oikotiellä 1412 asuntoa, joissa vuokra on max 700 euroa (menee Kelan 694 + 5% rajaan). On tekosyy väittää etteikö kohtuuhintaista asuntoa löydy."

Unohdat nyt että varsin moni tukea saava ei asu yksin vaan samassa asunnossa asuu myös lapsia. Ei vaikka kahta lasta voi mihinkään halpaan yksiöön ottaa mukaan.

Vierailija
145/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo varmaan sitten tarkoittaa niitä, jotka asuvat selvästi kalliimmassa asunnossa kuin olisi tarve/varaa. Esimerkiksi jos itse joutuisin toimeentulotuen piiriin, niin tässä kaupungissa yksin asuvan vuokraraja on 528 € ja minulla yksiön vuokra on 542 €. Eli tuskin he minua vaatisivat muuttamaan, tai tarvittaessa maksaisin tuon erotuksen (14 €) itse. 

Nämä systeemit ovat kyllä kummalliset. Itse asuin toimeentulotuella ollessani vanhassa talossa vuokralla. Vuokra oli 250€ ja siitä KELA korvasi 82€. Loput piti kustantaa TT-tuen perusosasta. Tuet näyttäytyvät minulle varsin mielivaltaiselta.

Vierailija
146/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen pääkaupunkiseudulla tai suurten kaupunkien keskustoissa toisten rahoilla ei ole mikään ihmisoikeus.

Helsingistä, jos ei löydy halpaa vuokra-asuntoa niin sitten muutetaan kiltisti vaikka Someroon, Karkkilaan tai Kouvolaa, Mitä merkitystä sillä on työttömälle missä asuu, jos ei ole aikomustakaan työllistyä tai osallistua yhteiskunnan ylläpitoon.

Vierailija
147/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valiokunta oli yksimielinen asiassa. Se on kaikkien hyvä muistaa.

Niin koska perustuslaki ei asiasta mitään velvoittavaa määrää. Se on sitten ihan eri asia kuin otta onko tuo oikein tai kohtuullista.

Vierailija
148/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslaki ei edellytä, että minkä hintaiset tahansa asumismenot tulisi toimeentulotuella kattaa. Jos omasta kotikunnasta ei löydy asumisnormin täyttävää asuntoa, on sitä katsottava laajemmalta alueelta. "

Viimeinkin!! En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi ihmisille, etenkin niille, joita edes työpaikka ei velvoita asumaan tietyssä paikassa, maksetaan näitä kalliita vuokria. Kun ei meistä kukaan muukaan voi asua asunnossa, johon ei omat varat riitä. Pakko on etsiä edullisempi vaihtoehto ja jos ei sitä löydy Helsingistä, niin vaikka Sotkamosta voi löytyä. Jos et saa töitä Helsingistäkään, niin turha on vedota siihen, ettei siellä Sotkamossa ole töitä. Läheiset ja ystävät eivät mihinkään häviä, vaikka muutat toiselle paikkakunnalle. Vuonna 2023 on kuitenkin aika hyvät mahdollisuudet pysyä yhteyksissä.

Sen 6-7 vuotta töitä hakiessaan voi asua Sotkamossa, mikä ei estä hakemasta töitä Helsingistä. Nykyään suurinta osas työpaikoista voi hakea netin välityksellä ja osa haastatteluista pidetään etänä. 

Vierailija
149/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiä aletaan siis siivoamaan. Somput ym. elätit kuormataan maakuntiin.

Siellä on kotimantereella lääniä.. 

Kauhistuin, kun luin uutisen tv-kanavan tekstisivulta. Nyt kysyn koskeeko tämä kaikkia

kansallisuuksia?

Vierailija
150/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ongelman tuo ratkaisee. Jos tyyppi ei ole työllistynyt ansiosidonnaista saadessaan eikä kelan työttömyyskorvauksellakaan tähän mennessä niin tuskin se sillä työllistyy että se heitetään ulos asunnostaan eikä sillä ole varaa hankkia uuttakaan.

Suomesta puuttuu työpaikkoja, ei köyhien kyykytystä. Alkaa epäilyttää että kokoomusministereiksi on valkattu nää jotka on vuosia fantasioineet siitä millä kaikilla tavoilla pääsevät kyykyttämään köyhiä.

Vasureilla voisi olla pelin paikka mutta kun ne onnistuu olemaan vielä surkeampia niin eipä ole suurta riskiä kokoomuksella vaikka touhut olisikin noin avuttomia kuin sannitädillä ja muutamalla muulla kokoomusministerillä. 

Tuohon kysymykseen ei kukaan ole vastannut, itsekin olen sitä yrittänyt penätä. Eli mikä ongelma ratkeaa tällä että ihmiset ulostetaan ko

Keskiluokalla on sille rahalle muutakin käyttöä kuin maksella ylihintaisia lukaaleja ihmisille, jotka eivät itse maksa asumisestaan pennin hyrrää. 

Vierailija
151/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo varmaan sitten tarkoittaa niitä, jotka asuvat selvästi kalliimmassa asunnossa kuin olisi tarve/varaa. Esimerkiksi jos itse joutuisin toimeentulotuen piiriin, niin tässä kaupungissa yksin asuvan vuokraraja on 528 € ja minulla yksiön vuokra on 542 €. Eli tuskin he minua vaatisivat muuttamaan, tai tarvittaessa maksaisin tuon erotuksen (14 €) itse. 

Olet Harvinaisen oikeassa. Ainoa joka on edes yrittänyt ymmärtää oikein.

Vierailija
152/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Helsinki-Vantaa-Espoo-alueella on tällä hetkellä Oikotiellä 1412 asuntoa, joissa vuokra on max 700 euroa (menee Kelan 694 + 5% rajaan). On tekosyy väittää etteikö kohtuuhintaista asuntoa löydy."

Unohdat nyt että varsin moni tukea saava ei asu yksin vaan samassa asunnossa asuu myös lapsia. Ei vaikka kahta lasta voi mihinkään halpaan yksiöön ottaa mukaan.

Tietenkin voi. Ei lapset ole mikään 'vapaudu vankilasta' -kortti. Ja jos sulla on lapsia niin sun pitäisi tehdä kaikkesi heidän elämänsä parantamiseksi eikä kitistä miten sinulle ei anneta hulppeaa asuntoa, koska olet osannut harrastaa seksiä. Sääliksi käy noita lapsia.

Vierailija
153/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä kriteereillä noita ylihintaisia vuokria on sitten joillekin makseltu ja joillekin ei? Kun kerran vuokrarajat on jo tähänkin asti ollut olemassa.

Vierailija
154/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko te ihan oikeasti, että kaikki, jotka saavat toimeentulotukea, ovat työttömiä " elämäntapaintiaaneja". Minä olen köyhä, matalapalkkainen perheenäiti. Asumme huonolla ja suhteellisen halvalla alueella. Jos minun täytyy tästä muuttaa, niin minne? Johonkin naapurikuntaan, mikä tarkoittaisi, että minun pitäisi hommata auto - siihen en pysty. Täytynee sitten muuttaa 100%sti yhteiskunnan tukien varassa elämään jonnekin Suomussalmen erämaahan.

Onnea vaan, pk-seutu - toivottavasti teillä riittää meitä " köyhiä loisia" jatkossakin sotkujanne siivoamaan ja lapsianne hoitamaan. 

Eihän tämä sinua koske, vaan niitä tt-tuelle eläviä jotka asuvat kaupungin ydinkeskustan kalleimmilla alueille, eli asunnossa jossa keskituloisella tai edes hyvätuloisella palkansaajalla ei ole varaa asua.

Min

Mitä järkeä asua jossakin malmilla ja maksaa 900€ itse muuttaisin heti pois johonkin suomen muihin kasvukeskuksiin, tuolla rahalla saa jo todella hienon asunnon muualta

Vierailija
155/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin hetkellä ja jo vuosia on ollut käytäntö että kehotetaan muuttamaan halvempaan asuntoon ja jos ei halua muuttaa, ei koko vuokraa huomioida menona toimeentulotuessa vaan vain kohtuullinen vuokra. Tämä muutos koskee vain ilmeisesti että pitää muuttaa kauemmas kuin 2 km päähän jos siitä läheltä ei löydy halvempaa asuntoa. Suurta muutosta ei siis ole tähän tulossa.

Vierailija
156/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuminen pääkaupunkiseudulla tai suurten kaupunkien keskustoissa toisten rahoilla ei ole mikään ihmisoikeus.

Helsingistä, jos ei löydy halpaa vuokra-asuntoa niin sitten muutetaan kiltisti vaikka Someroon, Karkkilaan tai Kouvolaa, Mitä merkitystä sillä on työttömälle missä asuu, jos ei ole aikomustakaan työllistyä tai osallistua yhteiskunnan ylläpitoon.

Mitä markkiinataloudessa tapahtuu jos kysyntä lisäätyy jossain reippaasti? No hinnat nousevat. Asunnot ovat halpoja jossain juuri siksi että niistä ei ole kysyntää.

Jos pääkaupunkiseudun tukia saavista edes pieni osa muuttaa muualle niin ne sotkevat aika monen lähiseudun paikkakunnan vuokramarkkinat kokonaan.

Vierailija
157/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän ne kaikki halvemmat kämpät hankitaan?

Kaikki, mitä on tarjolla, on kalliimpaa, kuin nykyinen.

Vierailija
158/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen kohdalla muutos on pienempi kuin kuvitellaan. Eihän tämä tarkota, että olisi pakko muuttaa halvempaan, tukea ei vaan enää saa vuokran ylärajan ylittävään osaan ja sen voi koittaa kattaa toimeentulotuen perusosasta. Näin toimitaan jo nyt jos tuensaaja ei osoita kelalle hakevansa halvempaa asuntoa. 

Vierailija
159/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä, koska nykyisellään asia on mennyt siihen, että ihmiset ei edes etsi halvempaa eikä pidä asuntohakemuksia voimassa. Kelaan selittävät että hakevat asullisemoaa, vaikka oikeasti eivät niin tee. Harmi, että näiden keinottelijoiden takia nyt kärsii kaikki, jotka ovat toimineet rehellisesti. 

Vuokranantajat tietysti seisovat innokkaana jonossa odottamassa kenet täysin varattoman, tulottoman ja

ehkä sairastavan ihmisen saavat valita vuokralaiseksi sijoitusasuntoonsa. Vai miten se meni?

Vierailija
160/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Pääkaupunkiseutu pitää siivota etenkin näistä ulkomaalaisista sossueläteistä. Heidät voidaan sijoittaa esim. Inariin elelemään ja opettelemaan kieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme