Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon

Kommentit (758)

Vierailija
121/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole luottotiedot kunnossa eipä saa asuntoakaan.

HUOMIOIKAA TUO!!!!

Monella toimeentulotuen saajalla on luottotiedot menneet. Jos on saanut jollain konstilla nykyisen asunnon (tai luottikset menneet siinä asuessa)  niin uutta asuntoa et tule saamaan 95% varmuudella.

Eikö luottotietojen menetyksen tulisikin olla ikävä asia. Ei voi olla, että ensi jättää laskut maksamatta muille ja siitä palkitaan ylihintaisella asumisella maailman tappiin.

Ei niillä nykyisin ole mitään merkitystä.

Porkkanan punaiseksi hiuksensa värjännyt "tuomari" lätkäisee kerralla satatonnia..vailla laillista perustetta.

Vierailija
122/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslaki ei edellytä, että minkä hintaiset tahansa asumismenot tulisi toimeentulotuella kattaa. Jos omasta kotikunnasta ei löydy asumisnormin täyttävää asuntoa, on sitä katsottava laajemmalta alueelta. "

Viimeinkin!! En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi ihmisille, etenkin niille, joita edes työpaikka ei velvoita asumaan tietyssä paikassa, maksetaan näitä kalliita vuokria. Kun ei meistä kukaan muukaan voi asua asunnossa, johon ei omat varat riitä. Pakko on etsiä edullisempi vaihtoehto ja jos ei sitä löydy Helsingistä, niin vaikka Sotkamosta voi löytyä. Jos et saa töitä Helsingistäkään, niin turha on vedota siihen, ettei siellä Sotkamossa ole töitä. Läheiset ja ystävät eivät mihinkään häviä, vaikka muutat toiselle paikkakunnalle. Vuonna 2023 on kuitenkin aika hyvät mahdollisuudet pysyä yhteyksissä.

Tekisin niin heti jos kyse olisi vain minusta. Olen yh, ja käyn osapöivätuössä. Saamme toimeentulotukea Hekan vuokra 900 e kk. Ensi vuonna asunto saa maksaa meille 780 r lk, sellaista ei täältä löydy mihin voi lapsen kanssa muuttaa. Koulu menee ainakin vaihtoon ja se on lapselle kova paikka kun on hiljainen ja ujo. Ahdistaa. Mihin muutamme?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne kuin edellisellä kirjoittajalla, ei sukua eikä ystäviä. Ketään ei kiinnosta mun sairaudet tai auttaa tai käydä kylässä, edes soittaa. Puhelin on hiljaa. Ja kaikki tämä vain koska sairastuin ja elän nyt yksin kipuineni. Ei tämä ole kivaa.. 

Vierailija
124/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiä aletaan siis siivoamaan. Somput ym. elätit kuormataan maakuntiin.

Tämä on kyllä hyvä!!!!!

Ei ole. terveisin "maakunta"

Vierailija
125/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko te ihan oikeasti, että kaikki, jotka saavat toimeentulotukea, ovat työttömiä " elämäntapaintiaaneja". Minä olen köyhä, matalapalkkainen perheenäiti. Asumme huonolla ja suhteellisen halvalla alueella. Jos minun täytyy tästä muuttaa, niin minne? Johonkin naapurikuntaan, mikä tarkoittaisi, että minun pitäisi hommata auto - siihen en pysty. Täytynee sitten muuttaa 100%sti yhteiskunnan tukien varassa elämään jonnekin Suomussalmen erämaahan.

Onnea vaan, pk-seutu - toivottavasti teillä riittää meitä " köyhiä loisia" jatkossakin sotkujanne siivoamaan ja lapsianne hoitamaan. 

Eihän tämä sinua koske, vaan niitä tt-tuelle eläviä jotka asuvat kaupungin ydinkeskustan kalleimmilla alueille, eli asunnossa jossa keskituloisella tai edes hyvätuloisella palkansaajalla ei ole varaa asua.

Minä asun lapsen kanssa Malmilla Hekan asunnossa vuokra 900 e kk...olen osapöivätuössä ja yh.

Vierailija
126/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin sen halvemman asunnon noin vain saisi... 

Merkillistä,minä ainakin olen AINA oman asuntoni hankkinut,ja sellaisen,mihin minun tuloni riittävät,onko olemassa muitakin tapoja.

Oi voi, ei mitään kunnioitusta nykyistä kulttuuria kohtaan  :(

Nykyään on kaupassa käydessäkin tapana ostaa mitä haluaa, ja jos ei budjetti riitä, niin vika on liian pienissä tuissa, ei ostotottumuksissa. 

nykyään on tapana mustamaalata köyhiä, että oma kiusaajamaisuus tuntuisi oikeutetummalta.

Mitä kiusaamista se on, jos odottaa tuilla elävän toimivan samoin kuin työläisen? 

Vierailija
127/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkohan tämä "herraskartanoissa ilkeyttään asuvat köyhät" vain oikeiston luoma mielikuvamörkö, jonka tehtävänä on saada köyhienpotkija-julmurit ja kiusaajat vaikuttamaan hyviksiltä?

Vierailija
128/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaa nämä nyt sitten haluaa? Empatiaa vai sympatiaa? Rahoittamaan nyt ei kuitenkaan enää aleta yhtään enempää kuin on pakko!

Vierailija
129/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merkillistä,minä ainakin olen AINA oman asuntoni hankkinut,ja sellaisen,mihin minun tuloni riittävät,onko olemassa muitakin tapoja.

Nykyään on kaupassa käydessäkin tapana ostaa mitä haluaa, ja jos ei budjetti riitä, niin vika on liian pienissä tuissa, ei ostotottumuksissa. 

nykyään on tapana mustamaalata köyhiä, että oma kiusaajamaisuus tuntuisi oikeutetummalta.

Mitä kiusaamista se on, jos odottaa tuilla elävän toimivan samoin kuin työläisen? 

en tiedä, enkä siitä puhunutkaan. 

Vierailija
130/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä systeemi ei suostu lainaamaan edes oikein, mutta siitä pakottamisesta, että sen vuoksi syytä varoa koska ne huonosti pärjäävät voivat olla myös huonosti perillä omista oikeuksistaan ja sitten kun suureen ääneen julistetaan että nyt tulee pakko niin mitä uskoa. 

Vierailija
131/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukien lasku Helsingissä on alku siihen että pian asumisesta saa tukea saman verran riippumatta missä asuu. Näin halutaan ohjata voimakkaasti halvemmille alueille niin kaupunkien sisällä kuin koko maassa myöhemmin. Ketään ei kuitenkaan edelleenkään voida pakottaa muuttamaan vaan silloin vain maksaa itse asumisestaan. 

Vierailija
132/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no ehkä sen verran että toimeentulotuella senkun hankkii ajokortin ja auton ja muuttaa itse...järkevää?

Vierailija
133/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

So?

Tietänee valitettavasti rikkauden tulvaa rauhalliseen maalaiskyläämme, missä on halpoja asuntoja.

Vierailija
134/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpaa nämä nyt sitten haluaa? Empatiaa vai sympatiaa? Rahoittamaan nyt ei kuitenkaan enää aleta yhtään enempää kuin on pakko!

inhimillistä kohtelua?

Vierailija
135/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että Kela ilmoittaa vaativansa muuttamista halvempaan ei tarkoita että olisi muutettava, mutta Kela saa siitä perusteen maksaa vain vuokranormiin saakka. Tämä ollut käytäntö jo tähänkin saakka, esimerkiksi jos vuokran ylitys on jokunen kymppi niin ei kukaan sen vuoksi lähde muuttamaan muualle kun muutenkin toimeentulotuki väliaikainen, joten tuommoisessa tilanteessa viittaa kintaalla Kelan vaatimisille ja maksaa sen erotuksen ruokarahoistaan. 

Oma asuntoni on pk-seudulla halvempaa sorttia ja silti normien yli aina vaan enemmän kun kelan normeja(kaan) ei tietenkään nosteta. Voi olla vaikea löytää vielä halvempaa pk-seudulta, jos siis tuollainen tilanne joskus tulisi. Nää lumot, satot sun muut ja jopa helsingin kaupunki (vaikkei sieltä tavis asuntoa ikinä saakaan) tuppaa veloittamaan satasia enemmän samankokoisesta.

Helsinki-Vantaa-Espoo-alueella on tällä hetkellä Oikotiellä 1412 asuntoa, joissa vuokra on max 700 euroa (menee Kelan 694 + 5% rajaan). On tekosyy väittää etteikö kohtuuhintaista asuntoa löydy. Ei, se ei välttämättä löydy juuri nykyiseltä asuinalueelta tai ole samankokoinen kuin nykyinen, mutta se on asunto jonka Kela sulle maksaa.

Vierailija
136/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valiokunta oli yksimielinen asiassa. Se on kaikkien hyvä muistaa.

Vierailija
137/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa suomalaisia

Vierailija
138/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvä etsii sellaisen vuokra-asunnon jonka vuokran hän pystyy palkallaan maksamaan. Sijainti ja muut asiat ovat tietysti myös tärkeintä mutta vuokran suuruus määräävin tekijä. Monelle työttömälle sijainti on tärkein kun eihän sitä voi vain asua missä tahansa ja vuokran suuruus ei kiinnosta kun muuthan sen maksaa. Tarvittaessa joku sosiaalityöntekijä tulee heitä vielä neuvomaan vaikka kaupassa käynnissä jotta osaavat ostaa ostoksensa. Ja kyseessä kantikset. Olkkarin lattialla nuotiota pystyyn pistävät ovat vielä oma lukunsa. 

Vierailija
139/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo varmaan sitten tarkoittaa niitä, jotka asuvat selvästi kalliimmassa asunnossa kuin olisi tarve/varaa. Esimerkiksi jos itse joutuisin toimeentulotuen piiriin, niin tässä kaupungissa yksin asuvan vuokraraja on 528 € ja minulla yksiön vuokra on 542 €. Eli tuskin he minua vaatisivat muuttamaan, tai tarvittaessa maksaisin tuon erotuksen (14 €) itse. 

Vierailija
140/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ongelman tuo ratkaisee. Jos tyyppi ei ole työllistynyt ansiosidonnaista saadessaan eikä kelan työttömyyskorvauksellakaan tähän mennessä niin tuskin se sillä työllistyy että se heitetään ulos asunnostaan eikä sillä ole varaa hankkia uuttakaan.

Suomesta puuttuu työpaikkoja, ei köyhien kyykytystä. Alkaa epäilyttää että kokoomusministereiksi on valkattu nää jotka on vuosia fantasioineet siitä millä kaikilla tavoilla pääsevät kyykyttämään köyhiä.

Vasureilla voisi olla pelin paikka mutta kun ne onnistuu olemaan vielä surkeampia niin eipä ole suurta riskiä kokoomuksella vaikka touhut olisikin noin avuttomia kuin sannitädillä ja muutamalla muulla kokoomusministerillä. 

Tuohon kysymykseen ei kukaan ole vastannut, itsekin olen sitä yrittänyt penätä. Eli mikä ongelma ratkeaa tällä että ihmiset ulostetaan kodeistaan? Eikö rikkailla ja muilla hyvin toimeentulevilla ole jo tarpeeksi? Pitääkö viedä köyhiltä jopa henki?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä