Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon

Kommentit (758)

Vierailija
101/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkomuutot. 

Kohta tulee pakkosterilisaatiot. 

Pakko sitä ja pakkotätä. 

Kiva maa tästä tulee. Kokoomukselta karannut mopo täysin käsistä.

Vierailija
102/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden henkilön, joka ei ole koko elämänsä aikana (yli 60v.) tehnyt töitä lyhyitä pätkiä lukuunottamatta. Hän on asunut yksin rivitalo kaksiossa ja omalla pihalla, hyvällä sijainnilla. Tätä veronmaksajat ovat elättäneet koko ajan. Miksi hänen pitäisi saada asua kuin työssäkäyvät? Hänen pitää joko mennä töihin ja saada omat tulot. tai muuttaa kunnan vuokra yksiöön halvemmalla vuokralla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslaki ei edellytä, että minkä hintaiset tahansa asumismenot tulisi toimeentulotuella kattaa. Jos omasta kotikunnasta ei löydy asumisnormin täyttävää asuntoa, on sitä katsottava laajemmalta alueelta. Perustuslakivaliokunta ei nähnyt tälle perustuslaista johtuvaa estettä, Vestman sanoi STT:lle valiokunnan kokouksen jälkeen."

Jatkossa tukia saadakseen vaikkapa Helsingistä muutettava minne tahansa halvalle syrjäseudulle. Joko vapaaehtoisesti tai pakolla. Tai vaihtoehtoisesti asuu kadulla. 

Niin, toimeentulotuella elävälle ei siis jatkossa enää välttämättä makseta asuntoa Eirassa tai Kruunuhaassa, vaan hän voi muuttaa vaikka Keravalle tai Hakunilaan.

Vierailija
104/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos (oikeastaan näyttää että kun) huonosti pärjäävät pakotetaan kauas henkisen tukiverkkonsa luota niin ainakin saadaan lisää itsemurhia!

Niin mitä sitten? Mikä ongelma asiassa olisi?

Se että katoaa palstalta. 

Vierailija
105/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on järkeä. Tai siis ei pakoteta muuttamaan halvempaan mutta tuki halvemman mukaan

Vierailija
106/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on koko ajan ollut. Vika on siinä, että näitä Kela-rajaan sopivia asuntoja on todella vähän tarjolla. 

Vierailija
107/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkomuutot. 

Pakko sitä ja pakkotätä. 

Älä viitsi trollata tällä, ketään ei voida pakottaa muuttamaan, se on perustuslaissa että saa itse valita asuinpaikkakuntansa, mutta vaatia voidaan syystä että viranomainen on laskenut ettei muuten pysty elämään rehellisin keinoin kuin muuttamalla halvempaan.  

Vierailija
108/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sota tullessaan puhdistaa kyseiset syöpäläiset.

Kunpa se syttyisi jo pian!

ilmoitatko asemasi kyseisessä sodassa että tietää minne sihdata!

Vierailija
109/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkomuutot. 

Pakko sitä ja pakkotätä. 

ei kun tämmöinen se on aina ollut. nykyäänestäjät kai aiempaa tyhmempiä?

Vierailija
110/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että Kela ilmoittaa vaativansa muuttamista halvempaan ei tarkoita että olisi muutettava, mutta Kela saa siitä perusteen maksaa vain vuokranormiin saakka. Tämä ollut käytäntö jo tähänkin saakka, esimerkiksi jos vuokran ylitys on jokunen kymppi niin ei kukaan sen vuoksi lähde muuttamaan muualle kun muutenkin toimeentulotuki väliaikainen, joten tuommoisessa tilanteessa viittaa kintaalla Kelan vaatimisille ja maksaa sen erotuksen ruokarahoistaan. 

Oma asuntoni on pk-seudulla halvempaa sorttia ja silti normien yli aina vaan enemmän kun kelan normeja(kaan) ei tietenkään nosteta. Voi olla vaikea löytää vielä halvempaa pk-seudulta, jos siis tuollainen tilanne joskus tulisi. Nää lumot, satot sun muut ja jopa helsingin kaupunki (vaikkei sieltä tavis asuntoa ikinä saakaan) tuppaa veloittamaan satasia enemmän samankokoisesta.

Vierailija
111/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos (oikeastaan näyttää että kun) huonosti pärjäävät pakotetaan kauas henkisen tukiverkkonsa luota niin ainakin saadaan lisää itsemurhia!

Ei pakoteta, ihan saa jäädä luvallisesti asumaan siihen entiseen, mutta tukea ei ole pakko maksaa kuin siihen tiettyyn tasoon.

siis taloudellista pakottamista. äläkä sinäkään empatianpaljouteesi ratkea!

Vierailija
112/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä Etelä-Afrikka, sekä lähihistoriasta kommunistien hirmuteot, ovat karmein esimerkki, mihin "kehitys" on tällä hetkellä kulkemassa jumalattomuuden tähden.

Vierailija
113/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole luottotiedot kunnossa eipä saa asuntoakaan.

HUOMIOIKAA TUO!!!!

Monella toimeentulotuen saajalla on luottotiedot menneet. Jos on saanut jollain konstilla nykyisen asunnon (tai luottikset menneet siinä asuessa)  niin uutta asuntoa et tule saamaan 95% varmuudella.

Eikö luottotietojen menetyksen tulisikin olla ikävä asia. Ei voi olla, että ensi jättää laskut maksamatta muille ja siitä palkitaan ylihintaisella asumisella maailman tappiin.

Vierailija
114/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pakoteta, ihan saa jäädä luvallisesti asumaan siihen entiseen, mutta tukea ei ole pakko maksaa kuin siihen tiettyyn tasoon.

Pakottamine on väärä sana, sehän on toimittajan tyrkkyotsikko, oikeasti ei ole mitään pakkoa muuttaa mihinkään, eikä järkevääkään jos ei ole suurista summista kyse, ja suurin osa kuitenkin arvioi tilanteensa korjautuvan lähitulevaisuudessa sillä että alkaa saamaan enemmän tuloja. 

Vierailija
115/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin sen halvemman asunnon noin vain saisi... 

Merkillistä,minä ainakin olen AINA oman asuntoni hankkinut,ja sellaisen,mihin minun tuloni riittävät,onko olemassa muitakin tapoja.

Oi voi, ei mitään kunnioitusta nykyistä kulttuuria kohtaan  :(

Nykyään on kaupassa käydessäkin tapana ostaa mitä haluaa, ja jos ei budjetti riitä, niin vika on liian pienissä tuissa, ei ostotottumuksissa. 

nykyään on tapana mustamaalata köyhiä, että oma kiusaajamaisuus tuntuisi oikeutetummalta.

Vierailija
116/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei koske minua, koska asun syrjässä vanhassa omakotitalossa johon en muutenkaan saa mitään tukia.

Mutta en tajua, mitä tässä muutoksessa nyt ajetaan takaa? Tiedän, että toimeentulotuessa on muutenkin paikkakuntakohtaiset rajat kohtuulliseksi katsotuiksi vuokramenoiksi - olen itse nähnyt sen listan. Eli Kelan asiakas on saanut asua halutessaan vaikka miljoonakämpässä, mutta se ylimenevä osuus on pitänyt hoitaa sitten jotenkin itse, eikä Kelasta ole saanut penniäkään enempää. Tai näin ainakin periaatteessa. Oman sukulaiseni kohdalla nämä rajat ainakin olivat hyvin tiukat kaikkien menojen suhteen, ei ollut mitään joustoa missään asiassa.

Onko tästä sitten muiden asiakkaiden kohdalla joustettu paljonkin, eli nuo rajat ovat olleet enemmän pärstäkertoimesta kuin paikkakunnasta kiinni?

Vai tarkoittaako tämä muutos sitä, että rajat eivät ole enää paikkakuntakohtaisia, vaan raja on kaikille yksinasuville vaikka 400 euroa ja sen perusteella saat sitten muuttaa sinne Tohmajärvelle jos haluat että vuokrasi korvataan?

Vierailija
117/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko te ihan oikeasti, että kaikki, jotka saavat toimeentulotukea, ovat työttömiä " elämäntapaintiaaneja". Minä olen köyhä, matalapalkkainen perheenäiti. Asumme huonolla ja suhteellisen halvalla alueella. Jos minun täytyy tästä muuttaa, niin minne? Johonkin naapurikuntaan, mikä tarkoittaisi, että minun pitäisi hommata auto - siihen en pysty. Täytynee sitten muuttaa 100%sti yhteiskunnan tukien varassa elämään jonnekin Suomussalmen erämaahan.

Onnea vaan, pk-seutu - toivottavasti teillä riittää meitä " köyhiä loisia" jatkossakin sotkujanne siivoamaan ja lapsianne hoitamaan. 

Eihän tämä sinua koske, vaan niitä tt-tuelle eläviä jotka asuvat kaupungin ydinkeskustan kalleimmilla alueille, eli asunnossa jossa keskituloisella tai edes hyvätuloisella palkansaajalla ei ole varaa asua.

Vierailija
118/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole ajokorttia eikä autoa. Miten muutan? 

Miten muutit sinne missä nyt asut?

Vanhemmat auttoivat 10v sitten. Nyt ovat eläkkeellä eivätkä jaksa enää huonekaluja kantaa ja asuvat 4h päässä. 

Kymmenen vuoden aikana et ole saanut yhtään ystävää tai sinulla ei ole sukulaisia jotka auttaisivat? Taas on uskottavaa settiä kuten tukien nostajilta keskimäärin aina kun kertovat miksi joku asia ei onnistu. 

En ole tuo, jolle letkauttelet, mutta kommentoin.

Minä tein vuosia sitten konkurssin ja lopuksi ikääni työttömäksi. Noina vuosina myös sairastuin. Kaverit ja tuttavat häipyivät pikkuhiljaa, ja sukulaisinani ovat vain kaukana asuvat vanhempani.

Minulla ei ole ketään auttamassa tai edes pitämässä seuraa. Koska en pysty liikkumaan minnekään, en tutustu ihmisiin, enkä muutenkaan halua väkisin haalia itselleni kavereita siinä toivossa, että hyötyisin heistä esimerkiksi muuton raskaimmissa työvaiheissa.

En ole ainoa, jolla ei ole ketään. Meitä on paljon.

Mutta miten on, haluaisitko sinä tulla minun ystäväkseni? Vai onko sinulla jokin kriteeri sille, keitä huolit tuttavapiiriisi?

Vierailija
119/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiä aletaan siis siivoamaan. Somput ym. elätit kuormataan maakuntiin.

Hahah, luuletko, että ne lähtee johonkin Tohmajärvelle asumaan?! Kyllä ne vaihtaa maata siinä vaiheessa, kun rahantulo loppuu ja pitäis asua jossain muualla kuin suurimmassa kaupungissa.

win-win

Vierailija
120/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakottamine on väärä sana, sehän on toimittajan tyrkkyotsikko, oikeasti ei ole mitään pakkoa muuttaa mihinkään, eikä järkevääkään jos ei ole suurista summista kyse, ja suurin osa kuitenkin arvioi tilanteensa korjautuvan lähitulevaisuudessa sillä että alkaa saamaan enemmän tuloja. 

jo valmiiksi huonosti pärjäävälle voi silti olla pakottamista.  ehkä yli-ihmismäisyytesi estää tajuamasta tätä?

sinulle kai toimeentuleminen vielä niukemmin on pikku juttu, hail sinä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi