Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon
Kommentit (758)
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin moni itkee mutta miksi työttömän pitäisi saada asua kalliimmassa asunnossa kelanrahoilla kuin työssäkäyvän?
No Suomen huonoista palkoista johtuen, te matalapalkka työläiset asutte niissä halvimmissa asunnoissa jo!
Siksi toimeetuloasiakkaille ei jää muuta vaihtoehtoa, kun asua niissä kalliimmissa.
Nämä viime vuodet ovat tehneet valtaväestöstä entistä kylmempiä ja empatiakyvyttömämpiä kuin koskaan ennen. Suurin osa kansasta on avoimesti tyrannian sekä saatanan puolella, tietoisesti tai tietämättään.
Jokainen, joka ei elä Kristuksessa ja luulee olevansa pelastettu ja/tai turvassa saatanan end gamesta, on hyvin harhaanjohdettu ja matkalla kohti ikuista kadotusta. Saatana vihaa ihmisiä ja haluaa tuhota heidät lopullisesti.
Nämä asiat mitä viime vuosina sekä nyt tapahtuvat, ovat spirituaalisia sekä biblikaalisia. Meillä on kova taistelu menossa pahuuden henkivaltoja vastaan ja meno tulee vaan pahenemaan.
Naurakaa vaan vielä kun voitte ja vaatikaa epäinhimillisiä lakeja vaan lisää. Tulette nimittäin jokainen tuntemaan ne itsekin vielä nahoissanne. Vain Jeesus voi meidät vapauttaa ja pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin moni itkee mutta miksi työttömän pitäisi saada asua kalliimmassa asunnossa kelanrahoilla kuin työssäkäyvän?
Minä itken sitä, että miksi minä en kantasuomalaisena saa tehdä töitä vaan minun on pakko olla työtön, itse haluaisin olla mielummim töissä, mutta minun ei anneta tehdä töitä, vaikka kuinka haluaisin!
Minulla on aavistus, että tässä saatetaan tehdä tilaa uudelle tulijavyörylle. Sellaista on ennakoitu Afrikasta ensi kesänä. Ehkä siinä oli kyse ilmasto- tai sotatilan perusteella, en muista. Helsinki pystyy varmaan parhaiten hoitamaan virastoarsenaalillaan tulijoiden tuki- ja paperityöt.
Ja jos joku luulee, että tässä itketään tätä asuntoasiaa, niin te ette todellakaan näe kokonaiskuvaa
Ei tässä ole todellisuudessa kyse mistään Kelan rahoista ja työssäkäymisestä. Teitä vain manipuloidaan hyväksymään kovemmat otteet noiden asioiden keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monikin ylpeänä mainostaa empatiakyvyttömyyttään tyyliin: ihanaa kun heikoimmat ajetaan itsemurhiin!
Tällaisia äänestitte, ja jatkossa vielä kiusaajan pressaksi! Mitähän uhrinsa tykkäävät?
Omasta puolestani en voi kuin inhota teitä.
Pidä nyt turpas kiinni, kun noin pateettinen ääilö olet. Kukaan ei tee itsemurhaa sen vuoksi, että joutuisi muuttamaan asiallisempaan asuntoon.
Tässähän ei tapahdu mitään sen kummempaa kuin, että pröystäilevät yhteiskunnan varoilla asustelevat joutuvat nyt samalle viivalle niiden kunnollisten, normaalien ihmisten kanssa, jotka joutuvat elättämään omilla tuloillaan itsenäsä ml asuminen sekä vielä kustantamaan sossupummien ökyasumisen.
Elätätkö itse muuten itsesi? Kun kerran täällä vietät kaiken aikasi, et taida tehdä töitä lainkaan. Eli sinä olet se sossupummi, joka elää meidän muiden rahoilla. Eli sinustahan meidän pitää päästä eroon mahdollisimman pian, jotta yhteiskunta puhdistuisi "roskasakista". Kiitos, että avasit silmämme tälle havainnolle!
Minä toivoisin oikein kovasti Suomeen perustuloa, joka olisi jokaista aikuista kohden esim. luokkaa 700€/kk (perheille tietysti lapsiluvun mukaan enemmän).
Se tulisi kaikille hakematta, itseoikeutetusti kuin Manulle illallinen, ja jos tienaa tai saa muita tuloja, se vähennettäisiin loivasti pois verotuksen kautta. Tällainen malli toisi todellisen vapauden ja turvaisi ihmisille peruselannon, mutta kannustaisi ihmisiä säästämään ja hankkimaan lisätuloja. Jos esimerkiksi vailla vakituista työtä oleva henkilö saisi sekalaisia sivutienestejä esim. 300€ / kk, voisi tuo perustulo leikkautua noin 120-150€, jolloin kuluvan kuukauden aikana käteen jäisi 850-880€.
Parasta tuo olisi siinä mielessä, että se kannustaisi ihmisiä hankkimaan omistusasunnon. Jokainen tietäisi, että tuo 700€/kk tulisi aina siitä huolimatta, sattuisiko itse omistamaan yksiönsä tai pikkumökkinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun lapsen kanssa kaksiossa Malmilla,,vuokra 900 e kk sis veden. Olen osapäivätyössä lapsen takia,on nyt 8 v ja ip kerhoon ei enää pääse. Tämän vuoksi saamme myös toimeentulotukea. Tilanne on eri muutaman vuoden päästä kun voi olla yksin 19 asti illalla, nyt ei uskalla:/ lapsi on asunut täällä Malmilla koko elämänsä. Ainoa sukulainen asuu lähellämyös ja osaa kulkea yksin isän luo kun isä on siinä kunnossa että voi olla lapsen kanssa. Se on todella vaikeaa repäistä lapsi täältä pois uuteen kouluun ja paikkaan...lisäksi kun voin palata kokopäivätyöhön emme saa kuin asumistukea joten tilanne on väliaikainen.Onko se todella lapsen etu ja yhteiskunnan etu että muutamme muualle ja olen työtön siellä toisella paikkakunnalla? Tiedän jo etukäteen että lapsi vetäytyy täysin kuoreensa sitten,on kokenut traumasttia asioita aikaisemmin ja perusturvallisuus järkkyy helposti. En ymmärr
Vuokramme nousee vuodenvaihteessa 50 eurolla, ja tuo tt tuen hyväksytyn asumisen raja laskee Helsingissä kahdelle 700 euroon eli samalle tasolle muun Suomen kanssa...
Kuulostaa hyvältä.
Tässä oli kommentoijalla tavoitteena ehkä joku saksalaistyylinen minijob-malli, jossa kannustetaan työnantajia tarjoamaan noin 500-600€/kk työsuhteita (osa-aikaisia), jonka lisäksi valtio tukee työntekijöitä - ja työnantajamaksuja ei työnantajien tarvitse maksaa juuri lainkaan.
Kommentoijalla oli mielessä lähinnä kaasukammio. Ei ole eka kerta kun tuo sama ääliö on täällä vaatimassa köyhien, työttömien ja sairaiden likvidointia. Ei vaan tainnut huomata sitä pikkuseikkaa, että saksalaisetkin aloittivat mielisairaista..
Vierailija kirjoitti:
Annapa esimerkki oikeasta elämästä niitä ketä tunnet? Ketkä lähipiirisi työttömät asuu kalliimmin kelarahoilla kuin sinä työssäkäyvä.
Mä en vaan tunne sellaisia, vaikka tuttavapiirini on laaja Helsingissä ja muuallakin Suomessa.
Tuntemani toimeentulotuen saajat asuvat ahtaasti ja huonoilla seuduilla, he ketkä saavat toimeentulotukea säännöllisesti.
Olen minäkin saanut toimeentulotukea asuessani Helsingin keskustassa, mutta sain toimeentulotukea akuuttiin hätätilanteeseen 3kk ajan. Kolmen kuukauden vuoksi on sanomattakin selvää ettei mitään muuttoja tarvitse tehdä halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttoapuun saa toimeentulotukea, luulisin.
Ei se mikään automaatti ole.
Muutto on maksettava ensin itse. Jos joutuu jatkuvasti elämään kädestä suuhun, on mahdotonta säästää muuttoon tarvittavaa määrää.
Minä asuin muualla ja sain töitä Helsingistä. Kela maksoi 4kk työmarkkinatukea muuttoavustuksena. Maksoivat myös työhaastattelusta koituneet matkakulut. Ne tosin korvattiin vasta jälkeenpäin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Ja jos joku luulee, että tässä itketään tätä asuntoasiaa, niin te ette todellakaan näe kokonaiskuvaa
Ei tässä ole todellisuudessa kyse mistään Kelan rahoista ja työssäkäymisestä. Teitä vain manipuloidaan hyväksymään kovemmat otteet noiden asioiden keinoin.
Tavallaan kyllä mutta ongelman ydin on siinä että joku toinen velvoittaa, tässä viranomainen, mutta vaikka olisi joku muu niin ei sitä aikuinen itsenäinen ihminen voi oikein hyväksyä mielellään, koska sellainen latistaa ja niitä hengenvoimia tarvittaisiin itsekunkin elämässä. Kamalinta toimeentulotuessa on juuri se viranomaisen puuttuminen semmoiselle alueelle jonka jokainen kokee olevan oman itsemääräämisoikeuden sisintä.
Vierailija kirjoitti:
"Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslaki ei edellytä, että minkä hintaiset tahansa asumismenot tulisi toimeentulotuella kattaa. Jos omasta kotikunnasta ei löydy asumisnormin täyttävää asuntoa, on sitä katsottava laajemmalta alueelta. "
Viimeinkin!! En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi ihmisille, etenkin niille, joita edes työpaikka ei velvoita asumaan tietyssä paikassa, maksetaan näitä kalliita vuokria. Kun ei meistä kukaan muukaan voi asua asunnossa, johon ei omat varat riitä. Pakko on etsiä edullisempi vaihtoehto ja jos ei sitä löydy Helsingistä, niin vaikka Sotkamosta voi löytyä. Jos et saa töitä Helsingistäkään, niin turha on vedota siihen, ettei siellä Sotkamossa ole töitä. Läheiset ja ystävät eivät mihinkään häviä, vaikka muutat toiselle paikkakunnalle. Vuonna 2023 on kuitenkin aika hyvät mahdollisuudet pysyä yhteyksissä.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan kyllä mutta ongelman ydin on siinä että joku toinen velvoittaa, tässä viranomainen, mutta vaikka olisi joku muu niin ei sitä aikuinen itsenäinen ihminen voi oikein hyväksyä mielellään, koska sellainen latistaa ja niitä hengenvoimia tarvittaisiin itsekunkin elämässä. Kamalinta toimeentulotuessa on juuri se viranomaisen puuttuminen semmoiselle alueelle jonka jokainen kokee olevan oman itsemääräämisoikeuden sisintä.
Puhumattakaan siitä, että samalla menettää osittain vallan päättää omasta elämästään. Viranomainen - oli hän kuinka väärässä tahansa - voi aina pakottaa tekemään tahtonsa mukaan, kunhan joku lain kirjain sattuu täyttymään.
Vierailija kirjoitti:
Läheiset ja ystävät eivät mihinkään häviä, vaikka muutat toiselle paikkakunnalle. Vuonna 2023 on kuitenkin aika hyvät mahdollisuudet pysyä yhteyksissä.
Tulemme jatkossa kieltämään puhelimet toimeentulotuen saajilta. Ne ovat liikaa luksusta eikä köyhä ehdi puhelinta muutenkaan käyttää kiertäessään kerjuulla lumihangessa.
- Hallitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Siis ongelmahan tässä on se, että koska on ajettu kaikki autoverot ylös mikä tarkoittaa, ettei köyhillä ole varaa autoihin, niin köyhät ovat sitten joutuneet muuttamaan sinne keskusta-alueelle asumaan. Ne joilla on varaaa autoihin voivat asua kauempana.
Polkupyörä ja bussit on keksitty. Auton omistaminen on maailman typerintä oman talouden hoitoa.
Tajuatko, että jossakin pattijoella auto on pakko olla, että pääsee sinne töihin. Ei auto ole mikään ylellisyystarvike maaseudulla.
Helsingin City-vihreillä on tämä logiikka että oma auto on poikkeuksetta pelkkää huviajelua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tukien varassa elävien, pitäisi saada asua hulppeissa, isoissa asunnoissa?
Selittäkää se?
Miksi yhteiskunnan pitäs maksaa heille vuokraa ja toimeentulotuet, suuriin asuntoihin?
Kun matalapalkka aloilla duunissa kävijöilläkään ei ole varaa asua suurissa ja kalliiissa asunnoissa.
Itse saan juuri sen verran palkkaa, etten saa asumistukea.
Olen sinkku ja asun 38 neliön asunnossa. Pärjään kohtuullisesti, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Elän tavallista elämää kuitenkin.
Kesällä teen aina lomamatkan ystävän kanssa kotimaassa ja laivaristeilyn.
Semmosta se elämä on.
Työni puolesta olen tekemissä vähävaraisten kanssa, moni saa toimeentuletukea. Ei tule äkkiseltään mieleen ketään joka asuisi hulppeasti ja isossa asunnossa toimeentulotuella.
Minä olen sosiaalityöntekijä pääkaupunkiseudulla. Todella monet sosiaalitoimen asiakkaat asuvat itselleen liian kalliissa asunnoissa.
Osalla on tähän joku ymmärrettävä syy: Esim. liikuntavamma, ja sopivaa edullisempaa esteetöntä asuntoa on vaikea ellei mahdoton löytää. Monet silti kynsin hampain pitävät kiinni "oikeudestaan" asua liian kalliissa asunnossa. Mielestäni syyksi ei voi riittää esim. se, että pitää saada asua Helsingissä. Helsingin ympärillä on hyvien julkisten liikenneyhteyksien päässä paljon kuntia, joissa voi asua edullisemmin, etsiä töitä pk-seudulta ja ylläpitää sosiaalisia suhteitaan pk-seudulle.
Asun itsekin kehyskunnassa, mielestäni ei ole ollenkaan kohtuutonta edellyttää muuttamista myös asiakkailtani.
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan tiedoksi jokaisella paikkakunnalla on kelan maksimivuokrat, ovat eri määräisiä eri paikoissa, useammalla paikkakunnalla ei ole vuokra-asuntoja jotka alittavat kelan rajat. Nyt puhutaan oikean kokoisista asunnoista, ei niin että viisihenkinen perhe asuu yksiössä.
Veikkaan että ap:ta kutkuttaisi ajatus, että 5-henkinen perhe asuisi yksiössä. Parempaa olisi vain se, että vanhemmat asuisivat köyhäintaloissa eri puolilla Suomea ja lapset otettaisiin huostaan.
Nyt sen keksin. Tämähän ratkaistaankin niin, että kaikki työssäkäyvät, keski- ja hyvätuloiset, jotka nyt asuvat edullisesti saavat häädön ja luovuttamat tämän huokean asunnon pienituloiselle, ja heille osoitetaan kalliimpi, maksuvaraa vastaava asunto kalliimmalta alueelta. Heikommassa varallisuudessa olevat muuttavat sitten näihin vapautuneisiin edullisiin asuntoihin. Tähän ovat varmasti myös varakkaat tyytyväisiä, koska silloinhan heidän toiveensa on toteutettu, ja he pääsevät itse maksamaan kalliimpia asumiskuluja - ilman tukimuotoja tietenkin, koska se sotii heidän arvojaan vastaan. Tämän saa vapaasti jakaa hallituksen mietintöpöydälle, sen verran hyvä idea tämä on.
Kas kun sitä omaa rahaa ei vaan saa tienata ei sitten millään vaikka kuinka itse haluaisi kun se vie poliitikolta vallan päättää missä henkilö asuu.