Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon

Kommentit (758)

Vierailija
401/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään empatiaa..piiskaa sinä tarvitset että opit elämään.

Ja vielä väkivaltafantasioita...

Toisaalta tuo selittää käytöstäsi.

Vierailija
402/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla on hukassa minkäsuuruisista vuokrista puhutaan ja kuinka kunta asiaan vaikuttaa, joten olkaapa hyvä:

https://www.kela.fi/documents/20124/410315/asumismenojen_rajat_2023.pdf…

Mitkä noi rajat on ensi vuodelle? Onko siis niin, että noita rajoja entisestään tiputetaan Helsingissä, samalla kun Heka nostaa vuokrat pilviin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö ensi vuonna Suomi saa maailman onnellisin YK Agenda pilottimaa  2030 arvonimen joka on Klaus Schwapin keksimä vithuilu arvonimi

Minun onnellisuuttani ovat ainakin tämän hallituksen toimet nostaneet huomattavasti. Ei haittaa pimeä vuodenaikakaan. Hymyilen käytännössä aina, kun luen hallituksesta juttuja ja näen mitä on tulossa. 

Vierailija
404/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on täysi nobreineri. Jos kaupungissa pitäaikaistyötön asuu asunnossa jossa vuokra 800€/kk ja kaupungissa on vapaana asunto missä vuokra 500€/kk niin kamat kantoon ja pakkomuutto! 

No, enpä ole kuullut, että Helsingissä tai pk-seudulla olisi 500 euron vuokra-asuntoja aikuisille ei-opiskelijoille. Paitsi niitä Vantaan Martinlaakson minikoppeja sinkuille, jotta pysyvät jatkossakin sinkkuina.

Vierailija
405/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa että tätä pitää kysyä perustuslakivaliokunnalta, tosin kaikkihan tiedämme jotka vähänkään perustuslakia tuntevat että Suomi on äärimmäisen kommunistininen maa

Ei vaan Persulandia. Persuudessa on vaan se, että suurin osa ei ilkiä tunnustaa, että on Persu. Kertoo riittävästi ko puolueen ideologiasta ja imagosta XD 

Vierailija
406/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttamista varten saa toimeentulotukea. Tämä todetaan ihan Kelan sivuilla. Ja yksi listassa olevista myöntämisperusteista on MUUTTO HALVEMPAAN ASUNTOON. Eli kuka tahansa toimeentulotukiasiakas saa toimeentulotukea muuttoon, jos muuttaa edullisemman asunnon perässä. Tässä ei pitäisi olla epäselvyyttä.

Jos muuttaa itse omat kamansa, Kela huomioi toimeentulotuessa 120 tai 180 euron suuruisen muuttorahan verran. Jos et pysty muuttamaan itse (autottomuus tms), Kela maksaa muuttokuorman kuljetuksen. 

Jos on terveydellisiä vaivoja eikä pysty itse kantamaan tavaroitaan tms. Kela antaa maksusitoumuksen muuttopalvelua varten. Käsittääkseni muuttopalvelu hoitaa tarvittaessa paitsi tavaroiden tuomisen uuteen asuntoon, myös huonekalujen ym. nostamisen paikoilleen, valaisimien laittamisen ynnä muita toimia.

Kelan sivuilla on k

Yleistätpä sinä kivasti ja rakennat olkiukkojakin siinä ohessa.

Minä olen yksi niistä, joiden kohdalla yksi sääntö on kumonnut toisen säännön, jota pidetään yleispätevänä varsinkin näillä keskustelupalstoilla.

Minä en ole yksi mainitsemiasi ihmisiä, jotka kuulemma haluavat asua ruhtinaallisesti keskikaupungilla toimeentulotuella. Olen yrittänyt muuttaa pois Helsingistä, mutta joka ikinen asiaan liittyvä hakemukseni on hylätty jollain sivuseikkamääräyksellä. Sinä et tunne riittävästi asiaa, jossa nyt yrität päteä.

Vierailija
407/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Siis ongelmahan tässä on se, että koska on ajettu kaikki autoverot ylös mikä tarkoittaa, ettei köyhillä ole varaa autoihin, niin köyhät ovat sitten joutuneet muuttamaan sinne keskusta-alueelle asumaan. Ne joilla on varaaa autoihin voivat asua kauempana.

Polkupyörä ja bussit on keksitty. Auton omistaminen on maailman typerintä oman talouden hoitoa.

Tajuatko, että jossakin pattijoella auto on pakko olla, että pääsee sinne töihin. Ei auto ole mikään ylellisyystarvike maaseudulla.

Vierailija
408/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikin ylpeänä mainostaa empatiakyvyttömyyttään tyyliin: ihanaa kun heikoimmat ajetaan itsemurhiin!

Tällaisia äänestitte, ja jatkossa vielä kiusaajan pressaksi! Mitähän uhrinsa tykkäävät?

Omasta puolestani en voi kuin inhota teitä.

Pidä nyt turpas kiinni, kun noin pateettinen ääilö olet. Kukaan ei tee itsemurhaa sen vuoksi, että joutuisi muuttamaan asiallisempaan asuntoon.

Tässähän ei tapahdu mitään sen kummempaa kuin, että pröystäilevät yhteiskunnan varoilla asustelevat joutuvat nyt samalle viivalle niiden kunnollisten, normaalien ihmisten kanssa, jotka joutuvat elättämään omilla tuloillaan itsenäsä ml asuminen sekä vielä kustantamaan sossupummien ökyasumisen.

Vierailija
409/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttoapuun saa toimeentulotukea, luulisin. 

Ei se mikään automaatti ole.

Muutto on maksettava ensin itse. Jos joutuu jatkuvasti elämään kädestä suuhun, on mahdotonta säästää muuttoon tarvittavaa määrää.

Ei kun päinvastoin.

ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA MENE MAKSAMAAN MUUTTOA JA TAKUUVUOKRAA ENSIN ITSE!

Hae ensiksi Kelalta tukea näihin molempiin ja sitten vasta maksellaan mitä maksellaan. Minä muutin muutama vuosi sitten ja maksoin takuuvuokran ja puolet muuttokustannuksista itse ja sitten hain Kelalta takautuvasti näihin tukea. VIRHE!

Hylättiin hakemus, koska olisi ensiksi pitänyt laittaa hakemus ja suuntaa antavat tai tarkat tiedot menoista, ja sen jälkeen näihin olisi saanut joko maksusitoumuksen tai harkinnanvaraisesti olisi voitu myöntää rahana. Minä en tiennyt tätä, enkä muuttotohinassa huomannut tarkistaa Kelan sivuilta. Opiksi otin. 

Kaikki muutosta tulleet kustannukset jäi itselle maksettavaksi. Onneksi muuttofirma oli suht edullinen, eikä takuuvuokrakaan suuren suuri, mutta silti jouduin sukulaiselta lainaamaan näihin rahaa. 

Eikä tuo Kelan muuttoavustus ole kuin muutaman satasen hyvässä lykyssä, joten joka tapauksessa muuttajan tulee maksaa osa kustannuksista. https://www.kela.fi/toimeentulotuki-muuttokustannukset 

"Kela voi myöntää perustoimeentulotukea muuttoon liittyviin välttämättömiin menoihin, kuten muuttokuorman kuljetukseen. Kun hoidat muuton itse, toimeentulotuessa voidaan huomioida menona 120 tai 180 euron suuruinen muuttoraha. Rahan suuruus riippuu muuttomatkan pituudesta ja perheen koosta. Erityistilanteissa, esimerkiksi terveydellisin perustein, Kela voi antaa maksusitoumuksen muuttopalvelun käyttöön. Jos olet muuttamassa, ole hyvissä ajoin ennen muuttoa yhteydessä Kelaan." 

"Jos tarvitset toimeentulotukea vuokravakuuden maksamiseen, jätä vuokravakuushakemus Kelaan ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista. Itse maksettua vuokravakuutta ei huomioida menona."  

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-vuokravakuudet

Vierailija
410/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä asumistukileikkaukset ovat taas niitä kokoomuslaisia ideologisia päätöksiä, joissa muutaman miljoonan säästöillä aiheutetaan kymmenien miljoonien kustannukset.

Joo, olisi mielenkiintoista kyllä tietää, mikä se ideaalimaailma olisi, jota nuo Kokoomuksen hörhöt yrittävät saada tällä aikaan. Eroaisiko se mitenkään diktatuurista tai vaikka keskiajan yhteiskunnasta, jossa kourallinen kermaperseitä eli yltäkylläisyydessä ja valtavat massat näkivät nälkää.

Se on sellainen, jossa aikuiset työkykyiset ihmiset elättävät itsensä ja perheensä ja sosiaaliturva on ainoastaan vammaisille ja sairaille. Lapsista ja vanhuksista toki huolehditaan. 

Kuulostaa hyvältä. 

Utopialle tuo minusta kuulostaa. Miksi? Edes EK ei halua täystyöllisyyttä, koska silloin yritykset joutuisivat kilpailemaan työntekijöistä palkoilla. Parempi vaan olla työttömiä, niin pysyy palkkapyynnötkin kohtuullisina.

Vierailija
411/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa tämä hallituksen irvikuva olisi enemmin saanut aikaan vuokrakaton.

Eivät ne asumiseen menneet tukieurot päädy asujan tilille, vaan lihottavat ahneiden sijoittajien lompakkoa.

Persaukinen asuu varojaan hulppeammin toisten omistamassa asunnossa ja vielä sen päälle hänelle pitäisi maksaa jotain? Miksi?

Hmm... esim. minun vuokra-asuntoni on vakuutusyhtiön omistama, omistaa koko taloyhtiön ja monta muuta. Firmalla tuskin on pätäkästä puutetta, mutta vuokrat nousee silti joka vuosi.

Tollo! Sinun asuttaman asunnon kulut nousevat niin sinä kaikessa tyhmyydessäsi ajattelet että vuokran antaja maksaa ne itse ja tekee tappiota joka kuukausi ihan vain koska olet niin reppana?

Luoja miten halveksin näitä iilimatoja !!

Vierailija
412/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista ininää, kuinka kauheata kun joutuu tuttujen vierestä muka muuttamaan. Kyllä on pieni maailma, jos tutut ovat vain siinä omassa talossa.  Usein muutto onnistuu omassa kunnassa, jopa omassa kaupunginosassa tai ihan vaan siihen naapurikuntaan. Julkisilla pääsee. Ja puhelut ja meilit kulkee ihan yhtä hyvin kuntarajojen yli. Harva ihan oikeasti niiden tuttavien kanssa kaiken aikaa toistensa kämpissä ovat.

Vierailija
413/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uppis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslaki ei edellytä, että minkä hintaiset tahansa asumismenot tulisi toimeentulotuella kattaa. Jos omasta kotikunnasta ei löydy asumisnormin täyttävää asuntoa, on sitä katsottava laajemmalta alueelta. "

Viimeinkin!! En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi ihmisille, etenkin niille, joita edes työpaikka ei velvoita asumaan tietyssä paikassa, maksetaan näitä kalliita vuokria. Kun ei meistä kukaan muukaan voi asua asunnossa, johon ei omat varat riitä. Pakko on etsiä edullisempi vaihtoehto ja jos ei sitä löydy Helsingistä, niin vaikka Sotkamosta voi löytyä. Jos et saa töitä Helsingistäkään, niin turha on vedota siihen, ettei siellä Sotkamossa ole töitä. Läheiset ja ystävät eivät mihinkään häviä, vaikka muutat toiselle paikkakunnalle. Vuonna 2023 on kuitenkin aika hyvät mahdollisuudet

Hah!!! 

Siirtämällä köyhät hevonkuuseen tulisi halvaksi?? Et taida tietää köyhien elämästä mitään. Millä kuskaat mua alvariin sairaalaan ja terapiaan, en omista edes ajokorttia.  

414/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on upea juttu syrjäseutujen kunnille joiden sisäilma ongelmaiset vuokra-asunnot nököttävät tyhjillään..

Sinne vaan itä-suomeen koko kööri..=)

Töitähän siellä ei varmasti ole kellekkään, mutta käyttelemällä kotiviiniä ja rakentamalla yhteisöllisyyttä siellä

viihtyy varmasti pikku hönössä vaikka korttia pelaten naapureiden kanssa.

Vierailija
415/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on täysi nobreineri. Jos kaupungissa pitäaikaistyötön asuu asunnossa jossa vuokra 800€/kk ja kaupungissa on vapaana asunto missä vuokra 500€/kk niin kamat kantoon ja pakkomuutto! 

No, enpä ole kuullut, että Helsingissä tai pk-seudulla olisi 500 euron vuokra-asuntoja aikuisille ei-opiskelijoille. Paitsi niitä Vantaan Martinlaakson minikoppeja sinkuille, jotta pysyvät jatkossakin sinkkuina.

Pitkäaikaistyöttömälle ihan sama missä kunnassa lorvii! Omalla rahalla saa asua siellä missä haluaa 👍

Vierailija
416/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä asumistukileikkaukset ovat taas niitä kokoomuslaisia ideologisia päätöksiä, joissa muutaman miljoonan säästöillä aiheutetaan kymmenien miljoonien kustannukset.

Joo, olisi mielenkiintoista kyllä tietää, mikä se ideaalimaailma olisi, jota nuo Kokoomuksen hörhöt yrittävät saada tällä aikaan. Eroaisiko se mitenkään diktatuurista tai vaikka keskiajan yhteiskunnasta, jossa kourallinen kermaperseitä eli yltäkylläisyydessä ja valtavat massat näkivät nälkää.

Se on sellainen, jossa aikuiset työkykyiset ihmiset elättävät itsensä ja perheensä ja sosiaaliturva on ainoastaan vammaisille ja sairaille. Lapsista ja vanhuksista toki huolehditaan. 

Kuulostaa hyvältä. 

Tässä oli kommentoijalla tavoitteena ehkä joku saksalaistyylinen minijob-malli, jossa kannustetaan työnantajia tarjoamaan noin 500-600€/kk työsuhteita (osa-aikaisia), jonka lisäksi valtio tukee työntekijöitä - ja työnantajamaksuja ei työnantajien tarvitse maksaa juuri lainkaan.

Vierailija
417/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä. 

Ja ajattelet Kokoomuksen tuottavan tuollaisen maailman? On tainnut jäädä peruskoulu käymättä. Kokoomus haluaa, että raha ja valta on vain harvojen käsissä. Silloin ne kaikki muut todellakin näkevät nälkää. Kokoomuksen maailmassa työssäkäyvä ei saa palkkaa lainkaan ja silti odotetaan tekevän kaiken työn. Samalla ne harvat ja valitut makaavat palatseissaan. Ehkä ajattelet, että sinä olisit yksi niistä voittajista, ja siksi kannatat tuota. Ikävä kyllä, todennäköisesti olet vain tuon maailman ensimmäinen uhri. Sinut uhrataan, jotta joku muu saisi enemmän.

Vierailija
418/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ara- vuokra-asunto ja ara- asumisoikeusasunto ovat ihan eri asioita.

Eli jos nyt ara VUOKRA asunoissa asuvat säikähtivät, että joutuvat muuttamaan pois tulojen noustessa, niin ei joudu.

Tosin kukatahansa kynnellekykevä haluaa muuttaa näistä ara slummitaloista pois, koska huutoa, kännäystä, riitelyä ja muuta _askaa jaksa varsinkin jos joutuu aamulla heräämään töihin.

Moni on hankkinut asumisoikeusasunnon juuri siksi, kun siihen on päässyt kiinni helpommin ja siihen on voinut

saada asumistukea. Työkaveri muutti pois sellaisesta, koska joutui itse maksamaan kalliin vuokran.

Itse hankin aso-asunnon sen takia, että se on rauhallisemmalla paikalla kuin joku Vantaan Koivukylä tai Itä-Helsinki ja siinä on sauna sekä paremmat kulkuyhteydet suoraan töihin enkä suinkaan sen takia, että saisin jotain sijoitustuottoa tai saisin siihen asumistukea. Itseasiassa en saanut muuttaessani mitään tukia, koska olin useammassa työssä yhtäaikaa  ja olisin itse halunnut jatkaa niissä töissä, mutta joku korruptoitunut pska halusi välttämättä tehdä minusta työttömän, joka nostelee tukia, itse olisin miljoona kertaa mielummin halunnut olla töissä.

Vierailija
419/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö ensi vuonna Suomi saa maailman onnellisin YK Agenda pilottimaa  2030 arvonimen joka on Klaus Schwapin keksimä vithuilu arvonimi

Minun onnellisuuttani ovat ainakin tämän hallituksen toimet nostaneet huomattavasti. Ei haittaa pimeä vuodenaikakaan. Hymyilen käytännössä aina, kun luen hallituksesta juttuja ja näen mitä on tulossa. 

Se on juna. Kävelet nimittäin raiteilla. Ei ole (vielä) myöhäistä astua pois.

Vierailija
420/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaako valtio tämän minun asunnon niin voin muuttaa halvempaan?