Mikä sairaus voi saada ihmisen saikulle monta kertaa kuukaudessa?
Mitä tällaisia sairauksia voi olla? Työkaverilla kuukaudessa ehkä yksi kokonainen viikko töissä. En kehtaa kysellä, yleensä itse puhuu flunssasta tai vatsataudista ja mitä näitä nyt on. Jatkunut jo kuukausia.
Kommentit (156)
Luulotauti ja yleinen kypsyminen työhön, myös meidän toimistossa ihan mökkikauden alkaminen lisäsi sairastumisia.
Varmaan jossain vaiheessa työnantaja kyllästyy, ihminen ei voi olla työkykyinen jos on koko ajan sairaslomalla.
Vierailija kirjoitti:
No lorvikatarria itsekin epäilen, mutta eihän töistä ilman saikkua voi monta päivää kuukaudessa olla pois? Ihmetyttää vaan.
Ap
Meillä saikkua saa kun soittaa työterveyteen. Aivan sama millä verukkeella sitä haluaa niin sitä myös saa. Lisäksi omailmoitus-saikkupäiviä on vuodessa 25, miten teillä?
Tutulla on mt-ongelmia ja ongelmallinen persoona. On hänellä varmaan muitakin vaivoja mutta luulen että kun hyrrä pyörii liian kiihkeästi niin pääsee aina kotia vähän huilimaan.
Kaikki krooniset pitkäaikaissairaiden.
Ei se sulle kuulu, mutta varmaan flunssa ja vatsatauti on tekosyitä. Kyseessä voi olla ihan vakavakin sairaus, jota haluaa piilotella.
Mutta tiedän tunteen, mulla oli joskus työparina tuollainen ja epäilen hänellä olleen pelkkä lorvikatarri (huom, vain oma katkera tuntemukseni). Jouduin tekemään tuplatyöt, kunnes kamelin selkä katkesi ja vihdoin valitin pomolle, joka sitten jakoi työt kaikille. Omaa tyhmyyttäni kärsin liian pitkään.
Hyvin monikin sairaus. Kannattaa keskittyä omiin töihin eikä muiden kyttäämiseen. Vai haluaisitko itse olla siinä kunnossa ettet kykene työntekoon?
Kollegalle tuli usein allergisia oireita. Nämä olivat hyvin monenlaisia ja kukaan ei halunnut alkaa selvittelemään asiaa tarkemmin, koska pelättiin rakennuksen ilman olevan ihan kelvotonta. Niinkuin se varmasti olikin.
Pitääkö teillä olla saikkutodistus heti eka päivästä? Meillä saa olla 3 päivää omilla diagnooseilla. Siinä voi käydä ma-ti vähän töissä arpomassa että kun on vähän heikko olo. Ke-aamusta soitto esimiehelle että saikulla ollaan ja kohta onkin somessa kuvia kesämökin saunarannasta
No mt-sairaus tietenkin, niin että kahvipöydässä sen itkua tuhertaen tunnustaa. Sitten saat olla rauhassa.
Vähän sama, kun joskus oli juttua, että jos kotona oleva vanhempi pistää pilttinsä päiväkotiin, pitäisi olla melkein lastensuojelun asiakas ja itkua tuhertaen vaatia paikkaa. Jos näin ei ole, sut kuiskutellasn olevan tuollainen ja tai yritetään järjestää tuollaiseksi.
Hieman eriarvoustavaa nimittäin tietenkin vieraskieliset lapset saavat sitten paikan jo kielen oppimisen takia, mutta muut ei sitten saa päästä liian helpolla. Tai no, ehkä hienostorouva, kenen mies maksaa koko päivähoidosta täyden hinnan, voi myös olla poikkeus.
Ja jos lapsi yli 3-vuotias, voidasn puhua paikasta lasta varten, ei aikuista varten.
Tunnusta, että olet sosiaslitapaus kaikilla ongelmilla. Rahan vastineeksi jotain häpeää sentään pitää olla!
Mun piti googlettaa tuo lorvikatari, kun luulin että se on joku oikea sairaus...
Vierailija kirjoitti:
Tutulla on mt-ongelmia ja ongelmallinen persoona. On hänellä varmaan muitakin vaivoja mutta luulen että kun hyrrä pyörii liian kiihkeästi niin pääsee aina kotia vähän huilimaan.
Ongelmallisen persoonan takia saikkua? Okei, taytyy koittaa. Kelpaa varmaan, että ei usko paskanöuhumiseen korkeammalta taholta ja vi.. ttuilee takaisin myös.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monikin sairaus. Kannattaa keskittyä omiin töihin eikä muiden kyttäämiseen. Vai haluaisitko itse olla siinä kunnossa ettet kykene työntekoon?
No, valitettavan usein näissä tapauksissa joutuu keskittymään myös sen poissaolijan työhön, vaikka omassakin olisi riittävästi.
Itse laittaisin vastuuta ennemmän esimiehille. Ja siis avointa keskustelua onko kyseinen työ ylipäätään sopiva henkilölle, joka sitä ei pysty hoitamaan. Ja ehkä matalammalla kynnyksellä esim. uudelleen koulutukseen tms.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki krooniset pitkäaikaissairaiden.
Minulla on MS-tauti ja kaikki pikkutaudit, ihan normi flunssasta lähtien, pitää hoitaa huolella ettei MS ärhäköityisi.
Näitä tämmöisiä sairauksia on paljon muitakin.
APn pitää kysyä työkaverilta jos hän haluaa tietää. Voi kysyä vaikka, että 'onko sulla joku perussairaus' kun seuraavan kerran kertoo olleensa saikulla flunssan tmv syyn takia.
Hyvä ettet kehtaa kysellä, koska asia ei todellakaan sulle kuulu. Ole iloinen jos itse olet terve.
T. Kiusallisesta kroonisesta intiimivaivasta kärsivä, joka ei todellakaan ala tekemään selontekoa kahvipöydässä
Jos ihminen on niin sairas, että pystyy tekemään kuukaudessa yhden kokonaisen työviikon, niin eikö tällaisen ihmisen kannattaisi jäädä kokonaan kotiin makaaaan?
Lorvikatarri.
Näitä on aina välillä, kunnes yt:t heidät poistaa.
Työkaverin sairastelu aiheuttaa sen, että muut hoitavat hänen työnsä (meillä siis), joten asia todellakin kuuluu muille.
No vaikkapa crohnin tauti tms hankalassa vaiheessa voi olla semmoinen, että päivät menee vessassa istumiseen ja olo on tietysti heikko kun ruoka ei kunnolla imeydy.
Ja onhan sitä muitakin. Luultavasti kyse on jostain vähän vakavammasta kuin tavis flunssa, mutta työkaveri ei vaan halua avautua siitä. Tai sit on se lorvikatarri, mahdollista toki sekin. Tai jos on pieniä lapsia useampia eikä toinen vanhempi hoida, niin silloin voi pahimmillaan oikeasti olla jokainen vuorollaan sairaana joka kuukausi. Mutta yleensä työnantaja kyllä puuttuu noin runsaisiin poissaoloihin ja asiasta keskustellaan, työkavereille ei tietysti tarvitse sitä kertoa.
Minä en kadehtisi sairasta ihmistä
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.
No lorvikatarria itsekin epäilen, mutta eihän töistä ilman saikkua voi monta päivää kuukaudessa olla pois? Ihmetyttää vaan.
Ap