20 vuoden parisuhde päättymässä..
Nainen haluaa lähteä, kun tunteet viilenneet.. Tuntuu pahalta. Mitenköhän selviää edes joulun.. pitäisi kestää kuin Mies. Saapa nähdä.
M43
Kommentit (828)
Oletko miettinyt että onko teidän suhde ollut enemmän kaverillinen? Minua hämää tuo että toinen ei ole sanonut rakastavansa. Varmasti rankkoja aikoja nämä joulunajat tuossa tilanteessa :(
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt että onko teidän suhde ollut enemmän kaverillinen? Minua hämää tuo että toinen ei ole sanonut rakastavansa. Varmasti rankkoja aikoja nämä joulunajat tuossa tilanteessa :(
Siihen en osaa vastata, että miksi hän ei ole sitä sanonut, saati ollut ikinä mikään halailija, mutta on meillä ollut paljon muutakin kuin pelkkä kaverillinen suhde, vaikka nyt sitten onkin alkanut siltä tuntua ja tällainen ratkaisu oli tehtävä..AP
Se on vaan niin vaikea ymmärtää, että tämä on tuolle toiselle osapuolelle niin paljon helpompaa, mutta varmaan johtuu siitä kun on ehtinyt niin kauan asiaa päässään jo valmiiksi käsitellä ja minä olen vasta ns. lähtökuopissa..Olisi varmaan ollut helpompaa kun oltaisiin samalla viivalla..AP
Muutama neuvo: Ensinnäkin, sinä selviät varmasti. Epäuskon hetkinä hoe tätä itsellesi. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen ihminen, joka eroaa pitkästä suhteesta. Tällä hetkellä tuntuu varmasti pahalta, mutta se on vain yksi hetki elämässä, joka menee ohi.
Toiseksi, keskity haalimaan elämääsi asioita, joista sinulle tulee hyvä mieli. Mitä kaikkea olet aina halunnut tehdä mutta jättänyt tekemättä. Nyt on aikaa toteuttaa unelmia ja tehdä asiat ihan toisin kuin olisit parisuhteessa tehnyt. Kokeilla uusia kivoja juttuja. Älä jää neljän seinän sisälle, vaan rakenna rohkeasti uusia ystävyyssuhteita. Joulu on vaikeaa aikaa monelle yksinäiselle, mutta ei sen tarvitse olla pelkkää ankeutta. Mieti vaikka voisitko lähteä matkalle tai vaikka risteilylle tai kylpylään, valmiiseen pöytään ja ihmisten keskelle.
Kolmanneksi, jos todella haluat näyttää eksällesi mitä elämä on ilman sinua, älä suostu mihinkään ystävyyksiin tai ystävän palveluksiin. Jos hän saa rusinat pullasta eli parhaat osat sekä sinkkuudesta että sinusta, niin silloin ero on entistä todennäköisempi. Aseta rajat alusta lähtien ja tee hänelle selväksi, että ero on ero. Sen jälkeen ei tule enää sinun palveluksiasi eikä ystävyyttäsi saati mitään muuta. Vasta siten hän voi ymmärtää mitä ero sinusta oikeasti tarkoittaa ja mitä kaikkea hän menettää. Jos on pienikin toive yhteenpaluusta, niin vain näin se voi realisoitua.
Monet tälläkin palstalla kirjoittavista ovat eronneet ja esimerkiksi vuoden päästä ovat todella onnellisia. Sinulle voi olla tulossa paljon parempaa onnea, jotain mitä et voi kuvitellakaan. Tämä on huono hetki elämässä, mutta se on vain sitä: hetki.
Nämä ovat vain minun neuvojani. Jollain toisella voi olla ihan toinen näkemys, mutta näin minä toimisin. Voimia!
Kuurankukka
Vielä yksi hyvin tärkeä asia: Hyväksy se, että jos toisen tunteet todella ovat kokonaan kuolleet, et voi vaikuttaa siihen asiaan mitenkään. Se on vain hyväksyttävä. Keskity asioihin, joihin voit vaikuttaa. Eli tekemään omasta elämästäsi parempaa.
Kuurankukka
Vierailija kirjoitti:
Muutama neuvo: Ensinnäkin, sinä selviät varmasti. Epäuskon hetkinä hoe tätä itsellesi. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen ihminen, joka eroaa pitkästä suhteesta. Tällä hetkellä tuntuu varmasti pahalta, mutta se on vain yksi hetki elämässä, joka menee ohi.
Toiseksi, keskity haalimaan elämääsi asioita, joista sinulle tulee hyvä mieli. Mitä kaikkea olet aina halunnut tehdä mutta jättänyt tekemättä. Nyt on aikaa toteuttaa unelmia ja tehdä asiat ihan toisin kuin olisit parisuhteessa tehnyt. Kokeilla uusia kivoja juttuja. Älä jää neljän seinän sisälle, vaan rakenna rohkeasti uusia ystävyyssuhteita. Joulu on vaikeaa aikaa monelle yksinäiselle, mutta ei sen tarvitse olla pelkkää ankeutta. Mieti vaikka voisitko lähteä matkalle tai vaikka risteilylle tai kylpylään, valmiiseen pöytään ja ihmisten keskelle.
Kolmanneksi, jos todella haluat näyttää eksällesi mitä elämä on ilman sinua, älä suostu mihinkään ystävyyksiin ta
Kaikki noista kyllä kuulostaa aivan järkeviltä neuvoilta.. yritän toteuttaa noita. Varsinkin tuo ystävän palveluksiin viitannut osuus varmaan tuottaa aluksi vaikeuksia itselleni, mutta pidemmän päälle varmaan juuri noin kun sanoit, että rusinat pullasta meininki.. Olen vaan luonteeltani niin hyväsydäminen ja avulias niin pitää opetella toimimaan tuossa asiassa eri tavalla kuin nyt.. kiitos viestistäsi oikein paljon..AP
Vierailija kirjoitti:
Vielä yksi hyvin tärkeä asia: Hyväksy se, että jos toisen tunteet todella ovat kokonaan kuolleet, et voi vaikuttaa siihen asiaan mitenkään. Se on vain hyväksyttävä. Keskity asioihin, joihin voit vaikuttaa. Eli tekemään omasta elämästäsi parempaa.
Kuurankukka
Kyllä, tuo on juuri se asia mikä pitää oppia hyväksymään ja ymmärtää jollakin tasolla tässä myllerryksen keskellä..AP
Sama. Yhtä helvettiä, terveys mennyt. Lääkkeillä mennään.
Nainen hieman yli 55
Meidän kakkuresepti lässähti. Siihen tuli vain pelkkää munaa ja jauhoo. Ei sokeria, makeutta, tunteen nostatusta ja piristäviä mausteita. Ei edes lämpöö. 23 vuotta ja läsähti. Kakkupuuhia ja maksullisia vispilöitä kyllä oli aiemmassa elämässä ollut.
Se yli 55.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kakkuresepti lässähti. Siihen tuli vain pelkkää munaa ja jauhoo. Ei sokeria, makeutta, tunteen nostatusta ja piristäviä mausteita. Ei edes lämpöö. 23 vuotta ja läsähti. Kakkupuuhia ja maksullisia vispilöitä kyllä oli aiemmassa elämässä ollut.
Se yli 55.
Ikävä kuulla kyllä. Kaikkea hyvää tulevaan kuitenkin ja yritetään selvitä täältä pimeydestä takaisin valoon vielä..AP
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan niin vaikea ymmärtää, että tämä on tuolle toiselle osapuolelle niin paljon helpompaa, mutta varmaan johtuu siitä kun on ehtinyt niin kauan asiaa päässään jo valmiiksi käsitellä ja minä olen vasta ns. lähtökuopissa..Olisi varmaan ollut helpompaa kun oltaisiin samalla viivalla..AP
Se on varmaan aika yleistä näissä tapauksissa, että toinen on miettinyt jo pitkään ennen kuin ottaa asian sitten lopulta puheeksi..Jotkut kyllä keskustelevat asiasta hyvissä ajoin ja yrittävät korjausta, mutta toiset vasta kun päätös on jo tavallaan itsensä kanssa tehty valmiiksi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan aika yleistä näissä tapauksissa, että toinen on miettinyt jo pitkään ennen kuin ottaa asian sitten lopulta puheeksi..Jotkut kyllä keskustelevat asiasta hyvissä ajoin ja yrittävät korjausta, mutta toiset vasta kun päätös on jo tavallaan itsensä kanssa tehty valmiiksi..
Se on kyllä harmillista, mutta ei voi mitään..Oli vaikea lähteä korjaamaan, kun ei tiennyt että on rikki.. eteenpäin kuljettiin yhtä matkaa, niin kuin aina ennenkin..AP
Se on ainakin varmaa, että nyt jo, vaikka tämä juttu on vielä ihan kesken, niin kyyneleitä on tullut tämän parin kuukauden aikana enemmän kuin tähän astisen elämäni aikana yhteensä.. ja kai niitä on vielä paljon jäljellä..pääosin yksin ollessa ja yhtäkkiä vaan..AP
Mulla auttoi mustana vuonna kun aloin vuodenvaihteessa kirjata auringon nousuaikaa seinällä olevaan paperiin. Joka aamu se nousi ja aina vähän aiemmin. Ajattelin, että kesällä pystyn varmasti jo hengittämään. Ja niin kävi. Kesällä nauratti jo ja tuntui että tästä selvittiin vaikka oli vielä välillä kipeää.
Ajattelin jos tästä olisi sulle jotain apua. Aurinko nousee joka aamu tästä eteenpäin. Ihan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se yli 55.
Ikävä kuulla kyllä. Kaikkea hyvää tulevaan kuitenkin ja yritetään selvitä täältä pimeydestä takaisin valoon vielä..AP
Kiitos. Lähdin ulos lenkille ja kävin keskustelun läheiseni kanssa. Nyt parempi olo kuin aamulla. En tiedä milloin taas iskee epätoivo. Ei joulufiilistä. Mutta toivo paremmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se yli 55.
Kiitos. Lähdin ulos lenkille ja kävin keskustelun läheiseni kanssa. Nyt parempi olo kuin aamulla. En tiedä milloin taas iskee epätoivo. Ei joulufiilistä. Mutta toivo paremmasta.
Hyvä homma, että on keskustelu kaveri ja on kuitenkin virtaa lähteä lenkille.. Silloin tilanne ei ole täysin toivoton. Joo joulufiilis on kyllä nyt täälläkin minimissä, mutta se on vielä kysymerkki, että onko tämä joulu ensimmäinen, jonka vietän ilman häntä..vai kenties viimeinen, jonka vietän hänen kanssaan..AP
Nämä ero asiat ovat siitä kurjia, että yleensä käy juuri noin, että toisen suru kestää todella paljon kauemmin kuin toisen.. Ja toinen jatkaa "elämää" eteenpäin paljon nopeammin.. samalla kun toinen jää siihen suruun pitkäksikin aikaa..
Sitä tulee tässä mietittyä kaikenlaista ja olen tässä viime aikoina miettinyt sitä, kun asuntokin tuli niin nopeasti ensimmäisen ilmoituksen jälkeen ja että kuinka paha olo sitten toisella on voinut olla ja kuinka kauan, kun on valmis nyt ottamaan isot taloudelliset lisäkustannukset ym. elämää hankaloittavat asiat päästäkseen asumaan erilleen.. Tuntuu kurjalta kun en sitten itse ole tiennyt, että toisella onkin ollut ns. väkisin yhdessäoloa kanssani..Eikä mitään "korjaavaa" suhteen eteen sitten voitu yrittää ennen erilleen muuttoa..AP
Tuntuu aika julmalta ajatella, että joku tipauttaa tällaisen uutisen puolisolle ennen joulua? Vai milloin sait tietää? Onko uusi jo katsottuna ja jos on niin miksi ei mene sinne joulunviettoon?
On varmasti kamalaa viettää joulunpyhät tuossa ilmapiirissä. Varo alkoholia surun lääkitsemisessä.
Kiitos paljon! AP