Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: liikunta ei laihduta

Vierailija
08.11.2023 |

Tosi mielenkiintoista https://www.hs.fi/tiede/art-2000008435308.html

Mittaukset osoittivat, että juostessaan koehenkilöt polttivat noin 360 ylimääräistä kilokaloria, mikä olisi jäänyt kuluttamatta, jos he olisivat vain makoilleet sohvalla. Niinpä olisi järkevää olettaa, että koehenkilöiden päivittäinen kokonaiskulutus olisi ollut vähintään tämän verran suurempi tutkimuksen lopussa. Näin ei kuitenkaan ollut. Tutkimuksen lopussa koehenkilöiden päivittäinen energiankulutus oli vain 120 kilokaloria suurempi kuin ennen tutkimuksen alkua eli käytännössä se ei eronnut lähtötilanteesta.

Mitä tapahtui painolle? Koehenkilöt kevenivät keskimäärin kilon. Hyvä osoitus siitä, että liikunta on hyödyllistä mutta ei juuri pudota painoa, Pontzer sanoo.

__

Miesten paino kuitenkin putosi vain neljä kiloa, joista suurin osa tutkimuksen ensimmäisten kuukausien aikana. Vaikka nuoret miehet siis jatkoivat ahkeraa hikiliikuntaa vielä kuukausia, heidän painoonsa se ei enää vaikuttanut. Vielä tyrmistyttävämpiä olivat naisten tulokset. Kaikesta liikunnasta huolimatta heidän painonsa ei laskenut lainkaan.

-

Pontzerin mukaan sama kaava nähdään kaikissa pitkäaikaistutkimuksissa, joissa koetetaan laihtua liikunnan avulla. Ensimmäisinä kuukausina paino laskee jonkin verran, mutta kun tilannetta katsotaan vuoden päästä, se ei ole enää muuttunut. Voimme siis hetkellisesti lisätä energiankulutustamme, mutta muutamassa kuukaudessa elimistö sopeutuu lisäykseen ja huolehtii, että kalorien saanti ja kulutus palaavat tasapainoon.

Kommentit (307)

Vierailija
41/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, paino saattaa pysyä samana, mutta kas, onkin yht'äkkiä enemmän lihasta ja vähemmän läskiä, ja peilikuva näyttää paremmalta, ja pienemmät vaatteet mahtuvat päälle.

Vaakaa ei tartte, peili riittää. 

Näin on. Mä en tuijota painoa. Peilistä ja vaatteista sen huomaa. 

Sama tuumakoko farkuissa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen on hyvä mittari ainakin keskivartalolihavuuteen.

Vierailija
42/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a...jännä juttu, että liikunta ei laihduta, mutta ikinä ole nähnyt 400 metrin juoksukilpailun lähtötelineissä ylipainoista ihmistä.

Kuvittelet siis kaikkien ammattiurheilijoiden olevan entisiä lihavia, jotka ovat laihduttaneet liikunnalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satakiloisen ei ole välttämättä lainkaan terveellistä hölkätä!

Ei ole hyväksi. Moni ei pysty muista syistä juoksemaan. 

Vierailija
44/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveys on monen osatekijän summa. Riski lihoa aktiivisella ja hyvinvoivalla ihmisellä on paljon pienempi. Silloinkin, kun tekisi mieli jäädä sohvalle, iltalenkki kummasti piristää oloa ja antaa energiaa. Sen sijaan tällä palstalla esimerkiksi on käytännössä päinvastainen vaikutus.

Vierailija
45/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla haetaan etupäässä lihaskuntoa ja kiinteyttä. Esimerkiksi vyötärön ympärys saattaa kaventua vaikka ei kiloja putoaisikaan jos harrastaa tarpeeksi vyötärölihaksiin kohdistuvaa liikuntaa (esim. kävely, painollisen hulavanteen pyöritys, vatsalihastreenit kuntosalilla). Jos pudottaa painoa ja samalla harrastaa kaloreita polttavaa aerobicista liikuntaa kuten reipastahtisia pitkiä kävelylenkkejä niin kyllä sillä on vaikutusta siihen painon putoamiseenkin ainakin siinä mielessä, että voi syödä vähän enemmän kuin jos ei harrasta olinkaan liikuntaa tai harrastaa sitä hyvin vähän. Olen kokenut nämä asiat itse käytännössä, kun pudotin painoa n. 20 kg. Olen tavoitepainoni saavuttanut jo pari vuotta sitten ja kyllä painoni varmasti nousisi tästä jos en yhä tekisi pitkiä kävelylenkkejä ja allini ja rintani roikkuisivat pahemmin eikä vyötärö olisi yhtä kiinteä jos en kävisi pari kertaa viikossa kuntosalilla.

Vierailija
46/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satakiloisen ei ole välttämättä lainkaan terveellistä hölkätä!

Voipi mennä uimahalliin hölkkäämään hän. Tai jopa juoksemaan!

Vierailija
47/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tällaiset jutut on haitallisia.

Jos joku nyt lopettaa liikkumisen vain tämän jutun takia niin harmi on.

Kyllä sillä kropan koostumuksellakin on väliä. Miehenä en tykkäisi olla laiha, mutta lihakseton.

Olen myös huomannut sen, että kun liikuntarutiini pysyy yllä niin myös ravintopuoli pysyy kurinalaisempana.

Kai siinä jotenkin sisäistää paremmin sen, että miten paljon pitää liikkua, jotta saa kulutettua herkut niin ei sitten myöskään herkuttele niin paljon.

Vierailija
48/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveys on monen osatekijän summa. Riski lihoa aktiivisella ja hyvinvoivalla ihmisellä on paljon pienempi. Silloinkin, kun tekisi mieli jäädä sohvalle, iltalenkki kummasti piristää oloa ja antaa energiaa. Sen sijaan tällä palstalla esimerkiksi on käytännössä päinvastainen vaikutus.

Minä sanoisin, että riski lihoa hyvinvoivalla ihmisellä on paljon pienempi. Osa passiivisista pysyy hoikkina ja osa aktiivisista lihavana.

Itse olen aktiivinen ja tykkään liikkua, mutta ei se laihduta. Pikemmin niin, että liikunnan vähentäminen lihottaa.

Vierailija
49/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liikunta laihduttais niin mä olisin laiha. Harmi vaan että ruoka maistuu, niin ei se liikunta salilla ja lenkillä mua pienemmäksi tee. Eri asia jos olisin joku pitkän matkan juoksija, jolla vois tehdä tiukkaa syödä kuluttamansa kalorit. 

Vierailija
50/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo!, aloitin käymään salilla, ei muita muutoksia. Terveellisesti olen syönyt aina.

Kutistuin koosta S kokoon XS. Eikä sali itsessään edes kuluta niin paljon enemmän energiaa.

Ja tähän vielä että painoa tuli +1 kg lisää, mutta kutistuin kokoa. Niin käy kun saa enemmän lihasta.

Vierailija
51/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina siis AINA kamppaillut ylipainon kanssa. Harrastanut useita eri lajeja kilpatasolla jopa painoluokka urheilua. Ollut mielettömän vaikea ylläpitää hyvää kroppaa.  

No viimeisen 4v keskittynyt kuntosalin ja kappas paino pysyy just siinä missä haluan. Herkuttelut ei kostaannu ym. Oletan että tämä johtuu lisääntyneestä lihasmassasta ja siitä että aineenvaihdunta toimii kunnolla koska en ole jatkuvalla dietillä enää.

Vierailija
52/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tällaiset jutut on haitallisia.

Jos joku nyt lopettaa liikkumisen vain tämän jutun takia niin harmi on.

Kyllä sillä kropan koostumuksellakin on väliä. Miehenä en tykkäisi olla laiha, mutta lihakseton.

Olen myös huomannut sen, että kun liikuntarutiini pysyy yllä niin myös ravintopuoli pysyy kurinalaisempana.

Kai siinä jotenkin sisäistää paremmin sen, että miten paljon pitää liikkua, jotta saa kulutettua herkut niin ei sitten myöskään herkuttele niin paljon.

Miksi syömisen pitää olla jotenkin kurinalaista?

Vierailija
53/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas vähän näitä... Tupakoinnin lopettaminenkin lihottaa, vaikka ei edes korvaisi tupakointinautintoa mässäilyllä niin nikotiinilla on itsenäinen energiaa kuluttava vaikutus (keskimäärin n. 100 kcal/vrk). Mullekin tuli aikanaan jokunen kilo. Varmaan silti parempi, että lopetin? 

Hyvä kuitenkin jos jutussakin on mainittu, että liikkumiseen on ihan muut syyt kuin laihdutus. 

Vierailija
54/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se liikunta yksin riitä, ellei liiku todella todella paljon. Liikunta tosin voi pitää mielialan parempana ja vähentää kaikenlaista tunnesyömistä. 

Nämä tulokset kerrottuna jossain hesarissa aiheuttavat sen, ettei jengi liiku sitten yhtään, kun "eihän siitä ole mitään hyötyä". Kaikki tuntemani ylipainoiset ihmiset kulkevat pienetkin matkat autolla ja aina valitaan hissi rappusten sijaan. Ajoittain keksitään kaikenlaisia typeriä dieettejä, muut ajat syödään miten sattuu. Vedotaan geeneihin, kun paino ei tipu. Jep.

Vierailija
55/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ihmiset ollaan erilaisia - mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi ollenkaan toisella. Mulle liikunta on ollut aina ruokavaliota tärkeämmässä roolissa painonpudotuksen kannalta. Nimenomaan aerobinen liikunta, kuten juoksu, ja sen avulla olen laihduttanut yli 20kg. Totta kai aerobista liikunnasta - ja liikunnasta ylipäätään - on muitakin etuja: se kehittää keuhkoja, sydäntä, kestävyyttä ja notkeutta. Mutta vaikka juokseminen toimi minulle, en väitä, että se toimisi jokaiselle. Silti ihmettelen, jos kukaan ei laihdu yhtään, vaikka aloittaisi liikkumisen. Itse olen niitä ihmisiä, jotka lihovat todella helposti. Olen noudattanut vuosia terveellistä ruokavaliota. En pystynyt juurikaan liikkumaan kaksi vuotta sitten, ja lihoin silti, vaikka söin terveellisesti ja en isoja annoksia (koska en kuluttanutkaan mitään). Ihmisten kropat ja aineenvaihdunta ovat erilaisia. Tärkeintä olisi, että kaikki liikkusivat edes jonkin verran, koskaan mitään haittoja siitä ei terveydelle tule - paitsi jos esim. juoksu harrastusta aloittaessa et hanki kunnon kenkiä ja opettele juoksutekniikkaa, jolloin loukkaat itsesi.

Vierailija
56/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu että se heppu joka souti ameriikkaan ja takaisin laihtui 25 kiloa ja lyheni kolme senttiä. Liikunta kutisti miestä kyllä. :-D

Vierailija
57/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleellista on, että liikunta ei lihota. Älä päästä itseäsi lihavaksi, niin ei tarvitse laihduttaa. 

Naivia kuvitella asian olevan kiinni vain "itsensä päästämisestä lihavaksi". Todella moni lääke ja sairaus saattaa lihottaa jopa kymmeniä kiloja, jolle et voi mitään vaikka lopettaisit syömisen. Etenkin hormoniperäiset ja psyykelääkkeet yms.

Sinun kannattaa kertoa tästä havainnostasi heti YK:lle. Tämä tulee nimittäin pelastamaan miljoonia ja taas miljoonia kaikilla nälänhätä-alueilla. Lääkkeiden kuljettaminen hätä-alueille on paljon helpompaa kuin ruuan, ja niitä voisi myös varastoida siellä etukäteen kuivuuden ym. varalta.

Vierailija
58/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo!, aloitin käymään salilla, ei muita muutoksia. Terveellisesti olen syönyt aina.

Kutistuin koosta S kokoon XS. Eikä sali itsessään edes kuluta niin paljon enemmän energiaa.

Ja tähän vielä että painoa tuli +1 kg lisää, mutta kutistuin kokoa. Niin käy kun saa enemmän lihasta.

Sinulla ei lähtötilanteessa ollut juurikaan lihasta. Itsekin sain painoa 10 kg salilla eikä vaatekoko suurentunut kuin yhdellä. Mutta nyt, kun lähtötilanteessa lihasmassa on yli asteikon, tilanne on vähän eri. Ne lihakset on jo olemassa.

Vierailija
59/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleellista on, että liikunta ei lihota. Älä päästä itseäsi lihavaksi, niin ei tarvitse laihduttaa. 

Naivia kuvitella asian olevan kiinni vain "itsensä päästämisestä lihavaksi". Todella moni lääke ja sairaus saattaa lihottaa jopa kymmeniä kiloja, jolle et voi mitään vaikka lopettaisit syömisen. Etenkin hormoniperäiset ja psyykelääkkeet yms.

Sinun kannattaa kertoa tästä havainnostasi heti YK:lle. Tämä tulee nimittäin pelastamaan miljoonia ja taas miljoonia kaikilla nälänhätä-alueilla. Lääkkeiden kuljettaminen hätä-alueille on paljon helpompaa kuin ruuan, ja niitä voisi myös varastoida siellä etukäteen kuivuuden ym. varalta.

Minä voin kertoa sinulle havainnostani, että sitä painoa ei luoda tyhjästä (Afrikka) vaan siitä ravinnosta mitä saadaan. Aiemmin sama määrä ravintoa on ollut ok ja sitten se ei enää ole eikä sitä lihomista voi estää kuin lopettamalla syömisen kokonaan (luulisin, että silloin). Ei kuitenkaan ole terveellistä eikä tarkoituksenmukaista eikä edes mahdollista lopettaa syömistä kokonaan niin kauan kuin ruokaa on saatavilla (eloonjäämisvietti).

Vierailija
60/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ei laihduta silloin, jos ei sisäistä sen lisäävän myös entisestään näläntunnetta, eikä pysty kontrolloimaan sitä.

Ehdottomasti tehokkainta on laihtua sekä kuntoilemalla että syömistä tarkkailemalla (minulle toimivin keino), mutta jos pitäisi valita vain toinen, nin syömiskontrolli on ratkaisevampaa kuin liikunta.

Voi toki laihtua myös paljon syömällä, mutta silloin pitää olla joko treenitasoltaan urheilullinen tai sitten pystyä lähes hiilarottomiin dietteihin (Atkins yms. luolamiesjutut).