Mikä idea sähköpyörissä on?
Työnantaja alkaa tarjota vuodenvaihteessa työsuhdepyörä etua ja aion sen käyttää. Vaihtoehtona on myös sähköpyörä tai sitten tavallinen, mutta mietin mitä hyötyä on sähköpyörästä, vai onko se vain tarkasti pidettävä, jatkuvasti huollettava, muutamien vuosien pyörä, kunnes akku on loppu, moottori loppu. Ajan kesäisin työmatkan tavallisella maastopyörällä 34 km päivä. Pyörälenkit lisäksi. Jos on pari tuntia pyörälenkille aikaa, poljen sen 40-45km, kuinka paljon enemmän joutuu sähköpyörällä käyttämään aikaa jotta esim saavuttaa saman liikunnallisen kulutuksen?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Se on kallis ja huono sijoitus. Akku on vaihtokunnossa vuoden päästä ja jatkuvaa huoltoa liikkeessä tarvitsee muutenkin.
Minulla on 2.5 vuotta vanha pyörä ja appi ilmoittaa akun kapasiteetistä kadonneen 5%.
Kaksia ketjuja kierrätän ja vaihdan ne 1000 km välein. Kilometrejä on nyt tullut vajaa 3000.
Miksi se pitäisi liikkeessä huollattaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään järkeä ole. Tarkoitus on harrastaa liikuntaa joten miten se hoituu jos ajaa mopolla?
Et sitten tiedä mikä ero on mopolla ja sähköpyörällä. Voin valaista sinua. Se sähköpyörä ei kulje ilman polkemista, mopo kulkee.
Se sähköpyörän polkeminen on kevyempää kuin kävely.
Sanoo ihminen, joka ei ole polkenut sähköpyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään järkeä ole. Tarkoitus on harrastaa liikuntaa joten miten se hoituu jos ajaa mopolla?
Kaikkien tarkoitus ei ole harrastaa liikuntaa. Sähköpyörä menee pienempään säilytyspaikkaan kuin mopo, ei tarvitse mopokorttia, eikä se pidä sellaista s..tanallista meteliä kuin mopo. Eikä kuluta bensaa.
Voi täti pieni. Mopot on pitkään olleet sähkökäyttöisiä.
Eivät varmaan oo noi sähkömopot tänne Itä-Suomeen vielä kovin vahvasti rantautuneet, kyllä noi liikenteessä olevat mopot aika kovaa edelleen pärisee....
Sähköpyörähän on vaihtoehto autoilulle. Ei se mikään kuntoväline ole. Tai pystyyhän sitä ajamaan ilman sähköäkin mutta ei siinä mitään järkeä ole.
Vierailija kirjoitti:
Se on kallis ja huono sijoitus. Akku on vaihtokunnossa vuoden päästä ja jatkuvaa huoltoa liikkeessä tarvitsee muutenkin.
Ostin 5 vuotta sitten sähköfillarin Verkkokaupasta hintaan 800e ja akussa ei ole mitään vikaa vieläkään. Sillä ajaa 1:40h täydellä teholla mikä on riittävä 2x45min työmatkoihin. Yhtään sähköön liittyvää huoltoa ei ole tarvinnut tehdä.
Voin kertoa vastakkaisenkin kokemuksen: Ostin tavarafillarin sähköllä 7 vuotta sitten ja siinä on vaihdettu kaikki osat 2-3 kertaa. Kaikki ovat menneet takuun piikkiin vielä senkin jälkeen kun takuu oli loppu. Sain maanatakappaleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulle ainakin se idea, etten viitsisi esim. työmatkoja ajaa ilman sähköä ollenkaan, koska en halua hikoilla ja joutua sitten suihkuun työpaikalla. Sähköpyörällä menee kätevästi ilman hikoiluja. Mulle siis pyöräily ei ole ensisijaisesti liikuntaa, vaan vain liikkumistapa, jota käytän hyvällä säällä lumettomana aikana auton sijaan, koska se on ympäristöystävällisempää ja ihan mukavaakin.
Tätä alapeukuttavat kaikki autolla sinne töihin ajavat laiskurit.
Ei, mutta ajelet siis huviksesi ilman että ajattelet liikunnan kannalta. Minä ajan liikunnan kannalta, teen kesällä usein 100km pyörälenkkejä ja poljen työmatkaa koska kunto kohenee ja hyvä olo. Lähinnä siis se että joutuuko sähköpyörällä käyttämään vain entistä kauemmin saavuttaakseen saman hyödyn, käymään entistä pidempiä lenkkejä? Ovatko nämä lujia (kesä menee polkiessa esim vaikka 3000km) vai onko siitä riesa jota kuljetetaan auton kyydissä huoltamoon? 3500€ pyörä, mitä se on esim parin vuoden päästä jos on ajettu vaikka 6000km? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tarkoitus ei ole harrastaa liikuntaa. Sähköpyörä menee pienempään säilytyspaikkaan kuin mopo, ei tarvitse mopokorttia, eikä se pidä sellaista s..tanallista meteliä kuin mopo. Eikä kuluta bensaa.
Voi täti pieni. Mopot on pitkään olleet sähkökäyttöisiä.
Mitähän ajoneuvoja ne sitten ovat, joilla alaikäiset meillä päin ajelevat yömyöhään korttelia ympäri pitäen saatanallista meteliä? Kaksi pyörää niissä ainakin on. Olen aina olettanut niiden olevan mopoja.
t. täti-ihminen
Mä otin sähköpyörän vuosi sitten, kun meillä tuli sellainen töissä työsuhde-eduksi. Meillä se on liisattu, joten ei tarvitse murehtia niistä akun rikkoontumisista tms - sopimus on vuoden kerrallaan ja sitten voi vaihtaa uuteen pyörään jos haluaa, ja huollot kuuluu sopimukseen myös.
Yllättävän mukava se sähköpyörä on ollut. Toki, jos pyöräilee urheillakseen, niin eihän siihen kannata sähköpyörää ottaa, mutta jos käyttää pyörää lähinnä paikasta toiseen siirtymiseen kuten minä, niin oikein hyvä vaihtoehto. Ei minun juuri tullut perinteisellä pyörällä kuljettua minnekään, kun töihin on 15 km ja kaupungin keskustaankin noin 10, mutta sähköpyörällä tulee mentyä.
Tosin jos olisi omalla rahalla pitänyt ostaa, niin en olisi 3000 euroa jonka arvoinnen tuo mun pyörä on, laittanut sähköpyörään, varsinkin kun en uskalla talviaikaan ajaa eli vain puolet vuodesta käytännössä iloa. Mutta kun työsuhde-etuna sai, niin toki kelpaa ja on kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten tiedä mikä ero on mopolla ja sähköpyörällä. Voin valaista sinua. Se sähköpyörä ei kulje ilman polkemista, mopo kulkee.
Kyllä ne saa kulkemaan ilman polkemistakin
No kerro sähköpyörä joka kulkee ilman polkemista? Aivan, et osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoittavat moottorilla varustettuun pyörään, johon tarvitaan liikennevakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sähköpyörän polkeminen on kevyempää kuin kävely.
No onhan nyt tavallisellakin pyörällä polkeminen monta kertaa kevyempää kuin kävely tai juoksu. Pyöräily harvoin on raskasta jos ei kokoajan ylämäkeen paineta tai kovaan vastatuuleen. Niissäkin pitää oppia, tasaisella ja loivaan alamäkeen kovempaa, ylämäkeen niin hitaasti ettei se juuri esim ala jaloissa tuntuu, muutenhan on hetkessä loppu. Ilmaa pitää olla tarpeeksi ja siihen vielä puolet lisää. Ap
Mä ajattelen, että ne jotka ottaa työmatkat liikunnan kannalta ei varmaan haluu sähköpyörää. Sitten ne ihmiset, jotka ehkä harrastaa muuta liikuntaa ja aattelee, että se työmatka on vaan siirtymistä paikasta a paikkaan b mahdollisimman nopeasti ja helposti, niin heille sähköpyörä on hyvä vaihtoehto autolle tai julkisille. Mä olen sitä kategoriaa, että en ajattele työmatkaa liikuntana, joten jos olisi pidempi työmatka (nyt on alle 3 kilometriä), niin voisin hyvinkin hankkia sähköpyörän, jos sillä pääsisi nopeammin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä otin sähköpyörän vuosi sitten, kun meillä tuli sellainen töissä työsuhde-eduksi. Meillä se on liisattu, joten ei tarvitse murehtia niistä akun rikkoontumisista tms - sopimus on vuoden kerrallaan ja sitten voi vaihtaa uuteen pyörään jos haluaa, ja huollot kuuluu sopimukseen myös.
Yllättävän mukava se sähköpyörä on ollut. Toki, jos pyöräilee urheillakseen, niin eihän siihen kannata sähköpyörää ottaa, mutta jos käyttää pyörää lähinnä paikasta toiseen siirtymiseen kuten minä, niin oikein hyvä vaihtoehto. Ei minun juuri tullut perinteisellä pyörällä kuljettua minnekään, kun töihin on 15 km ja kaupungin keskustaankin noin 10, mutta sähköpyörällä tulee mentyä.
Tosin jos olisi omalla rahalla pitänyt ostaa, niin en olisi 3000 euroa jonka arvoinnen tuo mun pyörä on, laittanut sähköpyörään, varsinkin kun en uskalla talviaikaan ajaa eli vain puolet vuodesta käytännössä iloa. Mutta kun työsuhde-e
Sama etu se meilläkin. Tietysti saman edun saa tavalliseenkin pyörään, tottakai, ei ole mikään sähköpyöräetu. Eikös siitä leasingistäkin joudu maksamaan kuitenkin aika paljon per kuukausi, vaikka ei sopimuskauden loputtua lunastakkaan omaksi? Työnantaja maksaa osuuden, mutta onko silti satakin euroa oma osuus? Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos et erota sähköpyörää moposta, niin ei kannata käyttää sanaa järki, et sinä siitäkään mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen on L1e-A-luokkaan kuuluva sähköpyörä, eli moottoroitu polkupyörä. Kylkee siis pelkän sähkönkin voimalla oplkematta. Se edellyttää liikennevakuutusta, max. teho 1 kW ja nopeus ilman polkemista enintään 25 km/h. Harvinainen, mutta olemassa oleva ajoneuvoluokka.
Mulla kyllä sähköpyörä toimii ilman polkemistakin. Käsikaasulla jonka lisäsin jälkikäteen. Harvemmin kyllä käytän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpotkulauta menee paljon pienempään tilaan ja sen päällä sentään seisotaan, mikä on terveellistä.
Todella terveellistä joo. Tiedätkö miten paljon ihmisille tapahtuu onnettomuuksia sähköpotkulaudoilla? Eikä mitään pikkuvahinkoja vaan vakavia aivotärähdyksiä jne.
Olen tänä kesänä ajanut noin 1000 kilomeriä omalla sähköpotkulaudallani. Ainoat vaaratilanteet on olleet niitä samoja, joita pyöräilijätkin kohtaavat, eli esim autot ajavat kolmion takaa eteen. Mutta hidastan aina ja varon. Kuvailemasi onnettomuudet tapahtuvat kännissä baarista kotiin ajaville. Sähköpotkulaudan huono puoli sähköpyörään verrattuna on se, että ajokausi on nyt ohi. Talvella on liian liukasta ajaa sillä. Samaten vesi, sähköpotkulaudalla ei saisi ajaa sateessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä sähköpyörä toimii ilman polkemistakin. Käsikaasulla jonka lisäsin jälkikäteen. Harvemmin kyllä käytän.
Oletko ottanut liikennevakuutuksen?
Aloittajalle sellainen huomio, että jos tavan pyörällä teet vaikka kahden tunnin lenkin ja ajat (hatusta vedettynä) 50 kilsaa, avustuksella ajat samassa ajassa pidemmän matkan ja liikuntaa tulee se kaksi tuntia mutta maisemat vaihtuvat nopeammin. Pyöräliikkeessä sanoivat, että monilla lenkit pitenee huomattavasti. Tietysti, jos satoja kilometrejä ajelee kerralla, tulee akun kesto vastaan. Kannattaa valita pyörä, jossa on useita avustustasoja. Oma pyöräni on raskas polkea ilman avustusta mutta periaatteessa tätä voisi hyödyntää urheilussa.
Olen omistanut sähköavusteisen pyörän puolitoista vuotta. Nyt syksyllä olen huomannut, että en kertakaikkiaan enää ajaisi ollenkaan ilman sähköavusteista pyörää. Ylämäet ja vastatuuli katoavat sen mukaan, miten korkeaa avustusta käyttää.
Mulla tulee lievästi hiki jo siinä kun pyöräilen töihin 2,5km. Ei onneksi niin paljon, että pitäisi suihkussa sentään käydä, mutta jos olisi pidempi matka, niin suihkuun pitäisi mennä kyllä. Enkä edes polje mitään 20km/h vauhtia, vaan jotain 12 - 15 km/h ja pysähdyn yleensä kaksissa liikennevaloissakin vielä.
Mulla on hyvä kunto, mutta mä jotenkin lämpenen kauhean helposti ja hikoilen muutenkin esim. salilla mavea tehdessä. Pidemmillä (30-50km) pyörälenkeillä hikoilen niin paljon että mulla on paita ihan märkä ja nestettä pitää varata mukaan kunnolla. Vanhemmiten varmaan hormonit tekee tätä (alan lähestyä vaihdevuosia), koska en nyt muista, että nuorena olisin ollut mikään erityisen kova hikoilemaan.