Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2541 euron peruspalkka ei ole huono! Miksi sosiaalialalla on niin paljon kiittämättömyyttä?

Kommentit (181)

Vierailija
121/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyhintasolla se on HUONO

Kaikki on nykyään kallista, mutta 2500 euron palkka ei ole huono.

tosta jää käteen n.1800e, jos asuu pk-seudulla, asumismenot helposti 1000e, ruokaan joku 350-400e, jokunen lasku ja siinähän tämä jo menikin. Ja sosiaaliala harvemmin on henkisesti koivin leppoisaa, toki sitä eivät tajua siellä pöydän toisella puolella "oikeuksiaan" ajavat.

Vierailija
122/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Koen, ettei työtäni ihmisten parissa arvosteta ja koen, että olen valinnut todella huonon ammatin itselleni. Jopa häpeän olla sosiaalialalla. Kun muutkaan eivät työtäni arvosta, miksi itse arvostaisin, Liisa tunnustaa."

Luoja mitä uhriutumista koko juttu. 

Eiköhän Liisakin ala siinä vaiheessa arvostamaan työtään jos ja kun potkut tulevat puheeksi.

Kuka arvostaa työtä jossa potkut otetaan puheeksi heti jos valittaa epäkohdista. En minä ainakaan. Kyllä minä ihan itse irtisanoutuisin ko työstä.

Omaa työtään tulisi silti yrittää arvostaa. Onko helpompaa olla työttömänä, pienillä päivärahoilla ja työvoimatoimiston kyykytettävänä? Olin itse aiemmin pitkään työpaikassa jonka toiminta lopulta loppui. Minulla oli kova stressi tippuuko tulot, joudunko keikkalaiseksi ja saanko uutta työtä. Kun on vakituiset tulot, vaikka pienehköt, niin arki menee paljon pienemmällä stressillä. Sen huomaa sitten kun sen menettää. Ja kannattaa yrittää myös olla kiitollinen siitä että ylipäätään on työkykyinen. Sekään ei ole itsestäänselvyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kympin pari parempi kuin esim lähihoitajan palkka. Viikonloppu ja vuorotyölisiä ei myöskään tule. Jää tosi vähäiseksi. Kuitenkin yliopistokoulutus ilmeisesti.

Sosionomi on AMK-tutkinto. Sosionomit tekevät erilaisia sosiaalialan ohjaajan töitä, esim. lastenkodeissa, perhetyössä, vammaispalveluissa yms. Työnkuva on monipuolisempi kuin yliopistotasoinen sosiaalityöntekijän työnkuva, mutta palkka on 1000 euroa huonompi. Joskus sosiaaliohjaajat tekevät lähes samaa työtä kuin sosiaalityöntekijät, toisin yleensä vähemmän haastavien asiakkaiden kanssa. 

Ei pidä paikkaansa. Miten edes voit näin sanoa, kun et koskaan ole tehnyt sossun tehtäviä. Tehtävä on aivan eri sossuilla vs sosionomeilla, varsinkin lastensuojelussa. Mikset ole sossu kun palkka suurempi ja yksinkertaisempi työ? 

Sosiaaliohjaajat voivat olla sellaisten ihmisten omatyöntekijöitä, joilla ei ole erityisen tuen tarvetta, näitä lastensuojelussa ei ole. Lastensuojelussa sosionomin papereilla pääsee lähinnä perheohjaajaksi, mutta lasten asioista vastaavan pitää aina olla sosiaalityöntekijä. Sosiaaliohjaajia on kuitenkin kevyemmissä palveluissa tekemässä saman tyyppistä työtä kuin sosiaalityöntekijät, esimerkiksi aikuispuolella ja vammaispalveluissa, tai arviointitiimeissä tekemässä palvelutarpeen arvioita jne. Näissä palveluissa on asiakkaita, joilla ei ole erityisen tuen tarvetta. 

Vierailija
124/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on matalampi koulutus, helpompi työ henkisesti, älyllisestä puolesta en oikein osaa sanoa, ja saan yli 3t. Ei asiakaspalvelua juurikaan ja se vähä mikä on, on B to B. 

Vierailija
125/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se huono ottaen huomioon koulutustason ja työn vaativuuden (on kuitenkin asiantuntijatyö, joka vaatii mm. itsenäistä päätöksentekoa, sosiaalilain tuntemista, vaativien ihmisryhmien kohtaamista ja ohjaamista). 

Lähtöpalkka pitäisi alkaa kolmosella. Mitä järkeä täällä on opiskella korkeakoulussa enää, kun ammattikoululaiset pääsee ihan samoille ansioille melkein? Ei täällä koulutusta sillä tapaa oikeasti arvosteta, vaikka sitä joka hommaan yritetään vaatia. 

Lähihoitajan bruttopalkka on 2400€, sosionomin 2500€. 

t. Sosionomi 

Vierailija
126/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisien ja etujen kanssa yli kolme tonnia kuussa. Tuo on nettopalkka oikeasti.

Vierailija
127/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insinöörillä ja toimitusjohtajalla voi olla 5000 euron palkka kk. Miesten aloja.

Toimitusjohtajien palkat on kyl huimasti parempia, riippuu tietysti alasta ja paikasta. Mutta huitelee reilusti yli kymppitonnin.

Suurempi vastuu, suurempi stressi. Vähemmän vapaa-aikaa.

Vierailija
128/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP ei ole kuullut inflaatiosta? valitettavasti alle 5000 euron bruttopalkka on huono nykyään.

Ei sillä parin tonnin nettopalkalla mitään omakotitaloja, autoja, lapsia ja lemmikkejä hankita. Ulkomaanmatkoista puhumattakkaan.

Sepä outoa. Suomalaisten mediaanipalkka kun on vain vähän päälle 3000 euroa eli nettopalkka on juurikin se pari tonnia. Sillä tässä maassa useimmat hankkivat lapsia, matkustavat ja ottavat asuntolainaa. Moni paljon vähemmälläkin. Mietipä sitä.

Ja osavat sähköautoja. Hullua touhua.

Vierailija
129/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjanpitäjä. Palkkani on 2600 eur/kk, eikä tule tästä juuri nousemaan. Palkka riittää hyvin elämiseen, nauttimiseen ja matkusteluun, ja säästötilillekin menee useampi satanen kuukaudessa. Mihin hoitsujen rahat menevät?

Bilettämiseen.

Vierailija
130/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjanpitäjä. Palkkani on 2600 eur/kk, eikä tule tästä juuri nousemaan. Palkka riittää hyvin elämiseen, nauttimiseen ja matkusteluun, ja säästötilillekin menee useampi satanen kuukaudessa. Mihin hoitsujen rahat menevät?

Bilettämiseen.

Ja rikkaan elättäjän etsimiseen.

Vierailija
131/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisia töitä arvostetaan jo palkassakin enemmän. Esim. paljon esillä ollut nikotiinipussien testaaja voi saaa 2800e/kk. Siihen verrattuna onhan sosiaalialan ohjaajilla surkea palkka. Taustalla on tietysti se, että voittoa tavaoitteleva yritys voi tarjota nikotiinipussitestaajalle suht mukavan palkan melko vähäisellä hermoja koettelevalla kokemuksella kun taas kuntien työntekijät saavat lokaa niskaan samalla kun tilipussi on laihempi.

Vierailija
132/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakoon sit työtä jos pitää niin ahne olla, että pitää vaan lisää ja lisää saada. Mä olen tällä hetkellä työtön, ja ihan hyvin olen pärjännyt siitä huolimatta, jännä että työssäkäyvät vaan valittaa "pienestä" palkasta.

Vierailija
133/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole huono palkka. Moni siivoja elää alle 2000 euron bruttotulolla.

Osalla nippa nappa 1800e ja hyvä muistaa että näin HYVÄN palkan saa VAIN jos on täydet työtunnit!!!

Kesällä lähti taas 2 tuntia per päivä pois ja nettopalkka on nyt 3 numeroinen summa.

Vierailija
134/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun lukee niin ihmettelen, miten jopa korkeasti koulutetut ihmiset ovat niin huonoja rahan käyttäjiä, ettei heillä hyvätkään palkat riitä mihinkään.

Jos opettelisitte vähentämään kuluja/menoja niin se palkka muuttaa ikään kuin paljon suuremmaksi, sehän on vain suhteessa menoihin.

Vierailija
135/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se huono ottaen huomioon koulutustason ja työn vaativuuden (on kuitenkin asiantuntijatyö, joka vaatii mm. itsenäistä päätöksentekoa, sosiaalilain tuntemista, vaativien ihmisryhmien kohtaamista ja ohjaamista). 

Lähtöpalkka pitäisi alkaa kolmosella. Mitä järkeä täällä on opiskella korkeakoulussa enää, kun ammattikoululaiset pääsee ihan samoille ansioille melkein? Ei täällä koulutusta sillä tapaa oikeasti arvosteta, vaikka sitä joka hommaan yritetään vaatia. 

Lähihoitajan bruttopalkka on 2400€, sosionomin 2500€. 

t. Sosionomi 

On yli 2500€ lähihoitajankin palkka jo monin paikoin julkisella puolella. Ihan turha suorittaa kyseistä sosionomin tutkintoa.

Vierailija
136/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntien taloudellinen tilanne on jo valmiiksi huono. Jokainen palkankorotus tarkoittaisi verojen nostoa lisää. Sitäkö tässä halutaan?

Vierailija
137/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtakoon sit työtä jos pitää niin ahne olla, että pitää vaan lisää ja lisää saada. Mä olen tällä hetkellä työtön, ja ihan hyvin olen pärjännyt siitä huolimatta, jännä että työssäkäyvät vaan valittaa "pienestä" palkasta.

Joo aivan. Koska työssä käydään vain työssäkäymisen ilosta. Eikun? Oisko kuitenkin niin, että jos teet 40h/vko usein suht raskastakin työtä, niin haluaisit siitä myös sellaisen korvauksen, että on leivänpäälle laittaa jotain muutakin kuin ylähuuli? 

Työttömänä sulla on maailmassa kaikki aika kuitenkin vaan olla ja löllöttää ja huolehtia omasta hyvinvoinnista. Sosionomi kantaa 40h/vko huolta ja vastuuta muiden ihmisten asioista. 

Vierailija
138/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntien taloudellinen tilanne on jo valmiiksi huono. Jokainen palkankorotus tarkoittaisi verojen nostoa lisää. Sitäkö tässä halutaan?

Eli mielestäsi julkinen sektori ei tarvitse ammattitaitoista työvoimaa? Sillä sitähän ei saa jos ei maksa koulutetuilla ammattilaisille asiallista palkkaa.

Vierailija
139/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kun lukee niin ihmettelen, miten jopa korkeasti koulutetut ihmiset ovat niin huonoja rahan käyttäjiä, ettei heillä hyvätkään palkat riitä mihinkään.

Jos opettelisitte vähentämään kuluja/menoja niin se palkka muuttaa ikään kuin paljon suuremmaksi, sehän on vain suhteessa menoihin.

2500 on huono palkka varsinkin koekeasti koulutetulle. Mediaanipalkka Suomessa on yli 3000 euroa.

Vierailija
140/181 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan saisikin 2500€ niin palaisin mieluusti. Viimeksi (alle 3v sitten) palkkani sillä alalla oli 2200€. Se ei riitä siitä työstä. Amk-koulutus minullakin.