Järkyttävä elämän ahdistus tästä pimeästä marraskuusta
Niin ankeaa. En edes muistanut, että marraskuu on näin kurja ja ahdistava. On kyllä omassa elämässäkin ikäviä asioita, että varmaan korostuu. Nytkin vain makoilen sängyssä vaatteet päällä peiton alla ja tuijotan ulos sumuiseen hämärään. Ikävät asiat pyörivät mielessä. Pitäisi tehdä vaikka mitä, töitäkin ja olla luova, mutta en saa mitään tehtyä. Väsynyt ja vedoton olo, ankea mieli viikolla oli jotain flunssaakin. Tähän oloon auttaisi esim. yksi siideri tai bentso, mutta niitäkään ei nyt ole. En ole varsinaisesti päihde-ihminen, mutta olen alkanut nykyään satunnaisesti nappailemaan jotain huonoimpiin oloihin, että jaksan suorittaa. Takana lähes helvetillinen vuosi erilaista stressiä, pettymyksiä elämässä, läheisten sairastumisia ym. Kesällä kaiken jaksoi paremmin. Nyt pimeys tuntuu todella inhottavalta. Halusin vain purkaa oloani.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä pahaa siinä on jos yhden siiderin kippaa kaupan vessassa. Sen teen siksi, että saan sillä kohotuksen tunnetta harmaasta latteudesta. Se on, kuin pieni seikkailu arjen keskellä. N45
Oikeasti kiitos vinkistä! Minulle maistuisi pari kertaa vuodessa yksi juoma, mutta ongelmaksi on muodostunut, että en tykkää baareista, en halua juoda jossain julkisessa paikassa kuten puistossa, ettei kukaan tule juttelemaan ja kotona täysraitis mies tekisi yhdestäkin juomasta "jutun". N41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä elän tälle pimeydelle. Odotin koko kesän hämärtyviä elokuun iltoja kuutamoineen. Etätyöpäiviin tuo iloa keskipäivän hämärässä hiljakseen leijuvat lumihiutaleet. Hiljaisuus ja kaappikellon raksutusta. Jos jotain negatiivista haluaa löytää, niin päivät alkaa pitenemään jo parin kuukauden kuluttua. Toki ei kesässäkään muuta vikaa ole kuin valoisat yöt.
Arvasin, että joku mieleltään sairas tulee kommentoimaan jotain tällaista. Ymmärrätkö, että ei ole ihmiselle normaalia pitää pimeydestä ja kuolevasta luonnosta?
Höpö höpö. Vaikka lämpimissä maissa auringonpaahde ei ole tosiaankaan hieno juttu aina, siltä yritetään pikemminkin suojautua. Suomalaiset eivät jotenkin aina tajua tätä. Auringonvalo on oikeasti ihmiselle monessa mielessä todella tuhoavaa. Mikään, edes saasteet yms. Eivät vaikka ikäännytä ihoa läheskään yhtä paljon kuin uv-säteily. Liika valo on myös luonnolle haitaksi.
Auringonvalo on sellainen asia, jolta pitäisi ihmisen ennen kaikkea suojautua. Paras olisi, jos voisi auringon paistaessa olla sisätiloissa, mutta aina se ei onnistu.
Toki siitä saa d-vitamiinia, mutta itse syön sen mieluummin purkista kun altistan itseni samalla ihosyövälle.
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaa paskaahan Suomen talvi on aina. Lääkkeeksi auttaa vaan äkkilähtö pois Suomesta, mielellään useammaksi kuukaudeksi.
Ei vielä edes ole talvi, vaan syksy. Joulukuu, tammikuu ja helmikuu ovat talvikuukausia.
Minut pitää elossa ajatus siitä, että aika menee nopeasti ja tämä pimein aika on kuitenkin suhteellisen lyhyt. Pian on joulu, sitten jo uusi vuosi, kevättä ja kesää kohti. Itseäni huolehtimaan motivoi ajatus, kuinka ensi kesänä pukeudun ensimmäistä kertaa elämässäni kauniiseen kellohelma kukkamekkoon ja näytän upealta.
Haluan uskoa kristinuskon Jumalaan, sillä hän lupaa Taivaasta:
Jes. 49:10
"Ei heidän tule nälkä eikä jano, ei hietikon helle eikä aurinko satu heihin, sillä heidän armahtajansa johdattaa heitä ja vie heidät vesilähteille. "
Monella on kaamosmasennuksen oireita tähän aikaan vuodesta, itsellänikin. Olen ajatellut hankkia kirkasvalolampun ja katsoa jos se vähän auttaisi. Muistutan itseäni päivittäin, että kevättä kohti ollaan menossa.
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä pahaa siinä on jos yhden siiderin kippaa kaupan vessassa. Sen teen siksi, että saan sillä kohotuksen tunnetta harmaasta latteudesta. Se on, kuin pieni seikkailu arjen keskellä. N45
Miksi et menisi siistiin baariin juomaan yhden? Tai vaikka Irish coffeen, se sopii täydellisesti syksyyn ja talveen :)
Ap:lle ehdotan, että siivoa kämppäsi, pese ja silitä pyykit ja lähdet sitten suihkun kautta puhtaana ja hyväntuoksuisena ulos vaikka kahville hyvään ikkunapöytään, josta on kiva katsella ihmisiä. Turha näillä leveysasteilla on odotella jotain tiettyä vuodenaikaa, että voi elämästä nauttia. Kaikki on asenteesta kiinni.
Minun elämässäni on tapahtunut läpi vuosien niin pahoja asioita ettei voisi vähempää kiinnostaa millainen sää on.
Ajatteluni ei perustu tunteiluun.
Säästä on haittaa ainoastaan silloin kun ulkona on tosi liukasta tai kamala helle jatkuu pitkään.
Kaikki on kiinni omasta ajattelusta. Mikä olennainen asia elämässäsi muuttuu huonommaksi loppuvuodesta?
Liikkua täytyisi ja noudattaa terveellistä ruokavaliota. Mutta kun ei jaksa :D Sehän tässä vähän aina ongelmana, ei oikein motivaatiota tehdä mitään kun eskapismi on mukavampaa. Olen vähän aina ollut sellainen ja nyt näyttäisi korostuvan talvikuukausina. Voi matkustella ja kokea mukavia asioita ihan mielikuvituksessaan.
kohta kuollaan kaikki nauttikaa elämästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et menisi siistiin baariin juomaan yhden? Tai vaikka Irish coffeen, se sopii täydellisesti syksyyn ja talveen :)
Miksi maksaisin moninkertaisen hinnan, että saisin istua humalaisten örinöitä kuuntelemassa ja aina joku tulee juttelemaan yksinäiselle naiselle. T. Eri
Parisuhteessa molemmilla kaamosmasennus ja masennetaan toisiamme lisää.
Hakeudu keskusteluavun pariin, kun sulla on noita stressijuttuja ym. Pimeälle marraskuulle ja talviajalle voivottelu taas ei muuta mitään. Ehkä kuitenkin helpottaisi, jos voisit purkaa huoliasi jollekin.
Minusta jotenkin tuntuu, että mua ei ärsyttänyt talviaika ollenkaan ennen kuin tutustuin vauvapalstaan. Täällä joku on valittamassa jatkuvasti pimeydestä ja kylmyydestä, joten onhan se jotenkin alkanut itseänikin sitten vtuttamaan.
Joo, kyllä tekisi mieli nytkin mennä Cittarin vessaan vetämään yksi sidukka. Ei hyvän tähden miten spurgua!
Vierailija kirjoitti:
Minulle paras ja toimivin konsti ehkäistä vajoamasta täyteen synkkyyteen marraskuussa on elää mahdollisimman luovalla tavalla. Tarkoittaa, että vetäydyn jonkinlaiseen kuplaan pääni sisälle. Ajattelen minulle mukavia ja tärkeitä asioita, kuten 80-luvun parhaita vuosia, lapsuuttani ja nuoruuttani. Pyrin tekemään ainoastaan mukavia asioita ja jätän kaiken turhan tylsän, mikä ei ole välttämätöntä esim. en siivoa jos ei huvita. Pakolliset asiat suoritan, kaiken muun kuormittavan minimoin. Poikkean tiukasta ruokavaliosta ja syön enemmän mitä tekee mieli. Jaksamisen mukaan toteutan itseäni luovilla harrastuksilla, mutta jos en jaksa, ei ole inspiraatiota niin en tee niitäkään. Lepäilen, ihan makoilen paljon peiton, viltin alla ja vain annan ajatusten tulla ja mennä. Elän intuitiivisesti tuntemusten pohjalta. Ahdistusta ja latteutta torjun tarvittaessa ihan vaikka sillä, että ostan kaupasta yhden lonkeron, siiderin yms. ja saatan vaikka mennä jo kaupan ve
Juot kaupan vessassa sidukkaa?
Et siivoa
Syöt holtittomasti rasvaa?
Ei näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaisin moninkertaisen hinnan, että saisin istua humalaisten örinöitä kuuntelemassa ja aina joku tulee juttelemaan yksinäiselle naiselle. T. Eri
Tasokkaan hotellin aulabaarissa ei häiritä:)
Minua ei vaivaa pimeys, hämäryys etc. Minua vaivaa kylmyys joka tulee asuntoihin ja joku leikkii patterileikkejä, ei ne toimikaan ja reistaa. Ulkona kylmyys. Kuiva sisäilma välillä. Tai jos on kipeä tai tulee joistakin paikoista kipeäksi. Rasismi pelottaa ja ihmisten vainoaminen, myös köyhiä piinataan koko ajan, ahdistellaan. Kerrostalon ja kaupungin ongelmat ahdistavia. Missä on pakopaikka ihmisille. Yritän ajatella silti positiivisia asioita.
No miksi pitäisi koko ajan siivota? Ja mitä pahaa oikeasti on jos yhden siiderin juo jossain vessakopissa? Eikö ole sama juoko sen kotona vai siellä? Suomalaiset ihmiset ei kyllä osaa rentoutua yhtään. Koko ajan pitää jotain suorittaa ja elämästä ei osata nauttia. Ei ihme jos tylsämielisillä nipottajilla on mt-ongelmia.
Arvasin, että joku mieleltään sairas tulee kommentoimaan jotain tällaista. Ymmärrätkö, että ei ole ihmiselle normaalia pitää pimeydestä ja kuolevasta luonnosta?