Järkyttävä elämän ahdistus tästä pimeästä marraskuusta
Niin ankeaa. En edes muistanut, että marraskuu on näin kurja ja ahdistava. On kyllä omassa elämässäkin ikäviä asioita, että varmaan korostuu. Nytkin vain makoilen sängyssä vaatteet päällä peiton alla ja tuijotan ulos sumuiseen hämärään. Ikävät asiat pyörivät mielessä. Pitäisi tehdä vaikka mitä, töitäkin ja olla luova, mutta en saa mitään tehtyä. Väsynyt ja vedoton olo, ankea mieli viikolla oli jotain flunssaakin. Tähän oloon auttaisi esim. yksi siideri tai bentso, mutta niitäkään ei nyt ole. En ole varsinaisesti päihde-ihminen, mutta olen alkanut nykyään satunnaisesti nappailemaan jotain huonoimpiin oloihin, että jaksan suorittaa. Takana lähes helvetillinen vuosi erilaista stressiä, pettymyksiä elämässä, läheisten sairastumisia ym. Kesällä kaiken jaksoi paremmin. Nyt pimeys tuntuu todella inhottavalta. Halusin vain purkaa oloani.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pimeys ahdistaa? Sehän on rauhoittava elementti.
Minulla pimeys, harmaus, sade ja matalapaine tuntuu siltä kuin joku seisoisi 46 bootseilla rinnan päällä. Ahdistaa, ei rauhoita!
Tuntuu että elämä valuu hukkaan kun ei jaksa tehdä mitään, olla möllöttää vain sohvalla pimeässä. Painokin nousee vaikkei syö enempää kuin muulloinkaan.
Haluan luonnonvaloa, aurinkoa, ulkonaoloa lämpimässä. Elämää ja ihmisiä ympärille!
Muuta missä on aurinkoa ympäri vuoden. Tänään oli ihana ulkoilla auringon paisteessa t-paita päällä.
Minä nautin tästä vuodenajasta ja pimeästä, voi hyvillä mielin istua kotona eikä tarvii lähteä mihinkään.
Onhan tässä myös puolensa 😊 Monessa paikassa, kuten lenkkipolulla ja retkeilypaikoilla on rauhallisempaa, kuntosalilla kesän jälkeen aloittaneet on jo lopettaneet (tulevat uudelleen tammikuussa) joten sielläkin on väljempää. Saa kulkea pipo päässä ja iso takki päällä, ei tarvitse miettiä asua tai laittautua kuten kesällä. Pimeyteen ja hämärään voi ikäänkuin piiloutua, kaikki pienet virheet ulkoasussa hukkuvat, bussissakin on aamulla hämärää joten voi paremmin nuokkua. Joskus kesän sietämättömässä kirkkaudessa kaipasin jo syksyn pimeneviä iltoja. Ei minulla aina ole ollut näin, mutta olen alkanut panostaa terveyteen käyttämällä erilaisia energisoivia lisäravinteita näin pimeän tultua, treenaan ja käytän kirkasvaloa ja aurinkoisina päivinä tietoisesti menen nauttimaan auringosta silloin kun sitä on, niin huomaan että energiaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä elän tälle pimeydelle. Odotin koko kesän hämärtyviä elokuun iltoja kuutamoineen. Etätyöpäiviin tuo iloa keskipäivän hämärässä hiljakseen leijuvat lumihiutaleet. Hiljaisuus ja kaappikellon raksutusta. Jos jotain negatiivista haluaa löytää, niin päivät alkaa pitenemään jo parin kuukauden kuluttua. Toki ei kesässäkään muuta vikaa ole kuin valoisat yöt.
Arvasin, että joku mieleltään sairas tulee kommentoimaan jotain tällaista. Ymmärrätkö, että ei ole ihmiselle normaalia pitää pimeydestä ja kuolevasta luonnosta?
Luontoa ymmärtävälle ihmiselle on ihan normaalia pitää myös pimeydestä ja lakastuvasta luonnosta. Se on yksi osa normaalia vuoden kiertoa meidän leveyksillä ja kasvien valtavan nerokas keino selvitä talven kylmyydestä. Ei luonto edes kuole, se vain vetäytyy suojaan. Mietipä, et jopa sellaisilla ruohovartisilla kasveilla, jotka eivät alunperin edes kuulu meidän luontoon, vaan on etelän maista tuotu meidän puutarhoihin, on tämä sama kyky selvitä maan ja lumen suojassa talven yli! Lehtipuut ja -pensaat varastoi lehdistä ravinteet juuristoon ja rungon, oksien, ensi kesän lehti- ja kukkasilmujen solunesteet väkevöityy niin, että kestävät talven pakkaset. Meillä talvehtii täällä niin päärynäpuut kuin mitä kauneimmat puutarhojen kukat ja vaikka mitä siltä väliltä, jotka ei ollenkaan tänne kuulu.
Vain muovisessa, keinotekoisessa minäminä höttömaailmassa elävä voi kommentoida jotain tuollaista, kuin sinä tuossa yllä kommentoit.
Käperry sohvalle hyvän kirjan kanssa.
Leivo omenapiirakkaa.
Käy kävelyllä kauniissa syysmaisemassa.
Järjestä kynttiläillallinen kotona.
Tee kurpitsalyhtyjä.
Nauti lämpimästä kaakaosta.
Käytä aikaa askarteluun.
Käy kurpitsapellolla.
Kerää syksyisiä lehtiä ja tee niistä koristeita.
Pidä sadetakki- tai sateenvarjopiknikki sateisena päivänä.
Käy omenapuutarhassa poimimassa omia omenoita.
Järjestä lautapelipäivä ystävien kanssa.
Käy kirpputorilla syksyisten aarteiden metsästämisessä.
Valmista itse halloween-koristeita.
Käy paikallisessa sadonkorjuujuhlassa.
Kokeile uusia reseptejä syysruokiin.
Käy sienestämässä.
Osallistu paikallisiin käsitöiden messuihin.
Aloita DIY-projekti kotona.
Käy katsomassa syksyistä teatteriesitystä.
Maalaa tai piirrä syksyinen maisema.
Käytä aikaa puutarhan syyskunnostukseen.
Käy maatilalla ja poimi oma kurpitsa.
Järjestä retki lähellä olevaan metsään.
Pelaa frisbeegolfia syksyisellä radalla.
Käy puistossa leikkimässä lehtien seassa.
Osallistu paikallisiin hyväntekeväisyystapahtumiin.
Käy paikallisessa taidegalleriassa.
Tee itse kynttilöitä.
Osallistu viinimaistelutilaisuuteen.
Järjestä takapihan grillijuhla.
Käy katsomassa elokuvia.
Opi soittamaan uutta instrumenttia.
Järjestä koti-ilta ystävien kanssa.
Vietä aikaa perheen kanssa.
Käy katsomassa paikallista urheilutapahtumaa.
Käy lintujen tarkkailuretkellä.
Lue ääneen satuja lapsille.
Tee kotoa löytyvistä aineksista kasvonaamio.
Käy syysmarkkinoilla.
Valmista itse hilloja ja säilykkeitä.
Käy uimassa joko altaassa tai luonnovesissä.
Järjestä kokkausilta perheen kanssa.
Tee syysaiheisia käsityöprojekteja lasten kanssa.
Käy paikallisessa kirjastossa.
Käytä aikaa kirjeiden kirjoittamiseen ystäville.
Käy retkellä lähellä olevaan kansallispuistoon.
Käy katsomassa paikallista taideesitystä.
Osallistu joogatunnille.
Tee kotoa löytyvistä materiaaleista kransseja.
Käy ulkona valokuvaamassa syksyisiä maisemia.
Osallistu paikalliseen hyväntekeväisyysjuoksuun.
Käy maalaus- tai keramiikkatunnilla.
Järjestä teemabileet ystävien kanssa.
Käy metsäkävelyllä.
Tee teatteriesitys lasten kanssa.
Käy katsomassa tähtitaivasta.
Valmista itse halloween-puku.
Opettele uusi kieli.
Tee syksyinen puutarhasomistus.
Käy keilahallissa ystävien kanssa.
Käy saunassa.
Lähde päiväreissulle naapurikaupunkiin.
Järjestä pokeri-ilta.
Harrasta meditointia.
Osallistu paikalliseen ruoka- ja viinifestivaaliin.
Kirjoita runoja.
Opettele piirtämään.
Käy suunnistamassa.
Käy konsertissa.
Käy katsomassa stand-up-komiikkaesitystä.
Neulo villasukkia.
Järjestä elokuvamaraton ystävien kanssa.
Käy retkellä lähellä olevalla historiallisella hautausmaalla.
Käy katsomassa improvisaatioteatteriesitystä.
Järjestä sieniretki ystävien kanssa.
Käy katsomassa lähellä olevaa observatoriota ja tähtitaivasta.
Valmista itse mehukasta omenasiideriä.
Tee syksyinen valokuvakirja.
Käy paikallisessa pubissa.
Käy katsomassa paikallista teatteriesitystä.
Tee herkullisia kurpitsapiiraita.
Käy katsomassa lähellä olevaa taidemuseota.
Osallistu Octoberfestiin.
Osallistu paikalliseen ruoanlaittokurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Muuta missä on aurinkoa ympäri vuoden. Tänään oli ihana ulkoilla auringon paisteessa t-paita päällä.
Ei kaikki tykkää jatkuvasta lämmöstä, itseäni se alkaa väsyttämään. Vaikka miten Kanariaa jotkut ylistävät, niin ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Minä nautin tästä vuodenajasta ja pimeästä, voi hyvillä mielin istua kotona eikä tarvii lähteä mihinkään.
Tämä! Ja silloinkin kun pitää lähteä ulos, on ihanaa kun vastaantulijoita on vain muutama harva. Joku aikaisemmin tässä keskustelussa mainitsi syksyn ja talven yhdeksi negatiiviseksi puoleksi sen kun "ketään ei ole missään", mutta minusta juuri se on tässä ajassa parasta. <3 Aivan aamun ja iltapäivän ruuhkia lukuunottamatta kaikkialla on ihanan rauhallista.
Oon asunut ulkomailla 20 vuotta ja taitaa olla eka kerta, kun olen käymässä Suomessa marraskuussa. On tämä kieltämättä todella ankeaa. Olen tietenkin tapaamassa läheisiä ja se on aina iloinen asia, mutta ulos ei tee mieli yhtään.
Nuo harrastusehdotus listat ovat Adh ihmisille joilla virtaa riittää.
Kyllä syksyn harmaus on tavallaan myös luovuutta vahvistavaa aikaa, mutta loputon hyörintä veisi itsestä loputkin mehut..
Mistähän se johtuu että joitain tämä pimeys ei haittaa? Minua mukaan lukien. Minä aidosti tykkään pimeydestä, syksystä, talvesta. Se antaa rauhaa, turvaa ja lohtua. Kesä on ihan ok mutta liika ja jatkuva valoisuus saattaa ahdistaa.
Tämä on vielä pientä. Odota kun tulee joulukuu, silloin vasta pimeää on. Joulu on silloin extraa, iloinen juhlapäivä.
Ja 93 jatkaa vielä että aidosti pidän kylmästä ja raikkaasta ilmasta, on ihana tehdä kävelylenkkejä sillon!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vielä pientä. Odota kun tulee joulukuu, silloin vasta pimeää on. Joulu on silloin extraa, iloinen juhlapäivä.
Joulu on pahinta.
Alkoholia ja rauhoittavia?
Suosittelen ystävien tapaamista, rentoutumista ja päivittäistä reipasta liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Huonoon oloon auttaa se, että parantaa oloaan jollain positiivisella. Pimeyteen auttaa valon lisääminen.
Voi vaikka hakea Operaatio joulun lapsi -kenkälaatikon, täyttää se pienillä lahjoilla ja hankkia sillä iloa Euroopan köyhimmille lapsille. Tai tehdä muuta hyvää, joka antaa itsellekin hyvän mielen. Sillä antaessaan saa itsekin.
Lisäksi voi laittaa kotiinsa valot päälle ja lakata elämästä puolipimeissä huoneissa, ripustaa valoköynnöksiä, sytyttää kynttilöitä ja lähteä valoisaan aikaan ulos pihalle tai liikkumaan.
Joo kirkasvalolamppu toimii, jouluvalot ilahduttaa. Mutta on todella ankeaa, että ainoa elämänilon ja energian lähde on sähkö. Liian teknologiasta riippuvaista elämää. Eikä se oikein ympäristönkään kannalta ole ilahduttavaa.
Tämä Suomi on vain liian pohjoisessa yksinkertaisesti. Äh.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän se johtuu että joitain tämä pimeys ei haittaa? Minua mukaan lukien. Minä aidosti tykkään pimeydestä, syksystä, talvesta. Se antaa rauhaa, turvaa ja lohtua. Kesä on ihan ok mutta liika ja jatkuva valoisuus saattaa ahdistaa.
Se kylmyys haittaa. Jos joillakin on lämmin koti, se voi auttaa.
Kylmyyttä pakoon pääsee nopeammin ja helpommin kuin tukalaa hellettä.
Koita kääntää pimeys mukavaksi asiaksi, sytyttele kynttilöitä, keitä hehkuviiniä, kääriydy lämpöisen huovan sisälle lukemaan hyvää kirjaa. jne.