Miksi ruotsin kieltä inhotaan niin paljon Suomessa? Miksi muut Pohjoismaat ei tunne samoin?
Itse olen syntyjään Porvoosta, ja oli täysin luonnollista että molemmat kielet eli rintarinnan yhdessä. Kaveriporukassa oli Minnaa, Maijua, Lindaa, Peppeä, Friddeä, Tiinaa, Magdaa, Currea, Leenaa jne. Ikinä en huomannut että olisi jotain eroavaisuuksia. Kieliä puhuttiin sekä että ja molempia sekaisin. Ainut hienompi ruotsinkielinen perhe oli aatelissukua ja asui suvun kartanossa. Siellä me nuoriso vierailtiin monet kerrat ja rassattiin mopoja pihalla. Seurusteltiin ja perheitä perustettiin ristiin rastiin. Itse olen suomenkielisestä perheestä mutta puhun ruotsia ihan luonnostaan. Nykyään asunkin Ruotsissa perheineni kun muutettiin töiden perässä.
Hyvin pärjää kun menee myös muihin Pohjoismaihin. Lapsillekin opetin ruotsin alusta alkaen. Suomi on Pohjoismaa, ja ainoa joka ei kuulu skandinaaviseen kieliryhmään. Mikä on niin kamalaa siinä että Suomessa opetellaan ruotsia ihan jo senkin takia. Kieli on nimenomaan yhdistävä tekijä! Mistä johtuu ruotsin kielen vainoaminen Suomessa? En ikinä ole kuullut vastaavaa esim. norjalaisen suusta. Kyllähän pohjoismaalaiset toisistaan vitsailee, mutta se on hyväntahtoista läppää.
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne henkilökohtaisesti ketään joka inhoaisi ruotsia. Tuttavapiirissäni ei ole juntteja.
Hyvin sanottu. Nämä kommentit täälläkin jotenkin ihan kuin uusi ikkuna johonkin rinnakkaistodellisuuteen. Onko näinkin kipeitä ihmisiä oikeasti tässä maassa? Ihan aidosti olen huolissani näiden joidenkin mielenterveydestä. Ei taida olla asiat ihan kunnossa omassa elämässä kun heissä on näin paljon raivoa täysin tuntemattomia ihmisiä kohtaan. En tosin tunne vankilassa olleitakaan, mutta oletan täällä olevan kommentoimassa sellaistakin porukkaa.
Missä kohtaa täällä on raivoa tuntemattomia ihmisiä kohtaan? Luin lähes koko ketjun läpi, ja luulen että olis pistäny omaankin silmään. Vai tulkitsetko ruotsin pakko-opetusta vastaan olevat raivokkaiksi ja "kipeiksi"?
Vierailija kirjoitti:
Onko muissa pohjoismassa pakkosuomi kouluaineena?
Olen itse suomenruotsalainen joka kannattaa pakkoruotsin (ja muutenkin pakollisten aineitten) poistoa kouluista.
Ihmettelen silti että johtaisiko se automaattisesti parempaan asenteeseen kantasuomalaisten puolelta? tuntuu välillä siltä viha meitä kohtaan johtuu myös tietystä kateudesta, taka-alalla tietenkin sosio-ekonomiset eroavaisuudet. Olen pk-seudulta ja kantasuomalaiset kiusasivat aina harrastusporukoissa ja nimittelivät hurriksi yms. Itse halusin olla kaveri kaikkien kanssa. En skidinä ymmärtänyt miksi minua vihataan ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetöntä energian, resurssien ja rahan tuhlaamista ruotsin pakko-opetus kouluissa. Suomi on mukamas kaksikielinen. Höpöhöpö. 5% puhuu ruotsia.
Kaksikielisyys tulee todella kalliiksi. Kun kaikki maitopurkitkin pitää kääntää ruotsiksi, noloin on kun lottonumerotkin spiikataan ruotsiksi tai kansanedustaja puhuu kyselytunnilla osan ruotsiksi. 15 kieltä olen opiskellut ja ainoa kieli jota en ole tarvinnut edes koulujen jälkeen tai opiskellut on ruotsin kieli.
Ruotsissakin on muuten maitopurkit myös suomeksi. Politiikoilta vaaditaan yleensä kielten osaamista, kuuluu yleissivistykseen.
Kuinka suuri sisäsiittoisuus mahtaa olla umpiruotsin kielisillä "suomalaisilla" koska eivät mene naimisiin suomenkielisten kanssa, koska vaalivat ruotsalaisuuden perimää?🤔 No ehkä ei yhtä paha kuin kuninkaallisilla jotka vasta sisäsiittoisia ovat, mutta veikkasin silti, että korkea
Ehkäpä ruotsinkielisten sisäsiittoisuus on syynä sille miksi ruotsia pakotetaan, jotta "uskaltaisivat" mennä naimisiin suomenkielisten kanssa pakottaen yhteisen lapsen ruotsinkielisten ryhmään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myöskin huomioida epätasa-arvo mikä on korkeakouluihin hakeville ruotsinkielisillä ja suomenkielisillä. Ruotsinkielisiä yliopistoihin pisterajat ovat alemmat kuin suomenkielisiin yliopistoihin ja lisäksi suomenkielisissä koulutuksissa on kiintiöt ruotsinkielisille, eli he pääsee sisään opiskelemaan alemmilla pisteillä kuin suomenkieliset.
https://yle.fi/a/3-5432237?utm_source=social-media-share&utm_medium=soc…
Kuulepas. Se epätasa-arvo on siinä, että suomenkielinen pääsee opiskelemaan omalla äidinkielellään mitä tahansa, kun taas ruotsinkielisille on paljon rajallisempi valikoima omalla äidinkielellä. On siis joko tyydyttävä yhteen näistä muutamasta urapolusta, joita on tarjolla ruotsiksi, tai opiskeltava suomeksi.
Unohdat nyt sen, että suurin osa suomenruotsalaisista on täysin kaksikielisiä. Vain tietyt alueet rannikolla ja Ahvenanmaa ovat sellaisia paikkoja, joissa ollaan aidosti pelkästään ruotsinkielisiä.
Koska me tiedetään että Ruotsi on mokannut, se on luovuttanut ja niiden exit plan on hivuttautua Suomeen ja ajaa meidät itärajan yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne henkilökohtaisesti ketään joka inhoaisi ruotsia. Tuttavapiirissäni ei ole juntteja.
Hyvin sanottu. Nämä kommentit täälläkin jotenkin ihan kuin uusi ikkuna johonkin rinnakkaistodellisuuteen. Onko näinkin kipeitä ihmisiä oikeasti tässä maassa? Ihan aidosti olen huolissani näiden joidenkin mielenterveydestä. Ei taida olla asiat ihan kunnossa omassa elämässä kun heissä on näin paljon raivoa täysin tuntemattomia ihmisiä kohtaan. En tosin tunne vankilassa olleitakaan, mutta oletan täällä olevan kommentoimassa sellaistakin porukkaa.
No esim. meidän perhe on kevyesti siellä ylimmässä tulodesiilissä. Meillä vanhemmilla on yliopistotutkinnot. Kumpikin olemme sen verran vanhoja, että 80--luvulla ruotsia opetettiin kunnolla ja lukiossa myös toisen vieraan kielen opiskelu oli pakollista. Osaamme kyllä ruotsia. Mieheni suhtautuu myönteisesti, minä kielteisesti ruotsinkieleen vaikka osaan sitä sujuvammin. Hän on niinkin omituinen, että esim autossa kuuntelee Vegaa ja Extremiä. Itse olen syntynyt ja kasvanut Savossa ja siellä ei ensimmäisen 18 vuoden aikana kuullut tai joutunut Ruotsin kanssa tekemisiin, muuta kuin oppitunneilla koulussa. Ensimmäisen kerran näin ruotsia puhuvia ihmisiä ruotsinlaivalla joskus parikymppisenä. Työelämässäni en ole ruotsia tarvinnut milloinkaan. Lapset onnistui opiskelemaan aikana, jolloin ruotsia ei tarvinnut kirjoittaa ja pojat eivät sitä juurikaan osaa. Tytär kunnianhimoisena kirjoitti koulunsa ainoan laudaturin ruotsista.
Mielestäni ruotsin pitäisi olla valinnainen kieli muiden valinnaisten kielien joukossa ja ne lukisi sitä, joilla on kiinnostusta asiaan. Hyvin harva sitä lopulta tarvitsee ja jos joku tarvitsee niin se on helppo oppia myös aikuisena mikäli on koulussa lukenut saksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että ihan alistamisesta ja äänisekamelskasta jo puhutaan. Voi luola mitä sakkia. Edelleen olemme yksi Pohjoismaa, jonka kieli eroaa muista pohjoismaisista sisaruksistamme. On täysin perusteltua osata yhtä skandinaavista kieltä. Outoa jukuripäisyyttä.
Ap
Pohjoismailla ei ole muuta yhteistä kuin jonkunasteinen hyvinvointivaltiomuoto, jota ollaan sitäkin ajamassa alas. Ei Ruotsikaan rikastunut sillä, että se kävi kauppaa muiden pohjoismaiden kanssa.
On kyllä muutakin, mm. ilmasto ja yleinen ihmisoikeusilmapiiri.
Pohjoismaat ovat yhä - Ruotsin ongelmusta huolimatta - ainutlaatuinen tasa-arvon keidas maapallolla.
Onko tämä sinun paras perustelu pakkoruotsille...haha... yritä edes
Ei. Se ei ollut perustelu pakkoruotsille, enkä kannata pakkoruotsia.
Se oli kommentti tuohon edelliseen, että Pohjoismailla ei olisi juuri mitään yhteistä. Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, miksi inhotaan vai inhotaanko. Itse pidän ruotsista ja Ruotsista. Tulen suomenkieliseltä Pohjanmaalta. Ruotsi on suomalaiselle aika helppo oppia ja helppo myös taito ylläpitää. On hienoa, että Suomessa on myös äidinkielenään ruotsia puhuvia. Ruotsin kieli liittää Suomea muihin Pohjoismaihin.
En kyllä käsitä miten se liittää Suomen Pohjoismaihin? Pohjoismaat ovat pohjoismaita SIJAINTINSA vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä ruotsi-vihaa ei ollut, kun olin koulussa. Varmaan venäläisten vaikuttajien syöttöä idea, johon hanakasti tartuttu. Venäläiset ovat aina pelanneet, että Suomi lähenee liikaa Ruotsiin.
Ei ollut, koska asia on tiedostettu vasta hiljattain.
Eikä yhtään liian aikaisin.
Äitini oli ruotsinopettaja yläasteella, eikä ruotsin asema koskaan tullut puheeksi, se vaan hyväksyttiin nöyrästi. Nyt eläkeläisenä jokin on muuttunut, hän on havahtunut tilanteen järjettömyyteen ja alkanut vastustaa pakkoruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että ihan alistamisesta ja äänisekamelskasta jo puhutaan. Voi luola mitä sakkia. Edelleen olemme yksi Pohjoismaa, jonka kieli eroaa muista pohjoismaisista sisaruksistamme. On täysin perusteltua osata yhtä skandinaavista kieltä. Outoa jukuripäisyyttä.
Ap
Pohjoismailla ei ole muuta yhteistä kuin jonkunasteinen hyvinvointivaltiomuoto, jota ollaan sitäkin ajamassa alas. Ei Ruotsikaan rikastunut sillä, että se kävi kauppaa muiden pohjoismaiden kanssa.
On kyllä muutakin, mm. ilmasto ja yleinen ihmisoikeusilmapiiri.
Pohjoismaat ovat yhä - Ruotsin ongelmusta huolimatta - ainutlaatuinen tasa-arvon keidas maapallolla.
Tämä ei ole mikään syy miksi suomalaisten pitäisi puhua ruotsia. Pohjoi
Näin on, enkä tarkoittanut sitä perusteluksi pakkoruotsille vaan vastaukseksi siihen, etteikö Pohjoismailla olisi mitän yhteistä.
Syy on yksinkertaisempi kuin osasit arvata: niissä muissa pohjoismaissa puhutaan joko ruotsia tai sellaista kieltä, joka on niin lähellä sitä, että voivat ymmärtää toisiaan.
Onko missään muussa maassa pakkoruotsia?
Ruotsin opiskelu on täysin turhaa, koska ruotsalaisen kanssa keskustelemme kuitenkin englanniksi, paitsi länsirajalla suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muissa pohjoismassa pakkosuomi kouluaineena?
Olen itse suomenruotsalainen joka kannattaa pakkoruotsin (ja muutenkin pakollisten aineitten) poistoa kouluista.
Ihmettelen silti että johtaisiko se automaattisesti parempaan asenteeseen kantasuomalaisten puolelta? tuntuu välillä siltä viha meitä kohtaan johtuu myös tietystä kateudesta, taka-alalla tietenkin sosio-ekonomiset eroavaisuudet. Olen pk-seudulta ja kantasuomalaiset kiusasivat aina harrastusporukoissa ja nimittelivät hurriksi yms. Itse halusin olla kaveri kaikkien kanssa. En skidinä ymmärtänyt miksi minua vihataan ilman syytä.
Esim se, että pääset vähemmillä pisteillä yliopistoon.
Se, että suomen- ja ruptsinkieliset lapset etotellan jo pieninä eri koulutaipaleelle.
Se luo vihaa.
Pakkoruotsi siihen on syynä. Itselläni ei ole mitään sitä vastaan, että ruotsinkielisille taataan palvelut äidinkielellään, se on ihan reilua ja oikein. En silti tajua, miksi ugrisuomalaisten metsäkansalaisten on pakko opetella vähäisillä lahjoillaan ruotsia jossain Savon peräkylällä. Niin typerää.
Akateemisemmin suuntautuneille ruotsi tietenkin on hyödyllinen, vaikka tulisitkin peräkylältä. Pohjoismaiset työmarkkinat vetävät aina hyvin ja siellä talous toimii kuin junan vessa, toisin kuin Suomessa. Joten on vaan tyhmää olla opettelematta ruotsia, sillä saa elämäänsä paljon hyviä vaihtoehtoja. Ja ihan suomenkielisenä tämän tosiasian totean.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa täällä on raivoa tuntemattomia ihmisiä kohtaan? Luin lähes koko ketjun läpi, ja luulen että olis pistäny omaankin silmään. Vai tulkitsetko ruotsin pakko-opetusta vastaan olevat raivokkaiksi ja "kipeiksi"?
En tuollaista itsekään huomannut. Tuskin kukaan ruotsin kieltä tai ruotsalaisia vihaa vaan vastustavat pakko-opetusta.
Varmaan aika sitkeässä istuu myös suomalaisten kokemukset Ruotsissa työskentelystä viime vuosituhannen puolella. Ruotsalaisethan ovat olleet jonkinverran ennakkoluuloisia suomalaisia kohtaan, ja finnjäveliys on ollut yksi syy kiusata ihmisiä. Suomessa kuitenkin harvemmin ruotsinkielisiä kiusataan esim. kouluissa äidinkielenstä takia, mikä taas on ollut Ruotsissa yleistä suomenkielisiä kohtaan.
Nyt on tosin uusi aika ja Irma Lehtosalokin jo aidosti suosittu ruotsalainen.
täällä ruotsinkieli on pakko-opetuksessa ja se sotii kaikkea vastaan... vapaaehtoisena se hyväksyttäisiin mutta tämä pakottaminen ei ole lainkaan hyväksyttävää...
En ole koskaan, siis aidosti koskaan tarvinnut ruotsin kieltä opinnot päätettyäni. Englantia olen ja venäjällekin olisi ollut käyttöä, mutta kaikki se ruotsin opiskeluun käytetty aika on ainakin tähän saakka ollut aivan hukkaan heitettyä. Olisipa vaihtoehtona ollut vaikka se venäjä.
Ajattelitteko Ruotsin vihaajat katkaista välit ja sulkea rajat? Ruotsia se tuskin haittaisi millään tavalla mutta Suomelle siitä saattaisi olla haittaa nyt kun välinne tuonne itäänkin päin ovat vähän heikoissa kantimissa. No onhan teille Baltian maat ystävinä ja melkein yhteinen hieno kielikin joten mitä jos yrittäisitte sitä kautta maailmalle. Elintasokin teillä on vähän samalla tavalla heikohko. Kohta teillä ei ole mitään muuta kuin ilmatiet joita pitkin voitte liikkua maailmalle sieltä suistomaaltanne.
Todellisuudessa ruotsinkielisten osuus Suomessa on vieläkin pienempi kuin 5 prosenttia. Tuohon on nimittäin laskettu mukaan myös kaksikielisen perhetaustan omaavat, jotka puhuvat suomea yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin ruotsia, mutta jotka on silti rekisteröity virallisesti ruotsinkielisiksi ja jotka ovat käyneet ruotsinkieliset koulut.