Miksi ruotsin kieltä inhotaan niin paljon Suomessa? Miksi muut Pohjoismaat ei tunne samoin?
Itse olen syntyjään Porvoosta, ja oli täysin luonnollista että molemmat kielet eli rintarinnan yhdessä. Kaveriporukassa oli Minnaa, Maijua, Lindaa, Peppeä, Friddeä, Tiinaa, Magdaa, Currea, Leenaa jne. Ikinä en huomannut että olisi jotain eroavaisuuksia. Kieliä puhuttiin sekä että ja molempia sekaisin. Ainut hienompi ruotsinkielinen perhe oli aatelissukua ja asui suvun kartanossa. Siellä me nuoriso vierailtiin monet kerrat ja rassattiin mopoja pihalla. Seurusteltiin ja perheitä perustettiin ristiin rastiin. Itse olen suomenkielisestä perheestä mutta puhun ruotsia ihan luonnostaan. Nykyään asunkin Ruotsissa perheineni kun muutettiin töiden perässä.
Hyvin pärjää kun menee myös muihin Pohjoismaihin. Lapsillekin opetin ruotsin alusta alkaen. Suomi on Pohjoismaa, ja ainoa joka ei kuulu skandinaaviseen kieliryhmään. Mikä on niin kamalaa siinä että Suomessa opetellaan ruotsia ihan jo senkin takia. Kieli on nimenomaan yhdistävä tekijä! Mistä johtuu ruotsin kielen vainoaminen Suomessa? En ikinä ole kuullut vastaavaa esim. norjalaisen suusta. Kyllähän pohjoismaalaiset toisistaan vitsailee, mutta se on hyväntahtoista läppää.
Kommentit (453)
Olisin oikeastaan halunnut opiskella norjaa. Sekin on naapurimaa. Suomenruotsilla pärjää vain Suomessa.
Itse opiskelin ruotsin kieltä innolla, koska mummoni asui Tukholmassa hyvällä alueella ja rakastin Tukholmaa. Kun sitten tulin vanhemmaksi, niin tajusin, että mulle on koulussa opetettu suomenruotsia, joka soveltuu lähinnä turistiruotsiksi ja kuulostaa muumiruotsilta. Riikinruotsia lausutaan erilailla ja siinä on erilaisia sanoja kuin suomenruotsissa.
Tunnen tulleeni huijatuksi, kun osaan kieltä, millä pärjään lähinnä 4 %:n suomalaisvähemmistön kanssa, joista 99 % osaa myös Suomea. Jos Suomessa ihan oikeasti olisi tarkoitus oppia Ruotsissa miljoonien ihmisten puhumaa ruotsia, niin sitä pitäisi opettaa kouluissa, eikä pienen kielivähemmistön paikallista versiota kielestä.
Vaikka rakastankin edelleen ruotsin kieltä, niin pakolla sitä ei pitäisi opettaa vaan vapaaehtoisena ja tietoisena valintana, että nyt haluan opiskella Suomessa 4 %:n puhumaa kieltä. Mitään muitakaan kieliä ei pitäisi opiskella pakolla vaan kiinnostukseen ja haluun oppia. Monelle varmasti olisi hyödyllisempää suomenruotsin sijasta opiskella toista germaanista kieltä saksaa tai romaanisia kieliä, kuten espanjaa, ranskaa, italiaa. Slaavilaisetkin kielet ovat hyviä kuin myös laajalla Aasian alueella puhutut kielet japani, kiina, intia.
Kielten opiskelu ja osaaminen ovat rikkaus, mutta pakko on huono motivaattori.
Ruotsi on äidin- ja kotikieleni, mutta sekä äitini että isäni puhuivat molempia sujuvasti. Kävin ruotsinkielisen koulun ja kirjoitin ruotsinkielisen yo-kokeen. Pihapiirin leikeissä runsaasti suomea puhuvia joten vuosien mittaan suomenkieli oli varsin sujuvaa. Varusmiespalvelus suomenkielisessä varuskunnassa pohjoisessa. Länsirannikon kaupungissa kaksikielisyys (tai tuplasti puolikielisyys) oli varsin normaalia, ja suotavaa. Porukka tuli hyvin toimeen keskenään vaikka tuskin kukaan osannut hyvin molempia kieliä.Töissä maksettiin siihen aikaan viiden prosentin kielilisä taulukkopalkan päälle.
Nyt työeläkkeellä voin todeta etten ruotsinkieltä oli paljoakaan tarvinnut työelämässäni, vain satunnaisesti. Kiva on kuitenkin sujuvasti lukea ruotsalaiset ja norjalaiset nettilööpit. Jotenkin tuntuu että ruotsinkielen pohjalta oli helppo päästä eteenpäin saksan- ja englanninkielen opiskelussa.
Kaikki S2 lapset pitäisi laittaa samaan kouluun.
Itse pidän todella paljon ruotsin puhumisesta. Historia on syynä Ruotsin kielen vihaamiseen. Juntit suomalaiset vihaavat myös kaikkea Venäjään liittyvää
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi on äidin- ja kotikieleni, mutta sekä äitini että isäni puhuivat molempia sujuvasti. Kävin ruotsinkielisen koulun ja kirjoitin ruotsinkielisen yo-kokeen. Pihapiirin leikeissä runsaasti suomea puhuvia joten vuosien mittaan suomenkieli oli varsin sujuvaa. Varusmiespalvelus suomenkielisessä varuskunnassa pohjoisessa. Länsirannikon kaupungissa kaksikielisyys (tai tuplasti puolikielisyys) oli varsin normaalia, ja suotavaa. Porukka tuli hyvin toimeen keskenään vaikka tuskin kukaan osannut hyvin molempia kieliä.Töissä maksettiin siihen aikaan viiden prosentin kielilisä taulukkopalkan päälle.
Nyt työeläkkeellä voin todeta etten ruotsinkieltä oli paljoakaan tarvinnut työelämässäni, vain satunnaisesti. Kiva on kuitenkin sujuvasti lukea ruotsalaiset ja norjalaiset nettilööpit. Jotenkin tuntuu että ruotsinkielen pohjalta oli helppo päästä eteenpäin saksan- ja englanninkielen opiskelussa.
Sinut tunnistaa helposti aina näissä kielikeskuteluissa siitä virheestä että kirjoitat ruotsinkieli, suomenkieli, norjankieli.
Tapaus Alex ja Oliver Stubb kertoo hyvin. Pienen eliitin kieli, jolla varmistavat itselleen etuoikeudellisen aseman. Haluavat siksi ylläpitää ruotsin asemaa. Kaikille muille se on vaiva, josta ei mitään hyötyä. Miettikää, jos koulussakin ruotsin opetukseen kuluvat tunnit voisi lisätä englannin oppimäärään.
Vierailija kirjoitti:
Olisin oikeastaan halunnut opiskella norjaa. Sekin on naapurimaa. Suomenruotsilla pärjää vain Suomessa.
Ai, molemmat lapseni asuvat ja työskentelevät Ruotsissa ja oikein hyvin ovat pärjänneet suomenruotsilla.
Vierailija kirjoitti:
Tapaus Alex ja Oliver Stubb kertoo hyvin. Pienen eliitin kieli, jolla varmistavat itselleen etuoikeudellisen aseman. Haluavat siksi ylläpitää ruotsin asemaa. Kaikille muille se on vaiva, josta ei mitään hyötyä. Miettikää, jos koulussakin ruotsin opetukseen kuluvat tunnit voisi lisätä englannin oppimäärään.
Sain yyyteissä kenkää Suomessa 56-vuotiaana. Etsin vuoden Suomesta töitä kunnes keksin hakea Ruotsiin ja olen nyt ollut täällä 3 vuotta. Olen todella iloinen, että opiskelin tunnollisesti myös ruotsia koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki S2 lapset pitäisi laittaa samaan kouluun.
Ja kaikki perusopetus Suomeksi. Miehittäjän kieli on ulostettava Suomesta mallilla Viro.
Kotikunnassani asuu tasan kaksi (2!) ruotsinkielistä ihmistä, joista kumpikin puhuu sujuvaa suomea. Venäjänkielisten määrä sen sijaan on moninkertainen.
Tältä pohjalta on aika vaikea perustella, miksi jokaisen on silti pakko opiskella koulussa ruotsia eikä Venäjää.
Itse osaan ruotsia, mutta en pidä siitä, miltä se kieli kuulostaa enkä suomenruotsalaisten asenteesta. Ap kuvastaa hyvin kaikkea sitä, mitä ruotsinkielisissä inhoan.
Ruotsinkieli on kaunista. Itse olen täysin suomenkielisellä paikkakunnalla suomessa käynyt koulua ja jo koulussa ruotsi oli mieliaineeni. Muutin 70-luvun lopussa ruotsiin ja oli helppo osata hoitaa asiat jo heti alussa ja päästä töihin missä kielitaitoa vaadittiin. Suomessa tunnutaan vain ajateltavan että ruotsia ei tarvitse opiskella kun englannillakin pärjää.
Kyllä mä opin parikin sanaa, ett ööl und pärsse taksomykke javholl.