Onko asuntonne aina siinä kunnossa, että vieraat voi tulla vaikka kutsumatta tai lyhyellä varoajalla?
Ei tule mitään "hups, en muista milloin vaihdoin vessaan käsipyyhkeet" tms.?
Kommentit (531)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan yllätyskyläilyt oli ihan tavallisia. Ovetkin pidettiin maalla aina auki ja silloin mentiin vaan ja huudettiin portuasta, että päivää! Tai vähän hitaammin ajettiin pihaan tai vähän haahuiltiin pihamaalla ensin, että isäntäväki kerkeää vähän kokoamaan itsensä, ennen kuin vieraat astuu sisälle asti. Siinä se varoaika.
Nykyään ei pääsääntöisesti tykätä yllätysvieraista. Ihmiset ovat mieluummin sosiaalisia somessa kuin kasvokkain. Työelämässäkin joutuu puristamaan itsestään niin paljon, ettei moni enää jaksa muille uhrata itseään vapaalla ja venyttää jaksamistaan yllätyvieraiden vastaanottamiseen. Mitään sen tärkeämpää tekemistä ei kenelläkään varmaankaan ole tänä päivänä kuin ennenkään oli, mutta nykyään osataan asettaa rajat ja olla itsekkäämpiä.
Niin siis osataan asettaa rajat. Ei se ole mitään itsekkyyttä, vaan terve
Tervettä itsekkyyttä.
Tilanteesta riippuen mielellään 15 min varo aika. Ehtii nopeesti imuroida listojen vierestä mahdolliset pölyvarjot, tiskata eilisen astiat, vaihtaa just pyyhkeen vessaan ja siistiä nopeesti kylppäri. Sitte ikkunat auki ja mutteripannu hellalle, vaikka sitä ei kukaan joisi paitsi minä.
Eli harvemmin ihan suoraan viitsisi päästää sisälle. Tietty vaikka olis siistiä, mä haluan että näyttää siltä kuin mä olisin siivonnut just eilen.
M28
Meillä on kaksi ulko-ovea. Jos toisesta ei mahdu astumaan sisään, voi käyttää toista. Puhtaan käsipyyhkeen tarjoan jokaiselle vieraalle, jolla vessaan on asiaa. Kylpyhuoneessa roikkuvat käsipyyhkeet ovat meillä perheenjäsenten henkilökohtaisia.
Kuinka ketju voi olla Viikon tykätyin, kun tykkäyksiä ei ole kuin yksi?
Nykyään ei ole. Ikävä kyllä. Ennen, tai oikeastaan vähän aikaa sitten, oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on siistiä.
Tuo on oikea asenne. Kun tasaisen siistiä, niin ei tarvitse olla vieraskorea tai tehdä mitään dramaattisia suursiivouksia poikkeuksina ehkä ikkunoiden peseminen sisältä ja ulkoa pari kertaa vuodessa.
Petaan vuoteen aina aamusta heti sen jälkeen olen antanut makuuhuoneen tuulettua sillä välillä kun olen käynyt suihkussa. Tiskit hoidan normaalisti heti syömisen jälkeen. Ainoa asia minkä teen mahdollisten vieraiden varalta on se että varmistan se että eteisen vaatenaulakossa on tilaa ja vapaita henkareita takkeja varten ja että vieraat jättävät kenkänsä sinne eteiseen kuten suomalaisessa kodissa kuuluu.
Näin minäkin ajattelen, enkä ymmärrä, miten sitä sotkua edes syntyy. Meillä mies hoitaa aamun, tekee aamiaisen, lataa koneet, katsoo, että kaikki on kunnossa. Lapset koulun jälkeen panevat astianpesukoneen ja pyykkikoneen päälle, siirtävät pyykit kuivaajaan ja tyhjentävät sen. Minä taas teen päivällisen ja katson illalla, että kaikki on kunnossa. Jokainen osaa siivota jälkensä. Torstaina imuroidaan ja siivotaan kosteat tilat.
No ei tod. mutta lasten myötä on ollut pakko kasvattaa omaa häpeätoleranssia, kun vieraita lappaa alvariinsa. Eli sotkuista tuppaa olemaan arkisin, keittiö yleensä kaaoksessa, tavaroita hujan hajan jne. Viikonloppuna on yhden päivän ajan siistiä.
Ei todellakaan. Nytkin esikoinen nettitilauspahvilaatikoita pitkin poikin ja yksi koulu tyhjennettiin eikä ne mahdu minnekään ja yhden kurssin suunnittelutavarat on levällään ja jouluvalot pöydillä ja jatkanko?
Meillä on aina siistiä ja tavarat paikoillaan. Tarjottavaakin löytyy aina. Vieraita ei kyllä käy, luulin, että sellainen kulttuuri on Suomesta loppunut. Olen seuraillut, että kavereita kutsutaan illanistujaisiin tai ruokailemaan. Meillä ei ole kavereita.
On siistiä. Meillä ei ole ylimääräisiä tavaroita, joita lojuisi ympäriinsä. Nykyisin ei tule edes paperilehtiä ja on mainoskielto. Emme ole tainneet vuoteen ostaa mitään muuta kuin ruokaa ja lapsille vaatteita. Viikonloppukukat ostan kyllä. Meillä on kaapit tyhjinä, koska esim vuodevaatteita tai pyyhkeitä ei ole kuin ne, mitkä on käytössä plus yksi tai kaksi varalla. Farkkujakin on vain yhdet jokaisella. Kerran parissa viikossa pestään kaikki kerralla. Kun la aamuna laittaa ne koneeseen n.klo8, niin takaisin käyttöön ne saa n.9.45.
Joskus, usein sekaista. Asun yksin ja teen kotona töitä. Omassa kodissani levittäydyn papereideni ja romppeideni kanssa juuri niin laajasti kuin haluan. Vieraat ovat oikeastaan epätoivottuja. Lapsiperheet eivät ole ollenkaan tervetulleita, valitan. Minulla on oma järjestykseni enkä halua kenenkään sotkevan sitä. Sekaiselta näyttää, mutta puhdasta on, voisin sanoa.
Wc-kylpyhuone ja keittiö ovat aina putipuhtaat, että sinne voi päästää vieraat koska tahansa, koska siellä ei ole mitään työpapereitani. Myös vaatteet ja kodintekstiilini ovat aina puhtaat ja siististi huolletut.
Vaikka meillä on aina siistiä ja puhdasta, niin tehdään kaksi kertaa vuodessa suursiivous, ennen juhannusta ja ennen joulua. Kotoa opittu tapa.
Miksi jonkun pitäisi voida mennä toisen kotiin milloin tahansa? Ei todellakaan voi, oli siistiä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on monta koiraa ja tällä hetkellä tavattoman kurainen piha. En todellakaan pese lattioita, kun joku/jotkut koirista käyvät ulkona, eihän mitään muuta ehtisi tekemäänkään. Kun vieraita käy, haluan ehtiä siivota ennen heidän tuloaan. Yllätysvieraat onneksi eivät meille uskaltaudu, inhoan niitä muutenkin. Koen yllätysvierailut loukkaavina, sehän tarkoittaa, että yllätysvierasta ei pätkääkään kiinnosta minun aikatauluni ja suunnitelmani, kun häntä nyt sattui huvittamaan kyläily juuri nyt.
Tämä on se mikä pistää aina miettimään ihmisten laiskuudesta, typeryydestä, tms välinpitämättömyydestä... Koirien tassut voi pestä, jos ne ovat likaiset.
Aikaa tassujen pesuun suihkussa menee noin minuutti. Sitten jätät koiran kuivattelemaan pyyhkeen päälle vartiksi. Eipähän tarvitse ainakaan vaihtaa kylkeä sängyssä tai sohvalla paskanokareen päälle.
Jalkojen pesun yhteydessä kannattaa pesaista myös vähän vatsan alta, jos kuset ovat tarttuneet karvoihin. Tosin imelänraikas kusen tuulahdus on varmasti jonkun mieleen.
On, mutta en todellakaan halua että kukaan tulee ilman että ilmoittaa ajoissa.
Paikat on kunnossa, kun asun yksin isossa huoneistossa. On tilaa toimittaa asioita niin, että kaikki tavarat ovat omilla paikoillaan. Kenellekään en avaa ovea, ellei ole sovittu. Paikat on kunnossa viimisen päälle, kun milloin tiedän kutsuvieraiden tulevan. Silloin olen käynyt läpi erityisen huolellisesti joka nurkan. On hyvä kutsua vieraita aika ajoin, koska silloin tulee päivitettyä monia pieniäkin asioita huushollissa.
Sama 😊