Mitä tehdä, kun peliriippuvainen puoliso ei pysty maksamaan yhteisiä laskuja
Onko kokemuksia peliriippuvaisesta puolisosta, joka pelaa rahat ja yrittää lainata rahaa yhteisiin ja omiin laskuihin.
Sanoin jo, etten enää lainaa mutta tulee itsellenikin ongelmia, jos esim. asumiseen liittyviä laskuja jää maksamatta.
Kommentit (60)
Puolison palkka suoraa sun tilille ja käyttöoikeus tietysti vain sinulla. Annat sit vaan viikkorahaa.
Kämppä äkkiä myyntiin. Molemmille omat asunnot ja oma talous.
Sitten voitte halutessanne jatkaa avioliittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun puoliso saa tilille palkkansa, hän siirtää välittömästi sinun tilillesi rahaa niin paljon kuin on hänen osuutensa yhteisistä menoista. Sinä sitten hoidat tililtäsi yhteiset laskut. Jos tämä ei onnistu, ero on ainoa vaihtoehto.
Koko ketjun järkevin vastaus. Tähän lisäksi se, että puoliso hakee apua ongelmaansa.
Avun hakeminen on järkevää. Mutta ehdotatteko tosissanne, että peliongelmaisen kumppani alkaa vahtia ja hallinnoida peliongelmaisen rahoja? Tajuatte miten paljon tällainen lastenvahdinhomma kuluttaa aikaa ja voimavaroja - käytännössä terveen kumppanin elämä valjastetaan peliongelmaisen paapomiseen ja kaitsemiseen.
Olen eri, mutta paljon vähemmän se rahojen hallinnointi vie voimia kuin alituinen taloudellisen katastrofin pelko.
Oikeastiko ihmiset olisivat valmiita ryhtymään puolisonsa kaitsijaksi? Käytännössä mahdollistaa riippuvuuden jatkumisen, koska riippuvaista ei pakoteta ottamaan itse vastuuta. Vähintään asumusero täydellisellä talouksien erottamisella (lasten elarit suoraveloituksina) on ainut vähääkään järkevä vaihtoehto. Tuo tulee pahenemaan, ja pian puoliso on pelannut tilinsä jo ennen kuin on edes saanut sitä, ellei tilanne ole jo nyt se. Luottokortit, pikavipit jne... Pelasta ap itsesi kun vielä voit.
Tähän asti ollut hyvä rahan kanssa ja taloudellisesti tarkka. Säästöissä ja sijoituksissa useita kymmeniä tuhansia, jotka nyt vajaan vuoden sisään yhtäkkiä pelattu.
Asian tunnustuksesta vielä niin lyhyt aika, ettei voi heti luovuttaa. Mutta harvassa kyllä on hyvin loppuneet tarinat
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta paljon vähemmän se rahojen hallinnointi vie voimia kuin alituinen taloudellisen katastrofin pelko.
Itse olen täällä suositellut eroamista. Ei se taloudellisen katastrofin pelko mihinkään katoa - juuri siksihän toisen täytyy olla koko ajan valppaana, tarkkailla, siirrellä rahoja toisen tililtä turvaan, vahtia, paapoa, hallinnoida, koska jos hänen huomionsa ja valppautensa herpaantuu hetkeksikään, voi toinen tyhjentää tilin jo Veikkauksen tilille. Niin kauan kuin asuu yhdessä peliongelmaisen kanssa, niin kauan saa pelätä taloudellista katastrofia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun puoliso saa tilille palkkansa, hän siirtää välittömästi sinun tilillesi rahaa niin paljon kuin on hänen osuutensa yhteisistä menoista. Sinä sitten hoidat tililtäsi yhteiset laskut. Jos tämä ei onnistu, ero on ainoa vaihtoehto.
Koko ketjun järkevin vastaus. Tähän lisäksi se, että puoliso hakee apua ongelmaansa.
Avun hakeminen on järkevää. Mutta ehdotatteko tosissanne, että peliongelmaisen kumppani alkaa vahtia ja hallinnoida peliongelmaisen rahoja? Tajuatte miten paljon tällainen lastenvahdinhomma kuluttaa aikaa ja voimavaroja - käytännössä terveen kumppanin elämä valjastetaan peliongelmaisen paapomiseen ja kaitsemiseen.
Eihän tuossa tarvitse kuin kerran kuukaudessa tarkistaa, että puoliso on siirtänyt rahat sovitusti. Ja sitten hoitaa laskut. Siinä ei ole suuri vaiva, kun nykyisin lähes kaikki laskut tulevat e-laskuina. Meillä minä hoidan lähes kaikki laskut, vaikka puolisollani ei olekaan mitä peli- tai muuta ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti ollut hyvä rahan kanssa ja taloudellisesti tarkka. Säästöissä ja sijoituksissa useita kymmeniä tuhansia, jotka nyt vajaan vuoden sisään yhtäkkiä pelattu.
Asian tunnustuksesta vielä niin lyhyt aika, ettei voi heti luovuttaa. Mutta harvassa kyllä on hyvin loppuneet tarinat
Mitä ap sitten oikein odotat? Että asia vaan jotenkin katoaa? Oletko varmasti täysin tilanteen tasalla vieläkään? Aivan varmasti on jo pikavippikierteessä, jos kerran kymppitonnien omaisuus on jo mennyt.
Huomaa, että suurin osa vastanneista ei ymmärrä yhtään, mistä peliriippuvuudessa on kyse ja mihin se johtaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa tarvitse kuin kerran kuukaudessa tarkistaa, että puoliso on siirtänyt rahat sovitusti. Ja sitten hoitaa laskut. Siinä ei ole suuri vaiva, kun nykyisin lähes kaikki laskut tulevat e-laskuina. Meillä minä hoidan lähes kaikki laskut, vaikka puolisollani ei olekaan mitä peli- tai muuta ongelmaa.
Kerran kuussa? Että puoliso - peliongelmainen - on siirtänyt rahat sovitusti? Siis... sen takiahan häntä nimenomaan kutsutaan peliongelmaiseksi, että hän ei laita rahaa sinne, minne kuuluu, vaan pelaa rahansa. Mitäs sitten, kun tulee se "kerran kuussa" ja tilillä nä'kyykin, että kaikki rahat on pelattu? Kannatti luottaa siihen, että peliongelmainen ei pelaa, vaan maksaa laskut???
Se, että sinä hoidat laskut, ei kuormita sinua juuri siksi, että sinun ei tarvitse pelätä, että toinen siirtää kaiken nettipokeriin tai Veikkaukseen ennen kuin ehdit hoitaa ne laskut. Eikä sinun tarvitse kello kädessä kytätä sitä hetkeä, kun puolisosi tilille kilahtaa vaikkapa palkka, jotta ehdit varmasti ennen kuin hän ehtii toiselta koneelta siirtää jo rahat pelaamiseen. Ettekö tajua, että peliongelmaisen kanssa mikään ei oikeasti suju, sanoihin ja lupauksiin ei voi luottaa, rahaa ei voi uskoa toisen hoteisiin eikä hän yksinkertaiaesti hoida mitään raha-asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että suurin osa vastanneista ei ymmärrä yhtään, mistä peliriippuvuudessa on kyse ja mihin se johtaa.
Kiinnostaa ajatuksesi, voitko tarkentaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kuussa? Että puoliso - peliongelmainen - on siirtänyt rahat sovitusti? Siis... sen takiahan häntä nimenomaan kutsutaan peliongelmaiseksi, että hän ei laita rahaa sinne, minne kuuluu, vaan pelaa rahansa. Mitäs sitten, kun tulee se "kerran kuussa" ja tilillä nä'kyykin, että kaikki rahat on pelattu? Kannatti luottaa siihen, että peliongelmainen ei pelaa, vaan maksaa laskut???
Se, että sinä hoidat laskut, ei kuormita sinua juuri siksi, että sinun ei tarvitse pelätä, että toinen siirtää kaiken nettipokeriin tai Veikkaukseen ennen kuin ehdit hoit
Sitten jos rahat eivät palkkapäivänä siirry, lähtee avioerohakemus. Ei jokainen peliongelmainenkaan ole sitä 100 % ajasta, vaan monella kontrolli toimii suuren osan ajasta, mutta sitten tulee repsahduksia. Kun rahat lähtevät tililtä heti palkkapäivänä, muiden päivien repsahdukset eivät ole yhtä suuri ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa tarvitse kuin kerran kuukaudessa tarkistaa, että puoliso on siirtänyt rahat so
Luuletko todella että se on noin helppoa? Jos ihmisellä on peliongelma, se löytää kyllä keinot lainata rahaa. Mitä se hyödyttää jos se siirtää kerran kuussa muutaman satasen yhteiselle tilille, mutta samaan aikaan velkaannuttaa itsensä tonnikaupalla kuussa lisää?
Voi ottaa myös vippejä ja lainoja niin lähtee vielä asunto pakkomyyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa tarvitse kuin kerran kuukaudessa tarkistaa, että puoliso on siirtänyt rahat so
Ei se ihan noin mene. Minun peliriippuvainen eksäni siirsi usein koko palkkansa minun tililleni. Heti seuraavana päivänä alkoi viestitulva ja pilapuheluiden soittaminen, kun piti saada bensarahaa 100 euroa joka toinen päivä. Ja eksäni ei ollut todellakaan mitenkään erityisen kova reissaamaan. Ei aikuinen ihminen voi ulkoistaa omaa itsekontrolliaan toisen vastuulle. Puoliso tai kumppani ei ole mikään äiti tai isä, jonka tehtävänä on vahtia, ettei toinen satuta itseään tai tuhoa omaisuuttaan. Jos ihminen pystyy hillitsemään itsensä siinä määrin, ettei pakonmaisesti pyydä tai etsi rahaa silloin, kun pelihimo iskee, niin tuollainen järjestely voi toimia. Pahasti peliriippuvaiset eivät kuitenkaan ole yleensä tällaisia, vaan pelihimon iskiessä he vaikka varastavat työpaikan kassan tai lyövät puolisoaan turpiin, jos se edesauttaa rahan saamista. Yleensä taustalla on peliriippuvuuden ohella tietenkin muitakin ongelmia, jotka osittain selittävät peliriippuvuutta. Jonkin aisteista persoonallisuushäiriötä, impulssikontrollin häiriötä, päihdeongelmaa jne. Eivät ole pidemmän päälle mitään miellytttäviä kumppaneita, vaikka vieraammille ihmisille voivat antaa hyvinkin sympaattisen ja fiksun vaikutelman.
On kokemusta. Olimme sopineet, että avopuoliso siirtää minulle palkkapäivänä x euroa, ja maksan kaikki kulut. Hän siis muutti minun vuokra-asuntoon, joten kaikki oli minun nimissä. Silloin en vielä tiennyt peliriippuvuudesta. Pian postin mukana tuli ulosotosta kirjeitä, mutta ei hän vielä silloinkaan kertonut.
Sitten koitti päivä kun hän ei voinutkaan enää siirtää rahaa palkkapäivänä, koska oli pelannut ne. Ei saanut sitä itse kerrottua, vaan laittoi äitinsä asialle. Sen jälkeen rahaa tuli säännöllisen epäsäännöllisesti. Eniten ärsytti se, ettei hän etukäteen kertonut voiko maksaa vai ei. Pidin kirjaa mitä hän oli minulle velkaa ja siinä vaiheessa kun velkaa oli useampi tonni, laitoin rahahanat kiinni. En maksanut hänen ylimääräisiä kuluja. Kun hän tajusi, että tämä lypsylehmä ei enää tuottanut hän löysi parin kuukauden päästä uuden. Itse olisin ollut valmis eromaan jo vuotta aikaisemmin, mutta en hennonnut heittää luottotiedotonta reppanaa pihalle. Kalliit oppirahat siitä maksoin ja onnellinen olen, ettei meillä ollut lapsia.
Ei se puoliso parannu, jos hän ei itse sitä halua. Peliriippuvuuden lisäksi varmaan suhteessa muitakin ongelmia, joten lähtisin menemään.
Sinulla on oikeastaan vain kolme vaihtoehtoa:
1. Jatkat yhteiseloa puolison kanssa ja yrität kontrolloida hänen rahankäyttöään. Luultavasti epäonnistut.
2. Muutatte eri osoitteisiin ja pidätte raha-asiat tiukasti erillään.
3. Eroat puolisostasi.
Jos puoliso on sitoutunut niin hänen tulee hakea apua, laittakaa yhdessä estot, tuhotkaa pelitilit, puoliso antaa sinulle kaikki verkkopankkitunnukset piiloon. Puoliso voi hakea myös omaehtoisen luottokiellon nikn vippien hakeminen vaikeutuu. Jos on tarvetta niin kirjaudutte verkkopankkiin yhdessä. Kun säännölline tulo tulee niin siitä suorasn yhteinen osuus yhteiselle tilille, puolisolta voi evätä vaikka pääsyn sinne tilille verkkopankissa kokonaan.
Järeät toimet heti käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinä hoidat laskut, ei kuormita sinua juuri siksi, että sinun ei tarvitse pelätä, että toinen siirtää kaiken nettipokeriin tai Veikkaukseen ennen kuin ehdit hoit
Tässä ketjussa ja esimerkiksi yllä olevassa kommentissa näkyy se, kuinka monet ajattelevat tuntevansa kaikki peliriippuvaiset tunnettuaan yksi tai kaksi.
En ymmärrä, miksi sinua on alapeukutettu. Mutta vastaan kysymykseesi: on myös onnellisia loppuja. Mutta vaatii kyllä lujasti tahtoa ja varmaan tuuriakin, niin hurjasta riippuvuudesta on kysymys.