Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kai omakotitaloa tarvitse sen erikoisemmin ylläpitää?

Vierailija
04.11.2023 |

Kunhan talvella lumet lapioi ja pitää huolta että on polttopuuta. Kai silloin voi huoletta asua ilman että tarvii koko ajan jotain remppailla, jos ei ole tarkoitus myydä enää tulevaisuudessa.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä nyt koko ajan tarvitse, mutta kyllä jotain vuosittaisia kunnostustoimia on. Ja remonttia sitten harvemmin. Nuohous, sadevesikourujen tyhjäys, iv-koneen suodattimien vaihto, tuhkien tyhjäys, polttopuut, lumityöt, hiekoitus, ruohonleikkuu, (puutarhahommat).

Ikkunatiivisteiden vaihto, iv-kanavien puhdistus, silikonien uusiminen, julkisivumaalaukset jne on vähän harvemmin tehtäviä, mutta kyllä niistäkin kolmen vuoden välein joku osuu vähintään arvioitavaksi.

Sitten tietty isommat hommat eli kattoremppa, salaojat, vesikalusteet ja putket, viemärit, sähkölaitteet, ikkunat ja ovet, joista joku tulee tiensä päähän, jos aikoo kauemmin talossa asua.

Kaikki samat asiat tehdään myös kerrostaloissa ja rivitaloissa, ja kaikki saa teetettyä rahalla, ei ole pakko itse tehdä yhtään mitään. Toki jos sattuu olemaan tulisija, ja käyttää sitä pal

Omakotitalon ylläpitotyöt voi tulla yllätyksenä henkilölle, joka on ikänsä asunut kerrostalossa tai rivitalossa, jossa huoltoyhtiö hoitaa hommat. Kaikki ei välttämättä heti tajua, mitä kaikkea huoltoyhtiö tekee, ja että omakotitalossa samat hommat täytyy joko tehdä itse, tai palkata joku tekemään ne. Yhtiömuotoisessa asumisessa taloyhtiön hallitus, isännöitsijä ja huoltoyhtiö vastaavat, että paikat pysyvät kunnossa. Omakotitalossa se täytyy tehdä itse, vähintään selvittää mitä hommia milloinkin pitää tehdä ja palkata joku tekemän hommat. Lisäksi, on kalliimpaa per kotitalous palkata joku vaikka kolaamaan lumet omakotitalon pihasta, kuin että huoltoyhtiö hurauttaisi koko kerrostalon piha-alueen ja lasku jakaantuisi kaikkien kerrostalo-osakkeiden kesken.

Vierailija
42/43 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut -80 luvun talossa nyt pian 10 vuotta. Sinä aikana ollaan uusittu putket, sähköt, kaikki sisäpinnat, ikkunat ja ovet, ulkovuori ja katto. Tehtiin myös laajennusta lämpöiseen varastotilaan yhden huoneen verran. Unohtuikohan listasta jotain? Putki, sähkö ja ikkunatyöt on teetetty ulkopuolisilla. Kaikki muu onkin sitten tehty itse. Nuohooja ja kaivon tyhjentäjä käy kerran vuodessa. Nurmikon leikkaa osittain robottiruohonleikkuri.

Kyllä se vaan niin on, että aikaa ja rahaa omakotitalo tarvitsee, että se pysyy asuttavana. Eihän meille olisi tälläistä määrää remontteja tullut ns. kerralla, jos edellinen asukas olisi tehnyt edes jotain. Mutta hän vain rakensi talon ja antoi olla. Ei tänne edes voinut muuttaa suorilta, vaan piti ensin tehdä mittavat remontit.

Aivan tuosta tosiaan unohtui täysin salaojien uusiminen pihan laiton yhteydessä, sekä katon yhteydessä uusittiin rännit ja sadevesien ohjaus oikein. Sisäremontin yhteydessä on myös avattu kaikki lattiat ja uusittu lattialämmitysputket.

Nyt olen alkanut hiljalleen laittaa sisätiloja huone kerrallaan uusiksi. Vinyyli on kestänyt lattiassa hyvin, mutta maalit ja tapetit saa vaihtaa nyt uudestaan. Näköjään lapsiperheessä aikalailla maksimi on tuo noin 10 vuotta ja sitten saa sisätilatkin uusia.

Ei meillä tälläistä työmäärää ollut paritalossa asuessa itsellä. Toki elämäntilannekin oli eri, kun oli vain kaksi aikuista ja koira. Mutta en usko, että kerrostalossa kukaan putsaa rännejä kerran vuodessa tai huolehtii kaivon tyhjennykset itse. Eikä varmasti nuohouksia tai ilmanvaihtoa tarvitse itse hoitaa. Kyllä taloyhtiö pitää niistä huolen. Myös lämmitys on omaa luokkaansa, koska meillä koko talo lämpiää puilla. On tietenkin myös varmasti suhteellisen helppohoitoisia omakotitaloja, mutta tämä on oma kokemus. Toki me ei lähdetty tähän tietämättä mitä tämä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tarvitsee. Jotkut hommat on pakollisia (esim. vuosittainen nuohous), ja jotkut taas hyvä tehdä (esim. lehdet pois ränneistä, vanhojen ikkunoiden tiivistys) sekä talon kuntoa ajatellen että oman asumismukavuutensa takia.

Nuo ei kauheasti aikaa eikä vaivaa aiheuta, ovat normaaleja vuosittaisia hommia.

Isoja remontteja ei kovin usein tarvitse tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi