Kolmelapsisen Lauran marraskuinen ulkomaan matka ongelmissa kun ylä-aste ei antanutkaan yhdelle lapselle lomaa
LAURAN perhe varasi jo keväällä reilun viikon mittaisen ulkomaanmatkan marraskuun lopulle.
Perheen lapset käyvät eri kouluja: vanhin tytär on yläkoulussa ja kaksi nuorempaa samassa alakoulussa. Kun Laura teki lomahakemukset lasten kouluille, nuorimpien lasten koulu myönsi lomat.
Vanhimman lapsen hakemus tuli kuitenkin bumerangina takaisin. Lupaa ei myönnetty, hän sanoo.
LAURA kokee, että hänen lapsensa on asetettu eriarvoiseen asemaan.
Espoon kaupungilta puuttuu tässä linja. Asia on liikaa rehtorin harkinnan varassa, hän sanoo.
"Onko sitten niin, että perheiden yhteiset lomat riippuvat siitä, missä vanhemmat ovat töissä? Se ei mielestäni huomioi perheiden ja lasten kokonaishyvinvointia.
Kommentit (182)
Veisin lapset lomalle (koska koulunkäynti sujunut hyvin) ja merkkaisin sairauspoissaoloksi. Itse olen kerran pyytänyt viikon vapaata (koulun viimeiselle viikolle), kun lomareissu siihen sijoittui ja hyvin meni läpi. Harmi vaan, ettei tytär päässyt livenä noutamaan stipendiään. En asu Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keväällä jo varattu matka eikä ole kalenteria sen vertaa osattu lukea milloin lapsilla on syysloma niin voi syyttää vanhempi ihan itseään.
Syyslomaviikoilla monet matkat ovat tuplahintaisia esim. marraskuun alkuun verrattuna. Siksi monet varaavat matkansa loma-aikojen ulkopuolelle.
Eli mä voin pölliä naapurin auton siksi että mulla ei ole varaa ostaa samanlaista?
Nyt taitaa olla luetun ymmärtämisessä ja muutenkin ymmärtämisessä jotain vikaa, jos tuollaisen johtopäätöksen vedät asiasta. "Rönttösen perhe lomailee marraskuussa, koska matka oli halvempi silloin kuin lokakuussa. Siispä voin pölliä naapurin auton, koska minulla ei ole varaa ostaa samanlaista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä jutuissa on aina vain perheen näkökulma, sillä koulu on vaitiolovelvollinen lapsen ja perheen asioista. Valittajat myös tietävät sen ja tietävät, että voivat satuilla mitä tahansa lehdistölle, koska toinen osapuoli ei voi kertoa totuutta. Veikkaanpa, että kyseisen lapsen kohdalla on paljon poissaoloja ja koulunkäynti ei suju hyvin. Tietenkin vanhempien mielestä heidän kullannuppunsa on kaikkein kiltein ja osaavin oppilas.
Tiedän yhden tapauksen, jossa rehtori ei myöntänyt lomaa. Lapsen koulunkäynti sujui heikosti ja vanhemmat olivat sitä mieltä, että syynä oli vain huonot opettajat. Wilmamerkinnät olivat kuulemma pelkkää kiusaamista. Äidin mielestä lapsen ei tarvitse tehdä läksyjä ja kaikki lintsaamiset selitettiin esim. sairauspoissaoloilla. Tässä tapauksessa, jos loma olisi myönnetty, olisi koulu tavallaan myöntänyt, että lapsen oppimisessa ei ole vikaa. Nyt v
Wilmamerkintöihin tulee pyytää aina kirjallinen vastaus siitä, mitkä ovat opettajan aktiiviset toimet ja tulevaisuuden toimintasuunnitelma, jottei ne wilma-merkinnät toistuisi enää tulevaisuudessa.
Vastuuttakaa aina se opettaja. Siitähän sille palkkaa maksetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keväällä jo varattu matka eikä ole kalenteria sen vertaa osattu lukea milloin lapsilla on syysloma niin voi syyttää vanhempi ihan itseään.
Syyslomaviikoilla monet matkat ovat tuplahintaisia esim. marraskuun alkuun verrattuna. Siksi monet varaavat matkansa loma-aikojen ulkopuolelle.
Oikeuttaako tuo sinänsä paikkansa pitävä asia kuitenkaan poissaoloon? Elämässä ei saa kaikkea samaan aikaan. Jos on saanut lapsia, ei välttämättä pääse lomalla silloin kun se olisi halvinta jne.
Totesin vain faktan, joka ei sisältänyt mielipidettä. Mielipiteeni on sama kuin useimmilla muilla kirjoittajilla, eli lomailla pitäisi ensisijaisesti silloin, kun on loma.
Eipä estäisi, eikä estänyt, meidän perheen lomamatkoja.
Lastemme ollessa 8v-16v tehtiin useampikin lomamatka niin kaukomaille kuin lähemmäksi eikä ollut ikinä mitään ongelmaa. Otettiin tärkeimmistä aineista kopiot sivuista joita sen 1-2vkon koulussa käsittelivät ja tekivät ne joko etukäteen tai osin matkan aikana. Arvosanat koulussa 8-10 välillä.
Koulu ei ole instanssi joka voisi ehdottomana totuutena perhe-elämäämme estää tai kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mä voin pölliä naapurin auton siksi että mulla ei ole varaa ostaa samanlaista?
Nyt taitaa olla luetun ymmärtämisessä ja muutenkin ymmärtämisessä jotain vikaa, jos tuollaisen johtopäätöksen vedät asiasta. "Rönttösen perhe lomailee marraskuussa, koska matka oli halvempi silloin kuin lokakuussa. Siispä voin pölliä naapurin auton, koska minulla ei ole varaa ostaa samanlaista."
Jos perustelet rikettä sillä että saat silloin jotain halvemmalla niin ethän sinä voi silloin määritellä missä raja kulkee. Minä voin silloin perustella jonkun muun rikkeen sillä että saan halvemmalla (ilmaiseksi) jotain.
Todellisuudessa se että matkan saa loma-aikojen ulkopuolella halvemmalla, ei ole mikään syy olla pois koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Veisin lapset lomalle (koska koulunkäynti sujunut hyvin) ja merkkaisin sairauspoissaoloksi. Itse olen kerran pyytänyt viikon vapaata (koulun viimeiselle viikolle), kun lomareissu siihen sijoittui ja hyvin meni läpi. Harmi vaan, ettei tytär päässyt livenä noutamaan stipendiään. En asu Espoossa.
Lapset, joiden koulunkäynti sujuu hyvin, saavat anomansa loman. Siksi lapsesi loma hyväksyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Kouluilla on loma-ajat jolloin lomareissut tehdään. Miten tyhmä pitää olla ettei tätä ymmärrä?
Me tehdään lomamatkat aina koulun loma-aikojen ulkopuolella. Paljon halvempaa, ja mieluummin muutenkin mennään syksyllä etelään kun täällä on pimeää ja sateista. Aina on lomaa myönnetty, mutta jos ei myönnettäis, ilmoittaisin että mennään silti. Tehtävät toki on tehtävä, ja itse huolehdittava ettei matkan takia jää jälkeen, mutta lapsi nyt ei kuitenkaan ole koulun, vaan ihan meidän. Me päätetään milloin mennään. Soittakoon rehtori sitten vaikka poliisille, lastensuojeluun, tai ihan mihin instanssiin huvittaa, jos ei miellytä. Sanomattakin on selvää, ettei siitä mitään seuraa, kun asiat on kaikin puolin kunnossa, ja koulumenestyskin kiitettävää tasoa.
Halavalla vaa halutaan kaikki.
Paskane o ahneen loppu.
"Jos perustelet rikettä sillä että saat silloin jotain halvemmalla niin ethän sinä voi silloin määritellä missä raja kulkee. Minä voin silloin perustella jonkun muun rikkeen sillä että saan halvemmalla (ilmaiseksi) jotain.
Todellisuudessa se että matkan saa loma-aikojen ulkopuolella halvemmalla, ei ole mikään syy olla pois koulusta"
Uhittelet jollain "rikkeellä" Suomessa ei edelleenkään ole koulupakkoa ja vanhemmat voi kuitata poissaolot miten huvittaa.
Ei tarvita mitää erityistä syytä olla pois koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluilla on loma-ajat jolloin lomareissut tehdään. Miten tyhmä pitää olla ettei tätä ymmärrä?
Me tehdään lomamatkat aina koulun loma-aikojen ulkopuolella. Paljon halvempaa, ja mieluummin muutenkin mennään syksyllä etelään kun täällä on pimeää ja sateista. Aina on lomaa myönnetty, mutta jos ei myönnettäis, ilmoittaisin että mennään silti. Tehtävät toki on tehtävä, ja itse huolehdittava ettei matkan takia jää jälkeen, mutta lapsi nyt ei kuitenkaan ole koulun, vaan ihan meidän. Me päätetään milloin mennään. Soittakoon rehtori sitten vaikka poliisille, lastensuojeluun, tai ihan mihin instanssiin huvittaa, jos ei miellytä. Sanomattakin on selvää, ettei siitä mitään seuraa, kun asiat on kaikin puolin kunnossa, ja koulumenestyskin kiitettävää tasoa.
Vau miten kypsää ja itsetietoista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Miten varastaminen liittyy asiaan mitenkään? Se on rikos. Lomamatkalle lähteminen ei ole. Koulupakkoa ei ole, ainoastaan oppivelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten säästetään yksi vuosi ja matkustetaan seuraavana vuonna loma-aikaan?
Rehtori varmaan ottaa vastuun, jos pikkuville hoitaa stressiään sillä aikaa koulusta ostamallaan ganjalla?
"Wilmamerkintöihin tulee pyytää aina kirjallinen vastaus siitä, mitkä ovat opettajan aktiiviset toimet ja tulevaisuuden toimintasuunnitelma, jottei ne wilma-merkinnät toistuisi enää tulevaisuudessa.
Vastuuttakaa aina se opettaja. Siitähän sille palkkaa maksetaan!"
Olisiko kuitenkin parempi vastuuttaa omaa lastaan, jos merkintöjä tulee. Ja miettiä, mitkä ovat lapsen aktiiviset toimet ja tulevaisuuden suunnitelmat, jottei merkinnät toistuisi enää tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en valehtelisi, vaan sanoisin suoraan että mennään sitten ilman lupaa. Minkäs se rehtori sille voi?
Vierailija kirjoitti:
Halavalla vaa halutaan kaikki.
Paskane o ahneen loppu.
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. Tässä asiassa varsinkin, kun muillakin mittapuilla kuin rahassa saa enemmän irti lomasta silloin kun täällä on huono vuodenaika.
Vierailija kirjoitti:
"Jos perustelet rikettä sillä että saat silloin jotain halvemmalla niin ethän sinä voi silloin määritellä missä raja kulkee. Minä voin silloin perustella jonkun muun rikkeen sillä että saan halvemmalla (ilmaiseksi) jotain.
Todellisuudessa se että matkan saa loma-aikojen ulkopuolella halvemmalla, ei ole mikään syy olla pois koulusta"
Uhittelet jollain "rikkeellä" Suomessa ei edelleenkään ole koulupakkoa ja vanhemmat voi kuitata poissaolot miten huvittaa.
Ei tarvita mitää erityistä syytä olla pois koulusta.
Tämä selittääkin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei duunipaikoillakaan saa aina silloin lomaa kun itseään huvittaa. Täytyyhän ne työtkin hoitaa. Suomessa on olemassa oppivelvollisuus, niin tuntuu oudolta, että pitäisi antaa lomaa näille kakruille silloin kuin vanhemmat haluvat. Menisi ihan villiksi touhuksi, kun reksit joutuisivat myöntämään lomia pitkin vuotta tietyille hyväosaisille oppilaille ulkomaanreissuille ja muut koululaiset jäävät eriarvoiseen asemaan, kun myönnetään ylimääräisiä vapaita luokkakavereille normilomien ohella. Ihan oikein tuo rehtori toimi uuden lainsäädännön mukaisesti. Sanktiona tuo koululainen voidaan erottaa pariksi viikoksi koulusta perusteettoman poissaolon vuoksi. Vanhemmat rikkovat lakia ja lapset sitten olettavat, että saa tehdä mitä huvittaa ilman seuraamuksia.
Olen samaa mieltä kanssasi. Suomessa on oppivelvollisuus, tämä koskee kaikkia. Nämä kermaperseet, jotka luulevat, että koko maailma pyörii heidän napansa ympärillä huomaavat, että näin ei ole ja tästä syntyy kauhea poru. Tosiaan, jos kaikki alkaisivat tekemään tuota, niin kyllä hankalaksi menisi koulun puolelta. Tuollaisten loukkaantuja kermaperse perheiden, he voivat ottaa lapsensa kotikouluun, niin voivat tehdä mitä huvittaa. Kyllä on omituiseksi mennyt nykyaika en voi muuta sanoa.
Samaa ihmettelen tuolla kaupoissa, kun vanhemmat kysyvät vauvaikäiseltä, mitä haluat syödä tänään. Eikö se ole vanhempien tehtävä päättää vauvan ruokalista eikä toisinpäin.
Nainen53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau miten kypsää ja itsetietoista toi
Ihan sama. Jos lapsi,pärjää koulussa hyvin, on ihan vaan vallankäyttöä kieltää loma, joten kihisköön reksi kiukusta kun ei saakaan päteä mielensä mukaan. Toimii se kiusa toisinkin päin.
Pitäisköhän sun aloittaa lähdekritiikki ihan omista ajatuksistas? Aika lennokasta, pitkälle vietyä kuvittelua ja äidin syyllistämistä rajallisesta artikkelista.
Lähteenä kun artikkelissa oli muutakin kuin äidin sana.