Kolmelapsisen Lauran marraskuinen ulkomaan matka ongelmissa kun ylä-aste ei antanutkaan yhdelle lapselle lomaa
LAURAN perhe varasi jo keväällä reilun viikon mittaisen ulkomaanmatkan marraskuun lopulle.
Perheen lapset käyvät eri kouluja: vanhin tytär on yläkoulussa ja kaksi nuorempaa samassa alakoulussa. Kun Laura teki lomahakemukset lasten kouluille, nuorimpien lasten koulu myönsi lomat.
Vanhimman lapsen hakemus tuli kuitenkin bumerangina takaisin. Lupaa ei myönnetty, hän sanoo.
LAURA kokee, että hänen lapsensa on asetettu eriarvoiseen asemaan.
Espoon kaupungilta puuttuu tässä linja. Asia on liikaa rehtorin harkinnan varassa, hän sanoo.
"Onko sitten niin, että perheiden yhteiset lomat riippuvat siitä, missä vanhemmat ovat töissä? Se ei mielestäni huomioi perheiden ja lasten kokonaishyvinvointia.
Kommentit (182)
Joo, muakin harmittaa, että sairaalassa tekivät hoitovirheen ja terveyshaitta tuli. Pitäisi tehdä kaikille muillekin sama hoitovirhe, niin sitten olisi hyvä mieli. Vai koskeeko tämä jos minä en saa, niin ei sitten muutkaan vain hyviä asioita???
No onhan niitä vaihtoehtoja:
todetaan että kaikki lapset eivät saa lomaa koulusta, joten matkan ajankohtaa lykätään.
Jos on mahdollista, laitetaan vanhin lapsi sukulaisten hoitoon tai joku tuttu tulee teiniä päivystämään kotiin. (Vähän kelju tilanne teinille kyllä, mutta jospa on vaikka jokin koeviikko?)
Koulu on päättänyt että lapset pidetään koulussa
se on oikein ja omia lomia ei ole
Tässä tullaan taas siihen, että on hieno uusi ohjeistus - joka ei palvele ketään.
Jos kymppejä vetelevä teini ei pääse reissuun sen takia, että jotkut eivät jaksa aamulla raahautua kouluun, on taas jossain säännöissä vika.
Kuinka hemmetin kauan tässä maassa tasapäistetään ihmisiä??
Vapauksia niille, joilla homma sujuu. Kiristyksiä niille, joilla homma ei suju. Vaikeaa? Tuntuu olevan.
Alkaa tympiä kaikki lässytys. Kymppejäkään ei kohta saa koulussa antaa, kun se ei ole reilua niitä vitosen oppilaita kohtaan. Siis ei väliä, että kympin oppilas painaa hulluna koulua ja vitosen tyyppi taas vaan häröilee. Silti se kunnollisempi kärsii. Aina.
Päättäjät nyt hereille!
Eikö oisi pitänyt varmistaa loman saanti ennen matkan varaamista? Niin yksinkertaista.
No minä ainakin vaan ottaisen sen lapsen mukaan sinne lomalle. Sehän on vaan viikko! Voi ilmoittaa joko lapsen olevan flunssassa tai ilmoittaa rehellisesti, että olemme siellä lomalla ja koska opettajat eivät suostu ilmoittamaan tuon ajan tehtäviä ja lukualueita kun lomaa ei ole myönnetty, niin lapsi kysyy ne luokkatovereilta...
Vierailija kirjoitti:
Eikö oisi pitänyt varmistaa loman saanti ennen matkan varaamista? Niin yksinkertaista.
No ei. Ennenkin on riittänyt pelkkä ilmoitus. Tai anomus, miksi sitä nyt haluaa nimittää.
Siinä istuu nyt sitten oppilaita luokallinen.
Yksi ei tule kouluun taas pariin viikkoon, kun ei huvita. Hän saa keskusteluapua, tukea ja kaiken ymmärryksen. Koulu ei suju silti.
Toinen anoo viikoksi vapaata, on aina tunnollinen ja tekee varmasti kouluhommat viikon ajalta. Vapaata ei saa.
Reilu homma. Voi prkl.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa tympiä kaikki lässytys. Kymppejäkään ei kohta saa koulussa antaa, kun se ei ole reilua niitä vitosen oppilaita kohtaan. Siis ei väliä, että kympin oppilas painaa hulluna koulua ja vitosen tyyppi taas vaan häröilee. Silti se kunnollisempi kärsii. Aina.
Päättäjät nyt hereille!
Kympin saanut oppilas luulee jo osaavansa kaiken ja siitä tulee leuhka. Talvella naulakossa sen kenkään tai takintaskuun pistetään lumipallo tunnin ajaksi sulamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tsänssit on tietty että etelänmatka onkin oikeasti vanhaan kotimaahan jossa lapset ei vältmät syntyny edes, aika ois koko talveksi koska vanhemmat ei oikein jaksa suomen talvea (tai ainakaan iskä ei) ja lapsille ei lupaa koska keskiarvo siinä 4,6 tasoa. mut hei ei ne muutenkaan ole menossa muualle kuin sossun luukulle tai johonki "yleishyödylliseen" pro somalia järjestön tehtäviin jossa kaupunki ja veikkaus maksaa koko toiminnan liksoineen.
Näinhän se usein kyseisessä koulussa menee, valitettavasti.
Kouluilla on loma-ajat jolloin lomareissut tehdään. Miten tyhmä pitää olla ettei tätä ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Ne lapset on asetettu eriarvoiseen asemaan, joille kukaan ei edes hae lomaa etelänmatkaa varten.
Minä en saanut lapsena koskaan sairaslomaa:(
Jutussa sanottiin, että "reilu viikko" Eli yli viikon matkasta kyse. Ehdottomasti kannattaa selvittää etukäteen antaako koulu vapaata ennen kuin varailee matkoja.
Minusta Laura voi lähteä lomalle hyvillä mielin. Jos heilutellaan jollain ukaaseilla, Laura ja Lauran perhe ottaa ne vastaan. Mitäköhän ne voisi olla?
Olisiko lasun paikka jo "Lapsen henkinen ja fyysinen terveys vaarassa" eiku...
Tietenkin pahimmassa tapauksessa Lauran lapsi voi saada pas.. kaa opetusta, jotta kävisi toteen "Niin, niin kato kyllä ne poissaolot vaikuttaa".
Kuka uhmaa opettajia ja rehtoria!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne lapset on asetettu eriarvoiseen asemaan, joille kukaan ei edes hae lomaa etelänmatkaa varten.
En koskaan ollut sairas
En päässyt myöskään ulkomaille
Äiti löi ja piti nälässä
ketään ei kiinnostanyt
Olen käynyt lukion ja ammattikoulun.
Toivon ä.idille kivuliasta sukuelin herpestä ja kohtusyöpää
Näissä jutuissa on aina vain perheen näkökulma, sillä koulu on vaitiolovelvollinen lapsen ja perheen asioista. Valittajat myös tietävät sen ja tietävät, että voivat satuilla mitä tahansa lehdistölle, koska toinen osapuoli ei voi kertoa totuutta. Veikkaanpa, että kyseisen lapsen kohdalla on paljon poissaoloja ja koulunkäynti ei suju hyvin. Tietenkin vanhempien mielestä heidän kullannuppunsa on kaikkein kiltein ja osaavin oppilas.
Tämä rehtori on todennäköisesti se entinen uskonnonopettaja, joka leikkii rehtoria, vaikka minkäänlaisia kykyjä tuon työn tekemiseen ei ole. Jostakin syystä hän vain on tuon Juha Nurmen erityissuojeluksessa.
Kaikilla opettajilla on raskas työskennellä hänen johdollaan. Sääliksi käy.
Tuon perheen äiti on yksi kermaperseidiootti. Itkupotkuraivari mediassa, kun asiat eivät menekään hänen tahtonsa mukaan. Palvelua, palvelua, palvelua odotetaan, minä-minä-minunperhe-minunperhe-minä-minä.
Lisäksi tasan tarkkaan tulee tuon tunnollisen yläasteikäisen luokkakavereille ym. tietoon, kenestä on kyse.
Lastensuojeluilmoitusta kehiin, ei ole kykenevä hoitamaan perheensä asioita tuo äiti sellaisella tavalla, jota vanhemmalta vaaditaan. Aikuismaisesti. AIKUISMAISESTI. Ja sama pätee muihinkin espoolaismammoihin, ainakin jos voi päätellä espoolaisen entisen koulukuraattorin kommentista hesarin juttuun.
Jos ei ole varaa matkustaa koulujen loma-aikoina, niin sitten ei matkusteta. Piste. Ei tarvitse alemman keskiluokan esittää olevansa ylempää, jos ei kerran rahkeet riitä. Säästää rahaa kolme vuotta ja joustaa työpaikalla muiden lomatoiveiden osalta, ja matkustaa sitten, kun a) on rahaa ja b) töistä molemmilla vanhemmilla lomaa lasten loma-aikoina..
Aivan oikein, että viimein edes yksi rehtori pistää kampoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan ollut sairas
En päässyt myöskään ulkomaille
Äiti löi ja piti nälässä
ketään ei kiinnostanyt
Olen käynyt lukion ja ammattikoulun.
Toivon ä.idille kivuliasta sukuelin herpestä ja kohtusyöpää
Alkaa tympiä kaikki lässytys.
Sairaslomaa ei kohta saa koulussa antaa, kun se ei ole reilua niitä terveitä oppilaita kohtaa
n. Siis ei väliä, että terve oppilas painaa hulluna koulua ja rikas tyyppi taas vaan lomailee. Silti se kunnollisempi kärsii. Aina.
Päättäjät nyt hereille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Ennenkin on riittänyt pelkkä ilmoitus. Tai anomus, miksi sitä nyt haluaa nimittää.
Siinä istuu nyt sitten oppilaita luokallinen.
Yksi ei tule kouluun taas pariin viikkoon, kun ei huvita. Hän saa keskusteluapua, tukea ja kaiken ymmärryksen. Koulu ei suju silti.
Toinen anoo viikoksi vapaata, on aina tunnollinen ja tekee varmasti kouluhommat viikon ajalta. Vapaata ei saa.
Reilu homma. Voi prkl.
Tuosta on vain äidin sana, että koulussa kaikki hyvin. Huom. huom. lähdekritiikkiä kehiin. Lähteenä äiti, joka ei ole osannut hoitaa asiaa kunnolla ja joka sitten hoitaa asiaa "eteenpäin" itkemällä medialle, että on joutunut sorron ja riiston kohteeksi.