Herkästi räjähtävä, vaativa lapsi (lyhyt pinna - ei pinnaa ollenkaan)
Meillä on kotona vajaa 4-vuotias poika ja nyt alkaa olla konstit käytetty. Poika tulistuu erittäin helposti, läpsii ja heittelee tavaroita heti jos ei joku mene hänen mielensä mukaan. Mielestäni nyt ei ole kyseessä ihan normaali, ikään kuuluva uhma. Hoidossa ongelmana lyhyt pinna, saa jatkuvasti itkukohtauksia jos esimerkiksi ei saa itse vaatteita päälleen. Ei kestä lainkaan ikätovereiden taholta tulevia "komenteluja", joita hoidossa tietenkin lapset toisilleen antavat. Alkaa itkeä ja saattaa itkeä jopa puoli tuntia putkeen. Ei osaa sanoa lapsille takaisin vaan alkaa heti itkeä jos joku hoidossa sanoo hänelle esim. sinä et tänään pääse puistoon (tai ihan mitä vaan). Pukemiset ja riisumiset ovat suunnattoman hankalia. Olen jo aamulla varuillani kun en tiedä (tai oikeastaan tiedän) millä tuulella pikkumies herää, mistä suunnasta milloinkin puhaltaa.
Onko kenelläkään muulla tälläistä ja mitä meidän pitäisi tehdä?
Suunnattomasti vastauksista jo etukäteen kiittäen!
Kommentit (44)
Olen hyvin kiitollinen vastauksistanne.
Isättömyydestä olen puhunut pojan kanssa mutta en tiedä minkä verran kannattaa puhua koska hän todellakin on niin mahdottoman herkkä ja pohdiskelee asioita paljon. Usein jutellaan ja sanon että isä rakastaa sinua valtavasti vaikka hänellä onkin oma koti. Silloin harvoin kun näemme, poika ensin vähän arastelee mutta sitten on iloinen ja puhuu asiasta pitkään jälkikäteen. Välillä katsomme isän valokuvia ja niitä joissa poika on isän sylissä. Nyt poika on ruvennut kutsumaan miesystävääni isäkseen ja tämä usein hakeekin pojan hoidosta, josta poika on ylpeä. Emme puhu isästä koskaan negatiiviseen sävyyn.
Sen kun tietäisikin sitten mikä on "normaalia, tervettä" reagointia ja milloin jotain muuta. Ehkä me joskus senkin saamme tietää.
Olen eilen tilannut itselleni kirjan tulistuva lapsi ja aion hankkia myös tuon temperamentti-kirjan jotta osaisimme tukea lasta kasvussaan paremmin ja saisimme kaikki voimia arkeen.
Aiheesta on hyvä kirjakin, minkä vasta luin. En muista nimeä, mutta luulisi googelttamalla löytyvän tietoa.