Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lestadiolaisperheissä edelleen tosi paljon lapsia?

Vierailija
02.11.2023 |

Katolisessa kirkossa ehkäisy on virallisesti kielletty, mutta useimmissa perheissä lapsiluku on silti niin pieni, että ehkäisyä käytetään varmasti yleisesti. Onko lestadiolaiset onnistunut pitämään ehkäisykiellostaan paremmin kiinni vai onko sielläkin selvästi havaittavissa, että teoria ei enää vastaa käytäntöä?

Kommentit (240)

Vierailija
41/240 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Isommissa kaupungeissa (ja etelän pikkupaikkakunnilla) lapsiluvut ovat nykyäään pieniä. Muualla ja varsinkin Pohjois-Suomen pikkupaikoilla lapsiluvut ovat edelleen suuria.

Siihen varmaan vaikuttaa paljon se, miten tiiviisti elää siinä omassa yhteisössä. Pikkupaikkakunnilla saattaa aika lailla kaikki olla sitä VL porukkaa, joten se on isompi osa elämää väistämättäkin. Isommissa kaupungeissa sitten on tarjolla enemmän muitakin vaihtoehtoja. Ja tulee toisaalta vastaan myös se, ettei kaupungissa ole niin helppo elättää isoa lapsikatrasta kun asuminen on paljon kalliimpaa. 

Ja varmaan myös se vaikuttaa, että ne, jotka opiskelevat pidemmälle, asuvat yleensä isommissa/yliopistokaupungeissa, mikä näkyy suurempana sinkkujen määränä näillä paikkakunnilla. Ehkä moni myös jää paikkakunnalle ja sitten jos tulee perhettä, ei tosiaan ehdi saada enää niin paljon lapsia kuin jos olisi mennyt nuorempana naimisiin, mikä voi näkyä sitten näillä isoilla paikkakunnilla pienempinä perhekokoina. 

Toki osa muuttaa töihin sitten pienemmälle paikkakunnalle ja vastaavasti isoista kaupungeista löytyy myös aina jonkin verran niitä isojakin perheitä. 

Vierailija
42/240 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Helsingissä asuminen on kallista ja isot perheet asuvat siksikin pienemmillä paikkakunnilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/240 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Monessa on, muttei kaikissa. Paremmin tunne kuin yhden työkaverin, joka kieltämättä on ällöttävän itsekeskeinen ja omahyväinen.

Olen vl ja tiedän itse kans yhteisöstä niitä tympeämpiäkin tyyppejä. Itseä luokalla olevat vl:t myös kiusasivat läpi peruskoulun. Onneksi myöhemmin opiskelupaikkakunnalle muutettuani olen saanut myös vl:ien joukosta hyviä ystäviä ja huomannut, että ihmisiä on niin moneen junaan tässäkin yhteisössä, mukavia ja ei-niin-mukavia.

Minulle itse usko on ollut kuitenkin aina tärkeä. Toivoo joskus, että ihmiset tutkisivat sitä opetusta ennen kaikkea eivätkä jumittuisi niihin huonoihin, ihmisten aiheuttamiin kokemuksiin. Siinä opetuksessa on sellaista suurta rehellisyyttä ja tietynlaista yksinkertaisuutta, joka sai rauhallisen mielen itselle silloin vaikeampinakin aikoina. Minulle usko on niin kaunis asia, että olen ikään kuin tehnyt periaatteen, että en anna ikävien ihmisten vähentää sen arvoa minulta, jätän heidät omaan arvoonsa. 😅

Toki hyvässä tapauksessa samoin uskovista on myös paljon tukea erityisesti uskonelämässä. 

Vierailija
44/240 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuo on oikeastaan aika jännä, miten harva katolinen oppia noudattaa, vaikka se on katolisessa kirkossa edelleen aika ehdoton. 

Syy on varmaan osittain siinä, että katolinen kirkko ei pidä itseään kaikissa opillisissa asioissa erehtymättömänä. Ja osittain siinä, ettei se erota jäseniään opillisten asioiden takia. Muitakin syitä varmasti on.

Hmm, mitä tarkoitat? Ei kai mikään kirkkokunta yleensä erota jäseniään, jos on erimielisyyttä opillisista asioista? Varmaan ihmiset itse irtautuvat sitten kirkosta? 

Kyllä lestadiolaisuudesta "erotetaan", ellei noudata sellaista elämäntapaa, jonka perusteella voi sanoa ihmisen olevan "oikeassa uskossa". Kutsutaan puhuteltavaksi, jos on vaikka elokuvissa ja baareissa käynyt. 

Vierailija
45/240 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onneksi osa nykylestadiolaisista on viisastunut ja alkanut käyttää ehkäisyä :)

Kukaan ei joudu kadotukseen ehkäisyn tai ehkäisemättömyyden takia

Ei siinä ole kyse mistään viisaudesta tai tyhmyydestä. Varmasti jokainen vl toteaisi, että ei siinä ole mitään järkeä ottaa kaikkia lapsia vastaan, jos asiaa miettisi muuten kuin uskon kautta.

Ei tuo ehkäisyasia toki ole uskonkaan näkökulmasta aina helppo tai yksinkertainen. Ette ehkä edes usko, kuinka paljon keskusteluja olen elämäni aikana asiasta käynyt 😅 todella usein uskon asioista keskusteleminen on mennyt juuri tuohon lapsiasiaan, varmaan osin siksi kun se periaate erottaa nykyään vl:t niin selkeästi muusta yhteiskunnasta (tai on olo, että olemme niin kummallisia ja poikkeuksellisia tässä asiassa, mikä sitten siivittää jakamaan ajatuksia aiheesta ja käsittelemään asiaa).

Ihan avoimesti voin myöntää, että asia ei ole useimmille helppo. Ainakaan nykyään nuorempien ikäpolvien kohdalla (vaikka luulen, että on ei asia ole varmaan ollut aiemminkaan aina helppo hyväksyä).

Asian hankaluuteen liittyy myös se, että on ihan totta, että mitään yksittäistä lausetta Raamatusta ei löydä, joka tuomitsisi ehkäisyn. Sellaisia kohtia on, josta asian voi kuitenkin tulkita (ja kuten aina tulkinnassa, sitten taas toinen voi tulkita kohtaa eri tavoin). Ja Raamatun sanomaa kokonaisuudessaan tarkastelemalla voi myös löytää perusteluja asialle.

Jos ehdin tässä, voin yrittää koota joitakin ajatuksia, joita asiasta on tullut pohdittua ihmisten kanssa vuosien aikana. Menee kyllä seuraavaan viestiin (jos jaksatte edes tätä lukea loppuun) 😅.

Yksi asia, joka ei suoranaisesti liity Raamatun tekstiin mutta opillisesti hyvin syvästi kristinuskoon ja joka on pohdituttanut paljon, on se, että kaikki kristityt kirkkokunnat kuitenkin hyvin pitkään tuomitsivat ehkäisyn. Vasta 1900-luvun aikana ja erityisesti vasta toisen maailmansodan jälkeen kirkot aika nopeallakin tahdilla vuoron perään luopuivat tästä kannasta (paitsi toki juuri vaikka katolisella kirkolla kanta on edelleen sama, mutta aika lailla kaikki muut). Tai että mitä mieltä asiasta onkaan, on kuitenkin ihan vaikka vain historiallisestikin kiinnostavaa se, että näkemys oli kuitenkin satoja ellei tuhansia vuosia kristittyjen parissa täysin toinen kuin nykyään.

Vierailija
46/240 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eräs vasta eronnut kertoi, että etelässä ehkäisyä käytetään ikään kuin salaa ja siitä puhutaan korkeintaan lähimpien kaverien kanssa, mutta julkisesti sitä ei voi puolustaa. Omasta eroamisesta on jo yli kymmenen vuotta, jolloin Oulun seudulla oli vielä enemmän käytäntö kuin poikkeus, että nuorena naimisiin menneillä lasten saanti on heti sitä joka vuosi tai joka toinen vuosi. Nykyään en tunne muita VL:tä kuin omat sisarukset.

En jotenkin itse ymmärrä niitä, jotka ehkäisevät "salaa". Ehkäisyyn torjuvasti suhtautuminen on niin olennainen osa vl-uskon oppia, että tuntuisi siinä vaiheessa järkevämmältä etsiä enemmän omia arvoja vastaava muu vakaumus. Tuollainen salailu kuluttaa ihmistä itseään kaikista eniten.

Lisäksi, kuten täällä olikin jo puhetta, ei suhtautuminen siihen ole ainakaan enää tällä hetkellä täysin ehdotonta. Kyllä terveydelliset syyt ova

Miksi kukaan lähtisi pois ainoasta yhteisöstä jossa voi pelastua pelkästään siksi, ettei pysty allekirjoittamaan kaikkia sen oppeja tai elämään niiden mukaisesti? Jos uskoo että vanhoillislestadiolaisuuden ulkopuolella ei voi pelastua, yhteisöstä halutaan pitää kynsin hampain kiinni, vaikka pinnan alla kytisi millaisia ristiriitoja. Sitä paitsi vanhoillislestadiolaiset pitää usein tiiviisti yhteyttä myös seurojen ulkopuolella, joten liikkeestä eroaminen on myös sosiaalisten syiden takia monelle vaikeaa.

Vanhoillislestadiolaisten joukossa on koko ajan enemmän niitä, jotka uskoo että myös vl-liikkeen ulkopuolella voi pelastua ja uskoon voi tulla vaikka vaan lukemalla Raamattua yksin kotonaan. Se on paljon isompi juttu kuin suhtautuminen ehkäisyyn, joka ei ole evankeliumin ydintä. Silti monet niistäkin lestadiolaisista, jotka ei usko olevansa ainoassa pelastuvien joukossa, haluaa pysyä lestadiolaisyhteisössä mukana.

Vierailija
47/240 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuo on oikeastaan aika jännä, miten harva katolinen oppia noudattaa, vaikka se on katolisessa kirkossa edelleen aika ehdoton. 

Syy on varmaan osittain siinä, että katolinen kirkko ei pidä itseään kaikissa opillisissa asioissa erehtymättömänä. Ja osittain siinä, ettei se erota jäseniään opillisten asioiden takia. Muitakin syitä varmasti on.

Hmm, mitä tarkoitat? Ei kai mikään kirkkokunta yleensä erota jäseniään, jos on erimielisyyttä opillisista asioista? Varmaan ihmiset itse irtautuvat sitten kirkosta? 

Kyllä lestadiolaisuudesta "erotetaan", ellei noudata sellaista elämäntapaa, jonka perusteella voi sanoa ihmisen olevan "oikeassa uskossa". Kutsutaan puhuteltavaksi, jos on vaikka elokuvissa ja baarei

Voi olla, että juuri joskus hoitokokousaikana tuollaista on voinut olla, mutta ei kyllä nykyään. Joskus on pohdittu sitäkin, ollaanko menty jo toiseen ääripäähän, kun Raamattu kuitenkin kehottaa puhuttelemaan jos tietää toisen tekevän (tarkoituksellisesti) syntiä ja kun nykyään ei kukaan viitsi mennä toisen asioihin puuttumaan.

Mutta tämänhetkisessä tilanteessa tuntuisi todella kaukaiselta ajatukselta, että minut kutsuttaisiin johonkin puhutteluun jostain asiasta tai jotenkin erotettaisiin (en ole koskaan kuullut, että joku voitaisiin erottaa yhteisöstä. Miten se käytännössä tapahtuu? Poistetaan yhdistyksen jäsenistä? Ei päästetä ovesta sisälle seuroihin tullessa?)

Vierailija
48/240 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Monessa on, muttei kaikissa. Paremmin tunne kuin yhden työkaverin, joka kieltämättä on ällöttävän itsekeskeinen ja omahyväinen.

Olen vl ja tiedän itse kans yhteisöstä niitä tympeämpiäkin tyyppejä. Itseä luokalla olevat vl:t myös kiusasivat läpi peruskoulun. Onneksi myöhemmin opiskelupaikkakunnalle muutettuani olen saanut myös vl:ien joukosta hyviä ystäviä ja huomannut, että ihmisiä on niin moneen junaan tässäkin yhteisössä, mukavia ja ei-niin-mukavia.

Minulle itse usko on ollut kuitenkin aina tärkeä. Toivoo joskus, että ihmiset tutkisivat sitä opetusta ennen kaikkea eivätkä jumittuisi niihin huonoihin, ihmisten aiheuttamiin kokemuksiin. Siinä opetuksessa on sellaista suurta rehellisyyttä ja tietynlaista yksinkertaisuutta, joka sai rauhallisen mielen itselle silloin vaikeampinakin aikoina. Minulle usko on niin kaunis asia, että olen ikään kuin tehnyt periaatteen

Eniten tässä tapauksessa ärsyttää asenne kuin Jumala olisi antanut uskovaisille tai ihmisille ylipäätänsä oikeuden elää ja rellestää maailmassa kuin siat pellossa välittämättä oman elämäntyylin seurauksista.

Vierailija
49/240 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minulle itse usko on ollut kuitenkin aina tärkeä. Toivoo joskus, että ihmiset tutkisivat sitä opetusta ennen kaikkea eivätkä jumittuisi niihin huonoihin, ihmisten aiheuttamiin kokemuksiin. Siinä opetuksessa on sellaista suurta rehellisyyttä ja tietynlaista yksinkertaisuutta, joka sai rauhallisen mielen itselle silloin vaikeampinakin aikoina. Minulle usko on niin kaunis

Viittaatko siis minun viestiini vai tuohon työkaverisi? Mutta kurjalta kuulostaa, jos tuollainen asenne hänellä elämään :/ Ei ole uskon opin mukaista tuollainen (eikä toki muutenkaan ok), mutta tällaista tää on, monenlaista mahtuu tähänki sakkiin. :( Ymmärrän jos vielä erityisesti ärsyttää, jos henkilö vielä pitää itseään uskovaisena, silloin ihmisen odottaisi erityisesti tarkkailevan käytöstään.

Vierailija
50/240 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jos ehkäisyasiassa joustetaan nykyään. Mun nuoruudessa 80- ja 90-luvuilla lestadiolaiset ottivat vastaan kaikki lapset ja naapurustossa näki sitten monenlaista.

Kahdeksan keisarinleikkausta samalla naisella. Jäiköhän henkiin, en tiedä.

Perheeseen syntyi vammainen lapsi, tarvitsi erityistukea, mutta heti uusi vauva ja sinne se erityislapsi jäi toisten jalkoihin.

Lapsi ei oppinut kunnolla istumaan koska pidettiin aina sitterissä äidin väsymisen vuoksi.

Jos vaimo kuolee synnytykseen, antaa Jumala uuden vaimon.

Osa lapsista otettu huostaan mutta uusia tehdään.

Äiti joutuu välillä suljetulle osastolle mutta lapsia tehdään. Lopulta nuorimmat eivät enää tunne äitiään koska tämä on aina siellä psykiatrisella.

T. Lestojen naapuri, joka harkitsee joskus uskontojen uhreihin liittymistä.

Vierailija
51/240 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on, että edes joku tekee tulevia eläkkeen maksajia

Vierailija
52/240 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Onneksi osa nykylestadiolaisista on viisastunut ja alkanut käyttää ehkäisyä :)

Kukaan ei joudu kadotukseen ehkäisyn tai ehkäisemättömyyden takia

Ei siinä ole kyse mistään viisaudesta tai tyhmyydestä. Varmasti jokainen vl toteaisi, että ei siinä ole mitään järkeä ottaa kaikkia lapsia vastaan, jos asiaa miettisi muuten kuin uskon kautta.

Ei tuo ehkäisyasia toki ole uskonkaan näkökulmasta aina helppo tai yksinkertainen. Ette ehkä edes usko, kuinka paljon keskusteluja olen elämäni aikana asiasta käynyt 😅 todella usein uskon asioista keskusteleminen on mennyt juuri tuohon lapsiasiaan, varmaan osin siksi kun se periaate erottaa nykyään vl:t niin selkeästi muusta yhteiskunnasta (tai on olo, että olemme niin kummallisia ja poikkeuksellisia tässä asiassa, mikä sitten siivittää jakamaan ajatuksia aiheesta ja käsittelemään asiaa).

Ihan avoimesti voin m

Tuo on kyllä hyvä ottaa esiin, ettei vanhoillislestadiolaisten ehkäisykanta ole mikään pienen marginaalin päähänpisto, vaikka täällä Suomessa voikin tuntua siltä.

Vierailija
53/240 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vl-pomot antoivat ihan lehtihaastatteluja siitä, että liike kasvaa sisältä päin (joo ei siihen kukaan suostu kääntymään, siihen pitää syntyä) ja että ehkäisykiellon kumoaminen ei käy päinsä, koska silloin liike kuolisi 30 vuodessa.

Hauskaa, jos sille on nyt keksitty joku toinen perustelu. Ja ehkäisykielto ei ole enää moneen vuoteen ollut voimassa kuin osassa Suomea ja liike onkin hyvää vauhtia kuihtumassa pois.

Vierailija
54/240 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuo on kyllä hyvä ottaa esiin, ettei vanhoillislestadiolaisten ehkäisykanta ole mikään pienen marginaalin päähänpisto, vaikka täällä Suomessa voikin tuntua siltä."

Yksinkertaistat liikaa.

Vanhoillislestadiolaiset ei salli lähtökohtaisesti minkäänlaista perhesuunnittelua, mikä on harvinaisen tiukka linjaus kristikunnassa. Esim. katolinen kirkko sallii luonnollisen perhesuunnittelun, mikä tarkoittaa seksistä pidättäytymistä silloin kun pari pitää raskaaksi tulemisen todennäköisyyttä liian suurena. Ja vaikka puhutaan luonnollisesta perhesuunnittelusta, kaikenlaisten teknisten apuvälineiden käyttäminen on sallittu. Se myös selittää osaltaan eroa vanhoillislestadiolaisten ja katolisten lapsilukujen välillä - tekniikka on kehittynyt niin, että moni pari pystyy välttymään suurella todennäköisyydellä raskaudelta "luonnollisin" menetelmin, jos on valmis näkemään tarpeeksi vaivaa yhdyntöjen ajoittamisen suhteen.

Ehkä edellinen kirjoittaja tarkoitti sitä, että ehkäisy ylipäätään nähdään asiana, jota pitäisi välttää myös muualla kuin vain lestadiolaisuudessa. Kuitenkin myös katolinen kirkko ehkäisyn tuomitsee.

Voin olla väärässä, mutta kyllä minusta myös lestadiolaisuudessa on ihan "ok" pitäytyä vaikka seksistä joksikin aikaa, jos siltä tuntuu. Tähän Paavali antaa ihan suoraan "luvan" Raamatussakin.

Lisäksi olen kyllä käsittänyt, että katoliset eivät saisi käyttää mitään "fyysisiä" menetelmiä, kierukota tai pillereitä tms.

Ja vaikka joku srk:lta olisi joskus ilmaissut ajatuksensa huonosti, kyllä se opillinen syy ehkäisykielteisyyteen on ihan sama katolisilla ja lestadiolaisilla.

Vierailija
55/240 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Kasvaako muuten lestadiolaisperheiden lapsista enimmäkseen perus-ev.lutteja, muita kristittyjä, muihin uskontoon kuuluvia vai ateisteja/agnostikkoja?

Omasta kokemuksestani aika harva siirtyy toiseen uskontoon tai edes herätysliikkeeseen. Osa jäänee "perus" ev.lut. Jäseniksi, osa eroaa kirkosta. Taas oma kokemus, mutta tuntuu usein, että moni ei ole hirveän kiinnostunut ylipäätään uskon asioista enää, haluaa ennen kaikkea elää "tavallista ja vapaata" elämää

"Oma kokemuksesi" ei taida kuvata todellista tilannetta kovin hyvin. Suurin osa on tyytyväinen saamaansa hengelliseen opetukseen ja perinteeseen ja pysyy liikkeen jäsenenä elämänsä loppuun asti, ja kasvattavat omat lapsensakin sen oppien ja tapohjen mukaan.

Vierailija
56/240 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Kasvaako muuten lestadiolaisperheiden lapsista enimmäkseen perus-ev.lutteja, muita kristittyjä, muihin uskontoon kuuluvia vai ateisteja/agnostikkoja?

Omasta kokemuksestani aika harva siirtyy toiseen uskontoon tai edes herätysliikkeeseen. Osa jäänee "perus" ev.lut. Jäseniksi, osa eroaa kirkosta. Taas oma kokemus, mutta tuntuu usein, että moni ei ole hirveän kiinnostunut ylipäätään uskon asioista enää, haluaa ennen kaikkea elää "tavallista ja vapaata" elämää

"Oma kokemuksesi" ei taida kuvata todellista tilannetta kovin hyvin. Suurin osa on tyytyväinen saamaansa hengelliseen opetukseen ja perinteeseen ja pysyy liikkeen jäsenenä elämänsä loppuun asti, ja kasvattavat omat lapsensakin sen oppien ja tapohjen mukaan.

Laitoinkin viestin perään selvennyksen, että tarkoitin liikkeen jättäviä. Toki edelleen osa jää liikkeeseen. 

Vierailija
57/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuo on kyllä hyvä ottaa esiin, ettei vanhoillislestadiolaisten ehkäisykanta ole mikään pienen marginaalin päähänpisto, vaikka täällä Suomessa voikin tuntua siltä."

Yksinkertaistat liikaa.

Vanhoillislestadiolaiset ei salli lähtökohtaisesti minkäänlaista perhesuunnittelua, mikä on harvinaisen tiukka linjaus kristikunnassa. Esim. katolinen kirkko sallii luonnollisen perhesuunnittelun, mikä tarkoittaa seksistä pidättäytymistä silloin kun pari pitää raskaaksi tulemisen todennäköisyyttä liian suurena. Ja vaikka puhutaan luonnollisesta perhesuunnittelusta, kaikenlaisten teknisten apuvälineiden käyttäminen on sallittu. Se myös selittää osaltaan eroa vanhoillislestadiolaisten ja katolisten lapsilukujen välillä - tekniikka on kehittynyt niin, että moni pari pystyy välttymään suurella todennäköisyydellä raskaudelta "luonnollisin" menetelmin, jos on valmis näkemään tarpeeksi vai

Lestadiolaiset ei saa pidättäytyä seksistä sen takia, että haluaa rajoittaa lapsilukua tai lykätä lasten saantia myöhemmäksi (ellei siihen ole painavia terveydellisiä syitä).

Vierailija
58/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset ei saa pidättäytyä seksistä sen takia, että haluaa rajoittaa lapsilukua tai lykätä lasten saantia myöhemmäksi (ellei siihen ole painavia terveydellisiä syitä).

Mitä ihmettä just luin? Totta kai saa pidättäytyä seksistä. Ja jos ei huvita harrastella seksiä niin ei ole pakko. Ei hyvänen aika näitä juttuja. Ajatteleppa jos on kaksi matalalibidoista ihmistä keskenään naimisissa, väkisinkö pitäis peittoa heiluttaa vaikk ei huvita? Ihan ihmeellisiä juttuja täällä. Idea on se, että elämän syntymistä ei rajoiteta seksin aikana. Muuten on aivan vapaa elämään vaikka selibaatissa yhteisestä sopimuksesta.

Vierailija
59/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Perheet on pienempiä nykyään. Luonnolliset keinot ehkäistä ei myöskään ole mitenkään väärin, vaikka jotkut ilmeisesti niin virheellisesti ajattelee.

Vierailija
60/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä just luin? Totta kai saa pidättäytyä seksistä. Ja jos ei huvita harrastella seksiä niin ei ole pakko. Ei hyvänen aika näitä juttuja. Ajatteleppa jos on kaksi matalalibidoista ihmistä keskenään naimisissa, väkisinkö pitäis peittoa heiluttaa vaikk ei huvita? Ihan ihmeellisiä juttuja täällä. Idea on se, että elämän syntymistä ei rajoiteta seksin aikana. Muuten on aivan vapaa elämään vaikka selibaatissa yhteisestä sopimuksesta.

Niin, mitä sinä luitkaan? Kannattaisi ehkä opetella lukemaan huolellisemmin. Minähän kirjoitin, että "Lestadiolaiset ei saa pidättäytyä seksistä sen takia, että haluaa rajoittaa lapsilukua tai lykätä lasten saantia myöhemmäksi (ellei siihen ole painavia terveydellisiä syitä)." En siis sanonut muista syistä seksistä pidättäytymiseen sanaakaan.