Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lestadiolaisperheissä edelleen tosi paljon lapsia?

Vierailija
02.11.2023 |

Katolisessa kirkossa ehkäisy on virallisesti kielletty, mutta useimmissa perheissä lapsiluku on silti niin pieni, että ehkäisyä käytetään varmasti yleisesti. Onko lestadiolaiset onnistunut pitämään ehkäisykiellostaan paremmin kiinni vai onko sielläkin selvästi havaittavissa, että teoria ei enää vastaa käytäntöä?

Kommentit (240)

Vierailija
81/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy lestadiolaisnaisia. Tiineenä ovat 25 vuotta yhteen menoon eli koko hedelmällisyysikänsä. Eihän sitä kenenkään kroppa ja henkinen kantti kestä. Ukko polkee kuin tulpatontoa mopoa, ja nainen ajelee taksilla synnytyslaitoksen ja neuvolan ja kodin väliä.

Vierailija
82/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha kunnon lestadiolaisuus on hajoamassa, jos ehkäisy on edes hiljaisesti sallittua. Tietenkään oikean kristillisyyden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, ehkäiseekö vaiko ei, mutta se lestadiolaisuus, johon itse Oulun alueella totuin, ei ole näemmä enää voimissaan.

Koska jos ehkäisyssä saa lipsua, saa kaikessa muussakin. Toisaalta porukassa voi pysyä sellainen, jolle tuo ehkäisyn salliminen on ollut tärkeää. Hyvä, mutta toisaalta kuri väljenee ja koko liike tavallaan laimenee.

En ole itse vl, vaan kotoisin seudulta jossa luokallani 2/3 oli lestoja. Sekä koululuokassa että naapurustossa he määräsivät hiljaisesti monesta asiasta. Eipä ollut mulla asiaa luistelukentälle tai leikkipuistoon, kun heikäläisiä siellä oli... Kerroinkin jo toisessa ketjussa esimerkin, että mulle huomauteltiin koulussa siitä, että isäni rakensi taloamme sunnuntaisin. Tämän huomauttelijan perhe piti kesäisin jäätelökioskia auki myös sunnuntai

Minulla on samanlaisia kokemuksia. Olen syntynyt 60-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestini poistettiin.

Olen 5 lapsen luterilainen äiti.Jos olisin lestadiolainen, eroaisin miehestä tai uskonryhmästä. En ymmärrä, en ymmärrä, että uskon ja miehen näkemys oikeuttaa niin paljon kärsimystä naisille ja ison katraan lapsille. Toivon tästä syystä liikkeen loppuvan omaan mahdottomuuteensa.

Vierailija
84/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä osin pienentyneet, mutta voi johtua monestakin syystä. Monet menevät vähän vanhempina naimisiin kuin vielä joskus 20 vuotta sitten, kolmekymppinen sinkku ei ole emää harvinaisuus. Ehkä osa myös käyttää ehkäisyä, mutta en usko, että on olo on yleistä kuitenkaan. Voi olla myös alueellisia eroja tässä asiassa.

Opetus on kuitenkin edelleen selkeä, ehkäisyn nähdään olevan väärin. Toki terveydelliset syyt otetaan aiempaa paremmin huomioon. Oma lähisukulaiseni esimerkiksi joutuu sitä käyttämään painavista terveydellisistä syistä, eikä kukaan asiasta tietävä ole sitä hänelle kritisoinut.

Tuntemani lestaperheiden avioliitot ovat kyllä  nuorena solmittuja, lapsiluku täynnä ja silti lapsia vain 4-6. Eli lasten tulo on loppunut äidin ollessa reilu kolmekymppinen.

Ehkäisyä käyttävät, aivan päivänselvä asia. Varmaan selittelevät ties millä syillä yhteisössä, mutta lapsilukua kyllä säädellään ehkäisyllä. Mikä on tosin meidän pelkästään tervettä.

Vierailija
85/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuus on naisen alistamista.

Vierailija
86/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasydämisyys omaa vaimoa ja lapsia kohtaan on myös synti. Jos ei näy tätä käytöksessä niin on syytä huolestua: Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.

Ja pahempaa kovasydämisyyttä ei ole kuin naisten aivopesu pelkäksi synnytyskoneeksi.

Vierailija
87/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestini poistettiin.

Olen 5 lapsen luterilainen äiti.Jos olisin lestadiolainen, eroaisin miehestä tai uskonryhmästä. En ymmärrä, en ymmärrä, että uskon ja miehen näkemys oikeuttaa niin paljon kärsimystä naisille ja ison katraan lapsille. Toivon tästä syystä liikkeen loppuvan omaan mahdottomuuteensa.

Se viesti poistettiin siksi että puhuit pahaa lestadiolaisista. Joku päivystää täällä aina ilmiantamassa sellaiset viestit.

Vierailija
88/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääliksi käy lestadiolaisnaisia. Tiineenä ovat 25 vuotta yhteen menoon eli koko hedelmällisyysikänsä. Eihän sitä kenenkään kroppa ja henkinen kantti kestä. Ukko polkee kuin tulpatontoa mopoa, ja nainen ajelee taksilla synnytyslaitoksen ja neuvolan ja kodin väliä.

Kaverillani oli 13 sisarusta. Äitinsä ei ikinä päässyt kotoa minnekään, koko elämä oli pelkkää lastenhoitoa. Ei mitään muuta sisältöä. Säälitti vaikka olin vasta lapsi. Ja inhosin sitä perheen isää, vaikka hän oli aina mukava. Mitä nyt piti vaimonsa kahlittuna lasten tehtailuun.

Vierailija
89/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä osin pienentyneet, mutta voi johtua monestakin syystä. Monet menevät vähän vanhempina naimisiin kuin vielä joskus 20 vuotta sitten, kolmekymppinen sinkku ei ole emää harvinaisuus. Ehkä osa myös käyttää ehkäisyä, mutta en usko, että on olo on yleistä kuitenkaan. Voi olla myös alueellisia eroja tässä asiassa.

Opetus on kuitenkin edelleen selkeä, ehkäisyn nähdään olevan väärin. Toki terveydelliset syyt otetaan aiempaa paremmin huomioon. Oma lähisukulaiseni esimerkiksi joutuu sitä käyttämään painavista terveydellisistä syistä, eikä kukaan asiasta tietävä ole sitä hänelle kritisoinut.

Ihmisten orjiahan tuota näköjään edelleen olette 

😞

Vierailija
90/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisuus on naisen alistamista.

Totta. Niin ovat kaikki muutkin uskonnot, eivät ihan samassa mittakaavassa toki. Mutta eihän kaikissa seurakunnissa hyväksytä tänä päivänäkään naispappeja, vaikka laki tuli 40 vuotta sitten.

Vierailija
91/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee vähän sellanen tunne, että monet naiset tuntee painetta esittää, että perhe-elämä on ihanaa ja idyllistä. Olisi virkistävää jos joku sanois rehellisesti, ei tää nyt oikein ole mun juttu mutta tämmöstä tää on tai että ei huvittaisi/jaksaisi, tai että on tässä paljon hyvää mutta paljon myös sellasta mistä en tykkää. Rehellisyys ja aitous on aina kiinnostavaa. Kuitenkin ihmiset yleensä vaistoaa mikä on totuus. Ja en kiellä etteikö ison perheen pyörittäminen olisi joidenkin mielestä ihanaa, mutta ei varmasti kaikkien.

Itse olen lestadiolaisessa perheessä kasvanut, sittemmin vl- liikkeestä irtautunut, ja oma kokemukseni oli se, että ainakin liikkeen sisällä lapsiperhearjen raskaudesta puhuttiin paljonkin erilaisissa keskusteluilloissa, seurapuheissa ja muutenkin arkisissa keskusteluissa. Sillä ajatuksella ja asenteella, että elämä on raskasta, m

Tarkotin siis ulkopuolisille esitetään ehkä helposti. Ikään kuin vakuutellaan, että elämä on onnellista näin ja täysin oma valinta. Vaikka ei siis tarvitsisi, kyllähän jokainen ymmärtää, ettei kenenkään elämä ole täydellistä.

Vierailija
92/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset alistavat naisten lisäksi tyttöjä. Jos koulussa on lestaoppilaita, niin varmuudella tytöt ovat laihoja, pitkätukkaisia hiljaisia tyttöjä (ulkonäkö: hiukset kiinni, tiukka sivujakaus, muodikkaat vaatteet, ei meikkiä; kokoontumisissaan heillä on mustat sukkahousut, hame, jotain beigeä ja olkalaukku), mutta pojat puolestaan röyhkeitä, epäkunnioittavia, toisia kiusaavia, heikosti koulussa pärjääviä. Poikien käytös todella huonoa. 

Vierailija
93/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä lestadiolaiset kiskovat tupakkaa kuin hullut. Ei ole ruumiin temppeli pyhitetyssä kunnossa ollenkaan, varsinkaan keuhkot.

Vierailija
94/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli todella iso yllätys, miten kovasti rahan perään lestadiolaiset ovat. Mutta niillähän on paljon isoja yrityksiä. Jotenkin ristiriidassa uskonnon kanssa.

Vierailija
95/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyvät hiljakseen sterilisaatiossa, kun ns.sovelias lapsiluku on täysi. Järkevää toimintaa. 

Vierailija
96/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni oli todella iso yllätys, miten kovasti rahan perään lestadiolaiset ovat. Mutta niillähän on paljon isoja yrityksiä. Jotenkin ristiriidassa uskonnon kanssa.

Ahneus on kuolemansynti.

Vierailija
97/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset alistavat naisten lisäksi tyttöjä. Jos koulussa on lestaoppilaita, niin varmuudella tytöt ovat laihoja, pitkätukkaisia hiljaisia tyttöjä (ulkonäkö: hiukset kiinni, tiukka sivujakaus, muodikkaat vaatteet, ei meikkiä; kokoontumisissaan heillä on mustat sukkahousut, hame, jotain beigeä ja olkalaukku), mutta pojat puolestaan röyhkeitä, epäkunnioittavia, toisia kiusaavia, heikosti koulussa pärjääviä. Poikien käytös todella huonoa. 

Mun pitkä viesti poistettiin, täällä selvästi päivystää joku, joka ei pidä totuuksista. Mutta sun kuvaus osu 100% oikeaan. Miten he aina olivatkin niin laihoja? Ja tiukat muotivaatteet piti olla, ehkä pari meidän koulussa oli sellaista hissukkaa joilla oli normaalit siistit farkut, ei tiukat eikä paljastavat. Pojista iso osa oli tuollaisia, mutta jotkut olivat hyviä koulussa. Ylimielisiä kylläkin.

Vierailija
98/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pitkä viesti poistettiin, täällä selvästi päivystää joku, joka ei pidä totuuksista. Mutta sun kuvaus osu 100% oikeaan. Miten he aina olivatkin niin laihoja? Ja tiukat muotivaatteet piti olla, ehkä pari meidän koulussa oli sellaista hissukkaa joilla oli normaalit siistit farkut, ei tiukat eikä paljastavat. Pojista iso osa oli tuollaisia, mutta jotkut olivat hyviä koulussa. Ylimielisiä kylläkin.

Kopioi aina viestisi, kun sanot jotain negatiivista lestoista. Ne poistetaan aina. Täällä on paljon lestoja kaikkina vuorokauden aikoina ilmiantamassa viestejä ja ne katoavat. Olen nähnyt saman tapahtuvan monissa viestiketjuissa.

Vierailija
99/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyvät hiljakseen sterilisaatiossa, kun ns.sovelias lapsiluku on täysi. Järkevää toimintaa. 

Jumala näkee, jos käy sterilisaatiossa. Ei voi salata sitä asiaa kuin ihmisiltä vaan. Syntiä tekevät.

Entä jos se ei ole syntiä?

No siinä uskossa syntyvyyden säännöstely kaikissa muodoissaan on syntiä. Se on myös usko joka pysyy muuttumattomana vaikka maallinen maailma ympärillä muuttuukin. Ulkopuolisille toki selitetään sitä tai tätä mitä uskotaan ulkopuolisten haluavan kuulla, kuten vaikka sellaista höpöä että pelastus vl-liikkeen ulkopuolella on mahdollinen. Ainoa oikea uskonto on motto, löytynee yhä Areenasta dokkarikin tällä otsikolla.

Ei ole kaikissa muodoissaan syntiä. Luonnollisin keinoin voi ehkäistä, myös terveydellisistä syistä (henkisistä ja fyysisistä). Tämä on vallitseva mielipide vaikkei sitä välttämättä ääneen sanota.

Vierailija
100/240 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta lestadiolaista olen tavannut enkö kyllä tunnista, että pojat olisi huonoja koulussa. Suurin osa pärjää mielestäni keskivertoa paremmin.

Koulupudokkaita joukossa on varmaan vähemmän kuin valtaväestössä. Enemmistö käy peruskoulun jälkeen lukion. Tyypillisiä opiskelualoja on opettajankoulutus, tekniikan alat ja sote.

Mitä tulee "laihuuteen", ilmeisesti nykyisin normaalipainoa pidetään laihuutena, kun nuorten ylipaino on niin yleistä.