Onko lestadiolaisperheissä edelleen tosi paljon lapsia?
Katolisessa kirkossa ehkäisy on virallisesti kielletty, mutta useimmissa perheissä lapsiluku on silti niin pieni, että ehkäisyä käytetään varmasti yleisesti. Onko lestadiolaiset onnistunut pitämään ehkäisykiellostaan paremmin kiinni vai onko sielläkin selvästi havaittavissa, että teoria ei enää vastaa käytäntöä?
Kommentit (240)
Vanhoillislestadiolaisuus on vain ulkopuolisten antama nimitys. Vanhoillislestadiolaisten keskuudessa ajatellaan, että ko liike on evlut kirkon ydintä, sen puhtaimpana säilynyt ydin. Eli siis kristittyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuo on kyllä hyvä ottaa esiin, ettei vanhoillislestadiolaisten ehkäisykanta ole mikään pienen marginaalin päähänpisto, vaikka täällä Suomessa voikin tuntua siltä."
Yksinkertaistat liikaa.
Vanhoillislestadiolaiset ei salli lähtökohtaisesti minkäänlaista perhesuunnittelua, mikä on harvinaisen tiukka linjaus kristikunnassa. Esim. katolinen kirkko sallii luonnollisen perhesuunnittelun, mikä tarkoittaa seksistä pidättäytymistä silloin kun pari pitää raskaaksi tulemisen todennäköisyyttä liian suurena. Ja vaikka puhutaan luonnollisesta perhesuunnittelusta, kaikenlaisten teknisten apuvälineiden käyttäminen on sallittu. Se myös selittää osaltaan eroa vanhoillislestadiolaisten ja katolisten lapsilukujen välillä - tekniikka on kehittynyt niin, että moni pari pystyy välttymään suurella todennäköisyydellä raskaudelta "luonnollisin"
Sori, mutta saa. Jos siis tosiaan ei mitään varsinaisia ehkäisymenetelmiä käytetä.
Ja kuten tuosta korinttolaiskirjeen kohdasta voi huomata (lihansyöntiä koskeva esimerkki), omatunto voi olla herkistynyt väärällä tavalla, ajatusmaailma on jumiutunut vanhaan tapaan ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, yhteistieto Jumalan kanssa. Ei yhteistieto muiden ihmisten kanssa.
Ei, kyllä siihen ihan jo luterilaisen uskonkäsityksen mukaan kuuluu se, että ihminen tarvitsee myös muita (kristittyjä) elääkseen Jumalan tahdon mukaista elämää. Itse näen tämän niin, että asioista on jatkuvasti keskusteltava yhdessä ja tutkittava, vastaako opetus (kirkon/liikkeen/minkä tahansa) Raamatun sanaa.
Jeesus sanoi, siellä missä kaksi tai kolme teistä on koolla minun nimessäni, siellä minä olen teidän keskellänne. Jo kaksi ihmistä riittää.
Vierailija kirjoitti:
makuukammari on ahkerassa käytössä, tehdään muutakin kun kuorsataan
Siihen hommaan ei mene kuin 5 minsaa, sitten voikin kääntää kylkeä ja nukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi osa nykylestadiolaisista on viisastunut ja alkanut käyttää ehkäisyä :)
Kukaan ei joudu kadotukseen ehkäisyn tai ehkäisemättömyyden takia
Viime kädessä asian päättää Taivaallinen Isä. Et sinä, enkä minä, eikä kukaan muukaan.
Muutama vuosi sitte luin juttua vanhasta lesdatiolaisnaisesta jolla oli 13 lasta ja hänen lapsillaankin oli sitten niitä lapsia runsaasti jollain yhdestä sisaruksista oli yhteensä 16 lasta! Lapsenlapsia oli pitkälti yli 100. Ei mummo meinannut enään muistaa kaikkien nimiäkään tai olemaan tekemisissäkään. Aikamoista.
Omalla isomummulla ja papalla oli yhteensä 12 lasta. He eivät olleet tietääkseni lestadiolaisia eivätkä ilmeisesti mahdottoman uskonnollisiakaan muutakuin sen verran mitä nyt 30-40 luvulla oltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime kädessä asian päättää Taivaallinen Isä. Et sinä, enkä minä, eikä kukaan muukaan.
Jos murhankin voi saada anteeksi niin miksi ei ehkäisyä? Ottamatta nyt kantaa siihen onko se lähtökohtaisesti oikein vai väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuulostaa kyllä aika järkyttävältä ajatus että mahdollinen taivaspaikka olisi kiinni asioista jotka liittyvät ehkäisyyn. Sekö kaikessa loppujen lopuksi on oleellisinta? Eli se miten suhtaudut ehkäisyyn? Uskomatonta, etten sanoisi.
Jos he eivät enää mene nuorina naimisiin, niin ilmeisesti suhtautuminen itsetyydytykseen on muuttunut?
Katolilaisilla se on edelleen kielletty, mutta kiellosta ei kai enää muistuteta ja vaikuttaa vaipuneen unohduksen hämäriin. Miten ortodokseilla?
Vanha kunnon lestadiolaisuus on hajoamassa, jos ehkäisy on edes hiljaisesti sallittua. Tietenkään oikean kristillisyyden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, ehkäiseekö vaiko ei, mutta se lestadiolaisuus, johon itse Oulun alueella totuin, ei ole näemmä enää voimissaan.
Koska jos ehkäisyssä saa lipsua, saa kaikessa muussakin. Toisaalta porukassa voi pysyä sellainen, jolle tuo ehkäisyn salliminen on ollut tärkeää. Hyvä, mutta toisaalta kuri väljenee ja koko liike tavallaan laimenee.
En ole itse vl, vaan kotoisin seudulta jossa luokallani 2/3 oli lestoja. Sekä koululuokassa että naapurustossa he määräsivät hiljaisesti monesta asiasta. Eipä ollut mulla asiaa luistelukentälle tai leikkipuistoon, kun heikäläisiä siellä oli... Kerroinkin jo toisessa ketjussa esimerkin, että mulle huomauteltiin koulussa siitä, että isäni rakensi taloamme sunnuntaisin. Tämän huomauttelijan perhe piti kesäisin jäätelökioskia auki myös sunnuntaisin. Revimme tuosta paljon huumoria perheessämme :D
Olen joskus oikeasti miettinyt, että menisin uskontojen uhrien kokoukseen kertomaan näitä juttuja. Ei tietenkään tuota talonrakennusjuttua, vaan ihan sitä jatkuvaa huutelua, kiusaamista ja jopa ilkivaltaa, jota perheemme kohtasi. Pahin oli se, että kuudennella luokalla yksi lestapoika pahoinpiteli minut. Siinä perheessä oli useampi poika täysin heitteillä, tiesin heidän aiheuttaneen muutakin harmia. Nyt hän on hyvässä ammatissa. En tiedä, pitäisikö siitä olla hyvillään, että hänestäkin tuli kunnon ihminen, ainakin veronmaksaja, vai inhota siksi, että veljensä avulla näyttää asemaansa päässeen.
Nämä kaikki jutut kuulostavat nyt joltain keskiaikaiselta kansanperinteeltä, mutta se oli minun lapsuuttani ja nuoruuttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset ei saa pidättäytyä seksistä sen takia, että haluaa rajoittaa lapsilukua tai lykätä lasten saantia myöhemmäksi (ellei siihen ole painavia terveydellisiä syitä).
Mitä ihmettä just luin? Totta kai saa pidättäytyä seksistä. Ja jos ei huvita harrastella seksiä niin ei ole pakko. Ei hyvänen aika näitä juttuja. Ajatteleppa jos on kaksi matalalibidoista ihmistä keskenään naimisissa, väkisinkö pitäis peittoa heiluttaa vaikk ei huvita? Ihan ihmeellisiä juttuja täällä. Idea on se, että elämän syntymistä ei rajoiteta seksin aikana. Muuten on aivan vapaa elämään vaikka selibaatissa yhteisestä sopimuksesta.
Niin, mitä sinä luitkaan? Kannattaisi ehkä opetella lukemaan huolellisemmin. Minähän kirjoitin, että "Lestadiolaiset ei saa pidättäytyä seksistä sen takia, että haluaa rajoittaa
NImenomaan!
Kyllä opetus menee niin, että varsinkaan nainen ei saa ainakaan jatkuvasti kieltäytyä seksistä siinä tarkoituksessa, että ei halua tulla raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ymmärtää, että vaikka 400 puhujan kokous antaisi mielipiteen jostain asiasta, niin voivat siltä olla väärässä. Sitä paitsi todennäköisesti muutama ihminen vaan käyttää puheenvuoron, eri mieltä olevat on hiljaa ja joku kirjoittaa tyytyväisenä lopputuloksen. Huoneenhallitusoppi on harhaoppi. Ei ole olemassa "vanhinten" joukkoa, jolla on automaattisesti oikea näkemys asioista. Näitä on nähty kautta historian, että palvelustehtävässä olevat ovatkin itse eksyneet pois oikealta tieltä. Pitäisi vielä kyetä erottamaan milloin puhuu oma inhimillinen luonto ja milloin totuus.
Täällä käsiteltiin tätä asiaa vähän aikaisemmin useissakin viesteissä, mutta ne taitavat kaikki olla poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Monessa on, muttei kaikissa. Paremmin tunne kuin yhden työkaverin, joka kieltämättä on ällöttävän itsekeskeinen ja omahyväinen.
Olen vl ja tiedän itse kans yhteisöstä niitä tympeämpiäkin tyyppejä. Itseä luokalla olevat vl:t myös kiusasivat läpi peruskoulun. Onneksi myöhemmin opiskelupaikkakunnalle muutettuani olen saanut myös vl:ien joukosta hyviä ystäviä ja huomannut, että ihmisiä on niin moneen junaan tässäkin yhteisössä, mukavia ja ei-niin-mukavia.
Minulle itse usko on ollut kuitenkin aina tärkeä. Toivoo joskus, että ihmiset tutkisivat sitä opetusta ennen kaikkea eivätkä jumittuisi niihin huonoihin, ihmisten aiheuttamiin kokemuksiin. Siinä opetuksessa on sellaista suurta rehellisyyttä ja tietynlaista yksinkertaisuutta, joka sai rauhallisen mielen itselle silloin vaikeampinakin aikoina. Minulle usko on niin kaunis asia, että olen ikään kuin tehnyt periaatteen
Juuri näin minäkin koen. Olen vl N50.
Mitään puolusteltavaa ei ole huonossa käytöksessä, oli vl tai ei. Vaikken toki täydellinen ole itsekään, ihmettelen, että usko ei ainakaan ohjaa käyttäytymään rumasti ja julmasti toisia ihmisiä kohtaan Se on pahuus ja ehkä myös väärä kasvatus sekä mallioppiminen.
Vierailija kirjoitti:
Eräs vasta eronnut kertoi, että etelässä ehkäisyä käytetään ikään kuin salaa ja siitä puhutaan korkeintaan lähimpien kaverien kanssa, mutta julkisesti sitä ei voi puolustaa. Omasta eroamisesta on jo yli kymmenen vuotta, jolloin Oulun seudulla oli vielä enemmän käytäntö kuin poikkeus, että nuorena naimisiin menneillä lasten saanti on heti sitä joka vuosi tai joka toinen vuosi. Nykyään en tunne muita VL:tä kuin omat sisarukset.
Miten VL suhtautui silloin isojen vauvojen ja taaperoiden imetykseen? Sehän luonnostaan hillitsee syntyvyyttä. Välteltiinkö imetystä tahallaan, jotta uusi raskaus voisi alkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos murhankin voi saada anteeksi niin miksi ei ehkäisyä? Ottamatta nyt kantaa siihen onko se lähtökohtaisesti oikein vai väärin.
Itsekään ottamatta kantaa, että onko oikein vai väärin, totta kai voi. Mutta Raamatussa annetaan kuitenkin vakava varoitus, että on vaarallista, että syntiä tekee jatkuvasti tietoisena siitä, että se on väärin. Tietenkin aina katuvalle synnit annetaan anteeksi niin monta kertaa kuin hän haluaa niitä anteeksi pyytää. Mutta jos ei
Tai vaarallista siksi, että tietoinen synnin tekeminen voi ajaa kauemmaksi Jumalasta
Kovasydämisyys omaa vaimoa ja lapsia kohtaan on myös synti. Jos ei näy tätä käytöksessä niin on syytä huolestua: Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Monessa on, muttei kaikissa. Paremmin tunne kuin yhden työkaverin, joka kieltämättä on ällöttävän itsekeskeinen ja omahyväinen.
Olen vl ja tiedän itse kans yhteisöstä niitä tympeämpiäkin tyyppejä. Itseä luokalla olevat vl:t myös kiusasivat läpi peruskoulun. Onneksi myöhemmin opiskelupaikkakunnalle muutettuani olen saanut myös vl:ien joukosta hyviä ystäviä ja huomannut, että ihmisiä on niin moneen junaan tässäkin yhteisössä, mukavia ja ei-niin-mukavia.
Minulle itse usko on ollut kuitenkin aina tärkeä. Toivoo joskus, että ihmiset tutkisivat sitä opetusta ennen kaikkea eivätkä jumittuisi niihin huonoihin, ihmisten aiheuttamiin kokemuksiin. Siinä opetuksessa on sellaista suurta rehellisyyttä ja tietynlaista yksinkertaisuutta, joka sai rauhallisen mielen itselle silloin vaikeampinakin aikoina. Minulle usko on niin kau
Joskus, jos jotkut ihmiset tympäisevät yhteisössä, yritän ajatella, että olivat Jeesuksen opetuslapsetkin kyllä melkoinen poppoo välillä. Yrittivät tylysti hätistää paikalta äidit lapsineen, kun olivat tulossa kuuntelemaan Jeesusta, joka joutui kesken kaiken menemään väliin ja päästämään kuulijat paikan päälle. Olen varma siitä, että Jeesuksen sanoja "antakaa lasten tulla minun luokseni, älkääkä estäkö heitä" on rajusti kaunisteltu Raamatussa - ei hän varmasti toki rumia missään nimessä puhunut, mutta varmasti ainakin se syvä huokaus ennen tilanteeseen puuttumista on jätetty kirjoittamatta ylös.
Kiistelivät myös siitä, että kuka heistä on Jeesukselle rakkain ja kuka suurin taivasten valtakunnassa - hei, aikuiset miehet. Ja monia muitakin lohduttavia esimerkkejä.
Ei sillä, että olisin tosiaankaan itsekään täydellinen. Mutta ainakin pyrin hyviin käytöstapohin, mitä jotkut eivät tunnu edes tavoittelevan.
Jos uskoisin ehkäisyn olevan synti, enkä haluaisi kuin 2 lasta niin vaatisin sektion molemman lapsen synnytystavaksi (vaikka yksityisellä), sitten voisikin tehdä sterilisaation koska uusi raskaus ei välttämättä olisi turvallinen. Problem solved. Plus välttäisi ehkä hankalat synnytykset.
Tunnen perheen, jossa on 17 lasta.