Tunnetteko lapsia jotka ei osaa pyöräillä, luistella, uida
Minä jo isojen teinien äiti olen jotenkin kuvitellut, että esimerkiksi pyörällä ajaminen, uinti, luistelu ja jopa hiihto ovat ns. perusliikuntataitoja, jotka lapselle opetetaan niin kuin hampaiden pesu tai oman nimen kirjoittaminen.
Viime aikoina on tullut nyt vastaan yllättäen useampia lapsia, jotka näitä ei osaa. 7 v ei osaa ajaa pyörällä, koska ei kuulemma ole halunnut opetella, suuttuu vaan kun ei osaa. Samanikäinen lapsi ei ikinä ole käynyt luistelemassa tai hiihtämässä, eipä vaan ole tullut vietyä ikinä ihmetteli lapsen äitikin. 10 v ei osaa uida, ei kuulemma ole halunnut mennä uimakouluun, 14 v ei ikinä ole hiihtänyt...
Mun mielestä tämä on tosi erikoinen uusi ilmiö yhteiskunnassa. Lasten liikkumattomuudesta puhutaan paljon, heijastuuko se tähänkin nyt? Onko tällainen yleistäkin nykyään vai olenko sattunut vain tapaamaan erikoistapauksia viime aikoina?
Kommentit (297)
Vierailija wrote:
Aivan kamalaa, mitä toi espoolainen selittää. Eri paikoissa Espoota asuneena voin kyllä vakuuttaa, että ulkojäät löytyy joka puolelta, ja halleissakin on yleisövuoroja. Vähän viitseliäisyyttä se tosin vaatii vanhemmilta, mutta kaksi lasta olen itse opettanut tekemään kaikkea ap:n mainitsemaa.
Urheiluseuroissa olen tosin tavannut lapsia, jotka eivät osaa juosta. Se on hämmentänyt kovasti. Juoksuaskelia ottavat, mutta eivät pääse lainkaan eteenpäin. Kaikki muut menee heittämällä ohi. Miten joku lapsi ei osaa juosta? Se ei ainakaan vaadi mitään välineitä tai urheilukenttiä.
Joo, oli tosi kivat ulkojäät viime talvenakin. Vettä jäällä monta senttiä ja hiekkapohjaisilla kentillä paistoi hiekka läpi. En tiedä missä vuosikymmenellä sinä elät, mutta näin 2020-luvulla ei ihan hirveästi ole Espoon leveyksillä ollut ulkojääystävällisiä olosuhteita.
Vierailija wrote:
Vastaus on helppo: vanhemmat ovat laiskoja ja mukavuudenhaluisia. Eivät viitsi. Heti jos lapsi ei halua kerran jotain tehdä, niin annetaan periksi. Sääliksi käy lapsia. Ihan hullua että nykyään jo 2v päättää kaiken mitä saa tehdä ja mitä ei.
Minun käy sääliksi vain lapsia, jotka väkipakolla viedään harrastamaan lajia x, koska vanhempi on saanut päähänsä, että se kuuluu kansalaisvelvollisuuksiin. Nauti siinä sitten liikkumisen ilosta, kun joka solu huutaa "haluan pois" ja vanhemmillakin pinna kireällä, kun väkipakolla yrittävät tsempata lasta lajiin, jota itsekin inhoavat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Aivan kamalaa, mitä toi espoolainen selittää. Eri paikoissa Espoota asuneena voin kyllä vakuuttaa, että ulkojäät löytyy joka puolelta, ja halleissakin on yleisövuoroja. Vähän viitseliäisyyttä se tosin vaatii vanhemmilta, mutta kaksi lasta olen itse opettanut tekemään kaikkea ap:n mainitsemaa.
Urheiluseuroissa olen tosin tavannut lapsia, jotka eivät osaa juosta. Se on hämmentänyt kovasti. Juoksuaskelia ottavat, mutta eivät pääse lainkaan eteenpäin. Kaikki muut menee heittämällä ohi. Miten joku lapsi ei osaa juosta? Se ei ainakaan vaadi mitään välineitä tai urheilukenttiä.Joo, oli tosi kivat ulkojäät viime talvenakin. Vettä jäällä monta senttiä ja hiekkapohjaisilla kentillä paistoi hiekka läpi. En tiedä missä vuosikymmenellä sinä elät, mutta näin 2020-luvulla ei ihan hirveästi ole Espoon leveyksillä ollut ulkojääystävällisiä olosuhteita.
Höpö höpö. Jos osaisit lukea, niin huomaisit että halleissakin pääsee luistelemaan, ja ihan näillä vuosikymmenillä olen Espoossa elänyt, ennen sitä aivan toisaalla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Urheiluseuroissa olen tosin tavannut lapsia, jotka eivät osaa juosta. Se on hämmentänyt kovasti. Juoksuaskelia ottavat, mutta eivät pääse lainkaan eteenpäin. Kaikki muut menee heittämällä ohi. Miten joku lapsi ei osaa juosta? Se ei ainakaan vaadi mitään välineitä tai urheilukenttiä.Joo, oli tosi kivat ulkojäät viime talvenakin. Vettä jäällä monta senttiä ja hiekkapohjaisilla kentillä paistoi hiekka läpi. En tiedä missä vuosikymmenellä sinä elät, mutta näin 2020-luvulla ei ihan hirveästi ole Espoon leveyksillä ollut ulkojääystävällisiä olosuhteita.
Eikö yhtään tekojäätä ole? Pohjoisemmassakin ulkojäät on noita, eikä niitä hiekkakenttiä jäädytetä joka talvi. Joka talvi ollaan jäälle päästy.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Urheiluseuroissa olen tosin tavannut lapsia, jotka eivät osaa juosta. Se on hämmentänyt kovasti. Juoksuaskelia ottavat, mutta eivät pääse lainkaan eteenpäin. Kaikki muut menee heittämällä ohi. Miten joku lapsi ei osaa juosta? Se ei ainakaan vaadi mitään välineitä tai urheilukenttiä.Joo, oli tosi kivat ulkojäät viime talvenakin. Vettä jäällä monta senttiä ja hiekkapohjaisilla kentillä paistoi hiekka läpi. En tiedä missä vuosikymmenellä sinä elät, mutta näin 2020-luvulla ei ihan hirveästi ole Espoon leveyksillä ollut
Ei mitään höpö höpö. Jos osaisit lukea, huomaisit että kommentoin vain ulkojäitä. Sinä kun väitit, että niille pääsi hyvin luistelemaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Urheiluseuroissa olen tosin tavannut lapsia, jotka eivät osaa juosta. Se on hämmentänyt kovasti. Juoksuaskelia ottavat, mutta eivät pääse lainkaan eteenpäin. Kaikki muut menee heittämällä ohi. Miten joku lapsi ei osaa juosta? Se ei ainakaan vaadi mitään välineitä tai urheilukenttiä.Joo, oli tosi kivat ulkojäät viime talvenakin. Vettä jäällä monta senttiä ja hiekkapohjaisilla kentillä paistoi hiekka läpi. En tiedä missä vuosikymmenellä sinä elät, mutta näin 2020-luvulla ei ihan hirveästi ole Espoon leveyksillä ollut
En tiedä onko eikä voisi vähempää kiinnostaa. En kuulu siihen ihmisryhmään, jolla on pakkomielle luistelusta.
Ulkojäistä: Ainakin täällä liikuntapääkaupunki Jyväskylässä tekojäille ei ole mitään asiaa ilman varattua vuoroa. Ei, vaikka jäällä ei olisi ketään. Sama juttu monilla jalkapallokentillä. Näin meillä kannustetaan lapsia liikkumaan!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Todellakin on. Ja monessa jäähallissa yleisövuoroja. Joku mamma vaan mieluummin on puhelimella ja syyttää olosuhteita kuin olisi aktiivinen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Urheiluseuroissa olen tosin tavannut lapsia, jotka eivät osaa juosta. Se on hämmentänyt kovasti. Juoksuaskelia ottavat, mutta eivät pääse lainkaan eteenpäin. Kaikki muut menee heittämällä ohi. Miten joku lapsi ei osaa juosta? Se ei ainakaan vaadi mitään välineitä tai urheilukenttiä.Joo, oli tosi kivat ulkojäät viime talvenakin. Vettä jäällä monta senttiä ja hiekkapohjaisilla kentillä paistoi hiekka läpi. En tiedä missä vuosikymmenellä sinä elät, mutta näin 2020-luvulla e
No voi voi. Ulkojäillä olen useamman talven päässyt Espoossa luistelemaan. En toki kesäkuussa.
Vierailija wrote:
Ulkojäistä: Ainakin täällä liikuntapääkaupunki Jyväskylässä tekojäille ei ole mitään asiaa ilman varattua vuoroa. Ei, vaikka jäällä ei olisi ketään. Sama juttu monilla jalkapallokentillä. Näin meillä kannustetaan lapsia liikkumaan!
Eikö ne yleisövuorot riitä teille? Joku oma aika pitäisi olla?
Vierailija wrote:
Vastaus on helppo: vanhemmat ovat laiskoja ja mukavuudenhaluisia. Eivät viitsi. Heti jos lapsi ei halua kerran jotain tehdä, niin annetaan periksi. Sääliksi käy lapsia. Ihan hullua että nykyään jo 2v päättää kaiken mitä saa tehdä ja mitä ei.
Puhdasta pasaa puhut. Minä olen hiihtäjäsuvusta ja vanhempani veivät minua laduile jo ennen kuin osasin edes kävellä. Meidän suvussa kun kaikkien kuului hiihtää! Kun olin noin 12v sain tarpeekseni ja viskasin tuliterät Peltoset metsään. Sen jälkeen en ole suksia jalkaani laittanut. En kannusta siihen, että lapsi saa kaikesta päättää, mutta pakottamalla ei lasta saa mistään lajista innostumaan. Harrastamisen pitää perustua aina vapaaehtoisuuteen. Itse löysin lajikseni lentopallon ja pelaan sitä vieläkin viikottain. Olen yli 40v.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitkä yleisövuorot? Juurihan kirjoitin, että ilman varattua vuoroa ei jäälle pääse. Eli ei ole mitään kaikille avoimia yleisövuoroja. Tiukkaa tekee seuroilla saada edes niitä varattuja vuoroja, kun kysyntää on enemmän kuin tarjontaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Puhdasta pasaa puhut. Minä olen hiihtäjäsuvusta ja vanhempani veivät minua laduile jo ennen kuin osasin edes kävellä. Meidän suvussa kun kaikkien kuului hiihtää! Kun olin noin 12v sain tarpeekseni ja viskasin tuliterät Peltoset metsään. Sen jälkeen en ole suksia jalkaani laittanut. En kannusta siihen, että lapsi saa kaikesta päättää, mutta pakottamalla ei lasta saa mistään lajista innostumaan. Harrastamisen pitää perustua aina vapaaehtoisuuteen. Itse löysin lajikseni lentopallon ja pelaan sitä vieläkin viikottain. Olen yli 40v.
Mutta eihän kaikesta tarvitse tykätä. Oletettavasti sinäkin hiihdit lapsena aika paljon eli 1-11-vuotiaana. Varmasti hiihdit paljon paremmin kuin suurin osa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitkä yleisövuorot? Juurihan kirjoitin, että ilman varattua vuoroa ei jäälle pääse. Eli ei ole mitään kaikille avoimia yleisövuoroja. Tiukkaa tekee seuroilla saada edes niitä varattuja vuoroja, kun kysyntää on enemmän kuin tarjontaa.
Onhan. Kaupungin sivuilta löytyy. Joka vuosi on ollut näitä vuoroja.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mutta eihän kaikesta tarvits
Itse asiassa en hiihtänyt paljoa edes ennen tuota suksiepisodia. Olin toki mukana ladulla, koska oli pakko, mutta hiihtokilometrejä ei kovin montaa kertynyt. En keksi yhtään syytä,miksi lapsi pitäisi pakottaa tuollaiseen, kun hänet voi viedä harrastamaan lajia, josta hän nauttii ja saa mahdollisesti harrastuksen loppuelämäkseen. Ketä se palvelee, että lapsi itkukurkussa vääntää jonkun 1km hiihtolenkin vihaten jokaista sekuntia?
Mitähän nämä hesatumpelot tekee armeijassa kun lähdetään hiihtomarssille tai pyöräilymarssille. Johan niille nauraa naapurin aidatkin. Onhan se sääli, ettei kehtaa edes armeijaan mennä vaikka sattuis kiinnostamaankin, kun ei kehtais ikätovereilleen myöntää ettei osaa ajaa pyörällä tai pysy pystyssä metriäkään suksien päällä :D.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onhan. Kaupungin sivuilta löytyy. Joka vuosi on ollut näitä vuoroja.
Ai nyt espoolainen tietää jo Jyväskylänkin vuorot? Vai etkö huomannut, ettei enää puhuttukaan Espoosta?
Vierailija wrote:
Mitähän nämä hesatumpelot tekee armeijassa kun lähdetään hiihtomarssille tai pyöräilymarssille. Johan niille nauraa naapurin aidatkin. Onhan se sääli, ettei kehtaa edes armeijaan mennä vaikka sattuis kiinnostamaankin, kun ei kehtais ikätovereilleen myöntää ettei osaa ajaa pyörällä tai pysy pystyssä metriäkään suksien päällä :D.
Missä armeijassa?
t. hesalainen sivari
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kerron sinulle salaisuuden, joka voi järkyttää mieltäsi: Se yleisövuoro ei välttämättä ole sopivaan aikaan. Silloin voi olla muuta tekemistä, kuten futistreenit tai vanhemmilla töitä tai mitä nyt kenelläkin on. Kaikkien elämä ei pyöri jäävuorojen mukaan.
Mä opin vasta 11 v. uimaan. Kyllä oli tuskaa ala-asteen liikuntatuntien uintikerrat.