Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua, miksi kaikki vastustaa niin kauheasti ilmaista päivähoitoa

Vierailija
02.09.2008 |

Minusta se olisi ihan huippuhyvä juttu. Jos päivähoito olisi maksutonta, minulla olisi varaa tehdä lyhyempää työpäivää. Nyt lyhyemmän päivän tekeminen ei kannata, koska hoitomaksut menisivät kumminkin täyden päivän mukaan.

Kustannukset on tietysti ihan eria asia, ymmärrän kyllä että kaikki maksaa ja veromarkoista tämäkin kustannettaisiin. Mutta sitä en ymmärrä, miksi päivähoidon maksuttomuutta vastustetaan jotenkin periaatteellisilla ja aatteellisilla syillä. Esim. että maksuttomalla hoidolla halutaan ottaa lapset yhteiskunnan kasvatettaviksi. Häh, miten niin? Jos joku haluaa hoitaa lapensa kotona, niin ei kai se niitä lapsia hoitoon vie pelkästään sen takia, että hoito olisi ilmaista. Useimmat kuitenkin vie lapset hoitoon siksi, että pitää tehdä töitä ja ansaita rahaa.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme nytyli 400 euroa hoitopaikasta. Silläkin rahalla voisi lähteä ulkomaille tai ostella jotain kivaa pientä aina itselle.

Äänestän ensi kerralla demareita.

Vierailija
62/77 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku aina ne maksaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisaalta. Kun olette saaneet lapsenne kouluikään, halu maksaa isompia veroja ilmaisen päivähoidon takia laskee. Nyt maksatte vain sen aikaa kun lapset on hoidossa. Jos se on ilmaista niin sitä maksatte sitten loppuelämänne veroissa.

Mitä sitten? Ei ole kyse halusta maksaa vaan tarpeesta. Isotuloisten kuuluukin maksaa, halusitte tai ette.

Kun hoitopäivämaksut ovat kalliita, moni jättää koulutuksen tai urakehityksen vajaaksi, jotta voi hoitaa lapsia kotona, kun se on niin helkatin kallista juuri ruuhkavuosina maksettavaksi. Sitten ei olekaan tuloja myöhemmin mistä maksaa veroja, kun kerran urakehitys jäi kalliiden päivähoitomaksujen takia saamatta.

Vierailija
64/77 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyvät noitavainiojen tapaan estämään kaikkien niiden perheiden urakehityksen, joiden aikuisista päiväkodin johtaja tai sossun täti ei satu pitämään.

.Kannatan vain, jos subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta luovutaan.

Vierailija
65/77 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sen takia että sitten ei kukaan enää hoida lapsia kotona ja ongelmat lisääntyy. Mutta tosiaan sitten minullakin olisi mahdollisuus tehdä lyhyempää työpäivää jos päivähoito olisi ilmaista. Olen vielä lasten kanssa kotona, mutta kun täyttävät kolme ja menen töihin ei osaaikatyö ole minun kohdalla järkevää. Kokopäivätyötä tehdenkin käteen jää ph-maksun ja työmatkakulujen jälkeen vain muutama satku. Jos tekisin osa-aikaista joutuisin maksamaan siitä että saan käydä töissä.

Se on kyllä totta, minkä joku jo mainitsikin että ilmaista palvelua ei arvosteta sillä lailla kun sellaista mistä maksetaan. Olen itse kunnalla töissä ja olen sen työssäni saanut huomata.

Vierailija
66/77 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyvät noitavainiojen tapaan estämään kaikkien niiden perheiden urakehityksen, joiden aikuisista päiväkodin johtaja tai sossun täti ei satu pitämään.

.Kannatan vain, jos subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta luovutaan.

Ilman muuta työssäkäyvät ja opiskelijat ovat oikeutettuja paikkaan. Mutta jos mamma tai pappa taikka jopa molemmat loisii kotona, niin pitäisi vähän tarkemmin selvitellä hoidon tarvetta. Eli harkinnanvaraiseksi...

Vierailija
67/77 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä naukumista että "sitten pummit makaa kotona ja lapset on hoidossa".

Eikö sellaisen lapsen todellakin olisi parempi olla monipuolisen varhaiskasvatuksen piirissä, jonka vanhemmat ovat niin saamattomia ettei niillä ole mitään kunnollista otetta edes omasta elämästään? Tekö haluaisitte että ne lapset joutuisivat kärsimään kyvyttömistä, jaksamattomista vanhemmistaan kotona?

Vierailija
68/77 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisi meille vanhemmpille lyhyemmät työpäivät, mutta lapsille pitemmät hoitopäivät.

Äkkiä ne päivät alkaisi lipsumaan kun hoito olisi ilmaista.

"käviskö kampaajalla töiden jälkeen. No joo kun otin sen kokopäiväpaikan varmuuden vuoksi"

"mennään ottaan lasi viiniä, hakekoon mies lapset hoidosta illalla kun on nyt se ilmainen hoitopaikka. Saa olla niin kauan kuin haluaa"

"mulla on lomaa heinäkuu. Ai lapsiko, no paan sen hoitoon kun on se ilmainen paikka, eikä tarvi enää maksaa siitä jos lapsi on heinäkuussa edes päivänkään hoidossa. Saa olla siellä aina kun mennään miehen kans ottaan aurinkoa"

"juu, mää teen vuorotyötä. Ihana laki. Ennen raskin pitää lasta vain 6 tuntia päivässä ja 15 päivää kuukaudessa hoidossa. Nyt kun saa olla ilmaiseksi, voin minäkin pitää koko viikon joka päivä ja sen 10 tuntia päivässä. Kiva kun saa omaa aikaa nykyään!.

Älkää olko sinisilmäisiä. Tähänhän se menisi

Vierailija
69/77 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En raskinut laittaa isompia lapsia hoitoon kun olin äitiyslomilla. Miehen tulot oli juuri sen verran isot, että olisi pitänyt maksaa täys hinta. Puolipäiväpaikalle en viitsinyt laittaa kun ei ollut toista autoa. En olisi jaksanut viedä kävelmällä ja hakea kävelemällä.

Jos olisi ollut ilmainen paikka, olisi mies voinut viedä isommat aina aamulla ja hakea illalla. Olisin saanut rauhassa hoitaa vauvaa kotona, eikä olisi tarvinnut kulkea lähiseudun perhekahviloissa ja seurakunnan kerhoissa. Olisi sekin raha säästynyt, mitä isommat kulki kerhossa.

Kyllä rahapula voi olla yksi syy siihen, miksi isompia lapsia joutuu itse hoitamaan kotona. Olisi ollut todella helpotus ja äitiyslomistakin olisi nauttinut jos olisi ollut ilmainen hoitopaikka isommille.

Viiden äiti

Vierailija
70/77 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en osaa omalla kohdallani ajatella, että kippaisin lapset hoitoon, jos sattuisin haluamaan kampaajalle. Eihän se systeemi niin mene nytkään, vaan lapsilla on tietyt hoitoajat. Miksi se muuttuisi ilmaisuuden mukana? Ei kai ilmaisuus sitä tarkoittaisi, että päivähoitopaikoista tulisi lapsiparkkeja, joihin kuka tahansa voisi milloin tahansa viedä lapset.

Olen myös sinisilmäinen siinä, että kuvittelen, että suurin osa vanhemmista olisi mieluummin lastensa kanssa kuin jossain muualla. Itse ainakin mieluummin olisin. Omalla kohdallani päivähoitomaksujen poistuminen tarkoittaisi sitä, että yrittäisin saada työpäiväni lyhyemmäksi, jotta voisin olla enemmän lasten kanssa. Palkka tottakai pienenisi, mutta hoitomaksut eivät enää aiheuttaisi tuloloukkua, kuten nyt.

Mitä väliä sillä loppupelistä on, hyötyykö joku suurituloinen uudistuksesta suhteellisesti enemmän kuin minä. Meidän perhe on keskituloinen, tulorajojen alarajoilla. Päivähoitomaksut menevät korkeimpaan luokkaan ja se tuntuu kukkarossa isolta rahalta. Demareiden ehdotukseen kai sisältyi ajatus siitä, että valtio korvaisi kunnille rahanmenetyksen, eli ei siis olisi tarvetta kunnallisveroprosentin nostamiseen vastaavasti. Löytyyhän noita rahoja moneen muuhunkin tarkoitukseen. Minä en todellakaan jaksa uskoa, että kotiäidit laajamittaisesti kippaisivat lapsensa hoitoon. Tälläkin palstalla kotiäitiyttä puolustetaan henkeen ja vereen nimenomaan lasten parhaan takia. Miksi ilmainen hoito muka yhtäkkiä tekisi näidenkin ihmisten mielestä hoidosta paremman paikan kuin koti?

Kannatan ilmaista päivähoitoa ja subjektiivista päivähoito-oikeutta. En myöskään kannata mitään rajoituksia maksuttomuuteen, esim. että alle 3-vuotiailta olisi maksullista. Kotihoitoon ei mielestäni ole tasapuolisia mahdollisuuksia nykyisillä kotihoidontuen määrillä. Alle 3-vuotiaiden maksullinen hoito olisi pelkkää syyllistämistä, jos sitä vanhempien hoito tulisi ilmaiseksi.

Vierailija
71/77 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi tuettua. Kukaan ei hoitaisi lapsianne 400e/kk

Olkaa nyt tähän tilanteeseen edes tyytyväisiä!

Vierailija
72/77 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei koulukin ole maksullista? Miksei eskari ole maksullista?

Vierailija
73/77 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muulla tavoin kiertoon.

Vierailija
74/77 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi tuettua. Kukaan ei hoitaisi lapsianne 400e/kk

Olkaa nyt tähän tilanteeseen edes tyytyväisiä!

Jos yhteiskunta haluaa, että kaikki kouluttautuvat, käyvät töissä, tuovat verovaroja plus lisääntyvät, niin on ihan oikeutettua, että yhteiskunta myös tukee näitä pyrkimyksiä. Näin ollen on täysin luonnollista, että päivähoito on tuettua ja se saisi olla vielä enemmän tuettua. Päivähoitomaksut ovat maksu-uudistuksen jälkeen liian kalliit.

Tottakai on toinen tie, laitetaan kaikki palvelut maksullisiksi sen mukaan, mitä ne oikeasti maksavat. Seuraus: rikkaat saavat hyvän koulutuksen ja hyvät työpaikat. Keskituloiset saavat huonomman koulutuksen ja huonommat työpaikat. Köyhät jäävät koulutuksen ulkopuolelle ja saavat hanttihommat. Köyhyys, syrjäytyminen ja pahoinvointi lisääntyy.

Vierailija
75/77 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija. Joudun tekemään myös töitä että voimme elää. Hoitomaksut vievät karhunosan pienistä tuloistani, joten joudun tekemään työtä yhä enemmän.

Jos hoito olisi ilmaista voisin opiskella täysipäiväisesti ja lapset saisivat olla hoidossa lyhyttä päivää.

Voit myös ottaa opintolainaa ja rahoittaa sillä opinnot.

Vierailija
76/77 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhemmat dumppaisivat lapsensa oikopäätä kokopäivähoitoon ja itse makoilisivat kotona, jos päivähoidosta ei tarvitsisi maksaa?

Ihanko oikeasti suomalaiset äidit ja isät eivät halua olla omien lastensa kanssa? Ovatko suomalaiset sitten jotenkin poikekavia kun monissa muissa maissa on maksuton varhaiskasvatus, ja vanhemmat silti ehtivät olla myös lastensa kanssa? Samalla logiikallahan vanhemmat mielellään kippaisivat lapsensa lastenkoteihin, kun eivät kerran yhtään halua heitä hoitaa.

Iso osa hankkisi sen päiväkotipiakan varmuuden vuoksi. vaikka sitä ei sitten ksokaan käyttäisikään. Eivät yhteiskunnan resurssit riitä tyhjien päiväkotien ylläpitämiseen.

Vierailija
77/77 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkään

a) että ilmainen päivähoito entisestään hämärtää vanhempien vastuuta omista lapsistaan, antaa vaan yhteiskunnan hoitaa. Tällainen näkemys on pahasta lapsille, yhteiskunta ei kuitenkaan voi rakastaa heitä.

b) päivähoidon laatu ja arvostus heikkenisi entisestään. Mitään ilmaista ei arvosteta ja tämä heijastuisi myös päiväkodin työntekijöiden saamaan arvostukseen ja heidän itsearvostukseensa negatiivisesti.

Siis: lapset joutuisivat viettämään entistä pitempiä aikoja entistä huonommissa oloissa.

Jostain muualta ne rahat olisi napattava, joko korkeampi veroaste tai säästöt jostain muusta kohteesta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme