AL : Tamperelainen ravintola antaa sakon, jos ei asiakas syö lautasta tyhjäksi
On pakko syödä loppuun tai maksat 15-30 euron sakon.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4ddd2b62-7f4d-44b0-a69b-f48ac249cd00
Kommentit (621)
556, tässä tapauksessa sinä maksat siitä kahdesta viilipurkista jo etukäteen 30 euroa. Sitten et pystykään syömään kuin yhden viilipurkin, ja saat siitä 15 euron ylimääräisen sakon.
Joku toinen sitten taas maksaa saman 30 euroa ja syö viisi viilipurkkia, eikä saa mitään lisämaksuja.
Kukaan ei kannata hävikkiä, hävikistä muistuttavat kyltit ovat hyvä asia, häpeä on perinteisesti tosi hyvä motivaattori myös, mutta tuo sakko nyt ei vaan millään noudata kuluttajansuojalakia.
Vierailija wrote:
Kovasti tämä tuntuu käyvän tunteisiin 🤣 Mä en todellakaan usko, että yksikään ravintolan linjausta puolustava ei muka itse ikinä olisi jättänyt buffetissa tai muussa ravintolassa ruokaa syömättä, koska ei ole jaksanut kaikkea tai ei tykkää. En minä, mutta muut 😃
Olin juuri lomalla ja katselin eteläeurooppalaista tapaa koota koko perheelle täysi pöydällinen kaikkea. Eli jokaiselle perheen jäsenelle kaikkea mahdollista riippumatta siitä, mitä kukin haluaa syödä. Puolet ruuasta jäi syömättä. Muut hotellin vieraat maksavat tuon sikailun.
All-you-can-eat ilmaisussa on tuo viimeinen sana, joka rajoittaa ruuan hakemista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kovasti tämä tuntuu käyvän tunteisiin 🤣 Mä en todellakaan usko, että yksikään ravintolan linjausta puolustava ei muka itse ikinä olisi jättänyt buffetissa tai muussa ravintolassa ruokaa syömättä, koska ei ole jaksanut kaikkea tai ei tykkää. En minä, mutta muut 😃
Olin juuri lomalla ja katselin eteläeurooppalaista tapaa koota koko perheelle täysi pöydällinen kaikkea. Eli jokaiselle perheen jäsenelle kaikkea mahdollista riippumatta siitä, mitä kukin haluaa syödä. Puolet ruuasta jäi syömättä. Muut hotellin vieraat maksavat tuon sikailun.
All-you-can-eat ilmaisussa on tuo viimeinen sana, joka rajoittaa ruuan hakemista.
Mitä mitä, "eteläeurooppalaista"? Eikö tämä olekaan junttien suomalaisten erityispiirre? Olen pöyristynyt!
Hyvä idea. Ravintoloissa, kuten muissakin asioissa pätee 20/80-sääntö eli 20 %:a asiakkaista tuottaa 80 %:a biojätteestä ja muistakin ongelmista. Jos ravintola saa karsittua tuon 20 %:a pois asiakaskunnastaan, se on lähinnä hyvä kaikkien kannalta, niin katteen, ympäristön kuin asiakasviihtyvyydenkin.
T: yrittäjä itsekin
Tuo on huonoa bisnestä niin monella tasolla.
Herää kysymys tarjoillaanko samaa ruoka uutena seuraavana päivänä? Riisi ei säily päivää.
Eli jos ruuat jää tarjoilupöydälle ne kaadetaan kuitenkin roskiin. Eikö niin? Toivon näin
Vierailija wrote:
Hyvä idea. Ravintoloissa, kuten muissakin asioissa pätee 20/80-sääntö eli 20 %:a asiakkaista tuottaa 80 %:a biojätteestä ja muistakin ongelmista. Jos ravintola saa karsittua tuon 20 %:a pois asiakaskunnastaan, se on lähinnä hyvä kaikkien kannalta, niin katteen, ympäristön kuin asiakasviihtyvyydenkin.
Tuon artikkelin mukaan ravintoloiden ruokahävikistä noin 30% on asiakkaiden lautasille jäänyttä ruokaa, joten ravintoloilla olisi aika paljon itselläkin petrattavaa asian suhteen.
Joo en oo menossa syömään. Herää kysymys voinko itse keksiä kauppaani täysin random sakkoja. Et pieraissut tullessasi, 10 euron sakko
Vierailija wrote:
Ihmiset lastaavat ruokaa lautaselle vaikka kuinka paljon.
Olen aina ihmetellyt kun laihat pääsevät pitopöytään niin he syövät aivan hirmuisia määriä. Mihin se ruoka niille mahtuu.
Varmasti kärsivät nälkää lopun ajan että pysyisivät laihoina.
Nyt joku tulee huufamaan taidat itse olla lihava.
Hehheh olen normaalipainoinen enkä syö pöydästä mahdottomia. Perunaa lihaa kastiketta salaatttia ja vettä.
Kulutan kaiken päivän aikana. Lenkkeilen koirien kanssa n 30 km pv joskus enempikin. Ei tarvita kuntosaleja ja muita juttuja.
Alkuosa voi olla totta mutta loppuosa ei . En jaksa uskoa että joka ainoa päivä kävelet 30 km tai enemmän.. Sit sä et varmaan oo töissä. Ei sun aika oikein riitä tuollaiseen.
Vien asian eteenpäin niin nähdään vieläkö laput keikkuu pöydällä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tuon artikkelin mukaan ravintoloiden ruokahävikistä noin 30% on asiakkaiden lautasille jäänyttä ruokaa, joten ravintoloilla olisi aika paljon itselläkin petrattavaa asian suhteen.
Toki on perattavaa ravintoloillakin, en sitä kiistä.
Vierailija wrote:
Herää kysymys tarjoillaanko samaa ruoka uutena seuraavana päivänä? Riisi ei säily päivää.
Eli jos ruuat jää tarjoilupöydälle ne kaadetaan kuitenkin roskiin. Eikö niin? Toivon näin
En uskaltais mennä syömään tuonne koska ADHD aiheuttaa välillä sen että jos keskittyminen herpaantuu juuri kun olen ottamassa ruokaa, niin saatan ottaa liikaa. Lisäksi lääkitys aiheuttaa välillä ruokahaluttomuutta ja kouluruokalassa olen hävennyt kun yhtäkkiä tajuan etten vain pysty syömään.
Ihmettelen kun tässä ketjussa kerrotaan, että jos et ole varma mikä maistuu, ota vain pieni lusikallinen ja hae sitten lisää. Normaalissa buffetissahan tuo käy helposti. Mutta tuon ravintolan buffetin ideahan on, että asiakas valitsee raaka-aineet ja niiden määrän, ja ne paistetaan asiakkaalle siinä paikalla. Paljon helpompi tehdä virhearvioita, ja paljon hankalampi käydä monta kertaa santsaamassa.
Vierailija wrote:
556, tässä tapauksessa sinä maksat siitä kahdesta viilipurkista jo etukäteen 30 euroa. Sitten et pystykään syömään kuin yhden viilipurkin, ja saat siitä 15 euron ylimääräisen sakon.
Joku toinen sitten taas maksaa saman 30 euroa ja syö viisi viilipurkkia, eikä saa mitään lisämaksuja.
Kukaan ei kannata hävikkiä, hävikistä muistuttavat kyltit ovat hyvä asia, häpeä on perinteisesti tosi hyvä motivaattori myös, mutta tuo sakko nyt ei vaan millään noudata kuluttajansuojalakia.
Sinusta olisi siis ok mennä lähikauppaan, ostaa yksi viili ja heittää toinen lattialle henkilökunnan eteen? Jos siellä on osta viisi, maksa yksi -tarjous ja joku todella ostaa ja syö viisi viiliä, saatko sinä heittää yhden viilin lattialle, koska se on vähemmän kuin viisi viiliä jotka toinen asiakas ostaa?
Mulla jäis menemättä tähän ravintolaan.
En ota tahallani toki hirveitä määriä ruokaa lautaselle, mutta toisinaan käy niin että en esimerkiksi pidäkään siitä mitä otin, niin en ala loppuja todellakaan väkisin syömään.
Vierailija wrote:
No ei tietenkään tarjoilla. Pointtina on se että ravintola voi alunperinkin tehdä vähemmän ruokaa yhdelle päivälle, kun ihmiset eivät lappaa sitä kilokaupalla roskiin. Eikö se ole jo ihan maapallonkin kannalta järkevintä?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sinusta olisi siis ok mennä lähikauppaan, ostaa yksi viili ja heittää toinen lattialle henkilökunnan eteen? Jos siellä on osta viisi, maksa yksi -tarjous ja joku todella ostaa ja syö viisi viiliä, saatko sinä heittää yhden viilin lattialle, koska se on vähemmän kuin viisi viiliä jotka toinen asiakas ostaa?
No onpa kummallinen vertaus. Ei tietenkään ole ok sutata paikkoja, se on vahingontekoa.
Olisi kuitenkin laillista - joskin uskomattoman typerää - ostaa viisi viiliä ja heittää niistä neljä heti kassalla roskiin.
Mitenhän nämä keskustelijat pärjäisivät jossain oikeassa kriisissä, jos jo itsensä ravitseminen on näin hankalaa arkena? Ei tiedä, miten paljon syö ja maailma kaatuu, jos joku ruoka ei ole omaa lempparia.
Ei voi sakottaa. Lainvastaista.
Kiitos että jaoit tämän elintärkeän tiedon kanssamme.