AL : Tamperelainen ravintola antaa sakon, jos ei asiakas syö lautasta tyhjäksi
On pakko syödä loppuun tai maksat 15-30 euron sakon.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4ddd2b62-7f4d-44b0-a69b-f48ac249cd00
Kommentit (621)
Vierailija wrote:
Kovasti tämä tuntuu käyvän tunteisiin 🤣 Mä en todellakaan usko, että yksikään ravintolan linjausta puolustava ei muka itse ikinä olisi jättänyt buffetissa tai muussa ravintolassa ruokaa syömättä, koska ei ole jaksanut kaikkea tai ei tykkää. En minä, mutta muut 😃
Täällä yksi. Mun on todella vaikea samaistua aikuisiin ei-kehitysvammaisiin ihmisiin jotka eivät osaa ruokaa ottaessaan arvioida mistä tykkäävät ja paljonko jaksavat syödä. 11 vuotta olen syönyt joka arkipäivä buffamuotoisessa lounasravintolassa ja 0 g on tullut itseltäni hävikkiä.
Vierailija wrote:
En ole lautasellejättäjä, mutta en silti menisi tuollaiseen paikkaan, jossa joutuu pelkäämään sakkoja, ihan kun jossain vanhanajan kansakoulussa, karttakepistä näpeille jos ei ruoka maistu. Huhhuh.. Idea on sinänsä hyvä, pyritään vähentämään ruokahävikkiä, mutta keinot liian radikaalit.
No mitään sellaista paikkaa ei ole kuin mielikuvituksessasi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä tuosta tappelette. Tuollaisiin ravintoloihin ei ole pakko mennä, mutta saa mennä, jos haluaa.
Jos kyseisen ravintolan idea on hyvä ja asiakkaita riittää, niin keneltä se on pois. Joka ei tykkää ideasta, menee jonnekin muualle.
Myös asiakas saa valita ravintolansa. Tyhjää jankkausta taas sivutolkulla
Totta kai jokainen saa valita missä käy. Iso osa keskustelusta on kuitenkin koskenut sitä, onko tuollainen ehto ylipäätään lainvoimainen, kun ottaa huomioon Suomen aika tiukan kuluttajansuojan.
Iso osa keskustelijoista on siinä tapauksessa melkoisia ääliöitä jos eivät tajua että ruoasta laskuttaminen ravintolassa on laillista.
Tuolla ei edelleenkään laskuteta mitään, vaan rahastetaan jo kassalla etukäteen buffetaterian hinta. Laskutusjankkaaja pois ketjusta nyt.
Vierailija wrote:
Kovasti tämä tuntuu käyvän tunteisiin 🤣 Mä en todellakaan usko, että yksikään ravintolan linjausta puolustava ei muka itse ikinä olisi jättänyt buffetissa tai muussa ravintolassa ruokaa syömättä, koska ei ole jaksanut kaikkea tai ei tykkää. En minä, mutta muut 😃
Tietysti olen. En tosin ole jättänyt sitä lautaskaupalla, tuskin edes koskaan tuota 200 grammaa.
Miksi tässä ketjussa hoetaan, ettei kyseessä ole mikään sakko?
Ravintolan omassa kyltissä lukee "Sakotamme tuhlatusta ruuasta".
Vierailija wrote:
Mikä tämä "oletko pudonnut lapsena päällesi" -jankuttaja oikein on? Viimeiset kolme sivua samaa jankutusta.
Henkilö joka ihmettelee että mikä hiton aspergerlauma tänne on änkenyt kiukuttelemaan siitä että eivät saa heittää vapaasti ravintolassa ruokaa roskiin. Oliko muuta?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä tuosta tappelette. Tuollaisiin ravintoloihin ei ole pakko mennä, mutta saa mennä, jos haluaa.
Jos kyseisen ravintolan idea on hyvä ja asiakkaita riittää, niin keneltä se on pois. Joka ei tykkää ideasta, menee jonnekin muualle.
Myös asiakas saa valita ravintolansa. Tyhjää jankkausta taas sivutolkulla
Totta kai jokainen saa valita missä käy. Iso osa keskustelusta on kuitenkin koskenut sitä, onko tuollainen ehto ylipäätään lainvoimainen, kun ottaa huomioon Suomen aika tiukan kuluttajansuojan.
Iso osa keskustelijoista on siinä tapauksessa melkoisia ääliöitä jos eivät tajua että ruoasta laskuttaminen ravintolassa on laillista.
Tuolla ei edelleenkään laskuteta mitään, vaan rahastetaan jo kassalla etukätee
Joka on laskuttamista.
Vierailija wrote:
Koska sakko on viranomaisen määräämä rangaistusmaksu. Siinä kyltissä voi lukea vaikka ravintoloitsijan olevan Kiinan keisari mutta ei siitä sakkoa tee.
10 a § (30.12.2013/1211)
Lisämaksujen periminen
Ennen sopimuksen tekemistä elinkeinonharjoittajan on pyydettävä kuluttajan nimenomainen suostumus kaikkiin lisämaksuihin, jotka eivät sisälly kulutushyödykkeestä perittäväksi ilmoitettuun hintaan. Nimenomaisena suostumuksena ei pidetä sitä, että kuluttaja ei ole hylännyt elinkeinonharjoittajan käyttämää oletusvalintaa lisämaksun hyväksymisestä.
Jos kuluttaja ei ole antanut nimenomaista suostumusta lisämaksuun, hänellä ei ole velvollisuutta sitä maksaa.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#L2P10a
Pyydetäänkö tuolla kassalla jo suostumus lisämaksuun, buffetin hinnan lisäksi?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tietysti olen. En tosin ole jättänyt sitä lautaskaupalla, tuskin edes koskaan tuota 200 grammaa.
Jos sinulla on keittiövaaka, kannattaa kokeilla, miten yllättävän pieni määrä 200 g on. Eri ruoka-aineet ovat myös eri painoisia.
Ihan vertailun vuoksi, perus viilipurkin paino on 200 g.
Itse yritän olla heittämättä lusikallistakaan roskiin, mutta en voi väittää, etteikö KOSKAAN olisi jäänyt ruokaa yli 200 g lautaselle. Juuri muutama päivä sitten ihan kotona söin normaalilautasellista ruokaa, ja puolivälissä alkoi tehdä pahaa ilman selkeää syytä. Söin loput myöhemmin, mutta ravintolassa olisi kyllä ollut pakko jättää syömättä. Ja olisi kyllä harmittanut ilman sakkojakin, jos olisi maksanut ateriasta 30 e ja sitten ei pystynyt sitä syömään.
Vierailija wrote:
10 a § (30.12.2013/1211)
Lisämaksujen periminen
Ennen sopimuksen tekemistä elinkeinonharjoittajan on pyydettävä kuluttajan nimenomainen suostumus kaikkiin lisämaksuihin, jotka eivät sisälly kulutushyödykkeestä perittäväksi ilmoitettuun hintaan. Nimenomaisena suostumuksena ei pidetä sitä, että kuluttaja ei ole hylännyt elinkeinonharjoittajan käyttämää oletusvalintaa lisämaksun hyväksymisestä.
Jos kuluttaja ei ole antanut nimenomaista suostumusta lisämaksuun, hänellä ei ole velvollisuutta sitä maksaa.
Pyydetäänkö tuolla kassalla jo suostumus lisämaksuun, buffetin hinnan lisäksi?
Ei, vaan näytetään asiakkaalle saatavilla olevat vaihtoehdot: kaikki mitä syöt + max 200 grammaa, ja kaikki mitä syöt + yli 200 grammaa. Asiakas voi sitten ihan itse valita kumman vaihtoehdon haluaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos sinulla on keittiövaaka, kannattaa kokeilla, miten yllättävän pieni määrä 200 g on. Eri ruoka-aineet ovat myös eri painoisia.
Itse yritän olla heittämättä lusikallistakaan roskiin, mutta en voi väittää, etteikö KOSKAAN olisi jäänyt ruokaa yli 200 g lautaselle. Juuri muutama päivä sitten ihan kotona söin normaalilautasellista ruokaa, ja puoli
Normaali einesateria on 300 grammaa. Eineslaatikko, josta yleensä syö kaksi on 400 grammaa. 200 grammaa on siis lautasellinen ruokaa, ei todellakaan ”yllättävän pieni määrä.”
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Koska sakko on viranomaisen määräämä rangaistusmaksu. Siinä kyltissä voi lukea vaikka ravintoloitsijan olevan Kiinan keisari mutta ei siitä sakkoa tee.
Niin niin, mutta kun ketjussa nimenomaan intetään että kyseessä on ihan normaali laskutusperuste, eikä kukaan paitsi Iltiksen juttu sano sitä sakoksi. No, ravintola itse sanoo sitä sakoksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
10 a § (30.12.2013/1211)
Lisämaksujen periminen
Pyydetäänkö tuolla kassalla jo suostumus lisämaksuun, buffetin hinnan lisäksi?Ei, vaan näytetään asiakkaalle saatavilla olevat vaihtoehdot: kaikki mitä syöt + max 200 grammaa, ja kaikki mitä syöt + yli 200 grammaa. Asiakas voi sitten ihan itse
"Nimenomaisena suostumuksena ei pidetä sitä, että kuluttaja ei ole hylännyt elinkeinonharjoittajan käyttämää oletusvalintaa lisämaksun hyväksymisestä" - ilmeisesti sinulta jäi tuo olennainen kohta huomaamatta.
Siellähän ei ole mitään "kaikki mitä syöt + yli 200 grammaa" vaihtoehtoja myynnissä, vaan kyltti puhuu sakosta:
https://sndp.mediadelivery.fi/img/658/7d5f47aa594368a81564d556b2680702…
t. eri
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse yritän olla heittämättä lusikallistakaan roskiin, mutta en voi väittää, etteikö KOSKAAN olisi jäänyt ruokaa yli 200 g lautaselle. Juuri muutama päivä sitten ihan kotona söin normaalilautasellista ruokaa, ja puoli
Niin? Jos otat kaksi viinipulloa, syöt yhdestä puolet ja heität loput roskiin niin mielestäsikö on kohtuutonta pyytää sinua maksamaan kummatkin purkit? Jos taas otat kaksi, syöt toisen ja maistat toista mutta et pidä siitä ei mitään ongelmaa ole koska hävikki jää alle rajan.
VIILIPURKKIA!!! Jeesus tätä autocorrectia…
Vierailija wrote:
Normaali einesateria on 300 grammaa. Eineslaatikko, josta yleensä syö kaksi on 400 grammaa. 200 grammaa on siis lautasellinen ruokaa, ei todellakaan ”yllättävän pieni määrä.”
No en tiedä juuri mistä eineksistä puhut, katsos kun kaikki ruoka-aineet painavat eri verran. Ihan tavallinen pihvi painaa jo 150 grammaa. Ja kuten sanoa, purkillinen viiliä painaa sen 200 grammaa.
Maalitolpat ne vaan vilisee silmissä. Nyt 200 grammaa on normaali lautasellinen ruokaa, eilen väitettiin että se on ihan järkyttävä kukkuralautasellinen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
10 a § (30.12.2013/1211)
Lisämaksujen periminen
Pyydetäänkö tuolla kassalla jo suostumus lisämaksuun, buffetin hinnan lisäksi?Ei, vaan näytetään asiakkaalle saatavilla olevat vaihtoehdot: kaikki mitä syöt + max 200 grammaa, ja kaikki mitä syöt
Se on aivan se ja sama mitä kyltti sanoo, koska jokainen ymmärtää että ravintola ei ole maksurangaistuksia määräävä viranomainen.
Itse en käy missään ruokailu paikoissa koska siellä on muitakin ihmisiä. Haluan syödä yksin omassa rauhassa. En voi sietää paikkoja missä muitakin ihmisiä.
Kuulostaa todella mukavalta ruokapaikalta. Kukaan ei kyttää mitään ja paikka on aina täynnä kuin turusen pyssy.