Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tori.fi:n "annetaan"-ilmoituksissa vaaditaan niin usein vaihdossa jotain?

Vierailija
30.10.2023 |

Eihän se ole antamista, jos vaihdossa vaaditaan jotain. Ja usein ei edes ole kyse siitä, että jostain arvokkaammasta tavarasta haluttaisiin vaihdossa mikä tahansa suklaalevy tai kahvipaketti, vaan jotkut vaatii suht arvottomastakin tavarasta esim. just tietynlaista kissanruokaa, joka maksaa kaupassa yli kympin, tai jotain muuta tarkalleen määriteltyä tavaraa joka ei vastaa arvoltaan mitään pikkuhiluja. "Ilmaisen" tavaran hakeminen on aika vaivalloista, kun sitä varten täytyy käydä ensin ostoksilla ja kaivaa kuvetta. Mitä järkeä siinä on? Miksei myyjät pyydä suoraan rahaa tai anna tavaroita ilmaiseksi pois?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en ole ikinä pyytänyt mitään kahvipakettia annettua tavaraa vastaan, mutta en ihmettele, että jotkut niin tekevät. Sillä annetaan-ilmoituksiin tulee aina liuta vastauksia ihmisiltä, jotka eivät välttämättä edes tarvitse kyseistä tavaraa, vaan haluavat vain kaiken mitä ilmaiseksi saa. Osa jättää tulematta hakemaan ja osa alkaa vaatia että ilmainen sänky tuodaan sinne ja sinne, jne.

Kaipa noissa kahvipaketeissa ja suklaalevyissä on sellainen ajatus, että ihmisillä on sellaisia jo valmiiksi nurkissa.

Vierailija
42/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minkä takia joku epäkelpo suklaalevy olisi parempi maksuväline kuin ihan raha?

Itse asiassa joillekin suklaalevyn hankkiminen on helpompaa kuin parin euron käteismaksu, kun käteistä pitäisi ensin nostaa automaatista (joka on ties missä) ja sen jälkeen rikkoa seteli pienemmäksi rahaksi. Kaikki ei myöskään tahdo antaa puhelinnumeroaan tuntemattomille Mobilepay-maksua varten, ja tilisiirtoon liittyy omat ongelmansa etenkin jos myyjä ja ostaja ei käytä samaa pankia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minkä takia joku epäkelpo suklaalevy olisi parempi maksuväline kuin ihan raha?

Itse asiassa joillekin suklaalevyn hankkiminen on helpompaa kuin parin euron käteismaksu, kun käteistä pitäisi ensin nostaa automaatista (joka on ties missä) ja sen jälkeen rikkoa seteli pienemmäksi rahaksi. Kaikki ei myöskään tahdo antaa puhelinnumeroaan tuntemattomille Mobilepay-maksua varten, ja tilisiirtoon liittyy omat ongelmansa etenkin jos myyjä ja ostaja ei käytä samaa pankia.

jos noin vaikeata on niin jättäisin sen kolmen euron tavaran kokonaan hakematta.

Vierailija
44/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Näen useasti paikallisella FB-kirppiksellä näitä "tuo vaihdossa suklaalevy". Miksei voi vaan laittaa euromääräistä hintaa, ei minua huvita ravata tuntemattomien puolesta kaupoilla. Lisäksi en tajua, kenelle kelpaa mikä tahansa suklaalevy, vai odottaako pyytäjä ehkä että kyselen vielä erikseen suklaatoiveet ja vaihdetaan joku 10 viestiä asiasta. Minä kun haluan pitää nettikaupat mahdollisimman vaivattomina ja viestinnänkin minimissä.

Suklaalevy on siitä hyvä, että jos maku ei miellytä, se on helppo antaa lahjaksi/tuliaisiksi jollekin muulle tai vaikka tarjota vieraille.

Miksi tätä on miinustettu? Ylimääräisiä herkkuja voi viedä vaikka työpaikan taukotilaan ilahduttamaan muita. Halpakin suklaa syödään hetkessä.

No oisko syynä se, et

Mutta eihän ne suklaalevyt ole turhia, jos työkaverit syö ne mielellään.

Vierailija
45/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyynisesti ajateltuna kyseessä tuskin on mikään pyyteetön lahjoittelu ja herttainen halu saada ja antaa suklaalevyjä.  Antaja saa rojulleen ilmaisen kuljetuksen pois, ja vielä suun makeaksi. 

Niin tosiaan, olisiko tämä monesti todellinen syy? ?

Vierailija
46/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välttämättä haluaa tehdä vaihtokauppoja, ilmoitus täytyy laittaa MYYDÄÄN-osastoon eikä annetaan-osastoon. Myynti-ilmoituksesta jättää vaan hintakohdan tyhjäksi ja kirjoittaa tarkemmat tiedot tekstikenttään. 

Vierailija
47/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan osta noita tavaroita, joista vaaditaan maksuksi muuta kuin rahaa. Ei ole vaivan arvoista lähteä erikseen kauppaan ostoksille ja pahimmassa tapauksessa vielä useaan kauppaan, jos ekasta ei löydy jotain tiettyä Aino-jäätelöä tai mitä myyjä nyt sattuukaan haluamaan. 🙄

Vierailija
48/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö tommoset ilmotukset nykyään läpi tarkastuksesta? Joskus yritin laittaa "annetaan kahvipakettia vastaan, niin ei mennyt läpi juuri tuon vastikkeen pyynnin takia.

Vierailija
49/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meneekö tommoset ilmotukset nykyään läpi tarkastuksesta? Joskus yritin laittaa "annetaan kahvipakettia vastaan, niin ei mennyt läpi juuri tuon vastikkeen pyynnin takia.

Ainakaan sitä annetaan-sanaa ei voi laittaa otsikkoon. 

Vierailija
50/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En koskaan osta noita tavaroita, joista vaaditaan maksuksi muuta kuin rahaa. Ei ole vaivan arvoista lähteä erikseen kauppaan ostoksille ja pahimmassa tapauksessa vielä useaan kauppaan, jos ekasta ei löydy jotain tiettyä Aino-jäätelöä tai mitä myyjä nyt sattuukaan haluamaan. 🙄

Veikkaisin, että sille myyjälle kelpaisi jotain muutakin tai vaikka pari euroa rahaa, jos ehdottaisit.

Todennäköisesti saisit tavaran myös jos kertoisit, ettei ole juuri nyt varaa ostaa Aino-pakettia. Yleensä noiden ehtojen tarkoituksena on vain hillitä sellaisia, jotka tuntuvat melkein ammatikseen rohmuavan ja varaavan ihan kaikkea ilmaiseksi annettua tavaraa.

Huvittavin tapaus oli kyllä tyyppi, joka haki annetun sängyn ja laittoi sen heti myyntiin. Ja hakiessaan kyseli kaikista muistakin huonekaluista, että saisiko tämän mukaan myös.

Vierailija
51/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerran tein tällaisenvaihtokaupan ja vein mukana paketin toivottua teetä. Myyjä sanoi ai toit tällaisen pienen pakkauksen, sittarista saa niitä, joissa on 50 teepussia. Hölmistyneenä sanoin mulla on nyt tää tässä ja myyjä ehdotti lähden hakemaan sittarista isomman. Sanoin en lähde, tehdäänkö vaihtokaupat vai ei. Pitkin hampain suostui,

Vika kerta, kun tein moisen. Pari krt ooin siihen mennessä pettynyt kuntoon.

Vierailija
52/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen asia on nää tuote "erinomaisessa kunnossa ". Paikan päällä no vähän on "pintakosketusta ottanut" = tuotteessa selkeä reikä tai muu näkyvä klommo.

Juurikin tämmöinen kahvipakettia vastaan "annetaan".

"Antaja" ei halua kaatopaikkakuluja ja näkee itse tuotteen erinomaisessa kunnossa.

Vierailija
53/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä kerran tein tällaisenvaihtokaupan ja vein mukana paketin toivottua teetä. Myyjä sanoi ai toit tällaisen pienen pakkauksen, sittarista saa niitä, joissa on 50 teepussia. Hölmistyneenä sanoin mulla on nyt tää tässä ja myyjä ehdotti lähden hakemaan sittarista isomman. Sanoin en lähde, tehdäänkö vaihtokaupat vai ei. Pitkin hampain suostui,

Ai jestas. Vaatii aika paljon pokkaa pyytää ovella seisovaa ihmistä lähtemään _uudestaan_ kauppaan kun on itse mokannut jättäessään epäselvän ilmoituksen. 

Vierailija
54/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ai jestas. Vaatii aika paljon pokkaa pyytää ovella seisovaa ihmistä lähtemään _uudestaan_ kauppaan kun on itse mokannut jättäessään epäselvän ilmoituksen. 

Porvoossa se on yleisempää kuin uskoisikaan.

Vierailija
55/59 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää yhtään kaupassajuoksuttamisesta, mutta olen joskus asuinalueeni kirpputorilla antanut maksuvaihtoehtona esim. kissanhiekan. Tosin silloin ilmoitan, että tuotteen hinnan ”10,- tai xx-kissanhiekka (7,- naapurikaupassa)” -tyylillä ja tosi moni on maksanut kauppaostoksilla ja säästänyt muutaman euron. Minä taas olen säästänyt aikaa, vaivaa ja kipeää selkääni.

Naapurin kanssa ollaan jo kauan käyty jonkinlaista epämääräistä yllätykseen perustuvaa vaihtokauppaa. Tykkään esim. marjastaa ja sienestää yli oman tarpeen ja välillä laitan hänelle esim. ”portaillasi on mustikoita, en jaksa putsata” -viestin. Joskus häneltä tulee kiitollinen viesti, joskus hän on tuonut puolet mustikoista takaisin putsattuna tai pyytänyt kahville ja mustikkapiirakalle. Joskus taas olen viikon päästä löytänyt postilaatikosta kahvipaketin, suklaalevyn, tai ovenkahvasta pienen kukkakimpun. Rahaa en ottaisi häneltä vastaan ja se euron yllätyssuklaapatukka on paljon sitä euroa arvokkaampi.

Vierailija
56/59 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran pyytänyt vaihdossa kahvipaketin, mutta kyse oli huonekalusta ja johon sain 15 minuutissa  30 kiinnostunutta. Sitten oli pakko poistaa ilmoitus, ettei jono kasvaisi.   Noutaja oli niin innoissaan, että halusi antaa lisäksi suklaalevynkin. Joskus näinkin!

Muut tavarat ja pihamme omenat annan tottakai ilman vastalahjaa. Jotkut ihmiset ovat kuitenkin sellaisia, että he silti  haluavat antaa jotakin vastineeksi. Jopa meidän omenoista, vaikka kiellän miettimästä mitään vastineeksi. Säästämme joka tapauksessa sorttimaksuissa, jos jollekin vielä kelpaa hakea.

Vierailija
57/59 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte olen laittanut: ”halutessasi voit tuoda paketin Juhla Mokkaa”.

Lipaston hakija toi. Ruohonleikkurin vienyt ei. Sama se, m9lemmista pääsin eroon.

Vierailija
58/59 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siellä ei ole enää erikseen osastoa ”vaihdetaan”. Tuotteet ovat usein ”krääsää” jotka eivät sovi myynti-ilmoituksiin ja vaihdossa halutaan elintarvikkeita tmv. eikä mitään montaa sataa maksavaa elektroniikkaa. 

Vierailija
59/59 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Näen useasti paikallisella FB-kirppiksellä näitä "tuo vaihdossa suklaalevy". Miksei voi vaan laittaa euromääräistä hintaa, ei minua huvita ravata tuntemattomien puolesta kaupoilla. Lisäksi en tajua, kenelle kelpaa mikä tahansa suklaalevy, vai odottaako pyytäjä ehkä että kyselen vielä erikseen suklaatoiveet ja vaihdetaan joku 10 viestiä asiasta. Minä kun haluan pitää nettikaupat mahdollisimman vaivattomina ja viestinnänkin minimissä.

Suklaalevy on siitä hyvä, että jos maku ei miellytä, se on helppo antaa lahjaksi/tuliaisiksi jollekin muulle tai vaikka tarjota vieraille.

Miksi tätä on miinustettu? Ylimääräisiä herkkuja voi viedä vaikka työpaikan taukotilaan ilahduttamaan muita. Halpakin suklaa syödään hetkessä.

No oisko syynä se, et

Mulla on tapana torikaupoista saadut pikkuhilut viedä työpaikan kahvipöydälle. Katoavat siitä nopsaan tarvitseville.