Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen työttömänäkin elänyt kuin kävisin töissä

Vierailija
29.10.2023 |

Herännyt ihmisten aikoihin ja viettänyt säännöllistä elämää.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mulle rentoutusta ja parasta tekemistä ovat juuri kirjasto, lukeminen, vapaaehtoinen mielekäs uuden oppiminen tai vanhan kertaus sekä pitkät kävelylenkit. 

Ja miten nämä liittyvät säännölliseen elämään? Monet boheemit ja levotonta elämää viettävät taiteilijat tekevät kyllä noita päivittäin, mutta elämää ei voisi sanoa säännölliseksi parhaalla tahdollakaan. Vaikka päivärytmi olisi hajanainen, niin ei se tarkoita pelkkää temppareiden katsomista telkkarista. Eikä sellaisessakaan mitään pahaa ole.

Onko poliisin, lentäjän, bussikuskin, siivoojan, sairaanhoitajan, merikapteenin elämä boheemia ja taiteilijaelämää vai ovatko he työttömiä?

Totta, hekään eivät aina herää aikaisin ja valvovat usein yöt, mutta halusin korostaa tuota kun monet puhuvat säännöllisestä ateriarytmistä ja rutiineista yms.

Mutta voisi kyllä korostaa, etteivät kirjojen lukeminen, kävelylenkit tai uuden oppiminen liity päivärytmiin yhtään mitenkään.

Vierailija
62/93 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Luuleeko ihmiset todellakin, että aivan kaikissa ammateissa ollaan töissä vain ma-pe klo 8-16? Miten voi olla niin tietämättömiä ihmisiä?

Ei luule. Tosi tyhmää, jos joku niin kuvittelee. Mutta iso osa palveluista on saatavilla vain virastoaikana. Ei meillä tehtaallakaan johtajat ole yöllä töissä, vaikka tehdas pyörii 24/7.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työtä on yhtä paljon työttömänä kuin töissäkäyvänäkin oli, olet todennäköisesti mies parisuhteessa naisen kanssa.

Vierailija
64/93 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Luuleeko ihmiset todellakin, että aivan kaikissa ammateissa ollaan töissä vain ma-pe klo 8-16? Miten voi olla niin tietämättömiä ihmisiä?

Ei luule. Tosi tyhmää, jos joku niin kuvittelee. Mutta iso osa palveluista on saatavilla vain virastoaikana. Ei meillä tehtaallakaan johtajat ole yöllä töissä, vaikka tehdas pyörii 24/7.

Kyllä tehtaan johtajallakin voi olla jokin 24/7 hälytysvalmius eli jos tehtaalla yöllä sattuu jotain niin johtajan pitää olla tavoitettavissa ja mieluiten paikan päällä, yölläkin. 

Vierailija
65/93 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ok, haluatko palkinnon? En ymmärrä miksi työttömänä pitäisi viettää jotain todella tervehenkistä elämää. Kuunnelkaa rokkia yömyöhään (kerrostalossa kuulokkeilla), tilatkaa noutoruokaa jos on rahaa, katsokaa leffoja, jättäkää kävely sadepäivinä välistä, pötkötelkää sängyssä keskipäivään, käykää toisinaan baanalla ja viettäkää seuraava päivä krapulassa. Kunhan haette töitä samalla ettekä kehitä jotain 24/7 päihdeongelmaa, niin so what?

Ei "asiallinen päivärytmi" tai "tasainen elämä" ole mikään työttömän velvollisuus tai tähtitarra, eihän sellainen onnistu kaikilta työssäkäyviltäkään. Ja miksi pitäisikään? Parhaamme mukaan me kaikki täällä räpiköidään. Työttömän homma on se että yrittää saada töitä, ja menee töihin sitten kun saa. That's it, muuta moraalista velvoitetta ei ole.

Huono päivärytmi, pitkään nukkuminen, ruudun ääressä riekkuminen jne on todiste heikommasta elämänhallinnasta. Minulla ei sitä ole vaikka olen työtön.

Vierailija
66/93 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kiljusaavit tulille. Rohkeasti vain. Se on elämästä nauttimista sitten viikko tolkulla eteenpäin.

Ei enää voi, kun on perhe. Nuorena olisi voinut.ap

Voihan sitä kiljua tehdä siitä huolimatta. Muistat vain kirkastaa sen hyvin. Hyvin tehty peruskilju maistuu hyvin paljon samalta kuin valkoviini.

Vierailija
67/93 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän boheemielämää, vaikka käyn päivätöissä.

Vierailija
68/93 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään kyllä aina ennen kasia aamulla näin syksyllä. Keväällä herään jo viideltä ja sama kesällä koska käyn kalassa aikaisin aamuisin. Vien verkkoja veteen ja aamuisin käyn aikaisin nostamassa ne ja sitten heittelen jigiä monta tuntia.  Paitsi talvella en käy kalassa. Talvella voin nukkua yhdeksään aamuisin

Vierailija
69/93 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle työttömyys olisi tosi paha juttu nimenomaan siitä syystä, että työssäkäynti on ainoa joka pitää mut normirutiineissa. Lomallakin mulla alkaa heti mennä rytmit päälaelleen; valvon yöt, nukun päivät, makaan vaan sohvalla ja syön roskaruokaa. En saa mitään aikaiseksi. Onneksi en ole koskaan ollut työtön vaan olen kokenut tuota ameebaelämää vain pitkillä lomilla. Pitää siis olla jokin pieni pakko, joka pitää mut ylipäätänsä liikkeessä ja elämänrytmissä kiinni.

Vierailija
70/93 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en, mutta en kyllä mene mihinkään "kaljoitteleva laiskiainen"-stereotypiaankaan. 

Minulle on vaikeat taustat omaavana ja kroonisesti sairaana ollut aivan valtava helpotus tämä työttömyys. Kaikilta osin paitsi taloudellisesti. Eli töitä JA sairaseläkettä/kuntoutustukea kyllä haen. 

Mutta on siinä puolensa että jos on pahat hermosäryt tai PTSD-takaumat (tai molemmat 😅) päällä, enkä saa unta niin se ei tarkoita, että pitäisi joko ottaa vahvoja lääkkeitä kauheine sivuvaikutuksineen tai mennä valvoneena töihin josta voi alkaa viikkojen kierre oireiden kanssa. Vaan voi lääkkkeettömästi kärvistellä yhden yön ja sitten nukkua milloin voi ja elämä jatkuu. 

Voin myös harrastaa osaa omista jutuista (taide, koiran kouluttelu kotona, retkeily) ihan rauhassa kun hyviä päiviä on. Eikä niin että käyn töissä, käyn sairaalassa, makaan sekavan kovissa lääkkeissä jotta "jaksaisin" töissä. 

No, koskaan en ole päihteitä tai tupakkia käyttänyt tai maksullisia rientoja harrastanut (matkailu, ravintolat, konsertit, leffat) ja aina olen tykännyt puuhailla kaikkea ja liikkua niin ei minulla ole mitenkään hirveää kotona. 

Ainoa on, että hyvin niukasti saa elää kun työttömyys on pitkittynyt, koska minulla tuo koira on ja sille pitää olla sitä ell. kassaan hätävaraa sivussa... Ja maksulliset kurssit sen kanssa jääneet pois ja ei voida käydä missään Norjassa tai Lapissa nyt, mutta lähiretkeilemässä kyllä kun vointi on hyvä. 

Eli puolensa ja puolensa.

Vierailija
71/93 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis herran jumala mikä säännöllisyys? Onko ihmiset oikeasti noin typeriä? Älkää sanoko,  että siinä yhdessä gang stalkingissa joku aihe  on oikeasti ollut joku elämäntavat ja ihmiset ostaneet sen? 

Että ei siinä muuta kun kunnon kansalaiseksi, joka käy töissä,  ei päihdeongelmaa, säännölliset terveelliset elintavat? Ja rappiolla  on, jos ei herää joka aamu klo 7 työttömänä, mene nukkumaan viim. klo 23, ottaa yhtään olutta tai ei syö terveellisesti? 

Tais olla sitä paskametaforaa, kun ainakin  jotkut tietää, mitä ällöttäviä valheita ja rikoksiakin liittyy koko juttuun.

Mutta nyt käsitellään terveellisiä elintapoja, niin tässä teille eräästä pariskunnasta. 

Tuossa viimeiset 20 vuotta ainoa, jolla jotain liikakäyttöä alkoholissa on ollut se työssäkäyvä  ihminen, ei se työtön.  
Mitään sairauksia tai mt-onhelmia ei kummallakaan. 

Pienten lasten äitinä, se työtön meni nukkumaa aina aikaisemmin, kun se työssäkäyvä. Heräsi myös aikaisemmin. 

Ja Hehheh kun lapset isompia ja se työtön ottaa pari olutta, ollaan silmä kovana,  että saisiko ottaa yhtään, ettei vaan ongelmia alkoholin kanssa? Työssäkäyvä  voi vetää mitä vaan?

Ja jos se työtön menee nukkumaan klo 12 jälkeen on hirveää elämäntapa ongelmaa ja huonoa elämänrytmiä? Aijai mitä lapsetkin oppii kun vanhempi vielä ylhäällä klo 12? 
Kunnon perheessä on kummatkin vanhemmst nukkumassa klo 22 Ja lapsetkin, riippumatta koska koulu alkaa vaikka klo 10. Täh? 
Hehheh ja jos työssäkäyvä menee nukkumaan klo 10 on ihan  julmetun hyvä vanhempi ja esimerkki lapsille? 
Sentään viikonloppuna saa se työtön vissiin nukkuu pidempään? 

Onko ihmiset oikeasti noin hulluja? 

Vierailija
72/93 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut pari lyhyttä jaksoa elämäni aikana työttömänä ja sama juttu; elänyt siinä rytmissä kuin olisin töissä. Lapset kuitenkin käyneet koulussa ja mies töissä niin olisi vähän outoa jos itse lontisi kotona mitään tekemättä. Kävin kirjastossa, juttelin tutuille ihmisille jos kuulevat jotain työmahdollisuuksia niin kertovat. 

Vierailija
73/93 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin!

Nukun päivät ja meen arkiyöksi töihin.

Viikonloppuisin dokaan.

- keikkaduunari yövuoroissa

Vierailija
74/93 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin!

Viikonloppuisin dokaan.

"Naapuri joka jää nukkumaan"

Vierailija
75/93 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes työelämässä ollessani herännyt aikaisin koska tein vain iltavuoroja.

Vierailija
76/93 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin!

Viikonloppuisin dokaan.

Sama täällä! Elän niinkuin työtön, mutta käyn töissä:  nukun päivät, yöt oon töissä tai pelaan netissä arkivapaina. Viikonloppuisin otan huikkaa. Palkka on vaan 2500 netto kuussa eikä reilu 500 korvauksina.

- yökkö

Vierailija
77/93 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin!

Viikonloppuisin dokaan.

Naapuri, joka tulee päiväduunaria rapussa vastaan ja menee nukkumaan.

Vierailija
78/93 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis herran jestas työssäkäydessä ne elintavat vasta olikin pielessä. 
Kumppanilla tuolloin aina työ joka alkoi myöhemmin ja jos yritin mennä nukkumaan klo 23 tuli valitusta kuinka  tylsä tyyppi olen. Monest nukahdan kesken leffan. 
Usein tuli sitten mentyä nukkumaan vasta klo 24 ja herätys vaihtelevasti klo 7 tai aikaisemmin.

Varsinkin kun pieniä lapsia aika vähälle jä unet kun lapsi saattoi herättää klo 5 aamulla.

N ne oli niitä aikoja. 

En todellakasn töiden jälkeen mennyt mihinkään. Mistä hemmetistä joku vetäisee sen että työssäkäyvät nukkuvat säännölliset yöunet ja lenkkeilevät? 

Vierailija
79/93 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoi nyt miehellä päivätyö ja herätys kukonlaulun aikaan.

Parempi näin mutta vähön liuan pitkälle menee toivomus että kaikkien pitäisi olla nukkumassa klo 22 kun hänkin. 

Vierailija
80/93 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki työttömät nuku pitkään. Varsinkaan jos lapsia. 
Ei kaikki edes päiväunia. Ehkä silloin jos on jäänyt jostain syystä yöunet vähiin. 
Tietenkin työttömänö tuppaa menemään myöhempään nukkumaan, kun jos olisi töissä aikaisessa aamuvuorossa. Samoin kun lomilla.
Mutta miksi työttömön päivä pitöis olla  kun se aikainen aamuvuoro. 
Voisi olla  vaikka  9-17 päivä?