Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työttömänäkin elänyt kuin kävisin töissä

Vierailija
29.10.2023 |

Herännyt ihmisten aikoihin ja viettänyt säännöllistä elämää.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ok, haluatko palkinnon? En ymmärrä miksi työttömänä pitäisi viettää jotain todella tervehenkistä elämää. Kuunnelkaa rokkia yömyöhään (kerrostalossa kuulokkeilla), tilatkaa noutoruokaa jos on rahaa, katsokaa leffoja, jättäkää kävely sadepäivinä välistä, pötkötelkää sängyssä keskipäivään, käykää toisinaan baanalla ja viettäkää seuraava päivä krapulassa. Kunhan haette töitä samalla ettekä kehitä jotain 24/7 päihdeongelmaa, niin so what?

Ei "asiallinen päivärytmi" tai "tasainen elämä" ole mikään työttömän velvollisuus tai tähtitarra, eihän sellainen onnistu kaikilta työssäkäyviltäkään. Ja miksi pitäisikään? Parhaamme mukaan me kaikki täällä räpiköidään. Työttömän homma on se että yrittää saada töitä, ja menee töihin sitten kun saa. That's it, muuta moraalista velvoitetta ei ole.

Jännä, että nyt täällä on monella täl

Ei ole laiskaa p*skaa elää siihen malliin kuin huvittaa, kunhan se työnhaku hoituu, ja ne jotka sellaista väittävät ovat väärässä. Tuo "elän kellontarkan päivärytmin mukaan, vaikka olen työtön!!!" vain lisää ja ruokkii sitä ajatusta, että tuollainen on joku (työttömien) velvollisuus ja sen täyttämättä jättävät ovat jotenkin huonompia ihmisiä.

Työttömät päivärytmillään moraaliposeeraavat ovat todennäköisesti samoja tai samanlaisia ihmisiä, jotka kauhistelisivat laiskuutta ollessaan itse töissä. Ei tuota ketjua voi rikkoa kuin haistattamalla pitkät ja olemalla menemättä mukaan korostamiseen tai päivittelyyn.

Vierailija
42/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä käydessäni elänyt kuin työtön, valvonut öisin eikä rahaa ole mihinkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se on ihan tutkittu juttu, että säännöllinen rytmi ylläpitää esim. mielenterveyttä. Sitähän moni nuori juuri kipuilee kun notkutaan puhelimen kanssa sängyssä aamuneljään ja herätään sitten klo 14 ja siinähän se päivä jo vähän menikin. Sitten on elämä sekaisin ja mikään ei nappaa ja masentaa myös.  Ymmärrän iltavirkkuna, että ei tossa elämäntilanteessa välttämättä huvita klo 7 herätä, mutta ihan hyvin se kello voi jo klo 9 soida, siihen mahtuu 8h unta, kun menee viimeistään klo 1 nukkumaan. Samoin eläkkeellä moni masentuu kun puuttuu säännöllisyys, eli siihenkin se joku aamuherätys arkena + kävely/kirjasto/muu asiointi tekee hyvää kun on ns.tarpeellinen jossakin. Ei tarvitse burnoutiin itsensä toki kiskoa.

Vierailija
44/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko ihmiset todellakin, että aivan kaikissa ammateissa ollaan töissä vain ma-pe klo 8-16? Miten voi olla niin tietämättömiä ihmisiä?

Vierailija
45/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen työttömänä elänyt heräämisten suhteen niin kuin kävisin töissä, koska sitten kun käy töissä, ei tarvitse totuttautua hampaat irvessä varhaisiin heräämisiin. Se helpottaa omaa oloa ja eloa.

Vierailija
46/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

kyllä se on ihan tutkittu juttu, että säännöllinen rytmi ylläpitää esim. mielenterveyttä. Sitähän moni nuori juuri kipuilee kun notkutaan puhelimen kanssa sängyssä aamuneljään ja herätään sitten klo 14 ja siinähän se päivä jo vähän menikin. Sitten on elämä sekaisin ja mikään ei nappaa ja masentaa myös.  Ymmärrän iltavirkkuna, että ei tossa elämäntilanteessa välttämättä huvita klo 7 herätä, mutta ihan hyvin se kello voi jo klo 9 soida, siihen mahtuu 8h unta, kun menee viimeistään klo 1 nukkumaan. Samoin eläkkeellä moni masentuu kun puuttuu säännöllisyys, eli siihenkin se joku aamuherätys arkena + kävely/kirjasto/muu asiointi tekee hyvää kun on ns.tarpeellinen jossakin. Ei tarvitse burnoutiin itsensä toki kiskoa.

Onhan paljon laidasta laitaan niitäkin ammatteja, joissa ollaan öisin töissä tai klo 16 jälkeen töissä.

Notkutaan puhelimen ääressä. Monessa ammatissa joutuu notkumaan puhelimen ääressä tavalla tai toisella.

Vierailija
47/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle rentoutusta ja parasta tekemistä ovat juuri kirjasto, lukeminen, vapaaehtoinen mielekäs uuden oppiminen tai vanhan kertaus sekä pitkät kävelylenkit. 

Vierailija
48/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia, emmekä häiriköi naapureita.

Vierailija
49/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen itse eläkkeellä, ja asun maaseudulla. Täällä on nurkissa aina jotain rempattavaa- siis tekemistä. Olen usein miettinyt, että miten jonkun yksin asuvan pitkäaikaistyöttömään pää kestää yksiössä kaupungissa, kun ei ole koskaan rahaa mihinkään? Tuo kävely- kirjasto vie vaan muutaman tunnin päivässä. Tuota vuodesta toiseen? Iltaisin telkkaria? Itse alkaisin varmaan ryyppäämään.

En ole työtön, mutta olen ollut, ja mulla hajoaisi pää jos pitäisi käyttää vapaa-aikaansa remppaamiseen ja muuhun sellaiseen hommaan. Naulaamista, poraamista, lapiointia, maalaamista, sahaamista, samojen toimintojen ja liikkeiden toistoa, joka ei anna uusia näkökulmia tai ajateltavaa... Samaa päivästä toiseen ja vuodesta seuraavaan.

Töissä vielä menee 8 h/pv, kun tuntipalkkaa saa. Mutta työttömänä lukeminen, sarjakuvat, keskustelu, ajankohtaisten asioiden seuraaminen ja ajatuksia herättävien elokuvien katsominen tarjosi paljon enemmän virikkeitä ja mielenkiintoa kuin duunarityö tai tuollainen remontointi. Haluaisinkin olla ajatustyössä ja kulttuurialan tutkinto on, mutta työllisyystilanne on heikko ja ilman matemaattista lahjakkuutta pitäisi olla sosiaalisempi, vielä taitavampi ja kyvykäs verkostoitumaan.

Vierailija
50/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Onhan paljon laidasta laitaan niitäkin ammatteja, joissa ollaan öisin töissä tai klo 16 jälkeen töissä.

Notkutaan puhelimen äär

päivän kysymys, miksi ne nuoret eivät sitten notku siellä iltavuoroissa vain verorahoilla himassa...

Vierailija
51/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mulle rentoutusta ja parasta tekemistä ovat juuri kirjasto, lukeminen, vapaaehtoinen mielekäs uuden oppiminen tai vanhan kertaus sekä pitkät kävelylenkit. 

Ja miten nämä liittyvät säännölliseen elämään? Monet boheemit ja levotonta elämää viettävät taiteilijat tekevät kyllä noita päivittäin, mutta elämää ei voisi sanoa säännölliseksi parhaalla tahdollakaan. Vaikka päivärytmi olisi hajanainen, niin ei se tarkoita pelkkää temppareiden katsomista telkkarista. Eikä sellaisessakaan mitään pahaa ole.

Vierailija
52/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja miten nämä liittyvät säännölliseen elämään? Monet boheemit ja levotonta elämää viettävät taiteilijat tekevät kyllä noita päivittäin, mutta elämää ei voisi sanoa säännölliseksi parhaalla tahdollakaan. Vaikka päivärytmi olisi hajanainen, niin ei se tarkoita pelkkää temppareiden katsomista telkkarista. Eikä sellaisessakaan mitään pahaa ole.

Onko poliisin, lentäjän, bussikuskin, siivoojan, sairaanhoitajan, merikapteenin elämä boheemia ja taiteilijaelämää vai ovatko he työttömiä?

Vierailija
53/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elkää vaan kertoko kenellekään. Joku pahantahtoinen voi juoruta työkkärille. Jos ei ole valmiudessa ottamaan kokopäivätyötä vastaan niin voi menettää etuudet. Esim. harrastukset ja opiskelu kielletty.

Vierailija
54/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllistä elämää voi silti viettää vaikka kävisi töissä öisin tai vähintään toimistovirka-aikojen ulkopuolella. Eikös kansanedustajatkin tee töitä klo 16 jälkeen?

Vierailija
55/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Elkää vaan kertoko kenellekään. Joku pahantahtoinen voi juoruta työkkärille. Jos ei ole valmiudessa ottamaan kokopäivätyötä vastaan niin voi menettää etuudet. Esim. harrastukset ja opiskelu kielletty.

Kokoaikatyötä voi myös tehdä öisin tai toimistovirka-aikojen ulkopuolella. 

Vierailija
56/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni elää siinä rytmissä vaikka olisi työtön tai tk-eläkkeellä. Ei ole mikään saavutus sinänsä, ihan normaalia.

Vierailija
57/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kokoaikatöissä iltaisin/öisin niin ei se sitä tarkoita, että on työtön. On paljon kokoaikatyöammatteja laidasta laitaan, joita tehdään toimistovirka-aikojen ulkopuolella. Ei yhteiskunta pyöri vain klo 8-16 ma-pe ja sulkeudu klo 16.

Vierailija
58/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan mielenkiinnosta: lähdetkö aamulla bussilla? Ja kuinka pitkälle ja minne asti meet? Eli missä vietät sen "työpäivän"?

59/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kirjaston mainitseminen aivan naurettavaa. Fiksumpaa olisi mainita vaikka Ostarin pubi.

Vierailija
60/68 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein paljon ilta- ja yötyötä. Eli saan nukkua päivät jos huvittaa.