Olen työttömänäkin elänyt kuin kävisin töissä
Kommentit (68)
Jostain syystä tuo on nimenomaan monille työssäkäyville ihan mahdotonta ymmärtää, mutta ihan normirytmistä arkea olen elänyt työttömänä itsekin ja samoin myös kaikki tutut joiden kohdalle työttömyyttä on osunut. (ja en nyt siis mitenkään ylenkatso vuorotyötä, olen tehnyt sitä itsekin, mutta se vaihteleva ja epäsäännöllinen elämänrytmi on todella raskasta silloinkin)
Toinen vastaava harhaluulo on se, että työttömällä on päihdeongelma (tai ainakin kovaa vauhtia sellainen kehittymässä) ja työtön polttaa tupakkaa eikä ole muutenkaan kiinnostunut omasta terveydestään.
Ja sitten kun et osu tietenkään tähän työttömän muottiin niin kas, sitten keksitään että työtön valehtelee kun haluaa esittää parempaa mitä todellisuudessa on eikä siksikään työttömän sanaan voi luottaa vaan muut tietää paremmin millainen ihminen työtön on ja mitä se tarvitsee (eli raippaa).
Työttömät on muutenkin jännän helppo lokeroida tasan yhdenlaisiksi ihmisiksi.
Vierailija wrote:
Mikä tuo ihmisten aikoihin herääminen on, ja miksi saa olla iltavirkku vain jos käy töissä (eikä silloinkaan aina katsota hyvällä)? Aamuvirkku on varmasti helppo olla sekä työllisenä että työttömänä. Ihmisillä on tuossa biologisia eroja.
Näinpä. Kun on aamuvirkku, niin työttömänäkään tarvitse "pitää" mitään rytmiä. Se tulee luonnostaan.
Jos täytyisi pysyä sängyssä puolillepäivin, niin se olisi kyllä raskasta, siihen täytyisi itsensa tietoisesti pakottaa.
Olen ollut työtön 20 vuotta, ja yhä aamuvirkku.
Pitkäaikaistyöttömänä ymmärtää että rutiineissa on voimaa.
Heräät aina samaan aikaan seitsemältä, teet lounaan aina samaan aikaan, menet nukkumaan aina samaan aikaan, jne.
Siinä on valtavasti voimaa.
Olet siis töissä omassa yrityksessäsi. Miksi siitä huolimatta väität täällä päivittäin, että olet ollut aina työtön?
Haluat töihin vieraalle?
Miksi sitten lähdit pois siitä kunnan työpaikasta, joka oli mielestäsi niin hyvä ja jossa viihdyit erinomaisesti?
Vierailija wrote:
Olet siis töissä omassa yrityksessäsi. Miksi siitä huolimatta väität täällä päivittäin, että olet ollut aina työtön?
Olen ollutkin paljon työtön. Sitten täysin tuloton, sitten työkokeiluissa, työharjoitteluissa, yrittäjänä, omaishoitajana yms.ap
Vierailija wrote:
Haluat töihin vieraalle?
Miksi sitten lähdit pois siitä kunnan työpaikasta, joka oli mielestäsi niin hyvä ja jossa viihdyit erinomaisesti?
En saanut siellä jatkaa. En mä nykyisiä hommia tekisi, jos olisi toisia töitä.ap
Sä olet aina yhtä hauska, rakas "yms.ap". Kiitos että jaksat piristää meidän muiden päivää! :)
Tosiasia on kuitenkin se että päivällä on verhot kiinni eikä asunnossa ole havaitavissa liikettä. Öisin kuitenkin palaa ikkunassa valo.
Vierailija wrote:
Sä olet aina yhtä hauska, rakas "yms.ap". Kiitos että jaksat piristää meidän muiden päivää! :)
Toivottavasti kohta en enää piristä.
Olen itse eläkkeellä, ja asun maaseudulla. Täällä on nurkissa aina jotain rempattavaa- siis tekemistä. Olen usein miettinyt, että miten jonkun yksin asuvan pitkäaikaistyöttömään pää kestää yksiössä kaupungissa, kun ei ole koskaan rahaa mihinkään? Tuo kävely- kirjasto vie vaan muutaman tunnin päivässä. Tuota vuodesta toiseen? Iltaisin telkkaria? Itse alkaisin varmaan ryyppäämään.
Vierailija wrote:
Ok, haluatko palkinnon? En ymmärrä miksi työttömänä pitäisi viettää jotain todella tervehenkistä elämää. Kuunnelkaa rokkia yömyöhään (kerrostalossa kuulokkeilla), tilatkaa noutoruokaa jos on rahaa, katsokaa leffoja, jättäkää kävely sadepäivinä välistä, pötkötelkää sängyssä keskipäivään, käykää toisinaan baanalla ja viettäkää seuraava päivä krapulassa. Kunhan haette töitä samalla ettekä kehitä jotain 24/7 päihdeongelmaa, niin so what?
Ei "asiallinen päivärytmi" tai "tasainen elämä" ole mikään työttömän velvollisuus tai tähtitarra, eihän sellainen onnistu kaikilta työssäkäyviltäkään. Ja miksi pitäisikään? Parhaamme mukaan me kaikki täällä räpiköidään. Työttömän homma on se että yrittää saada töitä, ja menee töihin sitten kun saa. That's it, muuta moraalista velvoitetta ei ole.
Jännä, että nyt täällä on monella tällainen ääni kellossa, kun normaalisti haukutaan laiskana pa*kana iltapäivälle makaamisesta, jolla on elämänhallinta täysin hukassa. Ja kun automaattisesti teidän mielestä työttömien elämä on tuollaista, niin sitten tarvitaan muka jotain pajapuuhasteluja normaalin päivärytmin saavuttamiseksi, koska ilman sitä ei sopeudu työelämään sitten kun se taas koittaa.
Vierailija wrote:
Herään minäkin aamulla. Syön, käyn pesulla ja pukeudun. Eikö se muka ole ihan normaalia oli työtön tai ei?
Valvon puoleen yöhön koska voin mutta niin tekisin varmaan töissä ollessanikin, riippuen siitä mihin aikaan työ alkaa. Iltavuoroista pidin sen vapauden takia enemmän.
Riippuu ihan ihmisestä mikä on normaalia. Teen vaativaa ja vastuullista työtä ja olen menestynyt urallani, mutta olen toivottoman iltavirkku. Niinpä etätyöpäivinä (teen suurimmaksi osaksi etätyötä) herään mahdollisimman myöhään, usein kahdeksan aikaan, ja jos aamulla ei ole palavereja joissa kamera on pakko laittaa päälle, en tee muuta kuin pesen hampaat. Meikkaan ja puen vasta lounaalla tai työpäivän jälkeen, kun täytyy lähteä ulos. Pesulla en ehdi aamusin käydä, se on pakko hoitaa illalla. Iltaisin valvon yleensä puolille öin, koska aiemmin ei väsytä.
Olen kokeillut myös iltapainotteista työtä, mutta sen kanssa vuorokausirytmi siirtyi aivan liian myöhäiseksi. Välillä harmittaa, kun yhteiskunta on rakennettu agraariajan ja aamuvirkkujen ehdoilla. Onneksi nykyään tästä on herännyt jo jonkinlaista keskustelua ja ainakin oman työnantajan puolelta saa pientä joustoa itselle sopivampaan rytmiin.
Mun puoliso on ollut pitkäaikaistyötön. Arvostan todella sitä, että hän nousee samaan aikaan kuin minä. Helpompi elää, kun päivärytmi on molemmilla sama. Myös itse nousen samaan aikaan kuin hän työssä ollessa, vaikka työni puolesta voisin herätä tunnin myöhemmin..
Minulla on hyvin säännnöllinen elämänrytmi, ollut jo vuosikymeniä. Olen iltavirkku ja kumppanillani on työ jossa hän työskentelee n. klo 14.00-19.00. Itse en ole mukana työelämässä. Menen mukkumaan kello kaksi yöllä ja herään n. klo 12 keskipäivällä. En ymmärrä miksi minun ja kumppanini pitäisi olla hereillä klo 7 aamulla ollaksemme niin sanottuja kunnon kansalaisia.
Minä olen taloudellisestikin elänyt kuin kävisin töissä. Olen eläkeputkessa eli siis ansiosidonnaisella ja osittaisella varhaiseläkkeellä joten "tienaan" enemmän kuin töissä käydessäni.
Vierailija wrote:
Olen itse eläkkeellä, ja asun maaseudulla. Täällä on nurkissa aina jotain rempattavaa- siis tekemistä. Olen usein miettinyt, että miten jonkun yksin asuvan pitkäaikaistyöttömään pää kestää yksiössä kaupungissa, kun ei ole koskaan rahaa mihinkään? Tuo kävely- kirjasto vie vaan muutaman tunnin päivässä. Tuota vuodesta toiseen? Iltaisin telkkaria? Itse alkaisin varmaan ryyppäämään.
Joo, surkeaa on heillä elämä.
Vierailija wrote:
Minulla on hyvin säännnöllinen elämänrytmi, ollut jo vuosikymeniä. Olen iltavirkku ja kumppanillani on työ jossa hän työskentelee n. klo 14.00-19.00. Itse en ole mukana työelämässä. Menen mukkumaan kello kaksi yöllä ja herään n. klo 12 keskipäivällä. En ymmärrä miksi minun ja kumppanini pitäisi olla hereillä klo 7 aamulla ollaksemme niin sanottuja kunnon kansalaisia.
Jos se sopii teille eikä teillä ei ole lapsia ja elätte niin, että naapureilla on yörauha, niin ok. Jos on lapsia, niin on huono systeemi. Tiedän kyllä, että on työttömiä vanhempia, jota eivät viitsi herätä aamuisin vaikka on alakouluikäisiä lapsia. Ei ole hyvä malli lapsille.
Siksi kun haluan vieraalle töihin.