Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vaate on vedenkestävä, mitä väliä sillä on, mitä materiaalia se on?

Vierailija
17.05.2026 |

Ohje kesäleirille, jossa on n. 8-10-vuotiaita; ihmettelen tätä ohjeen kohtaa: Kumisaappaat ja sadevaatteet (hupullinen sadetakki, kurahousut, kurarukkaset), Huom. vedenkestävät ulkoiluvaatteet eivät riitä sadevaatteiksi.

No, kyllä voimme nämä lainata jostain, ei ongelma, mutta miksi ihmeessä vedenkestävät ulkoiluvaatteet eivät kelpaa, vaikka niiden pointtina on olla, noh, vedenkestäviä eli sadevaatteita...?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska puolet niistä vaatteista, joiden äidit luulee olevan vedenpitäviä, eivät oikeasti ole.

Vierailija
2/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, se olis sitten taas kurahousupervon runkkusunnuntai. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska puolet niistä vaatteista, joiden äidit luulee olevan vedenpitäviä, eivät oikeasti ole.

Ja toinen syy varmaan se, että jos toisilla on hienot goretexit ja toisilla muoviset kurikset, nämä jälkimmäiset rupeaa kitisemään.

Vierailija
4/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene muualle, runkkari.

Vierailija
5/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne muut kuin vanhanaikaiset sadevaatteet ei välttämättä kauan vettä pidä. Ovat vain vettä hylkiviä monet, semmoisten vesipilariarvo on usein pienempi. Mutta jos ei kerran ole kuravaatteita, niin ei sellaisia nyt varmastikaan ostamaan tarvi ruveta. Lapsesi katsoo sitten sivusta muiden touhuja, kun ne hänen vaatteet ovat niin läpimärkiä.

Vierailija
6/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne muut kuin vanhanaikaiset sadevaatteet ei välttämättä kauan vettä pidä. Ovat vain vettä hylkiviä monet, semmoisten vesipilariarvo on usein pienempi. Mutta jos ei kerran ole kuravaatteita, niin ei sellaisia nyt varmastikaan ostamaan tarvi ruveta. Lapsesi katsoo sitten sivusta muiden touhuja, kun ne hänen vaatteet ovat niin läpimärkiä.

En minä ymmärrä tuota ohjetta niin, että niiden pitäisi olla juuri sellaiset paksut muoviset, vaan että ne on nimenomaan sadevaatteet, eikä vaan jotkut tavalliset, joiden väitetään olevan myös vettäpitäviä.

Vierailija
7/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ymmärrä tuota ohjetta niin, että niiden pitäisi olla juuri sellaiset paksut muoviset, vaan että ne on nimenomaan sadevaatteet, eikä vaan jotkut tavalliset, joiden väitetään olevan myös vettäpitäviä.

Ap tässä. Hyvä jos tämä on oikea tulkinta, koska lapsella on vain muovinen sadetakki, mutta ei muita "vanhanaikaisia". Eli jos laittaa sen sadetakin ja vedenkestävät vk-housut ja reimatecin rukkaset, niin varmaan sitten riittää? Kumpparit on myös.

Vierailija
8/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jo muualle, runkkari.

Vierailija
9/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä, mutta olen aina ihmetellyt, kuka tekee noille alakoululaisille leiriläisille punkkitarkastuksen iltaisin, jos siis ollaan yötä? Ja olettaen liikutaan myös luonnossa päivän aikana?

Vierailija
10/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, sitten tuli jo toinenkin pedari paikalle miettimään punkkitarkastuksia.

Vierailija
11/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN NIIN EI RIITÄ

Kuule hallintoalamainen, jos asia on kuten sanot, niin kyllä se riittää

Vierailija
12/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leiriolosuhteissa ei aina ole tilaa kunnolla kuivattaa kaikkia vaatteita. Jos ainoa takki on se goretex ja se sattuukin kastumaan niin tulee ikävä loppuleiri.

Vierailija
13/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, sitten tuli jo toinenkin pedari paikalle miettimään punkkitarkastuksia.

Ihan kuule äitinä olen tätä ajatellut. En sen takia ole edes harkinnut mitään leirejä lapsilleni. 

Vierailija
14/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian vierestä, mutta olen aina ihmetellyt, kuka tekee noille alakoululaisille leiriläisille punkkitarkastuksen iltaisin, jos siis ollaan yötä? Ja olettaen liikutaan myös luonnossa päivän aikana?

Keltaiset kurikset kiinnitettynä lenkeillä saappaisiin voi olla punkkimaastossa ihan hyvä valinta. Siitä ne punkit on helppo tarkastaa.

Vierailija
15/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keltaiset kurikset kiinnitettynä lenkeillä saappaisiin voi olla punkkimaastossa ihan hyvä valinta. Siitä ne punkit on helppo tarkastaa.

Epäilen vahvasti, että ne leiriohjaajat katsoisi…

Vierailija
16/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset käsitellään päivän päätteeksi liekinheittimellä, niin punkit palaa pois.

Vierailija
17/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, kurrisrunkkarilla uusi aluevaltaus. Ketju poistoon. 

Vierailija
18/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset käsitellään päivän päätteeksi liekinheittimellä, niin punkit palaa pois.

Heko heko. Punkki on Suomen vaarallisin eläin. Ihan asiallinen kysymys. Kaikki normaalit vanhemmat tekee lapsilleen punkkitarkastuksen päivittäin, jos yhtään ulkona liikkuu ja on punkkikausi eli noin huhti-lokakuu.

Vierailija
19/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pitäisiköhän sinun ottaa lääkkeet?

Vierailija
20/24 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ihan käytännössä, pääseekö ne ötökät mönkimään kumisaappaan ja kurahousun lahkeen välistä, vai riittääkö tuo että tarkastaa ulkopinnan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi