Sh sanoi ettå päivystyksessä on kammottava ruuhka mutta jos haluan tulla.. Menin. Kolme tuntia ja pääsin pois. Valehtelellaanko potil
Kommentit (63)
Soitin kerran lapsen vuoksi kun oli kova kuume ja kurkkukipu ja ihottuma. Sanoin että epäilen angiinaa tms. Käskettiin antaa kuumelääkettä ja odottaa seuraavaan päivään. Tein niin ja aamulla soitin uudestaan. Saatiin aika. Paikan päällä pahoittelivat etten edellisenä päivänä ollut päässyt kun hoitajia oltiin ohjeistettu ruuhkan takia pitämään mahdollisimman moni kotona. Tuhkarokko oli lapsellani tuolloin. Tämä Tampereella.
Vierailija wrote:
Soitin kerran lapsen vuoksi kun oli kova kuume ja kurkkukipu ja ihottuma. Sanoin että epäilen angiinaa tms. Käskettiin antaa kuumelääkettä ja odottaa seuraavaan päivään. Tein niin ja aamulla soitin uudestaan. Saatiin aika. Paikan päällä pahoittelivat etten edellisenä päivänä ollut päässyt kun hoitajia oltiin ohjeistettu ruuhkan takia pitämään mahdollisimman moni kotona. Tuhkarokko oli lapsellani tuolloin. Tämä Tampereella.
Miksi olet laiminlyönyt lapsesi rokottamisen?
Vierailija wrote:
Mun mielestä systeemi toimi paremmin silloin kun päivystykseen sai noin vaan mennä ja sitten käskettiin kotiin jos näytti siltä. Nykyään jonotat puhelimessa 2 tuntii,sitten tappelet jonkun hoitsu kanssa joka kyseenalaistaa miten kipeä sä oot ja sen jälkeen ne vielä siellä v""n luukulla tivaa että soititko? Hel""tti vaikka kaatusit sairaalaan luona hanurilles ja murtaisit häntäluun niin ei saa mennä soittamatta!
Murtuneelle häntäluulle ei tehdä mitään, sitä ei edes kuvata. Tiedoksi vaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Apua siis tulirokko oli. Rokotukset kunnossa.
Vierailija wrote:
Kun minulla epäiltiin umpisuolta, istuin siellä viisi tuntia ennenkuin edes tapasin hoitajan. Nyt nilkkamurtuma-epäilyn kanssa kolme tuntia,tuossa ajassa pääsin röngeniin ja tapasin lääkärin. Jos puhelimessa sanotaan "kammottava ruuhka " niin varaudun kymmenen tunnin istumiseen. Ostin vesipullon ja pientä syötävääkin. Ap
Niin no, yksityisellä tuo olisi hoitunut alle tunnissa. Joten kyllä 3 tuntia on aika tolkuton aika moiselle.
Vierailija wrote:
Jos sulla on oikea akuutti päivystystä vaativa sairaus, niin tervemenoa. Muutoin pysy poissa.
Ja näin sen kuuluu mennäkin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kun minulla epäiltiin umpisuolta, istuin siellä viisi tuntia ennenkuin edes tapasin hoitajan. Nyt nilkkamurtuma-epäilyn kanssa kolme tuntia,tuossa ajassa pääsin röngeniin ja tapasin lääkärin. Jos puhelimessa sanotaan "kammottava ruuhka " niin varaudun kymmenen tunnin istumiseen. Ostin vesipullon ja pientä syötävääkin. Ap
Niin no, yksityisellä tuo olisi hoitunut alle tunnissa. Joten kyllä 3 tuntia on aika tolkuton aika moiselle.
Siitä yksityisestä ei vaan ole mitään iloa, minulle totesi että onhan se nilkka murtunut ja lähetti sinne päivystykseen.
Vierailija wrote:
Monilta tuntuu menevän aloituksen pointti ohi.
Murtuma on hyvä syy tulla päivystyspolille mutta onko hoitajille annettu käsky pitää mahdollisimman monta ihmistä kotona?
Mitä sillä on väliä, mikä motiivi teolle on? Se on sanottu jo.
Oleellisempaa olisi _tehdä_ asialle jotain, oli se motiivi mikä hyvänsä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Apua siis tulirokko oli. Rokotukset kunnossa.
Sitä se sekava pää ja vanhemmuuden liiallinen vastuu teettää.
Vierailija wrote:
Ei nyt mitenkään voi mitään kymmenen tunnin odotuksia olla vaikka mikä ruuhka olisi.
Me aina soitetaan etukäteen, ja jos sanotaan että tule käymään, niin ei yleensä montaa tuntia mene. Ja meillä on lapsille oma päivystys niin sekin auttaa asiaa. Mutta ei ennen sen olemassaoloakaan lasten kanssa tarvinnut kovin kauan odottaa.
Vierailija wrote:
Muutama viikko sitten kävin kolmesti päivystyksessä saman loppuviikon aikana. Arki-iltana, lauantaiyönä ja sunnuntaiaamuna. Aula oli tyhjä kahtena ekana kertana, mutta pääsin suoraan päivystyksen vuode-osastolle ja siellä se ruuhka oli. Jokainen vuodepaikka oli täynnä. Sama homma lauantaiyönä. Mun lisäksi oli aulassa vain kaksi, mutta taas menin suoraan vuodeosastolle ja se oli täynnä. Sunnuntaina aamulla sitten vanhukset oli täyttänyt aulan, mutta kolmannen kerran jouduin sängylle makaamaan ja nyt oli avattu vuodeosaston lisäsiipi ja sinne tuotiin koko ajan uusia sänkyjä. Että joo oli ruuhkaa, mutta aulasta puuttui ne jotka pärjäsivät kotona. Se aula ja vastaanotot aulan lähellä on vain pieni osa päivystystä. Tutkimushuoneet ja niiden sukat ovat toisaalla eikä aulasta ja päivystyksen hoitajien vastaanotosta näe vuodeosastolle.
Mistä tiesit ja kykenit muistamaan, että kaikki sängyt olivat varattuja? Sulle kerrottiin, kuulit? Vai se oli iso huone, jossa on kymmenen sänkyä ja kykenet koko ajan tietämään, mikä tilanne on?
Olen mäkin nähnyt enemmän populaa maatessani sängyssä "jossakin". Ei hajuakaan missä makasin. Jossain, missä oli monitoria ja tippaa ja sen semmoista. En silti tiennyt, onko se paikka täynnä. Omasta huoneesta rekisteröin vain ajoittain, että nyt tuolla on joku. Ja välillä mietin, olenko ainoa kyseisessä huoneessa vai onko meitä vain kaksi sillä hetkellä. En tajunnut myöskään sitä, kuka siellä toisella puolella on eli onko sama kuin hetki sitten.
Minullekin sanottiin että on hirveä ruuhka ja hyvin nihkeästi, että mene sitten jos et millään pärjää seuraavaan päivään. Olisin kyllä hengissä selvinnyt sinne asti, mutta menin päivystykseen silti kun tiesin, että kädessä oli joku ihan oikeasti vialla kaatumisen jälkeen. Päivystyksessä oli yksi ihminen ennen minua jonossa, mutta silti minulla meni siellä melkein kolme tuntia kun piti ravata edestakaisin hoitajalle, lääkärille, röntgeniin, taas lääkärille ja sitten kipsattavaksi.
Jos olet todella kipeä mennessäsi päivystykseen, saat välittömästi apua.
Tavan turat eivät ymmärrä mitä ovat tk, keskussairaala, poliklinikat, päivystys, labra...jne
Kolme tuntia ja pääsit pois? Hoidettiinko sairautesi,/vammasi niin nopeasti?
Vai kävikö niin, ettet tarvinnutkaan hoitoa, kävit kysymässä ja lähetettiin pois?
Vierailija wrote:
Minullekin sanottiin että on hirveä ruuhka ja hyvin nihkeästi, että mene sitten jos et millään pärjää seuraavaan päivään. Olisin kyllä hengissä selvinnyt sinne asti, mutta menin päivystykseen silti kun tiesin, että kädessä oli joku ihan oikeasti vialla kaatumisen jälkeen. Päivystyksessä oli yksi ihminen ennen minua jonossa, mutta silti minulla meni siellä melkein kolme tuntia kun piti ravata edestakaisin hoitajalle, lääkärille, röntgeniin, taas lääkärille ja sitten kipsattavaksi.
Eihän ne kaikki asiakkaat jonota siinä käytävällä ja useammastakin syystä ihan hyvä niin. Jos käytävällä on yksi jonossa se kertoo lähinnä siitä että hän on sen kuntoinen että pystyy istumaan ja olemaan siinä käytävällä. Huoneissa saattaa olla useampiakin potilaita joiden tutkimukset on kesken mutta he tarvitsevat myös hoitoa, lääkkeitä, happea, haavanhoitoja jne. Tai sitten ovat huoneessa "eristyksessä" että eivät tartuta käytävällä muita.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Monilta tuntuu menevän aloituksen pointti ohi.
Murtuma on hyvä syy tulla päivystyspolille mutta onko hoitajille annettu käsky pitää mahdollisimman monta ihmistä kotona?
Hoitajat ei voi puhelimessa suoraan sanoa, että pysy kotona. Sen sijaan he voivat kehottaa miettimään onko kyseessä nyt tosiaan päivystysasia vai voisiko asian kanssa odottaa aamuun ja mennä terveyskeskukseen.
Ihmiset menevät päivystykseen ihan turhista asioista mutta puhelimessa voi olla mahdotonta sanoa, onko kyseessä päivystyksellinen asia. Ihmiset suhtautuvat todella eri tavoin esimerkiksi kipuun. Toisen kova kipu voi olla toisella pientä jomotusta. Toiset eivät joulun mässäilyn jälkeen erota närästystä ja rintakipua toisistaan.
Osa on myös niitä, jotka eivät tiedä mitä tehdä ja joilla ei ole ketään jolta kysyä. Ajattelevat sen korvakivun olevan päi
Korvakipu ON päivystysasia kaikissa Suomen päivystyksissä, silloin kun se on sietämätöntä. Huomaa taas miten tyhmiä osa porukasta on :D Jos SINULLA ei ole koskaan ollut korva kipeä, niin et tiedä yhtään millaista kunnon korvakipu on. Kova ja sietämätön kipu on todellakin syy hakeutua päivsytykseen. Itselläni korvatulehdus etenee kolmessa tunnissa jo sellaiseksi että en ole vastaavaa kipua kohdannut koskaan.
Vierailija wrote:
Toki olen iloinen että pääsin noin nopeasti! Hämmentää vain yhä se "kammottava ruuhka"..Ap
Ehkä siellä oli tilanne päällä just silloin?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eipä ole sellaista yksityistä joka on auki viikonloppuja myöten yötäpäivää.
Mun serkku kaatui, löi päänsä ja vietiin sairaalaan. Lääkäri määräsi buranaa ja lähetti kotiin. Seuraava yönä kuoli aivoverenvuotoon. Että sitä ne lääkärit tekee.