Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinulle on koulun urheilutunneilta jäänyt hampaankoloon?

Vierailija
27.10.2023 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhosin hirveästi myös niitä jotain nuori suomi liikkuu -kampanjoita, joissa jokaisen piti kirjata johonkin korttiin miten monta tuntia liikuntaa harrastaa viikossa ja niistä sai jotain pisteitä luokalle. Korttien sisällöt tietysti piti kertoa koko luokalle ja niitä sitten vertailtiin kuka teki luokalle eniten pisteitä. Jos et ollut urheiluseurassa, kortti sai sinut auttamatta näyttämään laiskamadolta. Myös lukiossa laitettiin kirjaamaan omaa liikuntaa ja jopa omia syömisiä ja kirjoittamaan näiden pohjalta sitten jotain pohdintaa omasta terveydentilasta ja kehosta yms. Tällainen matemaattinen suhtautuminen liikuntaan on mielestäni järjetöntä jos ei ole ammattiurheilija, ja noiden kirjaaminen ja vertailu tuntui todella pahalta. Liekö noillakin ollut vaikutusta omankin syömishäiriön ja vääristyneen kehonkuvan kehitykseen.

Vierailija
82/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

sain jälki-istunto kun en osannut tehdä kuperikeikka

Ihan absurdia, sen sijaan että opetettaisiin asiaa mitä ei vielä osaa niin siitä rangaistaan :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Se että joidenkin vapaa-ajan harrastus vaikutti suoraan positiivisesti niin kohteluun kuin arvosanaankin. Opettajat syksyisin keräsivät ihan paperille, mitä kukakin harrastaa. Miksi ihmeessä?

Vain sitä voi arvioida mitä on opetettu, vapaa-ajan tekemiset ei saisi vaikuttaa arvosteluun... 

Ei liikuntaa tarvitse opettaa. Kyllä jokainen lapsi osaa harrastaa liikuntaa ilman, että joku törkyturpa neuvoo.

Todellakin tarvitsee opettaa. Varsinkin jos suorituksia myös arvioidaan.

Vierailija
84/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 asiaa:

- kamppeiden ja niiden lisäksi koulukirjojen kantaminen ylös alas Turun mäkistä keskustaa. 

- liikkatunnit kestivät jossain hornan tuutissa liian kauan ja sitten oli älytön kiire seuraaville oppitunneille. 

Kävin T S Y K:iä ja liikuntaa oli usein urheilupuistossa ja syksyisin Hirvensalossa (suunnistusta) tai luistinradalla. 

Vierailija
85/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtoa opetti kansakoulun opettaja 1960-luvulla ja se oli kauheeta. Jäi traumat ja niitä yhä korjaillaan.

Vierailija
86/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Inhosin hirveästi myös niitä jotain nuori suomi liikkuu -kampanjoita, joissa jokaisen piti kirjata johonkin korttiin miten monta tuntia liikuntaa harrastaa viikossa ja niistä sai jotain pisteitä luokalle. Korttien sisällöt tietysti piti kertoa koko luokalle ja niitä sitten vertailtiin kuka teki luokalle eniten pisteitä. Jos et ollut urheiluseurassa, kortti sai sinut auttamatta näyttämään laiskamadolta. Myös lukiossa laitettiin kirjaamaan omaa liikuntaa ja jopa omia syömisiä ja kirjoittamaan näiden pohjalta sitten jotain pohdintaa omasta terveydentilasta ja kehosta yms. Tällainen matemaattinen suhtautuminen liikuntaan on mielestäni järjetöntä jos ei ole ammattiurheilija, ja noiden kirjaaminen ja vertailu tuntui todella pahalta. Liekö noillakin ollut vaikutusta omankin syömishäiriön ja vääristyneen kehonkuvan kehitykseen.

Lapseni valitti tuosta juuri pari päivää sitten. Sanok täyttäneensä nuo kaavakkeet vasta juuri ennen palautusta. Siis huijasi.

Minua suututtaa huijaaminen. En tiennyt tuolloin. 

Vierailija
87/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihmeen idioottiporukkaa täällä. Ensin aloittaja kysyy, ONKO JÄÄNYT JOTAIN HAMPAANKOLOON ja sitten kun vastaa EI OLE JÄÄNYT MITÄÄN HAMPAANKOLOON niin idiootit vetää alapeukkua. Varmaa ovat kaikki ylipainoisia tupakoitsijoita, joita liikunta ei pätkääkään kiinnosta. Itse oli luokkani parhaita lajissa kuin lajissa ja OPE KIITTI ja siitä seurasi se, että yhä edelleen olen liikunnallinen aikuinen. Kiitos koulun liikunnalle - parasta mitä lapsi voi saada!

En ole ikinä eläessäni ollut ylipainoinen saati tupakoitsija, silti koululiikunta oli ihan täyttä kauhua. Olin luokkani lyhyin ja muutenkin hyvin hento tyttönen, silloin kun liikuntaa oli koko luokan yhteisenä tytöt ja pojat yhdessä niin pojat yrittivät päästä taklaamaan. Olin ihan surkea vaikka koripallossa tai lentopallossa kun verkko ja kori oli niin ylhäällä. Mitään sääntöjä ei missään vaiheessa oikeasti opetettu edes kunnolla, oletettiin vaan että jokainen 9-v on itse jostain osannut selvittää miten jonkun lajin säännöt menevät. 

Aikuisiällä löysin itseäni kiinnostavia lajeja, ne on yksilölajeja. Esimerkiksi monet sirkuslajit on ihan mahtavia ja jokainen kilpailee vain itseään vastaan.  

Vierailija
88/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtää piti ainakin kerran, muuten uhkasi numero neljä. Tämä teini jätti sukset silti vieläkin kotia. Ei kuitenkaan numero 4 halunnut toikkariin joten koulun välinevarastoon tutkimaan. Toinen mono 3 numeroa liian iso toinen yhtä numeroa liian pieni. Sauvat liian pitkä, sukset kuitenkin samaa paria. 5 kilsaa menin, kun piti. Sen jälkeen ainoat monot jalassa on olleet laskettelussa. Hiihdä en ikinä se on varma. Ehkä asianlaita ois eri, jos kotoa olisin ottanut vehkeet mukaan. Sinnikäs lenkki, kieltämättä.

Vierailija
89/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opettaja"t eivät koskaan opettaneet mitään. Korkeintaan haukkuivat ja pilkkasivat meitä "huono"ja.

Vierailija
90/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En ymmärrä millä vuosikymmenellä nämä Pojat pelasivat ja tytöt kävelivät tamburiinin tahdissa -ihmiset ovat olleet liikkatunneilla. Ainakin minun lapsuudessani 70-luvun alussa tytöt pelasivat yhtäläisesti palloa sisällä ja ulkona, oli yleisurheilua, suunnistusta, hiihtoa ja kiekkoa jne. Aivan sama ohjelma kuin pojilla vaikkei samassa liikassa oltukaan.

80-luvulla...eli teillä on oltu kaksi vuosikymmentä meitä edellä.

Kyllä omina ala-asteaikoinani ihan 2000-luvulla tytöt pakotettiin edelleen pelaamaan sitä pirun ringetteä, vaikka kaikki olisivat mieluummin halunneet pelata lätkää, kuten pojatkin. Tätä perusteltiin sillä, että no kun tytöt luistelevat kaunoluistimilla, joilla ei lätkää voi pelata. Koululla toki olisi ollut varastossa hokkarit kaikille, mutta no kun eihän tytöt osaa niillä luistella, kun ty

Kyllä me vaan pelattiin koulussa joka talvi kaunoluistimilla jääkiekkoa ainakin 10 kertaa per talvi. 

Vierailija
91/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Se että joidenkin vapaa-ajan harrastus vaikutti suoraan positiivisesti niin kohteluun kuin arvosanaankin. Opettajat syksyisin keräsivät ihan paperille, mitä kukakin harrastaa. Miksi ihmeessä?

Vain sitä voi arvioida mitä on opetettu, vapaa-ajan tekemiset ei saisi vaikuttaa arvosteluun... 

Ei liikuntaa tarvitse opettaa. Kyllä jokainen lapsi osaa harrastaa liikuntaa ilman, että joku törkyturpa neuvoo.

Kyllä tarvitsee. Ei vaikkapa jonkun lentopallon sääntöjä opi kukaan itsestään, ilman että kerrotaan mitkä ne säännöt on. Koululiikunnan suurin anti voisi olla se, että tutustutaan uusiin lajeihin ja jokainen voisi löytää edes jonkun liikuntalajin mistä tykkää. Olisi kansanterveydellisestikin hyvin tärkeää. Liikunta hoitaa myös mielenterveyttä. 

Vierailija
92/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta oli ehdoton suosikkini koulussa, numerot oli aina 9 tai 10, mutta hitto että inhosin 70-80 luvulla savossa kun hiihdettiin talvella paljon ilman että kukaan osas voidella suksia kunnolla. Pakkasraja oli 15 astetta, sehän on ihan saakelin kylmä hiihtää. Ja sukset piti kantaa itse kouluun n 1,2 km. Veri maistu kurkussa aina hiihtolenkin jälkeen. Ihan hirveetä.

Vierailija
93/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun pojat sai pelata pallopelejä mutta tytöillä oli yleensä pelkkää voimistelua.

Oispa meilläkin ollut! Meillä sen sijaan oli aina nimenomaan pallopelejä, siis tytöillä.

Ei silti jäänyt mitään hampaankoloon, en ole koskaan ollut joukkuepelaaja enkä ole koskaan ollut kiinnostunut olemaan sellainen, joten oli ihan luonnollista että koululiikunnassa luokan futaritytöt dominoi. 

Meidän luokassa siis ehkä 60-70% tytöistä harrasti futista. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta liikuntaa oli onneksi vähän ja vapaa-ajalla sai liikkua kuten halusi. Silloin harvoin eli kerran vuodessa kun oli voimistelua, niin siinä taas olin ihan hyvä ja notkeampi kuin muut. 

Vierailija
94/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailuhenkiset joukkuelajit. Minä olin se, joka ei osunut siihen palloon. Urheiluseurassa harrastaneet huusivat rumia sanoa, jotka muistan vieläkin. Painajaista. Yksin tehdyt urheilusuoritukset olivat mukavampia, ketään ei kiinnostanut huonot pisteeni.Olin tietysti aina viimeinen joka valittiin joukkueeseen ja lopulta maalitolppakin liikkui enemmän kuin minä.Todennäköisesti olen Pohjois-Suomen ainoa poika jonka liikunnan numero on kuusi. 

Vierailija
95/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hiihtää piti ainakin kerran, muuten uhkasi numero neljä. Tämä teini jätti sukset silti vieläkin kotia. Ei kuitenkaan numero 4 halunnut toikkariin joten koulun välinevarastoon tutkimaan. Toinen mono 3 numeroa liian iso toinen yhtä numeroa liian pieni. Sauvat liian pitkä, sukset kuitenkin samaa paria. 5 kilsaa menin, kun piti. Sen jälkeen ainoat monot jalassa on olleet laskettelussa. Hiihdä en ikinä se on varma. Ehkä asianlaita ois eri, jos kotoa olisin ottanut vehkeet mukaan. Sinnikäs lenkki, kieltämättä.

Itse jouduin hiihtämään koulun liikuntatunnilla monoilla jotka olivat kokoa 45. Oma jalkani on kokoa 36. Jostain syystä koko koululla ei ollut ylipäänsä yksiäkään monoja jotka olisivat olleet pienempää kokoa kuin 42. 

Vierailija
96/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpaat paleltuivat, kun oli pakkohiihtoa jotain -15C paukkupakkasella. Menivät ihan valkoisiksi ja kotona suihkutin länpimällä vedellä. Sattui ….tisti. En lapsena ymmärtänyt asian vakavuutta, enkä maininnut asiasta vanhemmille. Nyt aikuisena tunnottomat varpaiden kärjet ja edelleen menevät kylmässä jännän valkoisiksi ja kipeiksi.

Vierailija
97/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillekään oikein mitään opetettu. Joko sitä osasi tai ei osannut. Toki jotkut säännöt lajeista saatettiin oppia. Mutta se nyt on sama kuin että menee pelaamaan uutta lautapeliä ja joku kolmessa minuutissa opettaa säännöt.

Hevospuomi pienillä lapsilla oli sadistinen. 

Lähinnähän se oli valvottua itsensä liikuttamista, mikä tietenkin on tärkeää terveyden kannalta. Sosiaalisten taitojen oppimiseen liikunta on varmaan ihan hyvä tapa, mutta ei välttämättömyys, sillä niitä taitoja oppii kaikissa aineissa. Samoin on sääntöjen noudattamisen laita. 

Vierailija
98/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En ymmärrä millä vuosikymmenellä nämä Pojat pelasivat ja tytöt kävelivät tamburiinin tahdissa -ihmiset ovat olleet liikkatunneilla. Ainakin minun lapsuudessani 70-luvun alussa tytöt pelasivat yhtäläisesti palloa sisällä ja ulkona, oli yleisurheilua, suunnistusta, hiihtoa ja kiekkoa jne. Aivan sama ohjelma kuin pojilla vaikkei samassa liikassa oltukaan.

Kyllä omina ala-asteaikoinani ihan 2000-luvulla tytöt pakotettiin edelleen pelaamaan sitä pirun ringetteä, vaikka kaikki olisivat mieluummin halunneet pelata lätkää, kuten pojatkin. Tätä perusteltiin sillä, että no kun tytöt luistelevat kaunoluistimilla, joilla ei lätkää voi pelata. Koululla toki olisi ollut varastossa hokkarit kaikille, mutta no kun eihän tytöt osaa niillä luistella, kun ty

Meidän ala-asteella syynä oli, että me tytöt (ennen murrosikää!) olemme niin paljon poikia heikompia, että emme jaksa jääkiekkoa lyödä, ainoastaan palloa. Yläasteella sitten kukaan liikunnanopettajista ei peluuttanut mitään, vaan harjoiteltiin luistimilla sitä makkaraa ja pyörimistä.

Vierailija
99/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä omina ala-asteaikoinani ihan 2000-luvulla tytöt pakotettiin edelleen pelaamaan sitä pirun ringetteä, vaikka kaikki olisivat mieluummin halunneet pelata lätkää, kuten pojatkin. Tätä perusteltiin sillä, että no kun tytöt luistelevat kaunoluistimilla, joilla ei lätkää voi pelata. Koululla toki olisi ollut varastossa hokkarit kaikille, mutta no

Onnea teille että pääsitte lätkää pelaamaan. Epäreilua, että on ollut koulusta kiinni, pääsevätkö tytötkin kansallislajin makuun vai annetaanko heidän ymmärtää, että he ovat sukupuolestaan johtuen kelvottomia sitä pelaamaan.

Vierailija
100/120 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkin, mutta isoimpana inhokkina: joka luokalla koko peruskoulun ajan pakolliset urheilukilpailut, joihin jokaisen on pakko osallistua. Joiden kaikki tulokset julkaistaan koulun ilmoitustaululla. Joissa olit itse aina viimeisenä.

Nämä telinevoimistelut jääneet minuakin ihmetyttämään. Varsinkin ihmettelen, ettei ambulanssia ikinä tarvittu. Kun mitään opettamatta 10-vuotiaat laitetaan hyppimään ponnistuslaudalta pukin ylitse, ja 13-vuotiaat kieputtelemaan muutaman metrin korkeudessa olevilla telineillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi