"Kivaa" olla parikymppinen nyt kun lama on alkamaisillaan...
Kommentit (83)
Aloitin opiskelut vuonna 1994, kun Suomessa oli lama ja puoli miljoonaa työtöntä. Hylkäsin yhden pääaineen, kun opinto-oppaassa luki "ei työpaikkoja".
Vierailija wrote:
Kyllä ja muista että eläkkeitä ei leikata.
Kyllä ja muista, että _MITÄÄN ELÄKKEITÄ EI OLE TULOSSA_! Mutta demaripaskat varastaa kyllä minimissään 25% palkoistasi demarisyöttiläiden eläkkeisiin, jotta syöttiläiden elintaso ei pääse vahingossakaan laskemaan. Sinä maksat.
Korjasin vain oikeaan muotoon tuon.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onneksi itse olin ysärillä teini. Ei haitannut pussikaljottelua puistoissa lama. Matkustelu ja muu jää kyllä vähiiin, joten sinun ikäiselle tämä on kieltämättä ikävä asia.
Matkailu on nyt hyvin edullista, ei 1990-luvulla voitu edes haaveilla tällaisista lentohinnoista kuin nyt.
1000 markalla pääsi Turkkiin lomalle ja siellä oli halpaa sekä turvallista.
999 viikko Turkissa. Pari kertaa oltiin uuden hotellin ensimmäiset asiakkaat. Taisin käydä about kymmenellä vastaavalla reissulla
Vierailija wrote:
Suurin osa 2000-luvulla syntyneistä ei tule valitettavasti pääsemään työelämään :(
Suurin osa 1970-luvulla ja sen jälkeen syntyneistä ei tule koskaan pääsemään eläkkeelle, eikä saamaan mitään eläkettä. Koskaan. Mutta joudumme maksamaan demarikusiaisten eläkkeet. Täysimääräisenä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onneksi itse olin ysärillä teini. Ei haitannut pussikaljottelua puistoissa lama. Matkustelu ja muu jää kyllä vähiiin, joten sinun ikäiselle tämä on kieltämättä ikävä asia.
Matkailu on nyt hyvin edullista, ei 1990-luvulla voitu edes haaveilla tällaisista lentohinnoista kuin nyt.
Pääsee nytkin edullisesti vaikka mihin. Nyt pääsee ulkomaille alkaen 10 euroa/lento, minkä lennon sai 1990-luvulla 50 markalla? Lontooseen saattoi lento maksaa 2000 mk, nyt sinne pääsee muutamalla kymmenellä eurolla. Kaukomaille lentoja alkaen 300 euroa jne.
Minne ulkomaille pääse
Lentokoneella esimerkiksi Latviaan, Liettuaan, Puolaan, Britanniaan, Italiaan yms.
Reipas ja tunnollinen lammas wrote:
Saman kokivat monet 1970-luvun alussa syntyneet.
Kyllä, ja siitäkin selvittiin. En ymmärrä ap:n kitinää.
Tämä ei ole mitään 90 luvun lamaan verrattuna.
Suomessa ikinä muuta olekaan kuin lamaa ja tantumaa!
60 -luvulla syntyneenä koin 70 -luvun köyhyyden ja vaatimattoman elämän. 80 -luvulla olin köyhä nuori äiti joka putosi pahasti perheineen 90-luvun lamaan. Käytännössä kaikki meni ja vasta lähempänä 60 ikävuotta oli asuntolainat maksettu. Töitä tuli tehtyä 40 vuotta niska limassa sitten meni terveys.
Normielämää "onnellisten maassa"
Täällä selviää vain pahalla sisulla ja periksiantamattomuudella. Ei rikastu ikinä mutta sinnittelee kelvollisen elämän.Tähän opetin myös omalle nyt 21v kuopukselleni.
Vierailija wrote:
Tervetuloa markkinatalouteen.
Ehkä sittenkin parempi vaihtoehto kuin vaikka kommunistinen suunnitelmatalous...
Vierailija wrote:
Suomessa ikinä muuta olekaan kuin lamaa ja tantumaa!
60 -luvulla syntyneenä koin 70 -luvun köyhyyden ja vaatimattoman elämän. 80 -luvulla olin köyhä nuori äiti joka putosi pahasti perheineen 90-luvun lamaan. Käytännössä kaikki meni ja vasta lähempänä 60 ikävuotta oli asuntolainat maksettu. Töitä tuli tehtyä 40 vuotta niska limassa sitten meni terveys.
Normielämää "onnellisten maassa"
Täällä selviää vain pahalla sisulla ja periksiantamattomuudella. Ei rikastu ikinä mutta sinnittelee kelvollisen elämän.Tähän opetin myös omalle nyt 21v kuopukselleni.
Koska näin on päättäjät halunneet. Bemaridemarit on suomessa vallassa ja kaikki poliitikot on oikeasti fasistivasemmistolaisia. Teot puhuu puolestaan. Eli shamppanjasosialisteja joille on tärkeää pitää suuri osa kansasta sossutukien, työttömyyskorvausten ja eläkkeiden varassa. Suomalaiset on kasvatettu tuilla elon autuuteen, ei edes haaveilla palkasta kun sitä ei ole tarjolla sadoille tuhansielle. Samat päättäjät haalii nyt kehitysmaalaisia kymmeniä tuhansia joka vuosi suomeen sossuilemaan ja äänestämään bemaridemareita. Mitään tolkkua siinä jengin haalimisessa ei ole kun ei ole töitä omille työttömillekään. Saatika tyttöystävää tai mitään muuta kun populaatio on laajamittaisen väestösiirtymän myötä vääristynyt. Totaalituho.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Pääsee nytkin edullisesti vaikka mihin. Nyt pääsee ulkomaille alkaen 10 euroa/lento, minkä lennon sai 1990-luvulla 50 markalla? Lontooseen saattoi lento maksaa 2000 mk, nyt sinne pääsee muutamalla kymmenellä eurolla. Kaukomaille lentoja alkaen 300 euroa jne.
Mitä ne halvat öennot auttaa jos jossain kuitenkin kohteessa pitää asua ja syödä. Ei siihen ole monella enää varaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tervetuloa markkinatalouteen.
Markkinatalouttako se Sanna edisti velkaannuttamalla Suomen? 😀
Kokoomusko se vatuloinnilla nostaa Suomen pystyyn 😄
Itse nyt juuri täyttänyt 30. Elettiin pikkulapsiarkea tuossa parikymppisinä ja aikalailla kaikki säästöt meni siinä. Nyt tuntuu, ettei mikään määrä rahaa riitä, kun kaikki menee ruokaan ja laskuihin. Ei mikään helpoin tilanne siis täälläkään. Ymmärrän hyvin miksi moni ikätoveri ei halua lapsia ollenkaan tähän maailmaan.
Vierailija wrote:
Tämä ei ole mitään 90 luvun lamaan verrattuna.
Luvassa on paljon pahempaa automaation, valtio ja kuntavelan, valtavan työttömien määrän, koko viennin tyrehtymisen, korruption ja väestönvaihton takia. Pelkästään feministin opetuksien mukaan nyt lapsikadon takia suljetaan lähivuosina suurin osa kouluista ja lastentarhoista turhina ja veronmaksu ehtyy. Tulijat ei veroja maksele vaan lisäävät verorasitetta eikä yritykset. Veroja ei kerry enää lisää niitä korottamalla kun verot on jo maailman korkeimmat kansalle.
Työurani aloitin vuonna -81 . Sen jälkeen ollut nousuja ja laskuja mutta aina pärjännyt. Miten joku voi kuvitella että elämä on pelkkää nousukiitoa. Fillarilla ajaessakin ylämäen jälkeen tulee alamäki. Suu säkkiä myöten.
Vierailija wrote:
Itse nyt juuri täyttänyt 30. Elettiin pikkulapsiarkea tuossa parikymppisinä ja aikalailla kaikki säästöt meni siinä. Nyt tuntuu, ettei mikään määrä rahaa riitä, kun kaikki menee ruokaan ja laskuihin. Ei mikään helpoin tilanne siis täälläkään. Ymmärrän hyvin miksi moni ikätoveri ei halua lapsia ollenkaan tähän maailmaan.
Niihin menoihin voi itse vaikuttaa ei ne lapset ole se suomalaisen isoin meno vaan kerskakulutus.
Tulee taas yksi hukattu vuoskymmen ja työttömyys tuplaantuu niinkuin on tapana.
Mielestäni olet onnekas, kun olet Suomessa ja 20v. Ajattelepa, jos olisit Venäjällä, Ukrainassa tai Israelissa. Sota kutsuisi!
Minä taas olen kateellinen nykyisille nelikymppisille, jotka ovat oletettavasti ostaneet ensimmäisen perheasunnon siinä kolmenkympin tietämillä. He ovat saaneet maksaa lainan kovimman kärjen lähes ilmaiseksi pois nollakorkojen aikaan.
Elämä tulee vielä opettamaan ja kasvattamaan näitä nykyajan lumihiutaleita.