"Kivaa" olla parikymppinen nyt kun lama on alkamaisillaan...
Kommentit (83)
'Ttu mä olen nelikymppinen perheellinen ahkera mies eikä mulla ole vieläkään mitään hienoa tai ulkomaanmatkoja eikä tule, pää pois tietokoneelta, se on sumentanu sun suhteellisuuden ja kiitollisuuden.
Vierailija wrote:
Kieltämättä nykyisillä lapsilla ja nuorilla on edessään yhä kurjemmaksi muuttuva maailma. Ei saisi olla negatiivinen, mutta isossa kuvassa en vain pysty näkemään, miten asiat voisivat kääntyä parempaan suuntaan. Tietysti yksittäisiä asiakokonaisuuksia tulee olemaan hyvin, jopa paremmin, mutta se kokonaiskuva maailman tilasta ja nuorten pärjäämisestä siinä mukana on ankean näköinen.
"Ei saisi olla negatiivinen, mutta kirjoitanpa nyt niin negatiivista tekstiä kuin ikinä pystyn." Onnistuit kyllä siinä.
90-luvun lama oli kamalaa aikaa, kyllä, ja monen elämältä meni pohja ja katto. Yhtään vähättelemättä niitä kurjuuksia, joita täälläkin olevat tuolloin kokivat on kuitenkin muistettava, että tämä lama oli Suomen "ikioma juttu", joka johtui sarjasta tyhmänrohkeita ja hulluja talouspoliittisia päätöksiä sekä pankkien ahneudesta (joita sitten tunnetusti riennettiin itse luomastaan kaatopaikasta kansantalkoilla pelastamaan).
Se, mitä 2020-luvun nuoret joutuvat kohtaamaan koskee koko maapalloa: Holtiton väestönkasvu, resurssien valuminen yhä harvempien käsiin, tästä seuraava osattomuuden tunne ovat vain pari paljon Suomea laajemmalle koskevaa kokonaisuutta.
Itselläni on hyvin ylimielinen ja epäsuosittu mielipide siitä kaikkein perimmäisestä syystä, miksi kaikki on ajautunut, ja tulee edelleen ajautumaan, tähän pisteeseen: Vääränlaiset ihmiset ovat lisääntyneet. Eikä "vääränlaiset" käsitä vain länsimaiden ulkopuolella olevia alueita, vaan samoja perusviettejä ja -vaistoja löytyy yhtälailla täältä ns. sivistysmaista, vaikka kuorrutus olisikin hieman siistimpi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kieltämättä nykyisillä lapsilla ja nuorilla on edessään yhä kurjemmaksi muuttuva maailma. Ei saisi olla negatiivinen, mutta isossa kuvassa en vain pysty näkemään, miten asiat voisivat kääntyä parempaan suuntaan. Tietysti yksittäisiä asiakokonaisuuksia tulee olemaan hyvin, jopa paremmin, mutta se kokonaiskuva maailman tilasta ja nuorten pärjäämisestä siinä mukana on ankean näköinen.
"Ei saisi olla negatiivinen, mutta kirjoitanpa nyt niin negatiivista tekstiä kuin ikinä pystyn." Onnistuit kyllä siinä.
Niin onnistuin, hyvin havaittu. Negatiivinen ajattelu ei mieltä ylennä eikä paranna, mutta valitsen mieluummin sen kuin sokeuden maailman realiteeteille.
Oho. Sain bottitarkistusluvuksi "yhdeksän yhdeksän yhdeksän". Taidanpa pistää Loton poikkeuksellisesti vetämään...
Suurin osa 2000-luvulla syntyneistä ei tule valitettavasti pääsemään työelämään :(
Toisaalta, eikö ole hyvä olla juuri parikymppinen juuri nyt parikymppisenä? Sitten kun tulet työikään joskus viiden vuoden päästä, niin lama on luultavasti jo ohi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onneksi itse olin ysärillä teini. Ei haitannut pussikaljottelua puistoissa lama. Matkustelu ja muu jää kyllä vähiiin, joten sinun ikäiselle tämä on kieltämättä ikävä asia.
Matkailu on nyt hyvin edullista, ei 1990-luvulla voitu edes haaveilla tällaisista lentohinnoista kuin nyt.
1000 markalla pääsi Turkkiin lomalle ja siellä oli halpaa sekä turvallista.
Pääsee nytkin edullisesti vaikka mihin. Nyt pääsee ulkomaille alkaen 10 euroa/lento, minkä lennon sai 1990-luvulla 50 markalla? Lontooseen saattoi lento maksaa 2000 mk, nyt sinne pääsee muutamalla kymmenellä eurolla. Kaukomaille lentoja alkaen 300 euroa jne.
Minne ulkomaille pääsee 10€ paitsi Tallinnaan? HSL:n lippukin maksaa reilu 3€
Vierailija wrote:
Suurin osa 2000-luvulla syntyneistä ei tule valitettavasti pääsemään työelämään :(
Miksei muka? Pysähtyykö yhteiskunta, kun keski-ikäiset tulee vanhuksiksi?
Vierailija wrote:
Toisaalta, eikö ole hyvä olla juuri parikymppinen juuri nyt parikymppisenä? Sitten kun tulet työikään joskus viiden vuoden päästä, niin lama on luultavasti jo ohi.
Tästä eteenpäin on ikuinen lama. Rahaa on painettu aivan liikaa, jotta noustaisiin ylös.
Joo, samat fiilikset oli meilä 1970 syntyneillä ysärilamassa. Matkailu oli silloinkin halpaa, toisin kuin nämä täällä urputtavat. Mutta muuten oli kyllä perseestä se lama.
Lamaa ja muita vastaavia taloudellisia kriisejä tulee ja menee. Itse olisin enemmän huolissani elinkelvottomaksi muuttuvasta kotiplaneetasta kuin ulkomaanmatkojen hinnoista, mutta you do you.
Porukka tulee tälläkin kertaan jäämään opintojen valmistuttua yliopistolle tekemään lisuria ja väikkäriä työttömyyden pelossa. Saadaan taas tuhottomasti uusia tohtoreita.
Vierailija wrote:
Minä olen ehkä hieman salaa hyvilläni siitä että nykynuoret (itseä 10v nuoremmat) ovat tottuneet merkkivaatteisiin, kalliisiin puhelimiin, matkoihin jne. ja nyt joutuvat niistä luopumaan ja opppimaan sen että 100-200€ puhelin on myös hyvä tai halvempi ei merkki -laukku on myös hyvä jne. Tuntuu että ne joilla ei olisi varaa noihin kalliisiin juttuihin, niin niitä hankitaan silti. Ei minun lapsuudessani (90 luvun loppu, 2000 luvun alku). Ehkä vasta yläasteella alkoi tulla niitä juttuja jotka oli "in" ja mitä piti saada esim ONLYn farkut, ne maksoi sillon jotain 40-60€ ja itse ja varmaan moni muu sai vain alesta alle 20€ farkut ja hyvin pärjättiin tai dakinen reppu oli se juttu. Kuitenkin asioita, jotka nykymittapuulla ovat halpoja, nyt niitä trendijuttuja vaatteissa ja laukuissa tuskin alle satasella saa ainakaan.
En tietenkään ole hyvilläni niistä asioista, joita lama isossa mittapuussa aiheuttaa, vaan siitä, että nyky parikymppiset ei
Mutta ne Rustan lasit tuskin ovat kovin eettisiä? Hyvä, että nuoret ovat monet eettisempiä kuluttajia, eivätkä mieti vain omaa rahapussiaan ostosvalinnoissa.
Jos kaikki ostavat vain Rustaa, siinä häviää aika monen ammattilaisen ja käsityöläisen työ.
En ylpeilisi Rustan ostamisella. Kannustan nuoria laatu- ja eettisyysvalintoihin, en pihistelyyn pihistelyn vuoksi. Ne laatutuottertkestävätkin pitkään, vaikka läpi elämän. Niillä voi tehdä myöhemmin rahaakin. Laatu on ilahduttava asia elämässä.
Vierailija wrote:
Myös eläkeläisillä on. Kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on. Eli kun nuoremmat ei nyt pysty enää maksamaan yhtiölainoja, vastikkeita ja vuokria niin taloyhtiöiden konkurssissa lähtee myös eläkeläisiltä asunto.
Lisäksi kohta ei saa enää avustajaa kotiin, kun avustajilta leikataan asumistukea ja soviteltua päivärahaa niin pitää lopettaa työt ja mennä töihin, missä saa 40 h viiikko töitä.
Voit mennä opiskelemaan. Saat kuitenkin opintotukea, ja luultavasti löydät jotain osa-aikatyötä myös.
Näin kuusikymppisenä työttömänä on paljon toivottomampaa. Sinunkin tilanteesi olisi huonompi, jos olisit juuri valmistumassa koulusta ja vasta menossa töihin. Itse valmistuin ysärin lamaan.
Onneksi olen wanha, tietty ois parempi jos oisin vielä vanhempi mutta sentään maksettu omistuskämppä ja säästöjä eläkepäivien varalle. N 56.
Mä olin 20v uusi opiskelija ysärilaman alussa. Nyt lapseni on 20v uusi opiskelija.
Itse selvisin lamasta hyvin, toivottavasti nytkin opiskelijat pärjäävät.
Jos ei ole varmaa työpaikkaa, kannatta opiskella pahimman laman yli, niin kun nousu alkaa, pääsee heti töihin, eikä käy kuten monelle ysärin laman aikana valmistuneelle... eivät ole koskaan päässee kunnolla työelämään kiinni, vain pätkää ja keikkaa, ja lyhyitä määräaikaisia max parin kolmen vuoden työsuhteita.
se opettaa elämään ja laman jälkeen osaat arvostaa sitä mitä on