Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meinaan muuttaa vedettömään, puulämmitteiseen mummonmökkiin

Vierailija
26.10.2023 |

Ero tulee ja minä muutan mökille. 

Ihan ruusuisia kuvitelmia ei ole, koska tämä mummonmökki meillä on ollut kesämökkikäytössä, ja siellä toisinaan talvellakin on tullut aikaa vietettyä.

Eli todellakin tiedän että edessä on halonhakkuutta, loputonta puiden raahaamista varastosta sisään, lämmitystä, tuhkien tyhjennystä, kylmiä aamuja, vetoisia lattioita, kylmä ulkohuussi, palelevia varpaita, veden kantamista kaivosta ämpärikaupalla, peseytymistä ilman suihkua, pimeyttä, sisälle tunkevia hiiriä.

Yöllä pelkäämistä metsän keskellä itsekseen, pyykkien raahaamista tuttavien ja ystävien luokse pyykkikonetta lainaamaan. Lumitöitä. 

No, on tämän tehneet jo monet muutkin. 

Onneksi ei ole enää pieniä lapsia, vaan lukioikäisiä. Jäävät isälleen kaupunkiin helppoihin oloihin.

Jännittää vähän, mutta myös innostaa. "Haaste vastaanotettu!"

Kommentit (267)

Vierailija
221/267 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on osin 2010-luvulla rakennettu talo (osin 1980-luvulla) ja viime talven lämmitin (esikoispojan avustuksella) puilla. Meillä on neljä tulisijaa, joista yksi on 80-luvun ehkä ainoa järkevä perintö: varaava takka. Vanhalla puolella on kattolämmitys, joka ei todellakaan lämmitä kuin hiiriä yläpohjassa, joten se on pois käytöstä. Ruuat tein koko talven puuhellalla, teinit opettelivat sen käyttöä myös. Sen verran olen jo varmentunut tuon käytössä, että kakkupohja ja mokkapalatkin saan siellä leivinuunissa paistettua: kyse on siis muuratusta hella/leivinuuniyhdistelmästä, jossa kantena kunnon valurauta. Saunankiuas on vanha kunnon ak47, siis kertalämmitteinen kiuas, joka pitää saunan ja pesuhuoneen suihkussakäyntilämpöisenä kovilla pakkasillakin pari vrk, vaikkei siellä ole siis muuta lämmitystä (se kattolämmitys on pois pelistä). Uudella puolella on tällä hetkellä vain kamina, jolla saa tämän 120m2 (kahdessa kerroksessa yhteensä) pidett

Totta, puulämmittetty talo on itse asiassa lämpimämpi kuin sähkölämmitteinen, meillä on 1994 rakennettu talo, joka lämpenee suurella tulikiviuunilla. Ne ovat todella tehokkaita, ei tarvitse pattereita käyttää ollenkaan eikä alakerrassa niitä olekaan, pesuhuoneessa on vain lattialämmitys.

Parhaallakaan uunilla ei tietysti saa lämpöä pidettyä, jos eristeet ovat poissa, peruskorjaus pitäisi tehdä 30-40 vuoden välein siinäkin asiassa ja tarkistella. Meillä ovat olleet oravat kiusana.

Vierailija
222/267 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko joku jo sanonut, mutta hanki varuiksi pieni kaasukeitin ja kunnon kaasulämmitin. Jos sairastut, pärjäät niiden avulla pahimman yli aina.

Juomavettä kaupan pöntöissä 2-3 10l pönttöä varastossa, kuivatuotteita ja säilykkeitä riittävästi.

Lisänä aina parin päivän lämmityspuut kuistilla/eteisessä/sisällä valmiina, niin ei tarvitse tappokuumeessa hoiperrella ulos.

Itse olen hankkinut myös ns. retkivessan. Eli sellainen saavi, missä wc-kansi. Siinä on aina jätesäkki ja vieressä säkillinen turvekuiviketta. Kosteuspyyhkeitä löytyy. Eli vatsataudissa yrjöt/ripaskat sinne ja turvetta niskaan.

Hyvin pärjäät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/267 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap varmasti pärjää, mutta aikooko hän siis nähdä lapsiaan ollenkaan?

No ei tietenkään. Hän ei tapaa heitä koskaan. 

Oikeasti?? Tietysti lapset käyvät kylässä ja heitä voi tavata myös muuten. Mökkihän on lasten kesäpaikka!

Vierailija
224/267 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuhellasta sellaisille, joille kyseinen tulisija on vieras. Hella tuottaa lämpöä tosi nopeasti, mutta kun tuli sammuu, niin se kylmeneekin tosi nopeasti. Siksi, kun hellaa käyttää lämmittämiseen ja ruuanlaittoon, siinä nimenomaan pidetään tulta pitkään. Nytkin laitoin tulet, poltan ensin pari pesällistä ja sitten vaan ylläpidän tulta. Eli lisään puun silloin tällöin, useita tunteja. Ja samalla teen ruuan hellalla tai sen uunissa.

Hella ei varaa lämpöä. Siksi se on lämmityksessä ihan erilainen kuin joku varaava takka, jossa poltetaan heti pari pesällistä ja se siitä. Siinä lämpö alkaa hitaammin mutta kestää tottakai pitkään.

Olen haaveillut meille "vanhanaikaista" isoa hella/leivinuunia, joka tosiaan varaisi lämpöä kunnolla. Mutta nykyinen puuhellamme on tosi kaunis, en raaski luopua siitä ja toisaalta haluamani leivinuuni veisi pienestä tuvasta tosi paljon tilaa. Joten ei ainakaan toistaiseksi.

Hommaa siihen päälle vuolukivilaatta? Tulitiiliä edes johonkin reunaan? Tai edes pari jättikattilaa ja pistä täyteen vettä.

Varaavat kaikki lämpöä.

Vierailija
225/267 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hommaa siihen päälle vuolukivilaatta? Tulitiiliä edes johonkin reunaan? Tai edes pari jättikattilaa ja pistä täyteen vettä."

Kyllä kyllä, sekä tiilet että isot kattilat on käytössä.

Vierailija
226/267 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon teillä on mennyt rahaa vanhojen talojen remontointiin? Siis ihan eristyksen ja muu perusparannus,

Mummonmökin täysremontti; lattiarakenteet ja lattiat, seinät kauttaaltaan sisältä ja ulkoa uusiksi ja myös suuri osa seinärakenteista. Eristeet uusiksi, osa ikkunoista ja ovista uusiksi. Kaikki sähköt täysin uusiksi sähkökaappeja myöden, vesien veto sisälle. Keittiö tietysti uusiksi. Ilmalämpöpumppu ja sen asennus. Tv-antennit, vahvistimet ym ja vaatekaapit ym säilytysjärjestelmät uusiksi. Eli käytännössä, sisäkatto (tai siis levyn alta löytynyt lautakatto), vain kunnostettiin ja vesikatto on ennallaan, osa ikkunoista ja ovista on ennallaan ja tulisija. Lähes kaikki muu meni uusiksi, ulko-, sisä- ja pintaremontit. Budjetti oli 30 000€ ja siitä on pari tonnia jäljellä, riittää viimeistelyyn.

Vierailija
227/267 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon teillä on mennyt rahaa vanhojen talojen remontointiin? Siis ihan eristyksen ja muu perusparannus,

Mummonmökin täysremontti; lattiarakenteet ja lattiat, seinät kauttaaltaan sisältä ja ulkoa uusiksi ja myös suuri osa seinärakenteista. Eristeet uusiksi, osa ikkunoista ja ovista uusiksi. Kaikki sähköt täysin uusiksi sähkökaappeja myöden, vesien veto sisälle. Keittiö tietysti uusiksi. Ilmalämpöpumppu ja sen asennus. Tv-antennit, vahvistimet ym ja vaatekaapit ym säilytysjärjestelmät uusiksi. Eli käytännössä, sisäkatto (tai siis levyn alta löytynyt lautakatto), vain kunnostettiin ja vesikatto on ennallaan, osa ikkunoista ja ovista on ennallaan ja tulisija. Lähes kaikki muu meni uusiksi, ulko-, sisä- ja pintaremontit. Budjetti oli 30 000€ ja siitä on pari tonnia jäljellä, riittää viimeistelyyn.

Kauanko meni noin isossa remontissa?

Vierailija
228/267 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saakos tässä keskustella myös yleisesti. Mistä luulette sen johtuvan, että nykyään yhä useampi muuttaa maalle, ns. alkeellisiin oloihin? Mikä siinä kiehtoo? Jos talousseikat jättää pois, vai toisaalta, onko ne niin merkittäviä seikkoja että niitä ei voi jättää pois? Joillekin tuntuu olevan jopa hieno asia asua ilman (kaikkia) mukavuuksia. Miksi? Joillekin olisi pahin painajainen ja sen toisaalta ymmärtää.

Kaipa se on jonkinlainen tämän hetken trendi. Trendit tulevat ja menevät. Minä tykkään lämmöstä ja auringosta; niinpä asun siellä missä saan sitä lämpöä ja valoa enemmän kuin Suomessa. Kotini on myöskin lämmin. Ihmisiä haluan ja tykkään tavata; en usko, että ihminen on luotu olemaan yksin.

Vierailija
229/267 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä aloituksessa eniten ihmettelen on pelkääminen pimeässä metsän keskellä. Kyllä minä pelkäisin paljon enemmän keskellä Helsinkiä katuvaloissa tai päivälläkin. En edes ymmärrä, mitä pelättävää metsämökissä voisi olla.

Vierailija
230/267 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kauanko meni noin isossa remontissa?"

Pari vuotta, kun hommia tehtiin about toukokuusta marras- joulukuuhun. Talvi ja alkukevät taukoa. Ihan kaikki ei ole vielä valmista mutta ensi kesänä on.

Vierailija
231/267 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin reilu vuosi sitten 60-luvun tiilitalosta (tiilitalossa asuu onnellinen perhe!), keskustataajamasta viereiseen kuntaan metsän laidalla kököttävään 50-luvun pikkutaloon muuttuneen taloustilanteen vuoksi. Lapsia 4, joista isoin käy viikonloppuisin. Vanha talo oli n. 150m2, tämä 69m2. Vanha talo lämpesi aluksi öljyllä ja myöhemmin vesi-ilmalämpöpumpulla, tämä pelkällä puulla. Talossa 4 tulisijaa; saunassa, toisiksi isoimman lapsen makkarissa, keittiössä puuhella ja makkari/olkkarissa varaava takka. Joka päivä saa lämmittää kovalla pakkasella kaikki, tällei nollan tuntumalla lapsen huone kerran viikossa, sauna joka toinen päivä, makkari joka toinen päivä ja hella joka toinen päivä. Puita meni viime talvena 10+6+6 heittomotin tilaukset. Tänä vuonna mies teki puut itse, naapurin metästä on lupa hakea kaikki itsekseen kaatunut puu ja muutama huonokuntoinen piti kaataa ihan omasta pihapiiristä. Helmikuussa suunniteltiin kaataa neljä tosi huonokuntosta koivua talon vierestä, harmittaa sitten näkösuojan harveneminen. Tontti ei ole iso, ja puita ei ole sillei ylenpalttisesti ja ne on kalliita ostaa. Sähkölasku oli kuitenkin ns. Energiakriisin keskellä vallan kohtuullinen, vaikka on se ihan oma hommansa hakea puut ja lämmittää. En silti vaihtaisi enää kaupunkiin. Vaikka meidän mökki onkin vanha ja ahdas. Eristystä pitöisibvarmaan tarkastaa ja lisätä. Tässä kylällä on upea tyhjillään oleva vanha pappila, siihen voisin kyllä vaihtaa, välillä tuntuu ahtaalta, mutta onhan tää kai muodikasta, ekologista ja vaikka mitä. Harvemmin ne iltalehden ihastellaan ekologista perheasumista jutut vaan kumpuaa siitä että talousahdinko pakottaa. Olisi vintillä tilaa toiselle huoneelle, vaan ei rahaa rempata. Monella tapaa ahdistavaa elää täysin kädestä suuhun.

Vierailija
232/267 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitä aloituksessa eniten ihmettelen on pelkääminen pimeässä metsän keskellä. Kyllä minä pelkäisin paljon enemmän keskellä Helsinkiä katuvaloissa tai päivälläkin. En edes ymmärrä, mitä pelättävää metsämökissä voisi olla.

Voi raasua. Pelkää kaupungissa. Mitä pelättävää siellä on? 

Vierailija
233/267 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla syy jos nainen joutui "mökille"?

Vierailija
234/267 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä jotka eivät lue uutisia ja elävät köyhinä sekä onnettomina lähiöissä.

Vierailija
235/267 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin viimeksi olet liikkunut Helsingin keskustassa? Sen verran voin vihjata, että ei ainakaan kerjäläisiä tarvitse pelätä.

Vierailija
236/267 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aloittajalle kuuluu?

Oletko jo muuttanut / oletko yhä muuttamassa?

Miltä keskustelu ja muiden kokemukset / mielipiteet on tuntunut?

Vierailija
237/267 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ulkopuolisella teettää, varaudu kertomaan hinta kahdella tai kolmella.

Mua jotenkin pännii nämä "edulliset" remontit, kun tarkemmassa selvittelyssä käy AINA ilmi, että "mies/isä/veli/kaverit/talkooporukka" teki lähes kaiken. Mä asun yksinäni wanhaa taloa, ei ole apuja omasta takaa eikä taitoa yksin remontoida, niin olen maksanut kaikesta työstä pyydetyn hinnan + 24% alvit päälle. Yksineläjä ei saa edes kotitalousvähennystä samaa, mitä pariskunta samasta työstä. Tämä on käsittämätön vääryys.

Ai niin, pelkkä katon ja vesikourujen uusiminen maksoi reilusti yli 10.000€, ikkunat 7000€, ilp reilu 2000€, savupiippu vajaa 2000€... Ulkolaudoitus ja alle edes tuulensuojalevyt olisivat maksaneet kaikkineen asennettuna, pohjamaalattuna parikymmentä tuhatta, siihen ei enää pankkitili antanut myöten.

Itse kaadan ja pilkot puut, pinnoitan tulisijat, maalaan seinät jne. huoltotyöt onnistuvat minulta yksinkin. Eipä olisi enää energiaakaan noiden päälle ruveta laajasti remontoimaan.

Vierailija
238/267 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun ulkopuolisella teettää, varaudu kertomaan hinta kahdella tai kolmella.

Mua jotenkin pännii nämä "edulliset" remontit, kun tarkemmassa selvittelyssä käy AINA ilmi, että "mies/isä/veli/kaverit/talkooporukka" teki lähes kaiken."

No me nimenomaan ei teetetty ulkopuolisella, niin ei tarvitse kertoa. Kaksistaan miehen kanssa tehtiin ihan kaikki muu paitsi putki-, sähkö- ja ilpumpun asennustyöt. Ei kumpikaan tiedetty oikeastaan mitään remontoinnista aiemmin, minä olin yhden kanalan rakentanut ennen ja mies ei sitäkään. Nyt saatiin neuvoja puhelimitse, rautakaupasta ja netistä. Yksiäkään talkoita tai muitakaan apukäsiä ei ollut. Jotain kokemattomuudesta kertoo se, että kuviteltiin homman olevan kokonaan valmis puolessa vuodessa 😂 Eipä ollut, vaan meni se pari vuotta ja vieläkään ei täysin valmista. Mutta isosti työtä on vaatinut molemmilta.

Me tehtiin hyvä päätös remontin alussa, kun päätettiin ostaa ihan kaikki tarvittava puutavara samalla kertaa. Silloin muutama vuosi sitten oli rakennustavaran hinta juuri noussut ja sitä kirottiin, mutta todettiin ettei se siitä halpenekaan ja ostettiin varasto täyteen. Mikä oli huippu päätös, koska hintahan nousi nousemistaan. 

Ei myöskään ostettu helpointa ja nopeinta, vaan istuin paljon netissä ja etsin edullisempia vaihtoehtoja. Esimerkiksi ikkunat; jos olisin ottanut ne uutena tarjousten perusteella, oltaisiin maksettu 4000€, mutta kun ostimme 2 vuotta käytössä olleet ikkunat reilun tunnin ajomatkan päästä, rahaa meni 700€. Ja sama esimerkiksi ulko-oven kanssa; haluamani ovi olisi maksanut 3200€, mutta vastaava löytyi 1200 eurolla.

Remontointia voi ja kannattaa opetella, se ei ole mahdotonta, siihen pystyy kun vaan halua on! Minä tein remonttia tasan yhtä paljon kun mieskin. Esimerkiksi tein yksin paljon purkutöitä, eristyksiä, ulkolaudoitukset, lautalattian, levytin seinät ym miehen ollessa töissä. Ja kaikki maalaukset sisällä ja ulkoa, kaikki puitteet, koristeelliset ikkunalaudat/puitteetkin. Remontointi ei ole vain miesten juttu.

Vierailija
239/267 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt huomasinkin edellisen kirjoittajan loppukaneetin, ettei ole energiaa remontoida itse. Asia ok. Mutta ei sitten pidä kiukutella siitä, että joku muu remontoi itse eikä teetä muilla 😊

Vierailija
240/267 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä mökkejä tarvitse heti täysremontoida. Remontoi ensi alkuun sisätilat, joissa viettää aikaa. Ja sieltäkin vain pahimmat puutteet. Asuu vaikka kymmenen vuotta ja jos viihtyy talossa/seudulla ja haluaa jatkaa mummonmökissä asumista, remontoi sitten kunnolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi