Meinaan muuttaa vedettömään, puulämmitteiseen mummonmökkiin
Ero tulee ja minä muutan mökille.
Ihan ruusuisia kuvitelmia ei ole, koska tämä mummonmökki meillä on ollut kesämökkikäytössä, ja siellä toisinaan talvellakin on tullut aikaa vietettyä.
Eli todellakin tiedän että edessä on halonhakkuutta, loputonta puiden raahaamista varastosta sisään, lämmitystä, tuhkien tyhjennystä, kylmiä aamuja, vetoisia lattioita, kylmä ulkohuussi, palelevia varpaita, veden kantamista kaivosta ämpärikaupalla, peseytymistä ilman suihkua, pimeyttä, sisälle tunkevia hiiriä.
Yöllä pelkäämistä metsän keskellä itsekseen, pyykkien raahaamista tuttavien ja ystävien luokse pyykkikonetta lainaamaan. Lumitöitä.
No, on tämän tehneet jo monet muutkin.
Onneksi ei ole enää pieniä lapsia, vaan lukioikäisiä. Jäävät isälleen kaupunkiin helppoihin oloihin.
Jännittää vähän, mutta myös innostaa. "Haaste vastaanotettu!"
Kommentit (267)
Olen suunnitellut samaa, jos jäisin yksin, kokemusta mökkielämisestä on ihan täällä kotonakin (vanha talo maalla, puulämmitys ym.).
Ilmalämpöpumppu on hyvä olla olemassa, kun sairastuu, silloin ei jaksa eikä pysty lämmittämään. Eristystä kannattaa parantaa heti kun mahdollista, ettei lämpö mene harakoille. Jos se on vanha rintamamiestalo, niin se onnistuu ullakolta lisäämällä seinän väliin sahanpurua. Ulkoseinissä lattian eristystä voi parantaa poistamalla ulommaiset laudat seinän vierestä ja tunkemalla sinne selluvillaa. Ikkunat voi eristää liimapaperilla.
Vierailija wrote:
"Arki sujuu helpommin, kun on tiskikone ja pyykkikone käytössä."
Yhden tai kahden ihmisen tiskit on helppo ja nopea pestä. Mutta pyykinpesukone tai pesula vaikka työmatkan varrella on jees. Toki jos kavereiden tai sukulaisten luona saa ja jaksaa käydä pyykit pesemässä, sekin on ok.
Pulsaattoripesukone on kätevä, jos sisälle ei tule vesiä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mutta miten ällöä sitten aamulla lähteä tyhjentelemään sitä pissaämpäriä 🤐
Ai että oma pissa ällöttää? Ajattele mitä hoiturit tekevät päivittäin työkseen. Kyllä oman pissaämpärin tai potun tyhjentää pikaisesti aamulla. En ulkohuussiin yöllä lähtisi. Ei olisi itselle ongelma eikä ällöä.
Entisenä perushoitajana olen tehnyt sitä työkseni kaaaauan 😂 Mutta mieluummin lähden tarvittaessa (1-2 krt vuodessa) yöllä ulkohuussiin, kuin ottaisin ämpärin käyttöön. Onko sullakin siis vain ulkohuussi talossasi?
Ei ole. Talossani on kaksi vessaa, mutta puilla lämmitän jo 13 vuotta - kaksi tulisijaa. Lapsuudenkodissani oli ulkovessa niin pitkän matkan päässä tallin ja navetan takana, että yöllä ei sinne oikein huvittanut lähteä. Tosin lapsena ja teininä ei yöllä pissittänytkään. Ei ällöttäisi siltikään joku pissaämpäri. Hoitelin aviomiestäni vuoden päivät kotona ja siinähän sitä oli yhtä sun toistakin muuta kuin vain joku pissipullo tyhjennettävänä. Mieheni oli täysin petipotilas loppuun asti.
No aloittaja ei nyt ole muuttamassa petipotilaan kanssa mökkiin kuitenkaan. Aihe hieman eri.
Vierailija wrote:
Ilmalämpöpumppu on hyvä olla olemassa, kun sairastuu, silloin ei jaksa eikä pysty lämmittämään. Eristystä kannattaa parantaa heti kun mahdollista, ettei lämpö mene harakoille.
Tai jos ei pumppua, niin vaikka öljytäytteinen irtopatteri. Ovat edullisia mutta hyviä.
Eristysasia voi olla kyllä todella merkittävä. Meillä seinien sisältä löytyi "hölynpölyä" eli ei mitään. Mikä se huijaus joskus silloin 60-70-luvulla olikaan, että seinien sisälle puhallettiin huippuhienoa "eristettä" ja se maksoi ison summan. Eli pölyä joka vielä vuosien varrella kasaantui sellaiseksi 5 cm hötöksi alareunaan, loppuseinänväli tyhjänä. Että oujee. Ilmankos sai lämmittää puilla ja pattereilla, eikä siltikään lämpö pysynyt.
Vierailija wrote:
Joku kakluuni yhdellä pesällisellä ei riitä lämmitykseen mitenkään, kuten joku kertoi. Aamulla pitää lämmittää kunnolla monta pesällistä tai joku leivinuuni ja sekin kestää lämmittää.Jos on koko päivän töissä ehtii mökki jäähtymään. Sitten taas uusi souvi kun tulee kotiin. Jos pelkillä puilla siis lämmittää se vie kyllä aikaa, että mökki pysyy tasaisesti lämpimänä. Lisäksi odottelu, että saa pellit kiinni. Puita ja aikaa menee talven aikana paljon.
Puulämmitys vie kyllä paljon aikaa, kaikista täällä sanotuista vähättelyistä huolimatta. Myös viikonloppuisin ja lomilla pitää lämmittää talvella ja jos lähtee matkalle pitää jonkun olla silloin lämmittämässä. Sitoo yllättävän paljon kiinni. En osaa ajatella, että joku on aina kotona eikä koskaan halua lähteä mihinkään muualle kuin töihin.
Kyllähän joku kova kuume tai ankara oksennus/mahatauti ovat sellaisia, ettei silloin p
Mitä ihmettä oikein selität? Kyllä kerran päivässä pari pesällistä lämmitystä riittää hyvin, jos talo on talviasuttava. Olen asunut puulämmitteisessä talossa jo yli 25 vuotta, otin patteritkin tarpeettomina pois, koska olivat niin rumat. Ilmalämpöpumppu on, mutta sitä käytän vain viilentämiseen. Talossa on 110 neliötä, pikkumökissä pääsee vielä vähemmällä lämmittämisellä, jos vain on eristetty kunnolla.
Joku epäili, ettei nainen pärjää. No se riippuu kyllä kokonaan naisesta. Näin iän mukana otin tuon ilmalämpöpumpun, ettei tarvitse puita hakea, jos vaikka on jalka poikki. Naapuriapu on kyllä tarpeen joissakin tilanteissa, joten hyvät välit ovat tärkeät.
Lautarakenteinen ja hyvin pitää lämpöä? Jaha, oletkohan vielä keväällä samaa mieltä? Tai tämän myrskyn jälkeen?
Kiva, että on kaverikin joskus kantamassa puita. Miten tapaat lapsesi? Suostuvatko he tulemaan luoksesi ja miten mahtuvat?
Hyvää Asumista kuitenkin!
Vierailija wrote:
Lautarakenteinen ja hyvin pitää lämpöä? Jaha, oletkohan vielä keväällä samaa mieltä? Tai tämän myrskyn jälkeen?
Kiva, että on kaverikin joskus kantamassa puita. Miten tapaat lapsesi? Suostuvatko he tulemaan luoksesi ja miten mahtuvat?
Ja kenelleköhän nämä kysymykset nyt on tarkoitettu, olisiko kannattanut vähän tarkentaa? Olen ainoa joka on sanonut asuvansa lautarakenteisessa talossa, joten jos eka oli minulle niin kyllä, pitää oikein hyvin lämpöä. On tässä asuttu jo sen verran pitkään, ei tämä meidän eka talvi ole. Ajatteletko nykytalojen olevan aivan jäisiä, kun ei niissäkään yleensä hirttä ole? 😄 Harmillisen negatiivista ajattelua sulla, ei mahda olla mukavaa.
katsokaa tubesta Korpimuijaa...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja kenelleköhän nämä kysymykset nyt on tarkoitettu, olisiko kannattanut vähän tarkentaa? Olen ainoa joka on sanonut asuvansa lautarakenteisessa talossa, joten jos eka oli minulle niin kyllä, pitää oikein hyvin lämpöä. On tässä asuttu jo sen verran pitkään, ei tämä meidän eka talvi ole. Ajatteletko nykytalojen olevan aivan jäisiä, kun ei niissäkään yleensä hirttä ole? 😄 Harmillisen negatiivista ajattelua sulla, ei mahda olla mukavaa.
Kiva, että lautarakenteisessa 100v talossa tarkenee! Luulin apn viestiksi, sorry. Siis miten ap tapaa lapsensa?
Asun itse mieheni kanssa 100v hirsitalossa ja lämmintä on, kun lämmitän makkarin pönttiksen aamulla, päivällä kamiinassa on tuli, makkarin viereisessä huoneessa myöhään iltapäivällä ja kamiinassa illalla ja ehkä yölläkin. Makkarin pönttis vie pari tuntia ja toinen liki 3h eli ei koko päivää tarvi huolehtia tulesta.
Eipä mitään. Oletan että se oli ap, joka minulle sen "kysymyspatteriston" esitti. Ehkä mökkinsä on samaa kokoluokkaa, kuin meidän. Tosin voihan kyselijä olla tosiaan kuka vaan 😄
Mutta joo, sukulaisillani ei ollut 100v sitten varaa hirsirakentamiseen, joten mökki tehtiin laudasta. Ja remontissa kun "hölynpölyt" saatiin pois ja kunnolliset eristykset ja kerrokset tilalle, lämpö tosiaan pysyy todella hyvin. Että hyvän eristyksen tärkeyttä ei tosiaan voi liikaa korostaa.
^ saako udella minkälainen seinärakenne että pysyy lämpö?
Talomme on rakennettu v 1900, ja ilmeisen hyvin. Lämmitämme pönttöuuneja, keittiön isoa uuni-hella-yhdistelmää ja apuna ilp. Sähköpatterit on myös. Syksyn tullen suljetaan kamareita ja pidetään niissä vain peruslämpö. Kun väliseinätkin on täyttä hirttä ja väliovet kokopuuta, niin hyvin pysyy kylmä toisella puolella ja lämpö toisella. Itse käytetään vain keittiön lisäksi tv-huonetta ja meidän makkaria.
Kyllä talvella tulen humina uuneissa antaa jonkun alkukantaisen , rauhoittavan olon. Tuntuu että nyt on asiat hyvällä mallilla.
Toki siihen puiden kantamiseenkin väsyy talven mittaan, mutta onneksi meillä on vielä sellainenkin vuodenaika, ettei tarvita puilla lämmittää.
Vierailija wrote:
^ saako udella minkälainen seinärakenne että pysyy lämpö?
Yritän muistella. Ulkolaudoituksen takana on koolaukset ja 2-3 cm paksu tuulensuojalevy, sitten laudoitus ja 10cm villa. Siitä sisälle päin sitten tuulensuojapaperi, laudoitus ja huokoinen puukuitulevy.
Aiemmin seinissä oli ulkolaudoitus, sitten pääasiassa tyhjää (ihan alhaalla vähän purua ja hölynpölyä), sisälaudoitus ja lastulevy.
Kyllä, lämpö pysyy paljon paremmin nyt 😂
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mutta miten ällöä sitten aamulla lähteä tyhjentelemään sitä pissaämpäriä 🤐
Ai että oma pissa ällöttää? Ajattele mitä hoiturit tekevät päivittäin työkseen. Kyllä oman pissaämpärin tai potun tyhjentää pikaisesti aamulla. En ulkohuussiin yöllä lähtisi. Ei olisi itselle ongelma eikä ällöä.
Entisenä perushoitajana olen tehnyt sitä työkseni kaaaauan 😂 Mutta mieluummin lähden tarvittaessa (1-2 krt vuodessa) yöllä ulkohuussiin, kuin ottaisin ämpärin käyttöön. Onko sullakin siis vain ulkohuussi talossasi?
Ei ole. Talossani on kaksi vessaa, mutta puilla lämmitän jo 13 vuotta - kaksi tulisijaa. Lapsuudenkodissani oli ulkovessa niin pitkän matkan päässä tallin ja navetan takana, että yöllä ei sinne
Nykyään on pissaäpäriksi tarkoitettuja astioita joissa on erikseen siällä oleva ämpäri ja siihen saa kompostoituvia pusseja ja ämpärissä on kansi.
Meillä näitä,on mökillä aittojen terassilla, ettei yöpyjän tarvitse lähteä pitemmälle huussiin. Lisäksi meillä on mökissä ihan sisävessa, joka on kompostikäymälä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja pelätä ei tarvitse, päinvastoin opettele nauttimaan pimeydestä, hiljaisuudesta, tähtitaivaasta 😊 Jos haluat niin koirakin tuo "turvaa" ja ainakin seuraa?
Ystäväni, sinkkunainen muutti aikanaan "keskelle ei mitään" pieneen torppaan asumaan ja joku kysyi eikö häntä pelota, että tulee yöllä joku mies tupaan. Ystävä, sinkkunainen, nauroi että kyllä tuo on toiveajattelua 😂
Kyllä kaikille löytyy stalkkerinsa. Minullekin, joka olen melkein 180cm ja 120kg ja susiruma. Poliisikin asiaa ihmetteli.
Joillakin tosiaan on mitä kummallisempia perversioita ja fetissejä joita normaali ihminen ei voi ymmärtää.
Vierailija wrote:
Olen suunnitellut samaa, jos jäisin yksin, kokemusta mökkielämisestä on ihan täällä kotonakin (vanha talo maalla, puulämmitys ym.).
Ilmalämpöpumppu on hyvä olla olemassa, kun sairastuu, silloin ei jaksa eikä pysty lämmittämään. Eristystä kannattaa parantaa heti kun mahdollista, ettei lämpö mene harakoille. Jos se on vanha rintamamiestalo, niin se onnistuu ullakolta lisäämällä seinän väliin sahanpurua. Ulkoseinissä lattian eristystä voi parantaa poistamalla ulommaiset laudat seinän vierestä ja tunkemalla sinne selluvillaa. Ikkunat voi eristää liimapaperilla.
Ilmalämpöpumppu edellyttänee että mökillä on sähköt.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ilmalämpöpumppu edellyttänee että mökillä on sähköt.
Toimiiko ilp sellaisessa mökissä joka pääsee välillä jäätymään? Sisällä saattaa olla -15 astetta pakkasta, onko sellaisia ilppejä jotka käynnistyy siitä lämpötilasta ja alkaa suoraan lämmittää?
Jos mulla jäisi talo tyhjilleen, niin nimenomaan jättäisin sen ilpumpun päälle, että talo ei mene pakkasen puolelle.
"Ilmalämpöpumppu edellyttänee että mökillä on sähköt."
Kyllä ja ketjussa ei tähän mennessä kukaan ole kertonut asuvansa sähköttömässä talossa.
"Millaista tuossa tapauksessa on asua noilla neliöillä? Onko vedetön, tuleeko vesi siis omasta kaivosta? Millaisia tulisijoja, kuinka monta, paljonko puuta kuluu per talvi, kuinka pitkä mökkitie auratulle tielle, miten lumityöt hoituu? Käytätkö vedenkeitintä veden lämmittämiseen? Onko hirsi- vai lautamökki? Milloin rakennettu? Onko sisävessa/huussi/kuivakäymälä? Mitä tuo asuminen maksaa per vuosi ja millaisia kuluja? Onko sähköt? Millainen jääkaappi? Mikä on parasta tuossa asumisessa, mikä pahinta? Meneekö suurin osa päivästä lämmitykseen? Oletko kotona päivisin vai muualla töissä? "
Ihan muutama kysymys 😂 Olen kommentoinut tässä ketjussa useasti mutta nämä kaikki ei toki ole tulleet ilmi. Meillä siis mökissä tupa ja kamari yht.33 m², kahdelle aikuiselle aika minimi, mutta olen paljon yksin ja yhdellehän ihan täydellinen. Talo on 100-vuotias ja lautarakenteinen, remontin myötä eristeet ym uusittu ja lämpö pysyy nyt hyvin. Täällä oli siis pakko tehdä remppa, koska oli niin todella huonossa kunnossa, lattia rikki ym.
Remontin myötä tupaan vedettiin kylmä vesi sisälle, aiemmin pärjättiin kantovedellä (navetassa kylmävesijohto). Sähköt on ja remontissa laitettiin ilmalämpöpumppu, koska ollaan välillä useita päiviä reissussa. Ilp laitettiin nyt lokakuun lopulla päälle ja se pitää lämmön 17 asteessa, muuten lämmitetään puilla. Tulisijana ainoastaan puuhella, täällä ei koskaan ole muuta ollutkaan. Hellan toinen uuni ja vesisäiliö täytetty tiiliskivillä, varaavat lämpöä. Hella tuo lämpöä tosi nopeasti ja lämmittää molemmat huoneet. Puita menee hellaan+puusaunaan ehkä 5-6 kuutiota vuodessa, vaikea arvioida. Sauna lämmitetään 5-7 kertaa viikossa koska se on ainoa peseytymispaikka (kiukaassa vesisäiliö).
Kodinkoneista sanottava että remontin myötä uusittiin vanhat irtopatterit, jääkaappi ja sähköliesi/hella uusiin ja näkyi isona säästönä sähkölaskussa! Nykyään tosin ei siis enää käytetä pattereita, koska ilp. Meillä on jääkaappipakastin koska säilön marjoja. Ja vedenkeitin toki, sillä tosiaan voi lämmittää pesuvettäkin tarvittaessa. Lisäksi iso vesikattila hellalla aina, siitä tiskivedet ym.
Meillä menee kylätie ihan pihan kyljestä ja itse tehdään lumityöt siihen. Naapurista voisi pyytää kolmeakin isäntää traktorilla tekemään, jos tarvetta. Meillä on ulkohuussi, eikä aiotakaan sisävessaa laittaa.
Asumiskulut on tosi pienet, yhteensä 2500€/v (sähkö, vesi, verot, vakuutukset, nuohous, jätehuolto). Olen osin etä- ja osin lähityössä. Siksi ilp (tai patteri jos ei pumppua olisi) helpottaa, ei pääse lämpötila liian alas. Mutta kun nyt kuitenkin suurimman osan viikkoa olen kotona viikonloput huomioiden niin ei, puulämmitys ei todellakaan vie paljoa aikaa. Talvisin laitan hellaan tulet heti aamulla ja lisäilen aika ajoin puun. Tai jos olen lähdössä johonkin aikaan niin poltan pari täyttä pesällistä. Aiemmassa kodissa oli hella+takka ja sielläkään puulämmitys ei vienyt kauaa aikaa, oikeasti.
Parasta on rauha, rentous, on hyvä olla. Puiden haku, saunan lämmitys ym on touhua josta ihmiset monesti nauttii vaan lomilla, minä joka päivä 😊 Plussaa myös kompaktit olosuhteet, ei liikaa siivottavaa tms. Huonoa on korkeintaan se että jos joskus täytyy tästä muuttaa pois, miten ikinä kestää alkaa maksaa asumisesta niin pirusti. Oikeasti en näe tässä asumisessa huonoja puolia.