Meinaan muuttaa vedettömään, puulämmitteiseen mummonmökkiin
Ero tulee ja minä muutan mökille.
Ihan ruusuisia kuvitelmia ei ole, koska tämä mummonmökki meillä on ollut kesämökkikäytössä, ja siellä toisinaan talvellakin on tullut aikaa vietettyä.
Eli todellakin tiedän että edessä on halonhakkuutta, loputonta puiden raahaamista varastosta sisään, lämmitystä, tuhkien tyhjennystä, kylmiä aamuja, vetoisia lattioita, kylmä ulkohuussi, palelevia varpaita, veden kantamista kaivosta ämpärikaupalla, peseytymistä ilman suihkua, pimeyttä, sisälle tunkevia hiiriä.
Yöllä pelkäämistä metsän keskellä itsekseen, pyykkien raahaamista tuttavien ja ystävien luokse pyykkikonetta lainaamaan. Lumitöitä.
No, on tämän tehneet jo monet muutkin.
Onneksi ei ole enää pieniä lapsia, vaan lukioikäisiä. Jäävät isälleen kaupunkiin helppoihin oloihin.
Jännittää vähän, mutta myös innostaa. "Haaste vastaanotettu!"
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Mitä te konkreettisesti pelkäätte siinä yksin mökillä olemisessa?
Minä pelkään murtovarkaita.Jos ovat jotain arvaamattoman väkivaltaisia huumehörhöjä. Meidän mökille on murtuduttu kerran. Olisi pelottavaa herätä yöllä murtautumisen ääniin, jos olisin yksin mökillä. Me asustellaan mökillä vain kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä mökkejä tarvitse heti täysremontoida. Remontoi ensi alkuun sisätilat, joissa viettää aikaa. Ja sieltäkin vain pahimmat puutteet. Asuu vaikka kymmenen vuotta ja jos viihtyy talossa/seudulla ja haluaa jatkaa mummonmökissä asumista, remontoi sitten kunnolla.
Ei tietenkään tarvitse remontoida, ellei ole pakko. Meillä oli pakko, koska mökki oli niin huonossa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
"Kun ulkopuolisella teettää, varaudu kertomaan hinta kahdella tai kolmella.
Mua jotenkin pännii nämä "edulliset" remontit, kun tarkemmassa selvittelyssä käy AINA ilmi, että "mies/isä/veli/kaverit/talkooporukka" teki lähes kaiken."
No me nimenomaan ei teetetty ulkopuolisella, niin ei tarvitse kertoa. Kaksistaan miehen kanssa tehtiin ihan kaikki muu paitsi putki-, sähkö- ja ilpumpun asennustyöt. Ei kumpikaan tiedetty oikeastaan mitään remontoinnista aiemmin, minä olin yhden kanalan rakentanut ennen ja mies ei sitäkään. Nyt saatiin neuvoja puhelimitse, rautakaupasta ja netistä. Yksiäkään talkoita tai muitakaan apukäsiä ei ollut. Jotain kokemattomuudesta kertoo se, että kuviteltiin homman olevan kokonaan valmis puolessa vuodessa 😂 Eipä ollut, vaan meni se pari vuotta ja vieläkään ei täysin valmista. Mutta isosti työtä on vaatinut molemmilta.
Me tehtiin hyvä päätös remontin alussa, kun päätettiin ostaa ihan kaikki ta
Oliko teillä kartoitettu oliko asbestia mökissä?
"Oliko teillä kartoitettu oliko asbestia mökissä?"
Ei kartoitettu, koska oli jo tiedossa ettei asbestia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuhellasta sellaisille, joille kyseinen tulisija on vieras. Hella tuottaa lämpöä tosi nopeasti, mutta kun tuli sammuu, niin se kylmeneekin tosi nopeasti. Siksi, kun hellaa käyttää lämmittämiseen ja ruuanlaittoon, siinä nimenomaan pidetään tulta pitkään. Nytkin laitoin tulet, poltan ensin pari pesällistä ja sitten vaan ylläpidän tulta. Eli lisään puun silloin tällöin, useita tunteja. Ja samalla teen ruuan hellalla tai sen uunissa.
Hella ei varaa lämpöä. Siksi se on lämmityksessä ihan erilainen kuin joku varaava takka, jossa poltetaan heti pari pesällistä ja se siitä. Siinä lämpö alkaa hitaammin mutta kestää tottakai pitkään.
Olen haaveillut meille "vanhanaikaista" isoa hella/leivinuunia, joka tosiaan varaisi lämpöä kunnolla. Mutta nykyinen puuhellamme on tosi kaunis, en raaski luopua siitä ja toisaalta haluamani leivinuuni veisi pienestä tuvasta tosi paljon tilaa. Joten e
Tämä on hyvä idea. Itselläni on kaksi puuhellaa ja kummallakin hellalla tuollaiset laatat Laatat hienosti reunoilta hiotut ja yht. maksoivat satasen. Ovat vielä aamullakin lämpimiä ja keittiön hellalla on muutenkin käyttökelpoinen kun pysyy ruoka lämpimänä ja vesikattilat tietty molemmilla helloilla myös vaikka mulla kyllä tulee kuumavesi ihan kraanasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saakos tässä keskustella myös yleisesti. Mistä luulette sen johtuvan, että nykyään yhä useampi muuttaa maalle, ns. alkeellisiin oloihin? Mikä siinä kiehtoo? Jos talousseikat jättää pois, vai toisaalta, onko ne niin merkittäviä seikkoja että niitä ei voi jättää pois? Joillekin tuntuu olevan jopa hieno asia asua ilman (kaikkia) mukavuuksia. Miksi? Joillekin olisi pahin painajainen ja sen toisaalta ymmärtää.
Kaipa se on jonkinlainen tämän hetken trendi. Trendit tulevat ja menevät. Minä tykkään lämmöstä ja auringosta; niinpä asun siellä missä saan sitä lämpöä ja valoa enemmän kuin Suomessa. Kotini on myöskin lämmin. Ihmisiä haluan ja tykkään tavata; en usko, että ihminen on luotu olemaan yksin.
Minä myös tykkään ihmisistä ja niin minulla onkin ystäviä ja tuttuja sekä oikein mukavia naapureita. Usein nähdään ja naapurien kanssa kahvitellaan harva se päivä puolin ja toisin. Silti tykkään ihan älyttömästi, että saan oman katon alla olla myös yksin. Tätä on jatkunut nyt mulla jo 25 vuotta ja edelleen on kiva laittaa kotiovi kiinni ja tietää, että nyt olen yksin. En tarvii saman katon alla asuvaksi ketään. Leski ja eläkeläinen ok-talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saakos tässä keskustella myös yleisesti. Mistä luulette sen johtuvan, että nykyään yhä useampi muuttaa maalle, ns. alkeellisiin oloihin? Mikä siinä kiehtoo? Jos talousseikat jättää pois, vai toisaalta, onko ne niin merkittäviä seikkoja että niitä ei voi jättää pois? Joillekin tuntuu olevan jopa hieno asia asua ilman (kaikkia) mukavuuksia. Miksi? Joillekin olisi pahin painajainen ja sen toisaalta ymmärtää.
Mä ajattelen että tässä on takana moniakin syitä. Osa varmasti haluaa kokeilla rajojaan. Tietynlainen elämisen yksinkertaisuus kiehtoo. Ja kun itsekin sen tunnistan, miten rentouttavaa tällainen asuminen on. Joku ehkä haluaa pelastaa vanhan talon? Sellaistakin ajatusta on joissain ihmisissä herännyt. Vanhoihin kouluihin ja pappiloihin tehdään valtavia remontteja, mutta joku haluaa asua vaatimattomammin, siinä talossa jolla voi olla historiaa jo toista sataa vuotta.
Osittain voi olla kyse rahastakin, halutaan maalle mutta sinne ollaan muuttamassa kenties yksin. Ei ole varaa hienompaan, kaikilla mukavuuksilla.
Itse ajattelin jo lapsena, että tänne muutan joskus pysyvästi asumaan. Olin kuitenkin vasta keski-ikäinen, kun muutin. Osasyy myös ihan järki, koska ei ole järkeä muuttaa tunnin matkan päähän kalliiseen vuokrakämppään, kun tässä saa asua omassa rauhassa ja säästää sen vuokran. Ajatus oli laittaa mukavuudet, mutta se sitten jäi, koska ei tunnu tarpeelliselta. Hyvä on näin 😊
"pyykkien raahaamista tuttavien ja ystävien luokse pyykkikonetta lainaamaan"
Kuinkahan kauan tuttavia kiinnostaa pestä sun pyykkejä? Itse en huolisi tänne kenenkään pyykkejä kuin hätätilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan kauan tuttavia kiinnostaa pestä sun pyykkejä? Itse en huolisi tänne kenenkään pyykkejä kuin hätätilanteessa.
Eiköhän aloittaja itse ne pyykkinsä siellä saa laitettua koneeseen ja pois. Ja asiasta varmaan ystävien kanssa ihan sovittu. Voihan sen toteuttaa vaikka siihen tyyliin että samalla pitää leffaillan ja aloittaja tuo pizzat?
Tosin edelleen suosittelen sitä 24pesulaa, tunnissa haluamasi määrä puhtaita ja kuivia pyykkejä 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän aloittaja itse ne pyykkinsä siellä saa laitettua koneeseen ja pois. Ja asiasta varmaan ystävien kanssa ihan sovittu. Voihan sen toteuttaa vaikka siihen tyyliin että samalla pitää leffaillan ja aloittaja tuo pizzat?
Tosin edelleen suosittelen sitä 24pesulaa, tunnissa haluamasi määrä puhtaita ja kuivia pyykkejä 😊
"Asiasta on sovittu ystävien kanssa." Eli ap kysynyt, että saako tulla pesemään pyykkejään eikä kukaan ole kehdannut sanoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asiasta on sovittu ystävien kanssa." Eli ap kysynyt, että saako tulla pesemään pyykkejään eikä kukaan ole kehdannut sanoa ei.
Tai ei ole ollut mitään sitä vastaan. Kyllä mulle sopisi, jos ystäväni haluaisi käyttää pyykkinsä meidän koneessa, jos oma kone olisi rikki tai sitä ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ei ole ollut mitään sitä vastaan. Kyllä mulle sopisi, jo
Ei minullakaan olisi mitään sitä vastaan, jos kyse olisi tilapäisestä ja hyvin lyhytaikaisesta järjestelystä. Se olisi ongelma, että joku tekee tuollaisen päätöksen vapaaehtoisesti ja olettaa, että voi vuosikaudet lokkeilla muiden koneilla.
Vierailija kirjoitti:
"Kun ulkopuolisella teettää, varaudu kertomaan hinta kahdella tai kolmella.
Mua jotenkin pännii nämä "edulliset" remontit, kun tarkemmassa selvittelyssä käy AINA ilmi, että "mies/isä/veli/kaverit/talkooporukka" teki lähes kaiken."
No me nimenomaan ei teetetty ulkopuolisella, niin ei tarvitse kertoa. Kaksistaan miehen kanssa tehtiin ihan kaikki muu paitsi putki-, sähkö- ja ilpumpun asennustyöt. Ei kumpikaan tiedetty oikeastaan mitään remontoinnista aiemmin, minä olin yhden kanalan rakentanut ennen ja mies ei sitäkään. Nyt saatiin neuvoja puhelimitse, rautakaupasta ja netistä. Yksiäkään talkoita tai muitakaan apukäsiä ei ollut. Jotain kokemattomuudesta kertoo se, että kuviteltiin homman olevan kokonaan valmis puolessa vuodessa 😂 Eipä ollut, vaan meni se pari vuotta ja vieläkään ei täysin valmista. Mutta isosti työtä on vaatinut molemmilta.
Me tehtiin hyvä päätös remontin alussa, kun päätettiin ostaa ihan kaikki ta
Miten ihmeessä löysitte juuri oikean kokoiset ikkunat? Ja oven/ovet?
Mun piti teettää mittatyönä, kun tähän tölliin sopivia ei ainakaan missään ollut valmiina.
Vierailija kirjoitti:
No nyt huomasinkin edellisen kirjoittajan loppukaneetin, ettei ole energiaa remontoida itse. Asia ok. Mutta ei sitten pidä kiukutella siitä, että joku muu remontoi itse eikä teetä muilla 😊
Olipas ylimielinen kommenttl.
Olisitko sinäkään YKSIN pystynyt tekemään kaiken ja samalla asunut siinä mökissä, YKSIN hoitaen lämmitykset, puunhakkuut, lumityöt ym. On paljon asioita, joita ei kettakaikkiaan yksin pysty tekemään tai ainakin on hyvon hankalaa.
Ja ikää sulla oli? Ei varmaan yli 60 v?? 😄
Näin minäkin ajattelen. On hyvä kokeilla erilaisia asioita, eikä suhtautua kaikkeen loppuelämän valintana, josta ei sitten missään nimessä saa luopua. Ei asuminen mikään avioliitto tai uskonto ole, asumusta saa vaihtaa mieltymyksien takia useampaankin kertaan elämän aikana.
Vastaavassa asuessani minulla oli hiiriongelma. Niihin käytin sähköistä hiirenloukkua, toimii paristoillakin. Oli tehokas, kuolivat kitumatta ja myrkyttömästi. Kannattaa laittaa heti syksyllä, etteivät ehdi lisääntymään.
"Mua jotenkin pännii nämä "edulliset" remontit, kun tarkemmassa selvittelyssä käy AINA ilmi, että "mies/isä/veli/kaverit/talkooporukka" teki lähes kaiken. Mä asun yksinäni wanhaa taloa, ei ole apuja omasta takaa eikä taitoa yksin remontoida, niin olen maksanut kaikesta työstä pyydetyn hinnan + 24% alvit päälle. Yksineläjä ei saa edes kotitalousvähennystä samaa, mitä pariskunta samasta työstä. Tämä on käsittämätön vääryys.
Ai niin, pelkkä katon ja vesikourujen uusiminen maksoi reilusti yli 10.000€, ikkunat 7000€, ilp reilu 2000€, savupiippu vajaa 2000€... Ulkolaudoitus ja alle edes tuulensuojalevyt olisivat maksaneet kaikkineen asennettuna, pohjamaalattuna parikymmentä tuhatta, siihen ei enää pankkitili antanut myöten.
Itse kaadan ja pilkot puut, pinnoitan tulisijat, maalaan seinät jne. huoltotyöt onnistuvat minulta yksinkin. Eipä olisi enää energiaakaan noiden päälle ruveta laajasti remontoimaan."
Ei tämäkään mikään maailman ystävällisin kommentti ollut 😄 Minä esimerkiksi laudoitin ulkoseinät, sirkkelöin joka ikisen laudan sopivaksi ja naputin paikalleen, sekä maalasin. Ei tullut mieleenkään ostaa valmiiksi maalattuja lautoja ja maksaa joku ne laittamaan paikalleen, koska omalla tahdilla ne sai itsekin laitettua. Tämä oli valinta, jolla säästyi iso summa rahaa. Se että joku muu ei halua tehdä itse, vaan mieluummin maksaa siitä, on myös valinta. Eikä ole fiksua alkaa siitä sitten raivoamaan niille jotka ovat halvemmalla saaneet remonttinsa.
Jos yhtään lohduttaa niin ei me molemmat kotitalousvähennyksiä saatu, koska ei niitä muilla teetettyjä töitä niin paljoa ollut. Eikä mulla kuuskymppisiin kovin kauaa ole, enkä ole fyysisestikään terve ja välillä työt seisoi siksi että olin huonommassa kunnossa ja mies kuitenkin asuu osin muualla. Että kyllä täällä maailmassa jokaisella hankaluutensa on, turha siitä on kiukuta.
Ja lisäys vielä, ei en minä emmekä me pystyneet asumaan mökissä sen remontin aikana. Ekan remonttivuoden ajan asuin pitkälti pihasaunan pukuhuoneessa, jonne juuri ja juuri mahtui jääkaappi, mikro, 1h sänky ja ruokapöytä. Ulkohuussi oli sama kuin nytkin. Ja tosiaan suuren osan ajasta olen yksin niin kyllä, mulle kuuluu silloin puuhommat, lumityöt, kunnostukset ym.
Jos en olisi yksin ollessanikin remontoinut, niin mökki ei olisi vasta kuin puolivälissä remonttia. Mutta se siitä.
Aloittajan tilanteesta olisi kiva kuulla :)
Muuta vedottomaan mökkiin. Tulee halvemmaksi lämmittää.