Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukeeko moni vielä kirjoja? Ilmeisesti niitä myydään kuitenkin tosi paljon.

Vierailija
25.10.2023 |

En oo ikinä ollu oikein kirjojen perään, mutta haluaisin koittaa lukea. Ainoat lukutoukat jotka tiedän on isovanhemmat. Vanhemmat, kaverit ja muut tutut eivät lue. Tuntuu tosi vaikealta, kun elektroniikka vie mennessään.

Mistä aloittaa, kun valinnanvaraa on mielinmäärin ja ei oikein tiedä mikä kiinnostaisi?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ollaan vähän pulassa, kun remonttia varten pitäisi kaksi isoa kirjahyllyä tyhjentää, kirjoja on jo pitkin ja poikin ja pitäisi vähentää, että uusia sopisi tilalle. Itse raaskin luopua ainakin kirjasarjoista, mies haluaa säilyttää kaikki omat kirjansa. Hän on tilannut paljon kirjoja nyt  korona-aikaan, yleensä sotakirjoja ja poliittisia opuksia.

Juuri huomasin, että hyllyssä on paljon (ehkä 30) laihdutusopasta, nyt kun olen laihtunyt pysyvästi, taidan laittaa nuokin roskikseen. Eivät  ne kirjat auttaneet laihdutuksessa lopultakaan vaikka varmaan pari viikkoa kaikkia dieettejä kokeilinkin.

On kyllä kamalaa, kun niille ei ole imaiseksikaan ottajia nykyisin.

Sinuhe Egyptiläinen oli kirja, jonka lukemisen jälkeen aloin lukea "laadukkaampiakin" kirjoja. Mitään pahaa ei ole tietenkään dekkarien ym viihteen lukemisessa. Jopa Aku Ankan lukeminen on  henkisesti hyödyllistä.

Lukeminen auttaa näkemään asioita eri puolilta ja ihmisestä voi tulla erilaisuuksia hyväksyvämpi.

Vierailija
22/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan yksin, kun osaa lukea kirjoja. Vanhuksenkin päivä hurahtaa iltaan, ei tarvitse ikkunassa odottaa, että joku tulisi juttelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä tuntuu olevan neljää eri koulukuntaa mitä lukemiseen tulee:

1. Ihmiset, jotka eivät lue lainkaan kirjoja.

2. Ihmiset, jotka saattavat lukea 1-2 kirjaa vuodessa, mikäli jokin uutuus onnistuu herättämään heidän mielenkiintonsa, tai kaverinsa sattuu suosittelemaan jotakin, tmv. Eivät kuitenkaan miellä itseään "lukijoiksi".

3. Ihmiset, jotka lukevat 5-15 kirjaa vuodessa, ja mieltävät harrastavansa lukemista. Usein haluaisivat lukea enemmänkin ja saattavat esim. ostaa paljon uusia kirjoja, mutta joko eivät vain ehdi tai sitten yksinkertaisesti valitsevat usein tehdä jotain muuta lukemisen sijaan.

4. Ihmiset, jotka ahmivat kirjoja. Lukevat kymmeniä, ellei jopa satoja kirjoja vuodessa, ja lukeminen on usein heidän pääasiallinen harrastuksensa. Lainaavat kirjastosta 10 kirjaa kerralla ja oikeasti lukevat ne kaikki (elleivät satu olemaan aivan umpisurkeita).

Olen pannut merkille, että suurin osa ihmisistä sujahtaa lokeroihin 1 ja 3.

Vierailija
24/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue ja olen ylpeä siitä.

Vierailija
25/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen on minulle tärkeä harrastus ja elämäntapa, mutta en välttämättä lue kovin nopeasti. Voin hyvinkin lukea esim. kesällä muutaman laatukirjan, sen sijaan että lukisin ison kasan kirjoja. Minusta kaunokirjallisuutta ei välttämättä kannatakaan lukea liian nopeasti.

Vierailija
26/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirja tarjoaa valinnanvaraa. Ehkä 1-2% kirjoista tehdään leffa tai tv-sarja. Paljon suurempi todennäköisyys löytää juuri sellaisia tarinoita, joista sinä tykkäät. 

Vierailija
27/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kirjoja lukevat Suomessa 50+ naiset. Ei niitä siitä huolimatta paljon myydä, sillä painokset ovat pieniä ja kaikki maan kirjastot ostavat lähes kaiken kotimaisen automaattisesti. 

Ei muuten kirjastot osta. Pienkustantamojen tuotteita saa vinkua ja kitistä, mutta ei tule hyllyyn ei. 

Vierailija
28/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan lukenut e-kirjoja?

Itse en varsinaisesti halua sitä fyysistä kirjaa. Tai en halua tilanviejiä lukemisen jälkeen.

Etsin itselleni uutta tablettia ja näin,että jossain gigantissa tms. oli myynnissä jotain kalliita e-kirjojen lukulaitteita. Ihmettelin,kun kuvittelin aina,että jengi lukee niitä tyyliin tietsikalta/tabletilta etc.

Vierailija
29/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli himolukija (on siis edelleen kyllä elävien kirjoissa, ei vain vanhoilla silmillä jaksa enää lukea :D), minä semilukija.

Teininä luin satoja pokkareita mangaa, ja parikymppisenä löysin mm. fanifiktion uudelleen. 28+ iässä kiinnostuin laajemmin mm. uskonnosta, historiasta, kauhusta, videopelikirjallisuudesta, self-helpistä ja nuorten naisten ns. "sinkkukirjoista". Suosikkiteemojani ovat naisten historia ja nykyisyys, Suomen rahvaan historia, sekä pohjoismaiset muinaisuskonnot ja uskomukset. Ja sanoisinpa fanifiktiomakunikin kehittyneen kovasti tässä viimevuosina. :D

Lukeminen on parhaimmillaan aivan ihanaa - harmi vain miten usein itselläni esim. YouTube vie voiton...

Vierailija
30/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Juuri ollaan vähän pulassa, kun remonttia varten pitäisi kaksi isoa kirjahyllyä tyhjentää, kirjoja on jo pitkin ja poikin ja pitäisi vähentää, että uusia sopisi tilalle. Itse raaskin luopua ainakin kirjasarjoista, mies haluaa säilyttää kaikki omat kirjansa. Hän on tilannut paljon kirjoja nyt  korona-aikaan, yleensä sotakirjoja ja poliittisia opuksia.

Juuri huomasin, että hyllyssä on paljon (ehkä 30) laihdutusopasta, nyt kun olen laihtunyt pysyvästi, taidan laittaa nuokin roskikseen. Eivät  ne kirjat auttaneet laihdutuksessa lopultakaan vaikka varmaan pari viikkoa kaikkia dieettejä kokeilinkin.

On kyllä kamalaa, kun niille ei ole imaiseksikaan ottajia nykyisin.

Sinuhe Egyptiläinen oli kirja, jonka lukemisen jälkeen aloin lukea "laadukkaampiakin" kirjoja. Mitään pahaa ei ole tietenkään dekkarien ym viihteen lukemisessa. Jopa Aku Ankan lukeminen on  henkisesti hyödyllistä.

Lukeminen auttaa näkemään

Itse luin lapsena Sinuhe egyptiläisen.  Muistan vielä mitä karkkeja mussutin samalla. Ei ole tosiaan vuosiin tullut luettua mitään kirjaa.

-se joka mietti Britneyn uuden kirjan lukemista,jos jostain saisi käsiin.

Vierailija
31/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue aluksi vain muutama sivu päivässä. 

Vierailija
32/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjamessuille ollaan menossa, kotona yli 1500 kirjaa.

Vierailija
33/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Luen päivittäin kirjoja (mangaa). Silti boomerit urputtaa, että nuoret miehet ei muka lue kirjoja. M28

Vierailija
34/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetaan miehen kanssa molemmat paljon. Jos katsot elokuvia niin moni niistä on kirjasta kehiteltyjä. Kyllä kehiteltyjä kun jää paljon kertomatta siinä elokuvassa 

Vierailija
35/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse en varsinaisesti halua sitä fyysistä kirjaa. Tai en halua tilanviejiä lukemisen jälkeen.

Etsin itselleni uutta tablettia ja näin,että jossain gigantissa tms. oli myynnissä jotain kalliita e-kirjojen lukulaitteita. Ihmettelin,kun kuvittelin aina,että jengi lukee niitä tyyliin tietsikalta/tabletilta etc.

https://www.gigantti.fi/puhelimet-tabletit-ja-alykellot/e-kirjan-lukula…

Tällaisia. Onko näille oikeasti joku tarve? Eikö tabletti ajaisi saman?

Vierailija
36/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä. Luen päivittäin kirjoja (mangaa). Silti boomerit urputtaa, että nuoret miehet ei muka lue kirjoja. M28

Kuinka monta vuotta jaksat provota tällä samalla aiheella? Ja kuinka monta vuotta olet jo ollut "28-vuotias"...

Vierailija
37/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luetaan. Aina kun aikaa. Lapsilla on hyllyllinen kirjoja. Meillä aikuisilla vielä isompi hylly. Taitaa olla vaan harvinaista, että ylipäätänsä nykyisin on kirjahylly. 

Mikä sinua itseä kiinnostaa? Aloita siitä. Minä hurahdin aivan Reijo Mäen Vares-kirjoihin. Olen lukenut ne kaikki. Joskus luen jotain romanttisia kirjoja tai klassikoita. Mutta sitten taas sotakirjallisuus tms ei vie mennessään. Päätaloja en myöskään jaksanut lukea, kun taas isäni on lukenut ne kaikki. 

Vierailija
38/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen aina silloin tällöin, jos löydän kiinnostavan. Joko kirjan alku vaikuttaa tosi tylsältä ja jätän kirjan lukematta tai jo alku vetää minut mukaansa.

Vierailija
39/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

https://www.gigantti.fi/puhelimet-tabletit-ja-alykellot/e-kirjan-lukula…

Tällaisia. Onko näille oikeasti joku tarve? Eikö tabletti ajaisi saman?

Todennäköisesti näyttötekniikka ja heijastusten vähentäminen lukemisen ja silmien väsymisen kannalta optimoituja. Ehkä panostettu sopivaan lukemista helpottavaan kontrastiin tms. kun tuota tuijottaa pitkään.

Vierailija
40/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kuinka monta vuotta jaksat provota tällä samalla aiheella? Ja kuinka monta vuotta olet jo ollut "28-vuotias"...

Kerroin lukevani kirjoja. Mitä provoamista se on? 🤣🤣🤣 Olen 28-vuotias (syntynyt '95). Miksi olet noin katkera? 🤣🤣🤣 Fakta on se, että keski-ikäiset väittää, että me nuoret miehet emme lue kirjoja, vaikka todellisuudessa luemme kirjoja. Piste. M28

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän