Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukeeko moni vielä kirjoja? Ilmeisesti niitä myydään kuitenkin tosi paljon.

Vierailija
25.10.2023 |

En oo ikinä ollu oikein kirjojen perään, mutta haluaisin koittaa lukea. Ainoat lukutoukat jotka tiedän on isovanhemmat. Vanhemmat, kaverit ja muut tutut eivät lue. Tuntuu tosi vaikealta, kun elektroniikka vie mennessään.

Mistä aloittaa, kun valinnanvaraa on mielinmäärin ja ei oikein tiedä mikä kiinnostaisi?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kokopäivätyössä ja minulla on monia harrastuksia. Silti ennätän lukea lähes päivittäin. En enää osta kirjoja, kun niitä on kotona jo turhankin paljon, mutta lainaan kirjastossa. Tänä vuonna olen lukenut jo 61 kirjaa. Kaikenlaisia laidasta laitaan.

Vierailija
42/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen tosi paljon.

Jo keväällä, kun näen, mitä kysyn uutuuskirjoija on oman kaupungimme pääkirjastoin tilattu, teen  niistä heti varauksen itsellleni.

Todennäköisesti luen enrmmän luen fyysisiä, eli paperisia kirjoja, etenkin tähän Vauva fi käytyäjiiin verrattuna.

Tai ainakin tänne kirjoitteleviin verrattuna.

Vaimoni on äidinkilelrn opettaja lukiossa, jolloin hän seuraa useita kotimaisia somepaljostojs, jo kielen käytön muuttumisen tskis, sikäli kun hänellä vapaa-aikaa tuohon riittää.

Itse olen luonnontieteidrn opettaja, > käytönnöddö matematiiksn lehtori.

Ammattini eikä joka joka päiväinen työni, ei sido itseäni mihinkään karsinaan, tiettyyn joukkoon.

Vapaa-ajalla luen niin tietokirjoja, muistelmia menneistä historian henkiklöistä.  Samoin kuin kirjoja nykyisestä poliittisesta elämästä ja sen menneiden vuosikymmenien vaikuttavista henkilöistä ja päätyäjistä.

Luen myös ajankohtaisia sekä suomslaisis että käännettyjä romaaneja.

Ruotsin- ja  englanninkieliset dekkarit luen aina niiden alkuperäis kielellä. En käännytteinä.

Koskasn ei tulisi edes mieleenikään, ostaa joku maksullinen kirjapslvelu.

Suomen ilmainen, laaja ja monipuolinen KIRJASTO LAITOS, on parasta, mitä yleensä verovaroilla on Suomessa aikaansaatu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä. Luen päivittäin kirjoja (mangaa). Silti boomerit urputtaa, että nuoret miehet ei muka lue kirjoja. M28

Kuinka monta vuotta jaksat provota tällä samalla aiheella? Ja kuinka monta vuotta olet jo ollut "28-vuotias"...

Kerroin lukevani kirjoja. Mitä provoamista se on? 🤣🤣🤣 Olen 28-vuotias (syntynyt '95). Miksi olet noin katkera? 🤣🤣🤣 Fakta on se, että keski-ikäiset väittää, että me nuoret miehet emme lue kirjoja, vaikka todellisuudessa luemme kirjoja. Piste. M28

Tartun nyt tietoisesti syöttiin:

1. Tällä palstalla on nimimerkki M2X jauhanut mangasta (ja joskus animesta) ties miten monessa keskustelussa; usein myös sellaisissa, jotka eivät millään tapaa liity aiheeseen. Kys. viestit saavat usein alapeukkuja, joten saman aiheen esillenostamista uudelleen ja uudelleen voi jo pitää provoamisena ja reaktioidenkalasteluna.

2. Myöskin tuollainen hymiöspämmi ja "Miksi olet noin katkera?" on oppikirjaesimerkkejä reaktioidenkalastelusta.

3. Harva pitää sarjakuvien lukemista kirjojen lukemisena - ihan sama lukeeko akuankkoja vai mangaa. Nuorten miesten lukemattomuuden ongelma on siinä, että heidät pitäisi aktivoida lukemaan sellaisiakin "kirjoja", joissa on enemmänkin kuin muutama kymmenen sanaa per sivu.

Yst.terv. N30 joka lukee itsekin mangaa, joskus jopa japaniksi

Vierailija
44/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä. Luen päivittäin kirjoja (mangaa). Silti boomerit urputtaa, että nuoret miehet ei muka lue kirjoja. M28

Kuinka monta vuotta jaksat provota tällä samalla aiheella? Ja kuinka monta vuotta olet jo ollut "28-vuotias"...

Kerroin lukevani kirjoja. Mitä provoamista se on? 🤣🤣🤣 Olen 28-vuotias (syntynyt '95). Miksi olet noin katkera? 🤣🤣🤣 Fakta on se, että keski-ikäiset väittää, että me nuoret miehet emme lue kirjoja, vaikka todellisuudessa luemme kirjoja. Piste. M28

1. Tällä palstalla on nimimerkki M2X jauhanut mangasta (ja joskus animesta) ties miten monessa keskustelussa; usein myös sellaisissa, jotka eivät millään tapaa liity aiheeseen. Kys. viestit saavat usein alapeukkuja, jot

Eli miehet ei saisi lukea miehille tarkoitettua kirjallisuutta (mangaa) vaan miesten tulisi lukea kirjoja, joita naiset haluavat miesten lukevan? Eli naiset ei halua miesten lukevan mangaa... Miksiköhän...? -eri

Vierailija
45/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen paljon ja ostan kirjat, en lainaa. 

Vierailija
46/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Joululahjaksi aina jotain uutuuskirjoja. 

Vierailija
47/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eli miehet ei saisi lukea miehille tarkoitettua kirjallisuutta (mangaa) vaan miesten tulisi lukea kirjoja, joita naiset haluavat miesten lukevan? Eli naiset ei halua miesten lukevan mangaa... Miksiköhän...? -eri 

Ei manga ole "kirjallisuutta", vaan sarjakuvia. Eikä manga ole pelkästään miehille suunnattua, vaan on laajat markkinat myös naisille suunnattua mangaa. Ja lapsille ja teineille, ihan kaiken ikäisille.

Miesten ei tarvitse lukea naisten päättämiä kirjoja - kunhan lukisivat edes KIRJOJA. Toki jos kuvakirjat ovat lähempänä sitä omaa tasoa...

Vierailija
48/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

1. Tällä palstalla on nimimerkki M2X jauhanut mangasta (ja joskus animesta) ties miten monessa keskustelussa; usein myös sellaisissa, jotka eivät millään tapaa liity aiheeseen. Kys. viestit saavat usein alapeukkuja, jot

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Eli nyt on huono, jos kirjassa on liian vähän sanoja. Eli et tajua taiteesta mitään.

Sinusta kuva, jossa mangatyttö itkee ja puristaa kirjettä on huonoa kirjallisuutta, kun kyseistä tilannetta ei ole kuvattu lukijalle sanoilla, vaan se on piiretty.

Ei ihme, että mangaa haukutaan. Kun ei tajuta taiteesta mitään. :) M28

Vierailija
49/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei manga ole "kirjallisuutta", vaan sarjakuvia. Eikä manga ole pelkästään miehille suunnattua, vaan on laajat markkinat myös naisille suunnattua mangaa. Ja lapsille ja teineille, ihan kaiken ikäisille.

Miesten ei tarvitse lukea naisten päättämiä kirjoja - kunhan lukisivat edes KIRJOJA. Toki jos kuvakirjat ovat lähempänä sitä omaa tasoa...

Minun tasoni on korkeammalla kuin sinun. Kuvakirjat ovat lähes aina korkeammalla kuin KIRJAT.

Vierailija
50/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minun tasoni on korkeammalla kuin sinun. Kuvakirjat ovat lähes aina korkeammalla kuin KIRJAT.

Hear, hear! Tuo suomiakka ei ole lukenut edes Death Notea ja luulee mangan olevan alempiarvoisempaa, kun itse on lukenut lapsena Aku Ankkaa ja luulee mangan olevan samanlaista. M28

Vierailija
51/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Eli nyt on huono, jos kirjassa on liian vähän sanoja. Eli et tajua taiteesta mitään.

Sinusta kuva, jossa mangatyttö itkee ja puristaa kirjettä on huonoa kirjallisuutta, kun kyseistä tilannetta ei ole kuvattu lukijalle sanoilla, vaan se on piiretty.

Ei ihme, että mangaa haukutaan. Kun ei tajuta taiteesta mitään. :) M28

No nyt on kyllä jo 0/5. Pitäisi malttaa olla vastaamatta näihin ensinkään, kun jatkoprovot ovat näin huonoja. Mutta ilmeisesti tarkoituksesi onkin vain antaa mangafaneista vajaaälyinen kuva. :/

En vastaa enää tämän jälkeen, menen lukemaan hentsua ja sitten nukkumaan.

Vierailija
52/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ulkopuoliselle yhtä hankala kysymys, kuin kysyisit että "en ole ikinä aiemmin kuunnellut musiikkia, mikähän olisi hyvää musiikkia mistä aloittaisi kuuntelun"

kirjastoissa on kirjat jaoteltu aika hyvin aihepiirien mukaan, esim. dekkarit, elämänkerrat, kauhu, huumori, fantasia, historia ym. Eli, minkä tyyppisiä elokuvia katselet, niin voit aloittaa saman lajityypin kirjoista.

Kirjastovirkailijat myös osaavat aika hyvin neuvoa, mikä kirjailija tai kirja voisi olla sinulle sopiva. He osaavat suositella sinulle esim. "yleisön suosikeita", kirjoja jotka ovat "varmoja hittejä".

Voit myös hyödyntää netin kirja-arvosteluita. 

Vierailija
53/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen joka päivä. Mieluiten fyysisiä kirjoja, kaikkein mieluiten pokkareita, koska niitä on kevyt käsitellä. En edes nukahda, jollen iltaisin lue sängyssä jonkun aikaa. Olen lukenut koko ikäni, ensin lasten ja nuorten kirjoja, nyt enimmäkseen romaaneja ja elämäkertoja. Kirjat vievät hetkessä muihin maailmoihin, elämänkohtaloihin, seikkailuhin, mihin vaan. Mielestäni lukemisen hyviä puolia ei saa mistään muualta, lukija visualisoi kirjoitetun tarinan, se on hienoa aivojenkin käyttöä. Suosittelen lämpimästi kaikille. Käy kirjastossa tutkimassa hyllyjä tai tutki e-kirjapalveluista, varmasti ihan jokaiselle löytyy sopivaa luettavaa.

Vierailija
54/82 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Luen paljon kirjoja. Nuorempana erilaisin, kuin nyt vanhempana. Nykyään menee paljon dekkareita, ruotsalaisten  ja islantilaisten kirjoittamia sekä tietenkin myös suomalaisia.

Äitini oli kova lukemaan ja myös aikuiset lapseni lukevat. En edes ymmärrä sitä, että ihmset ei lue. Se on portti lukemattomiin maailmoihin.

Paras harrastus ikinä.

Mulla sama. Usein kierrätetään vielä kirjat keskenään. Äitini ostaa jonkin verran ja saa joltain tutultaan tosi paljon kirjoja. Kierrättää ne sitten minulle ja aikuiset tyttäreni luettuaan vievät yleensä jonnekin vaihtopisteeseen. Aina on jokin kirja kesken. Jotain kotoa perittyä luultavasti. Mieheni ei ole luultavasti koskaan lukenut yhtään kirjaa, sitä aina jaksan ihmetellä. 

Vierailija
55/82 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen ja ostan vuosittain useita kirjoja. Tykkään myös lukea jo omistamia ja lukemiani kirjoja uudelleen. Äänikirjoja en ole kuunnellut koskaan, nehän vissiin nykyään se juttu, not for me. N35

Vierailija
56/82 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut elämäni aikana paljon. Pidän kirjoista, joissa on korkeampaa matematiikkaa. Myös filosofia on hyvä. Kaunokirjallisuus ei kolahda minuun, sillä koen sen tylsäksi, ja jos väkisin yritän sitä lukea, saan vain pirunomaisen päänsäryn. Pidän siis kirjoista, jotka haastavat ja stimuloivat logostani eli järkeäni, ja parhaiten sen tekevät kova tiede ja filosofia.

Vierailija
57/82 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukisin paljon enemmän, jos ja jos. Eli ongelmana on rauhaton ympäristö ja lukemiseen vaadin täyden hiljaisuuden. Vaikka perhe olisi poissa kotona, niin naapurissa räksyttää koira tai pimputetaan pianoa. Vastamelukuulokkeita en tykkää pitää. Niinpä luen harvoin, mutta antaumuksella. Tarinaan on ihana upota!

Itseäni miellyttävää lukemista on kyllä hankala löytää. Käytin kirjaston lukuvalmentaja-palveluakin, mutta kymmenestä kirjasta ei löytynyt yhtään, mitä olisin jaksanut jatkaa. Ei ne olleet yhtään sellaisia, mistä olin kertonut pitäväni.

Vierailija
58/82 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen kesäisin kun istun auringossa ja sit matkustaessa bussissa tai junalla.

Vierailija
59/82 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Luen joka päivä. Mieluiten fyysisiä kirjoja, kaikkein mieluiten pokkareita, koska niitä on kevyt käsitellä. En edes nukahda, jollen iltaisin lue sängyssä jonkun aikaa. Olen lukenut koko ikäni, ensin lasten ja nuorten kirjoja, nyt enimmäkseen romaaneja ja elämäkertoja. Kirjat vievät hetkessä muihin maailmoihin, elämänkohtaloihin, seikkailuhin, mihin vaan. Mielestäni lukemisen hyviä puolia ei saa mistään muualta, lukija visualisoi kirjoitetun tarinan, se on hienoa aivojenkin käyttöä. Suosittelen lämpimästi kaikille. Käy kirjastossa tutkimassa hyllyjä tai tutki e-kirjapalveluista, varmasti ihan jokaiselle löytyy sopivaa luettavaa.

Veit suunnilleen sanat suustani. Vuoteeni ei montaa kirjaa lukematonta päivää mahdu. Arviolta n. 150 kirjaa tulee luettua vuodessa.

Vierailija
60/82 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementikot eivät yleensä lue.

Pidän aivokääpiöinä nuorempia, lapsia lukuun ottamatta, jotka eivät lue.

Kirjoitustaito ja keskustelutaito paranevat, kun lukee paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi