Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juon usein vettä työpisteeni äärellä ja se tuntuu olevan ongelma työkavereille...

Vierailija
25.10.2023 |

Minulla on usein vesipullo työpisteelläni. Monet minua noin 20 vuotta vanhemmat kolleegat ovat minun esimiehelleni arvostelleet asiaa. En tiedä miksi se on heille ongelma. Teemme pääosin viranomaistyötä. Eräs oli esimiehelleni sanonut suoraan: "miten viranomainen voi toimia noin". En käsitä miten se vesipullo niin kovasti heitä triggeröi. 

Itse olen 38-vuotiaana nuorin työyhteisössämme. Suurin osa on lähempänä 60-vuotta. 

Olen kyllä huomannut, etteivät he juo vettä työpäivän aikana pisaraakaan edes kesähelteillä. Kesähelteillä 1.5 litran vissypullo menee erityisesti aamupäivän aikana huiviin heilahtaen. 

Onko tämä jokin sukupolven tai ikäeron tuoma kuilu? Vanhat eivät enää tarvitse nesteitä kehoon niin paljon eivätkä ymmärrä sitä, että minä haluan pitää kehon nesteytyksestä huolta. 

Kommentit (154)

Vierailija
61/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en asioikseni ota vettä työpisteelle, niin 8 tunnin aikana tulee juotua nestettä 2 dl (lounaalla juotu vesi). Kotona menee samassa ajassa ihan vähintään litra vettä.

Kaikki ei kittaa kahvia tunnin välein, kuten nämä konttorien teräsvatsat.

Vierailija
62/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, mikä veden juonnissasi voisi ärsyttää. Ehkä juokset myös vessassa koko ajan tauolla tai pidät jotain häiritsevää ääntä. Kannattaa kysyä suoraan työkavereilta.

1,5 litraa on kyllä iso määrä vettä työpäivän aikana. Itse juon lasillisen vettä ruokailun yhteydessä, eikä ole jano. Ja olen puhetyöläinen. Ei se puhuminen veden tarvetta kasvata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain kerran työpaikkaa, jossa olisi pitänyt tallentaa tietoja koneelle. Se lafkan pomo sanoi haastattelussa, että tässä työssä ei sitten hörpitä vettä joka sivun jälkeen. Eli riippuen työstä jatkuva lipittäminen voi hidastaa oleellisesti työtehoa ja muut joutuu tekee enemmän.

Vierailija
64/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meillä tietokoneen vieressä ei saa juoda, eikä pöydällä säilyttää esim. vesipulloa. Tästä muistutetaan säännöllisesti.

Onhan se jatkuva veden litkiminen vähän outoa.  Ihmetteln, kun nykyään esim. kaupan kassat saattavat litkiä vettä asiakkaiden nähden. Minusta juomisen voisi hoitaa tauoilla. En itse juo asiakkaiden nähden töissä.

Miksi ihmeessä asiakasta häiritsisi jonkun veden juonti? Se ei edes haise miltään eikä kukaan ole sille allerginen. Sen ymmärrän että mitään sillivoileipiä ei välttämättä ole kovin fiksua syödä kassalla. 

Vierailija
65/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla on kaikenlainen syöminen ja juominen kielletty asiakastiloissa. (Ei tosin Suomessa)

Ehkä ap:llakin näin?

Vierailija
66/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meidän työpaikalla on kaikenlainen syöminen ja juominen kielletty asiakastiloissa. (Ei tosin Suomessa)

Virastotalo, johon ulkopuolisilla ei ole mitään asiaa, omat työhuoneet, mutta ovien tilalla on lasiseinä ja liukuovi, joten on näköyhteys. 

AP

Vierailija
67/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse riipaisen sen 1,5 litraa kahvia aamupäivällä. Ei näy haittaavan ketään.

Vierailija
68/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eikö se ole vähän epäkohteliastakin kaivaa asiakkaan nähden joku hervottoman iso 1,5 litran pullo ja alkaa lipittää nestettä. Taukotilat ovat sitä varten, että niissä juodaan. Tai sitten sen jälkeen, kun asiakas on poistunut. Eikö sitä pulloa voi säilyttää muualla kuin pöydällä?

Vierailija
69/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sallitaan vesi, pitää sallia muutkin nesteet ja sitten onkin keskustelu siitä, että onko juotava jugurtti neste ja sitten yhtenä päivänä joku kaataa smoothiensa kaverin läppärille ja kysytään, että kuka maksaa tuhotun koneen.

Vierailija
70/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhetyöläinen ja juon työpäivän aikana 2 kahvia ja 300-500 ml vettä pienestä juomapullosta. Juoksen vessassa aika usein, mutta se johtuu kahvin diureettisesta vaikutuksesta sillä näin käy myös silloin kun juomapullo unohtuu kotiin. Erona on että ilman vettä saan päänsärkyä ja lisäksi suu kuivuu, nieluun kertyy paksua limaa ja yskin samalla kun puhun asiakkaille. Otin tavaksi sairastetun koronan jälkeen kun vedenjuonti oli ainoa tapa saada yskä hetkeksi loppumaan, ja tämä näyttää toimivan myös kuivan sisäilman aiheuttamiin ongelmiin.

Vierailija
71/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Meillä tietokoneen vieressä ei saa juoda, eikä pöydällä säilyttää esim. vesipulloa. Tästä muistutetaan säännöllisesti.

Onhan se jatkuva veden litkiminen vähän outoa.  Ihmetteln, kun nykyään esim. kaupan kassat saattavat litkiä vettä asiakkaiden nähden. Minusta juomisen voisi hoitaa tauoilla. En itse juo asiakkaiden nähden töissä.

Jo on merkillinen työpaikka jos omalla pöydällä ei saa säilyttää vesipulloa. 

Mitä pahaa siinä on jos ihminen ottaa kulauksen vettä pullosta asiakkaan nähden? Ei ole tullut ikinä mieleenkään, että sellaista pitäisi hävetä. 

Onko sinusta normaalia myös syödä asiakkaan edessä. Minusta ei. Nämä hommat hoidetaan tauolla.

Niin mikä siinä juomisessa on niin kamalaa? Syöminen on eri asia, se kestää pidempään ja on työntekijän omaa aikaa samalla. Osaamisestahan tuo ei ole kiinni, vaan siitä onko vessahätä.

Vierailija
72/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan oma asiasi, kuinka paljon vettä juot työpäivän aikana. Luu kurkkuun moisille kyttääjille, ja esimiehelle myös, jos oli ottanut asiakseen kertoa siitä sinulle. Voit hyvin sanoa, että kurkkuasi kuivaa tai siihen sattuu ym. whatever. Itse olen lähemmäs 60-v ja todellakin  juon vettä pullosta monta litraa päivässä. Minulla on astma ja astmalääkkeet kuivaavat suuta, munuaiskivien uusimisen välttämiseksi on myös hyvä juoda. Saan päänsärkyä, jos olen janoinen. Suomessa lisäksi huoneilma on aivan järkyttävän kuivaa,

Joitain ihmisiä nyt vaan kaikki ärsyttää. Minun työkaverini ärsyyntyi myös siitä, että käytin jatkuvasti huulirasvaa talvella ja matkustelin kaukomaille lomilla ja söin vain eväsvoileipiä, enkä koskaan käynyt lounasravintolassa ja pukeuduin liian "nuorisomuotiin" jne. jne.

Vierailija
73/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi työssä, joka ei ole fyysisesti raskasta, pitäisi juoda kokoajan vettä? Jatkuva veden kuittaaminen oli muotia joskus 20 vuotta sitten nuorilla naisilla. Ei enää.

Se ei ole mikään muoti. Vettä pitäisi juoda päivässä 1-1,5 litraa vaikka ei tekisi raskasta työtä/hikoilisi vaan ihan normaalioloissa.

Tämän on minulle opettanut työfysioterapeutti. Hän ohjeisti, että vettä pitäisi ottaa pieni kulaus noin kerran tunnissa. Tällöin se toimii optimaalisesti eli kostuttaa elimistöä.

Jos juoda lipittää vettä vain juomisen ilosta niin silloin vesi menee heittämällä läpi eikä siitä saa sitä hyötyä, mikä kuuluu saada.

Vierailija
74/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olisiko yskiminen parempi? Joillain veden litkijöillä on syy juoda sitä vettä!

Nää on näitä, jotka käy raakkumaan, jos bussikuski saa sairaskohtauksen, eikä bussi lähde ajallaan.

Ihan sairaita ihmisiä.

Vierailija
75/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos sallitaan vesi, pitää sallia muutkin nesteet ja sitten onkin keskustelu siitä, että onko juotava jugurtti neste ja sitten yhtenä päivänä joku kaataa smoothiensa kaverin läppärille ja kysytään, että kuka maksaa tuhotun koneen.

No ei tietenkään tarvi sallia mitään muuta, kuin vesi. Näin esim. omalla työpaikallani. Syy on tosin hygienia ja mahdolliset allergiat.

Vierailija
76/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi ihmeessä asiakasta häiritsisi jonkun veden juonti? Se ei edes haise miltään eikä kukaan ole sille allerginen. Sen ymmärrän että mitään sillivoileipiä ei välttämättä ole kovin fiksua syödä kassalla. 

Se on epäkohteliasta, keskityt muuhun kuin asiakkaseen. Antaa myös työnantajasta hikipajan kuvan 

Vierailija
77/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi työssä, joka ei ole fyysisesti raskasta, pitäisi juoda kokoajan vettä? Jatkuva veden kuittaaminen oli muotia joskus 20 vuotta sitten nuorilla naisilla. Ei enää.

Se ei ole mikään muoti. Vettä pitäisi juoda päivässä 1-1,5 litraa vaikka ei tekisi raskasta työtä/hikoilisi vaan ihan normaalioloissa.

Tämän on minulle opettanut työfysioterapeutti. Hän ohjeisti, että vettä pitäisi ottaa pieni kulaus noin kerran tunnissa. Tällöin se toimii optimaalisesti eli kostuttaa elimistöä.

Jos juoda lipittää vettä vain juomisen ilosta niin silloin vesi menee heittämällä läpi eikä siitä saa sitä hyötyä, mikä kuuluu saada.

Ihan höpö, höpö juttuja. Uskotko oikeasti jotain fysioterapeuttia? 

Vierailija
78/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko se pullo olla piilossa tai voisitko juoda isosta kahvimukista? Ei näyttäsi niin pahalta, varsinkin jos pullo jokin kamala pinkki katseenvangitsija.

Vierailija
79/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä AP:n tarina on mielikuvitusta eli trolli.

Vierailija
80/154 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minua kyllä kieltämättä ärsyttää jos joku litkii koko ajan. Jatkuva pullon kolistelu ja se lutkutuksen ääni on ärsyttävää. Ei ketään voi janottaa vartin välein.

Joillain esim lääkitys kuivattaa limakalvoja, ja suun terveyden kannalta veden juominen on tärkeää. Toivoisi kyllä että muutkin joisivat enemmän vettä, kun päivän mittaan syötyjen aterioiden ja kahvipullien jälkeen monella hengitys ja suusta huuhtomattomat bakteerit haisee aivan kamalalta pierulta, mikä häiritsee paljon enemmän kuin juomisen äänet. 

Kyllä sun nenässä on perustavanlaatuinen vika jos se haistaa pieruja toisten ihmisten hengityksestä, sen takia ettei ne kittaa litratolkulla vettä. Vai olisiko se vika sulla psyyken puolella.

Ei ole, kyllä totuus on että teillä henki haisee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän