Näin alkoi etätyön alasajo meidänkin yrityksessä
Hybridityömalli jatkuu, mutta nyt riippuen yksiköstä on viikoittain tietty määrä pakollisia läsnäolopäiviä. LOISTAVAA!
Kommentit (161)
Luuserit ei uskalla kohdata ihmisiä työpaikalla.
Meillä myös paluu toimistolle ainakin kolmesti viikossa. Työrauhaa ei ole kun vieressä istuva tulee jatkuvasti kertomaan omia henkilökohtaisia juttujaan. Puhuu usein vaikkapa lapsistaan esim. Jere sai ajokortin. Olen viime aikoina vaan ignoorannut ja en reagoi enää mitenkään. Pidän kuulokkeita päässä, olinpa puhelussa tai en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Tässä (kuten lähes kaikissa muissakin etätyötä koskevissa) keskustelussa ainoat ääripäät tuntuvat olevan 100% tehokkaat etäpäivät kotona täydellisessä omassa rauhassa tai sitten aikaansaamaton ja koko ajan keskeytyvä hengailu konttorilla pölistessä niitä näitä lounastaukoa odotellessa.
En tiedä millaista bulkkityötä te muut teette, mutta omalla (vaativalla 😉) asiantuntija-alalla olen kyllä kokenut kaikkein parhaimmaksi työssä kehittymisen välineeksi kasvokkaisen keskustelun muiden kanssa. Ja nimenomaan kasvokkaisen, vaikea kuvitella, että Teams voisi kaksisuuntaisessa viestinnässä korvata sitä kokonaisuudessaan (jo toisen ihmisen mikroeleisiin reagointi häiriintyy videoyhteydessä olevasta viiveestä). Tietysti kyllähän kaiken voi hoitaa etänä ja vaikka sähköpostilla, mutta kyllä sellainen mun mielestä vaan auttamatta syö pois asiantuntijatehtävissä vaadittavaa tiedonvaihtoa, aja
Juurikin näin. Olen itse nyt terveyssyistä siirtynyt etätöihin ja ei kyllä ole avokonttoria ikävä. Etätyöhön nihkeimmin suhtautuvat ovat useimmiten heikoiten siihen varustautuneita, eivätkä ole esimerkiksi tottuneita Teams-käyttäjiä. Silloin kun olin toimistolla muut jotenkin olettivat, että olen kuin valmiustilassa oleva robotti, jota voi milloin vain häiritä kysymyksillä ja keskusteluilla ja mitättömillä työtehtävillä, jonka he itsekin voivat hoitaa. Siellä vain paloi loppuun. Ja tosiaankin, nämä "pakko olla toimistolla" -ihmiset ovat usein niitä turhimpia länkyttäjiä, jotka tulevat vaikka tunniksi vatvomaan jotain työasiaa, joka ei ole mitenkään kiireellinen tai oleellinen ja kuvittelevat sen olevan työntekoa, vaikka samaan aikaan itselläni olisi vaikka mitä prosesseja kesken. Mutta ei, ei kertaakaan kysytty, että ehdinkö/jaksanko/onko mulla aikaa.
Kotona voi tauottomasti keskittyä tekemään töitä, eikä myöskään tarvitse haistella naapurin evästaukoa tai kuunnella puheluita tai kollegoiden riitoja.
Vierailija kirjoitti:
Seurataanko yrityksissä tunteja vai tuloksia? Itse olen esihenkilönä asiantuntijatiimille, jonka jäsenet ovat hajallaan ympäri Suomea. Kaikki tekevät töitä kotoa tai mökiltään käsin, toimistolla käyvät ne, jotka haluavat ja asuvat lähellä. Kollegan tiimissä on jäseniä muualta Euroopasta ja vaikka meillä on käytössä työajanseuranta, niin tulokset ovat ne, mitä mitataan. Minulle on aivan sama, tekeekö tiimiläinen töitä aamulla vai illalla, käykö välissä lenkillä tai pesee pyykkiä, kunhan projekti etenee aikataulussa. Osa meistä tekee etätöitä ulkomailta käsin osan vuotta ja pari kertaa vuodessa näemme livenä. Näin ollaan toimittu jo lähes 10 vuotta.
Meillä ei ole käytössä Teamsiä, mutta en ymmärrä, kenellä esihenkilöllä olisi aikaa kyttäillä minkävärisiä palloja siellä tiimiläisillä on. Statuspalaverit meillä on viikottain ja pitkin viikkoa on erilaisilla kokoonpanoilla palavereita, mutta en tosiaan seuraa kenenk
Haluan töihin sun firmaan.
Mahtava tapa saada koronaa ja syys influenssaa koko kansalle tuo lähityöhön pakottaminen
Meillä on vallankäyttöä rakastava pomo, joka tulee avamaan ovet auki, jos sattuu olemaan työhuoneen ovi kiinni. Halua koko ajan kontrolloida ihmisiä eikä hyväksy etätyötä. Ahdistaa tosi paljon pelolla ja vallalla johtamisen kulttuuri. Pois en ole vielä päässyt..
Vierailija kirjoitti:
Mahtava tapa saada koronaa ja syys influenssaa koko kansalle tuo lähityöhön pakottaminen
Sepä. Kun kyselin ihte pomolta mahdollisuutta etätyöhön niin oli niin nihkeänä. Päätin, että jos lapset sairastaa niin olen ronskisti heitä hoitamassa kotona etätyöpäivän sijaan. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Vallan ja kontrollin käyttö ei missään nimessä sitouta työntekijöitä töihin vaan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena vielä, että yksi haetuimpia asioita erilaisilla työnhakusivustoilla on nykyään 'etätyö', tuosta voi päätellä, että toimistolle pakottavat saavat jatkossa keskimäärin vähemmän hakemuksia/huonompia työntekijöitä. Esim. minun alani hommia on useammassa firmassa tarjolla, joten toimistopakko ajaisi minut hakemaan työtä firmasta missä sitä ei ole.
Juuri näin. Olen itse haeskellut nyt töitä ihan sen takia, että meille tuli toimistopakko 3 päivää viikossa. Erässä remote first -yrityksessä avoinna ollutta paikkaa haki minun lisäkseni 452 muutakin ihmistä. Siis 452! Omalla alallani on tosi kova kilpailu töistä muutenkin, mutta tuo hakijamäärä oli ihan kirkas ennätys koko urani aikana. On ilmiselvää, mistä se suurin hakijaryntäys tuohon paikkaan johtui: ei mitään rajoituksia etätyön tekemisessä, koska kyseessä remote first -yritys. Vapaan etätyön sallivat firmat voittavat tämän pelin 6-0 ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meillä taas on mahdollista tehdä etätöitä ulkomailta halutessaan.
Missä yrityksessä olet töissä? Löysin tällaisen sivuston, jonne voi vinkata täyden etätyön sallivia yrityksiä, laitapa heillekin tietoon: https://www.etatyosuomi.fi/
Vierailija kirjoitti:
Seurataanko yrityksissä tunteja vai tuloksia? Itse olen esihenkilönä asiantuntijatiimille, jonka jäsenet ovat hajallaan ympäri Suomea. Kaikki tekevät töitä kotoa tai mökiltään käsin, toimistolla käyvät ne, jotka haluavat ja asuvat lähellä. Kollegan tiimissä on jäseniä muualta Euroopasta ja vaikka meillä on käytössä työajanseuranta, niin tulokset ovat ne, mitä mitataan. Minulle on aivan sama, tekeekö tiimiläinen töitä aamulla vai illalla, käykö välissä lenkillä tai pesee pyykkiä, kunhan projekti etenee aikataulussa. Osa meistä tekee etätöitä ulkomailta käsin osan vuotta ja pari kertaa vuodessa näemme livenä. Näin ollaan toimittu jo lähes 10 vuotta.
Meillä ei ole käytössä Teamsiä, mutta en ymmärrä, kenellä esihenkilöllä olisi aikaa kyttäillä minkävärisiä palloja siellä tiimiläisillä on. Statuspalaverit meillä on viikottain ja pitkin viikkoa on erilaisilla kokoonpanoilla palavereita, mutta en tosiaan seuraa kenenk
Kuulostaa erinomaiselta. Missä yrityksessä olet töissä? Olisi hienoa, jos näitä etätyön sallivia ja nykyaikaisesti johdettuja firmoja nostettaisiin ahkerammin esille hyvinä esimerkkeinä!
Vierailija kirjoitti:
Tässä (kuten lähes kaikissa muissakin etätyötä koskevissa) keskustelussa ainoat ääripäät tuntuvat olevan 100% tehokkaat etäpäivät kotona täydellisessä omassa rauhassa tai sitten aikaansaamaton ja koko ajan keskeytyvä hengailu konttorilla pölistessä niitä näitä lounastaukoa odotellessa.
En tiedä millaista bulkkityötä te muut teette, mutta omalla (vaativalla 😉) asiantuntija-alalla olen kyllä kokenut kaikkein parhaimmaksi työssä kehittymisen välineeksi kasvokkaisen keskustelun muiden kanssa. Ja nimenomaan kasvokkaisen, vaikea kuvitella, että Teams voisi kaksisuuntaisessa viestinnässä korvata sitä kokonaisuudessaan (jo toisen ihmisen mikroeleisiin reagointi häiriintyy videoyhteydessä olevasta viiveestä). Tietysti kyllähän kaiken voi hoitaa etänä ja vaikka sähköpostilla, mutta kyllä sellainen mun mielestä vaan auttamatta syö pois asiantuntijatehtävissä vaadittavaa tiedonvaihtoa, ajattelun kehittämistä ja oppimista.
Va
Jaa, taas näitä... Entäs kun monet meistä asiantuntijatyötä tekevistä ovat kansainvälisissä yrityksissä, joissa työkaverit ovat ihan eri maissa? Meinaatko, että näissä yrityksissä ei muka tehdä tulosta ja pitäisi kasvokkain matkustaa tapaamaan kaikkia ympäri maailmaa harva se päivä? Työkavereita ne ulkomaalaisetkin työkaverit nimittäin ovat.
Näissä kaikissa etätyövastaisissa kommenteissa paistaa todella "hauskasti" se, miten pienet ja sisäsiittoiset piirit Suomessa on. Monikaan ei tunnu käsittävän, että kaikki suomalaiset eivät ihan oikeasti työskentele pelkästään suomalaisten samassa kyläpahasessa asuvien ihmisten kanssa. Ihmekös tuo, ettei innovaatioita ja kansainvälisiä menestystarinoita Suomessa synny, kun yhteistyö ei suomalaisilta onnistu kuin fyysisesti sylki lentäen samassa avokonttorissa olevien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Harmillisesti ne oikeasti ja tunnollisesti etätyötä tekevät joutuvat nyt kärsimään siitä, että kaikille etätyö ei sovi ja ovat käyttäneet työpäivät esim. kotitöiden tekemiseen tai ihan vaan rentoutumiseen. Tämä yksi ryhmä joka on surutta käyttänyt etätyötä hyväkseen ja työt on jääneet tekemättä, vie nyt muilltakin mahdollisuuden etään. Nämä ovat valitettavasti juuri se ryhmä joka isoon ääneen kertoo miten hyvin heillä sujuu etänä eivätkä ikinä tule myöntämään että aika menee ihan muihin juttuihin. Pakkohan se on johtoportaan puuttua ja kun eivät itse ymmärrä palata toimistolle niin sitten on tehtävä sama läsnäolosääntö kaikille niillekin jotka hoitavat hommansa jopa paremmin etänä.
Aivan, paitsi että ei ole mikään pakko laittaa samoja sääntöjä kaikille. Jos jonkun kohdalla on todettu, että hän ei saa etänä töitään tehtyä, niin silloin tältä henkilöltä voidaan kieltää etätyö. Ei se sen vaikeampaa ole. Työpaikat eivät ole mikään peruskoulu, jossa tungetaan kaikki samaan muottiin, oli siinä järkeä tai ei. Ihmisillä on eri vahvuuksia, ja niiden vahvuuksien huomioiminen on yrityksille paljon järkevämpää kuin teeskennellä, että jokainen työntekijä on samasta muotista.
Hyvä hyvä! Kaikille vain pakko olla paikalla. Tuo nyt oli ihan järjetöntä muutenkin tuo etätyö. Suurin osa lintsaa minkä ehtii kun kotona voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa kaksi päivää viikossa toimistolla. Ne päivät ovat niin tehottomia eikä mitään saa aikaiseksi. Ensin metsästät vapaata istumapaikkaa ja kun vihdoin saat koneen päälle niin koko ajan joku työkaveri häiritsee, käydään lounaalla, kahvilla jne. Ei siellä toimistolla mitään saada aikaiseksi. Toimistolla olemista rakastavat ne, jotka eivät saa mitään aikaiseksi päivän aikana. Päivä käytetään juoruamiseen ja siihen että näytetään, että tehdään olevinaan jotain. Näkyy suoraan siinä mitä päivän aikana tehdään eli tuloksissa, mutta tästähän ei hiiskuta. Typerää, että pakotetaan toimistolle ja olemaan tehottomia.
Tämä oli erinomainen tiivistys tilanteesta! Ihan uskomatonta, että työntekijöitä oikein vaatimalla vaaditaan olemaan mahdollisimman tehottomia käskemällä kaikki toimistolle. Motivaatio laskee kuin lehmän häntä, kun katselee toimistolla notkujien touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole käytössä Teamsiä, mutta en ymmärrä, kenellä esihenkilöllä olisi aikaa kyttäillä minkävärisiä palloja siellä tiimiläisillä on. Statuspalaverit meillä on viikottain ja pitkin viikkoa on erilaisilla kokoon
Millaisessa firmassa ei ole nykyaikana käytössä Teamsia?
Mistä näitä huonoja työntekijöitä sikiää? Vanhempien arvot eivät näille ökyilijöille ole periytyneet.
Meillä on viime vuosina toimistoja vähennetty. Alkaa oleen 4 tunnin matka lähimpään. Siksi inhoan työnantajan ideaa etäpäivien vähentämisestä.
Munatonta johtamista jos asioita ei käsitellä ongelmatapausten kanssa vaan laitetaan kaikki kärsimään
Itse en näe mitään syytä miksi ajelisin toimistolle istumaan palavereissa klo 8-16. Ja minulla on esihenkilönä paljon myös palavereja ja puheluita joita en voi avokonttorissa hoitaa
Olen kuullut sellaisestakin työpaikasta, jossa pitää olla aamulla paikalla klo 8.30 JA on pakollinen jumppatuokio iltapäivällä joka lasketaan 'kahvitauoksi'. Uusi ulottuvuus kontrolliin.
Kaipa se keskittymisesi menee muiden pukeutumiseen kun et voi näpytellä puhelinta kokouksen aikana jäämättä kiinni.