Tuntuu, etten pysty menemään maanantaina töihin
Olen aloittanut torstaina uudessa työpaikassa. Kaikki vakityöntekijät olivat poissa ja esimies perehdytti minua yhden päivän. Eilen ääni kellossa muuttui ja hän jätti minut yksin työskentelemään, vaikka kerroin, että en pärjää. Häntä ei kiinnostanut ja sanoi, että maanantainakaan ei ole ketään kanssani. Kerroin, että minun on erittäin epävarma olo yksin uudessa työssä. Hän sanoi "en voi sille mitään, että sinun työn aloitus viivästyi" ... Olin ollut sairaana muutaman päivän, joten työn aloitus siirtyi 2 päivällä.
Voinko ilmoittaa, että en tee vuoroa ilman asianmukaista perehdytystä?
Kommentit (136)
Hyvin harvassa paikassa olen saanut mitään perehdytystä. Sitten huudetaan kun teen väärin. Varsinkin hoitoalalla ihan normi että kaikki pitää heti osata. Nykyajan työelämä on ihan outoa. Kysyisin liitosta miten toimitaan jos sattuu virhe? Kaikki työnantajat ei nimittäin puolusta työntekijöitä.
Terveydenhuoltoalalla on paljon erilaista työtä. Joku voi olla terveysasemalla, toinen vuodeosastolla. Kyllä kaikille kuuluu perehdyttää edes kys. Paikan toimintatapoihin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sanoin tosiaan pomolle suoraan, että minä en pärjää yksin. Hän sanoi vain, että pärjään hienosti ja hän ei voi sille mitään, ettei ole vakituista paikalla joka perehdyttää.
Sitten se on esimiehen vastuulla, jos jotain sattuu. Tee vain parhaasi ja sen mitä osaat.
Näin juuri! Jos ei ole vakituista paikalla, niin sitten esimies ihan itse laittaa ns työhousut jalkaan ja tulee sinun kanssasi töihin!
Itse kysyisin ihan viattomasti myös häneltä, että tietääkö hän että onko Avilla jotain säännöksiä miehityksestä ja perehdytyksestä kun olen ihan uusi.
Liitosta voidaan myös kertoa sekä sinulle, että ottaa puhelu sille esimiehelle ja kertoa, millaiset vastuut ja velvollisuudet häntäkin koskee.
Sinulla ei ole mitään hävettävää, tai pelkoa tai pakkoa yksin väkisin pärjätä, jos kerran mitään ei ole kunnolla näytetty. Vastuun kantavat sinua ylemmät, se on heidän homma ja siitä ne palkan saa.
En ole pystynyt menemään maanantaina enkä muinakaan päivinä töihin nyt yli neljään vuoteen,mikä vapaus! 😊
Vierailija wrote:
Kuulostaa aika karsealta. Minä jopa lähtisin lätkimään koeajalla, ei se meno tuosta parane.
Samaa mieltä. Lähtisin pois. Meno ei tule tuosta paranemaan. Kokemusta on.
Hoitoalalla? Jos mokaat pahasti niin että jonkun terveys vaarantuu, saat kyllä ihan syytteen tuottamuksesta yhdessä esimiehesi kanssa. Ja merkin jää tietoihisi.
Kamala tilanne
Olit pikkunuhan takia pois kriittisen alun ja tilanne nyt sitten tämä. Kannattiko??
Päätin, että en ainakaan ota enää vuoroja vastaan. Hän laittaa niitä nytkin vahvistettuna listaan. Sanoin eräästä päivästä, että sitä vuoroa en voi tehdä niin hän sanoi laittavansa siihen vapaatoiveen. Eikö se pitäisi vain ottaa pois.
Harkitsen myös laittavani viestin, että en aio saapua paikalle, ellei huomenna joku vakiporukasta ole paikalla
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sanoin tosiaan pomolle suoraan, että minä en pärjää yksin. Hän sanoi vain, että pärjään hienosti ja hän ei voi sille mitään, ettei ole vakituista paikalla joka perehdyttää.
Sitten se on esimiehen vastuulla, jos jotain sattuu. Tee vain parhaasi ja sen mitä osaat.
Näin juuri! Jos ei ole vakituista paikalla, niin sitten esimies ihan itse laittaa ns työhousut jalkaan ja tulee sinun kanssasi töihin!
Itse kysyisin ihan viattomasti myös häneltä, että tietääkö hän että onko Avilla jotain säännöksiä miehityksestä ja perehdytyksestä kun olen ihan uusi.
Liitosta voidaan myös kertoa sekä sinulle, että ottaa puhelu sille esimiehelle ja kertoa, millaiset vastuut ja velvollisuudet häntäkin koskee.
Sinulla ei ole mitään hävettävää, tai pelkoa tai pakkoa yksin
Hän oli yhden päivän ja kertoi, että ei tule maanantaina. Hänen kuulemma täytyy olla muuallakin.
Vierailija wrote:
Työ hoitoalalla, jossa olen vastuussa asioista, joihin en ole saanut perehdytystä
Kannattaa muistaa, että vastuukin kaatuu lopulta esimiehelle. Riittää, että selkeästi sen tehtävän tullen, jota ei osaa kieltäytyy suorittamasta, jos ei osaa. Ilmoittaa vaan asiasta.
Tärkeintähän on, että palkka juoksee.
Koita kestää hetki. Katsot mihin suuntaan tuo menee ja koitat saada uutta paikkaa. Luultavasti tuo ei parane vaan vastuu kasvaa vain enemmän ja enemmän ja alat saada esimieheltä noottia
Voiko 0 sopimuksella tehdä töitä myös muualle?
Ilävä tilanne, mutta ei dynny epäoikeudenmukaisuudesta sinua kohtaan, vaan siitä ettei työpaikka ja muut työntekijät taittu jokaiseen uuteen tilanteeseen. Sinulle oli varattu muiden työajasta perehdytystunteja, mutta olit pois ja perehdytys siirtyy nyt sinulle epäedulliseen kohtaan. Saanko kysyä olitko ensimmäisistä päivistä pois koska jännitti aloitusta? Kerrot että et selviä maanantaista. Mistä tuo ajatus tulee? Ethän tunne vielä työtä, joten ehkä luot nyt turhan negatiivista kuvaa osaamisestasi tunteiden kautta.
Menet reippaasti töihin ja uskot omaan osaamiseesi. Alku on kaikille hankalaa oman epävarmuuden sietämistä. Varmuus tulee tekemällä. Et sinä joudu tekemään asioita joita et osaa, kun kerrot selkeästi, jos tarvitset johonkin asiaan apua. Aloita päivä sillä että kerrot epävarmuudestasi esihenkilölle, kirjoita hänen kanssaan selkeä lista päivän töistä, kerro mitkä niistä tuntuvat sellaisilta että tarvitset tukea ja kysy keltä voit pyytää apua. Yllätyt miten hyvin päivä lopulta meni. Voit sanoa myös muille ääneen että olet uusi, en osaa vielä kaikkea.
Olet ihan normaalissa tilanteessa tuon jännityksen kanssa, älä sure sitä. Tsemppiä alkavaan työviikkoon!
Vierailija wrote:
Koita kestää hetki. Katsot mihin suuntaan tuo menee ja koitat saada uutta paikkaa. Luultavasti tuo ei parane vaan vastuu kasvaa vain enemmän ja enemmän ja alat saada esimieheltä noottia
Esimies voi antaa vaikka kolme noottia. Niin pitkään, kun ei anna kirjallisena, niin ei mitään väliä.
Vain viralliset kirjalliset varoitukset on irtisanomisen peruste.
Vierailija wrote:
Ei itsenäinen työ tarkoita, että perehdytystä ei tarvitse. Jos esimies on maininnut, että menee aikaa, ennen kuin voi itsenäistä vuoroa tehdä, niin esimies on puhunut palturia kun laittaa työntekijän syvään päähän yksin
Törkeä temppu esimieheltä. Esimies vaihtoon.
Täällä joku tosiaan sanoo, että töihin vaan. Jos jossain työpaikalla pitäisi vaikka ottaa sydänfilmiä, eikä siihen ole perehdytetty, niin ei sellaista voi ottaa.
Perjantaina otin asiallisesti tilanteen esiin. Esihenkilö kertoi minulle, ettei hänkään ole oikea hlö perehdyttämään, koska hän ei osaa niin hyvin kuin muut. Luulen, että esihenkilö ei ole itsekään tilanteesta kovin mielissään.
Itse olen ollut aikanaan työpaikassa vain reilun viikon. Sain kolmen päivän perehdytyksen perusteluihin, joista selvisin. Otin asian esiin, että vielä on muutamia asioita joita en itsenäisesti osaa. Muistan, kun minulle alettiin laittaa itsenäisesti näitä hommia joihin ei perehdytystä. Ei kiinnostanut ketään. Hain sitten sairaslomaa, etsin uuden työn. Ei tämä tavatonta ole kyseisellä alalla.
Kuulostaa, että riskillä vedetään.
Ei itsenäinen työ tarkoita, että perehdytystä ei tarvitse. Jos esimies on maininnut, että menee aikaa, ennen kuin voi itsenäistä vuoroa tehdä, niin esimies on puhunut palturia kun laittaa työntekijän syvään päähän yksin