Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntuu, etten pysty menemään maanantaina töihin

Vierailija
21.10.2023 |

Olen aloittanut torstaina uudessa työpaikassa. Kaikki vakityöntekijät olivat poissa ja esimies perehdytti minua yhden päivän. Eilen ääni kellossa muuttui ja hän jätti minut yksin työskentelemään, vaikka kerroin, että en pärjää. Häntä ei kiinnostanut ja sanoi, että maanantainakaan ei ole ketään kanssani. Kerroin, että minun on erittäin epävarma olo yksin uudessa työssä. Hän sanoi "en voi sille mitään, että sinun työn aloitus viivästyi" ... Olin ollut sairaana muutaman päivän, joten työn aloitus siirtyi 2 päivällä. 

Voinko ilmoittaa, että en tee vuoroa ilman asianmukaista perehdytystä?

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tästä sairaslomaa muka?

Vierailija
42/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet sen minkä osaat ja loput jätät tekemättä. Päällikön vastuu. Mene kuitenkin työpaikalle vaikka osasit vain yhden homman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä mieltä olette tästä epäkohdasta: olen tarvittaessa töihin kutsuttava henkilö ja jokainen vuoro pitäisi erikseen varmistaa minulta. Tällä hetkellä pomo laittaa vuoroja vahvistettuna listaan, ennen kuin kysynyt minulta 

Ritiriita on nyt siinä et oot kirjottanut sopparin työhön, johon sulla ei riitä ammattitaito. Tarvittaessa töihin kutsuttava henkilö hoitoalalla on sijainen, joka paikkaa kun tulee saikkuja/koulutuspäiviä tms. extraa jolloin vakiväki tippuu miehityksestä. Ei siinä mitään helkkarin perehdytyksiä silloin ole tarjolla! Sama kun käyttäis sijaisena jostain varamiespalvelusta henkilöä, sillon voi vaikka joka aamu vuoroon tulla uusi ihminen. Jos et kestä sitä epävarmuutta niin olet väärän sopparin alla.

se toki on väärin, että vahvistetaan vuoroja ennenkun sun kanssa ne sovittu.. mut toisaalta jos oot ymmärtänyt noin väärin koko homman ni olisko joku väärinkäsitys tossa nyt?

Vierailija
44/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mitä mieltä olette tästä epäkohdasta: olen tarvittaessa töihin kutsuttava henkilö ja jokainen vuoro pitäisi erikseen varmistaa minulta. Tällä hetkellä pomo laittaa vuoroja vahvistettuna listaan, ennen kuin kysynyt minulta 

Ritiriita on nyt siinä et oot kirjottanut sopparin työhön, johon sulla ei riitä ammattitaito. Tarvittaessa töihin kutsuttava henkilö hoitoalalla on sijainen, joka paikkaa kun tulee saikkuja/koulutuspäiviä tms. extraa jolloin vakiväki tippuu miehityksestä. Ei siinä mitään helkkarin perehdytyksiä silloin ole tarjolla! Sama kun käyttäis sijaisena jostain varamiespalvelusta henkilöä, sillon voi vaikka joka aamu vuoroon tulla uusi ihminen. Jos et kestä sitä epävarmuutta niin olet väärän sopparin alla.

se toki on väärin, että vahvistetaan vuoroja ennenkun sun kanssa ne sovittu.. mut toisaalta jos oot ymmärtänyt noin väärin koko homman ni olis

Kysyin työhaastattelussa, että kuuluuhan perehdytys minulle, koska työ hyvin erilaista, mitä olen tottunut tekemään. Pomo myötäili ja sanoi, että menee kauan, ennen kuin minun annetaan tehdä itsenäistä vuoroa. 

Pomo ei ole tainnut olla itse ihan rehellinen. 

Vierailija
45/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka olisi tarvittaessa töihin kutsuttavana, niin kyllä nyt joku perehdytys kuuluu. Terveydenhuollossa on ihan laki esimerkiksi laitteiden käyttämisestä. Joten ei ihan pidä paikkaansa se, että tuuraaja ei perehdytystä saa 

Vierailija
46/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

se toki on väärin, että vahvistetaan vuoroja ennenkun sun kanssa ne sovittu.. mut toisaalta jos oot ymmärtänyt noin väärin koko homman ni olis

Ei tämä teksti nyt ihan totta ole

Vierailija
47/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt ei ole kysymys osastosta jossa olisi kovin monimutkaisia laitteita. Sellaista työtä kun ei tehdä niin, että oltaisiin talossa YKSIN! Jokaisella hoitajalla on kuitenkin perus tiedot ja taidot peruslaitteiden käytöstä ja esim. love-lääkeluvat on yleensä toimipaikkakohtaiset eli sellaistakaan ei tässä varmaan ole kyseessä. Kyse siis varmasti jostain vanhusten palvelutalon osastosta tms. jossa päivittäiset työtehtävät koostuvat vessaan avustamisesta ja valmiin ruoan lämmittämisestä yms. 

itse olen myös keikkailija hoitoalalla ja näitä mahtuu mukaan. Jollain toisella osastolla talon sisällä on kyllä apua jos sormi suuhun menee mutta ihan itse pitää pärjätä kun vaikka aamulla soitto tulee että työntekijä saikulla ja vastassa sitten on paperille kirjoitetut ohjeet, ei mitään perehdyttäjää! Puhelimella saa aina soittaa ja kysyä jos jokin askarruttaa. 

Vierailija
48/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ehkä enää ottaisi vuoroja. En kuitenkaan irtisanoutuisi. Tuohan on peliä. Voit olla ottamatta vuoroja vastaan ja ehkä pomo sitten haluaakin tehdä paremman perehdytyksen, jos kuitenkin tästä on sovittu. 

Menee paikalle ja sanoo, että teen minkä osaan. 

Vierailija
49/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tässä nyt ei ole kysymys osastosta jossa olisi kovin monimutkaisia laitteita. Sellaista työtä kun ei tehdä niin, että oltaisiin talossa YKSIN! Jokaisella hoitajalla on kuitenkin perus tiedot ja taidot peruslaitteiden käytöstä ja esim. love-lääkeluvat on yleensä toimipaikkakohtaiset eli sellaistakaan ei tässä varmaan ole kyseessä. Kyse siis varmasti jostain vanhusten palvelutalon osastosta tms. jossa päivittäiset työtehtävät koostuvat vessaan avustamisesta ja valmiin ruoan lämmittämisestä yms. 

itse olen myös keikkailija hoitoalalla ja näitä mahtuu mukaan. Jollain toisella osastolla talon sisällä on kyllä apua jos sormi suuhun menee mutta ihan itse pitää pärjätä kun vaikka aamulla soitto tulee että työntekijä saikulla ja vastassa sitten on paperille kirjoitetut ohjeet, ei mitään perehdyttäjää! Puhelimella saa aina soittaa ja kysyä jos jokin askarruttaa. 

Mun työ ei ole tällästä. Paljon laajempi kuva. En esimerkiksi osaa vielä käyttää kunnolla järjestelmää tietokoneella ja siksikin työ takkuaa.

Vierailija
50/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, että jos hoitoalalla joku laitettaisiin ilman perehdytystä vaikka osastolle, jossa hengityslaite käytössä niin hoitajan pitäisi vain osata, onhan hän hoitaja?

Vierailija
51/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys liittoon ja esimiehen esimieheen jos hänellä sellainen on ja kerro että perehdytys on laiminlyöty. Toki tässä voi nyt myös aika isolla todennäköisyydellä käydä niin että esimies purkaa työsuhteen koeajalla.

Vierailija
52/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ota yhteys liittoon ja esimiehen esimieheen jos hänellä sellainen on ja kerro että perehdytys on laiminlyöty. Toki tässä voi nyt myös aika isolla todennäköisyydellä käydä niin että esimies purkaa työsuhteen koeajalla.

Melkein toivoisin, että purkaakin. Aivan järkyttävää touhua. 

Vierailija
53/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teholla tehdä töitä yksin. Valot päälle nyt.

Vierailija
54/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ajattelee vaan tuottoa. On ihan sama vaikka joku vähän kokematon pitää joten kuten pystyssä lafkaa kuin se, ettei ketään. Se toki on väärin. 

Vierailija
55/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäyksenä, soitin yhdestä asiasta neuvoa perjantaina toiseen toimipaikkaan. Siellä puhelimessa oleva sanoi selvästi, että minä en saisi olla yksin, koska mulla ei ole edes kaikkia järjestelmiä vielä käytössä. 

Vierailija
56/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit menet keskustelemaan sen esimiehen kanssa. On osastoja jossa voi aivan hyvin tehdä yksin vuoroja ja sitten on osastoja jossa ei voi, eikä myöskään tehdä. Järjestelmien käyttö eli toisinsanoen kirjaus on toissijaista, ne kirjaukset voi tehdä myös myöhemmin tai siirtää paperilla toisen kirjattavaksi jos se itseltä ei onnistu. On myös paikkoja, joissa ei sijaiselle anneta edes tunnuksia. Se ei tarkoita että itse työ ei tulisi hyvin tehtyä. Mut kuten sanoin, kyseessä ei ole sellainen työ joka olisi niin vastuullinen tai vaativa etteikö siinä pärjäisi. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi tuo hengityslaite, jota joku ehdotti. Ei sairaaloissa oteta teholle pystymetsästä uutta lähäriä, joka on täysin kokemattomana yksin osastolla koko työpäivän. Mutta pienessä palveluyksikössä näin voidaan tehdä. Itse teen keikkaa välillä palvelutalossa, jossa samassa pihapiirissä on 4 pientä 7hengen palveluasuntoa ja iso tehostetun palveluasumisen yksikkö. Yksin noissa pienissä ollaan ja avustetaan Anteroa aamuisin istumaan puurolautasen ääreen, kun selkä on jäykkä.

Vierailija
57/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sit menet keskustelemaan sen esimiehen kanssa. On osastoja jossa voi aivan hyvin tehdä yksin vuoroja ja sitten on osastoja jossa ei voi, eikä myöskään tehdä. Järjestelmien käyttö eli toisinsanoen kirjaus on toissijaista, ne kirjaukset voi tehdä myös myöhemmin tai siirtää paperilla toisen kirjattavaksi jos se itseltä ei onnistu. On myös paikkoja, joissa ei sijaiselle anneta edes tunnuksia. Se ei tarkoita että itse työ ei tulisi hyvin tehtyä. Mut kuten sanoin, kyseessä ei ole sellainen työ joka olisi niin vastuullinen tai vaativa etteikö siinä pärjäisi. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi tuo hengityslaite, jota joku ehdotti. Ei sairaaloissa oteta teholle pystymetsästä uutta lähäriä, joka on täysin kokemattomana yksin osastolla koko työpäivän. Mutta pienessä palveluyksikössä näin voidaan tehdä. Itse teen keikkaa välillä palvelutalossa, jossa samassa pihapiirissä on 4 pientä 7hengen palveluasuntoa ja iso tehostetun palveluasumisen yksikkö. Yksin n

En tee tällästä palvelukeskus työtä. Siitä löytyy kyllä kokemusta ja tälläisessä pärjäisin. 

Työni on osakseen myös päivystysluonteista. Esimiehelle olen jo jutellut, eikä häntä kiinnosta asia. Hän koittaa sammutella minulla palavaa tulipaloa. Näen kyllä, että työyhteisössä ei ole kaikki ihan kohdallaan.

Tässä työssä myös kirjaaminen erilaista. Koneella on asioita, jotka täytyy saada samantien koneelle. 

Vierailija
58/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika typerästi sanottu, kun syyttää huonoa perehdytystä siitä, että työntekijä on sairastanut. 

Vierailija
59/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset nyt vaan voi kertoa tarkemmin mikä työpaikka on kyseessä.

Vierailija
60/136 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai nimenomaan minkälainen työpaikka ja minkälaisista työtehtävistä kyse? Kuitenkin olet itsekin tiennyt että työ itsenäistä eikä välttämättä tarvitse normaalia perehdytystä kun olet itse perehdytyksen perään työhaastattelussa kysynyt.